Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning gemeente Waddinxveen 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen

 

gelet op:

  • -

    artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Waddinxveen 2021 (ASV);

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Visie Sociaal Domein 2024-2028;

overwegende dat:

  • -

    het gemeentebestuur wil dat iedereen in Waddinxveen tot zijn recht komt en zichzelf kan redden en op zijn eigen niveau kan meedoen in de samenleving;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning gemeente Waddinxveen 2025

Artikel 1. Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen;

  • b.

    kindpas: een betaalpas bedoeld voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen. Met de pas kan een vooraf bepaald bedrag vrijelijk worden besteed bij een eveneens vooraf bepaalde selectie aan winkels;

  • c.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december van het betreffende jaar;

  • d.

    kwetsbare inwoners: inwoners van de gemeente Waddinxveen in een kwetsbare situatie ten aanzien van hun gezondheid, zoals inwoners in een lage sociaaleconomische situatie, met psychische en of psychosociale problematiek;

  • e.

    laag inkomen: inkomen tot maximaal 130% van het voor hen geldende sociaal minimum;

  • f.

    maatschappelijke ondersteuning: ondersteuning van inwoners die niet op eigen kracht kunnen deelnemen aan de samenleving;

  • g.

    sociaal minimum: het wettelijk bestaansminimum dat in de landelijke politieke besluitvorming is vastgesteld;

  • h.

    vrijwilligerswerk: maatschappelijke activiteiten die worden uitgevoerd door personen die daar geen betaling voor ontvangen.

Artikel 2. Toepassingsbereik

  • 1.

    Het bepaalde in deze subsidieregeling enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 en 5 bedoelde doelen en activiteiten.

  • 2.

    Niet tot deze subsidieregeling behoren voorzieningen en of activiteiten:

    • a.

      Persoonsgebonden voorzieningen waarvoor een beschikking is vereist;

    • b.

      Voorzieningen gericht op re-integratie naar werk.

Artikel 3. Termijn

Subsidie op basis van deze subsidieregeling wordt voor de duur van één kalenderjaar verstrekt.

Artikel 4 Doel van de subsidie

Deze subsidieregeling heeft als doel:

  • 1.

    het versterken of zo veel mogelijk behouden van de zelfredzaamheid van de kwetsbare inwoner, zodat zij zo lang als mogelijk in staat zijn om zelfstandig te kunnen functioneren en een huishouding kunnen voeren, met mogelijk hulp vanuit het sociaal netwerk;

  • 2.

    het bevorderen van participatie van kwetsbare inwoners in de samenleving.

  • 3.

    de ondersteuning van vrijwilligerswerk;

  • 4.

    het voorkomen en/of vroegtijdig oplossen van schulden;

  • 5.

    financieel ondersteunen van kinderen die opgroeien in een gezin met een laag inkomen.

Artikel 5. Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de volgende activiteiten:

  • 1.

    belangenbehartiging en representatie van kwetsbare inwoners, niet zijnde groepen inwoners of hun vertegenwoordigers die gebruik maken van een maatwerkvoorziening binnen het sociaal domein, die niet op eigen kracht zelfstandig kunnen deelnemen aan de samenleving (zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend: gehandicapten, chronisch zieken, doven, blinden, slechtzienden en laaggeletterden); en/ of

  • 2.

    het bieden van een beschikkingsvrije inloopvoorziening waar begeleiding wordt geboden aan inwoners die niet op eigen kracht zelfstandig kunnen deelnemen aan de samenleving en waardoor eventuele mantelzorger(s) worden ontlast (zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend: chronisch zieken, gehandicapten, psychisch kwetsbaren, inwoners met een psychiatrische aandoening inwoners met een licht verstandelijk beperking, inwoners met autisme, inwoners met dementie en inwoners die sociaal geïsoleerd zijn en/of zich eenzaam voelen); en/ of

  • 3.

    het ondersteunen van vrijwilligerswerk en het koppelen van vrijwilligers aan inwoners met een hulpvraag; en/ of

  • 4.

    het bieden van jeugd- en jongerenwerk, waaronder ook inloopvoorziening voor jongeren; en/ of

  • 5.

    het bieden van een vergoeding in natura aan gezinnen met een laag inkomen voor extra kosten die voortvloeien uit de deelname van de kinderen van dat gezin aan schoolse- en buitenschoolse activiteiten en/of een financiële vergoeding aan de betreffende school; en/ of

  • 6.

    het verstrekken van verschillende soorten kindpassen; en/ of

  • 7.

    het bieden van verstrekkingen in natura in de vorm van kleding, levensmiddelen, klussendienst aan inwoners met een laaginkomen;

  • 8.

    het helpen van inwoners met (dreigende) financiële problemen bij het op orde krijgen van hun financiële administratie en zo nodig het helpen bij het voorbereiden van een aanvraag voor schuldhulpverlening; en/ of;

  • 9.

    bijdrage leveren aan het creëren van een dementievriendelijke gemeente.

Artikel 6. Voorwaarden aan de aanvrager

Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen voldoen aan de volgende vereisten:

  • 1.

    subsidie kan worden verstrekt aan verenigingen, stichtingen en rechtspersonen. Natuurlijke personen kunnen geen aanvraag indienen;

  • 2.

    indien sprake is van een samenwerkingsverband, dan kan de aanvraag worden ingediend door een penvoerder;

  • 3.

    de aanvrager zet gekwalificeerd personeel, vrijwilligers en of begeleiders in met kennis en kunde ten aanzien van de activiteiten en doelgroep.

Artikel 7. Voorwaarden aan de aanvraag

De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De aanvragende organisatie maakt gebruik van het gemeentelijke aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvrager voegt bij de aanvraag een activiteitenplan. In het activiteitenplan staat in ieder geval het volgende vermeld:

    • a.

      een beschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      de doelen en resultaten die met die activiteiten worden nagestreefd en hoe de activiteiten bijdragen aan het realiseren van één of meer van de in artikel 4 genoemde doelstellingen;

    • c.

      een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten. Het dekkingsplan bevat een opgave van welke kosten worden gedekt door middel van de bij de gemeente Waddinxveen aangevraagde subsidie, een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten en andere financieringsbronnen, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

    • d.

      de wijze waarop de aanvrager de doelgroep wil bereiken.

  • 3.

    De aanvrager levert desgevraagd aanvullende informatie aan over de activiteiten en bekostiging van subsidieaanvraag.

  • 4.

    Aanvrager kan op verzoek van het college een VOG-verklaring van de vrijwilligers die betrokken zijn bij de uitvoering van de activiteiten overleggen.

  • 5.

    De aanvraag bevat een sluitende begroting voor de gehele periode waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 6.

    Een rechtspersoon die voor de eerste keer subsidie aanvraagt, legt tevens over:

    • a.

      een exemplaar van de oprichtingsakte of de statuten,;

    • b.

      jaarverslag;

    • c.

      de jaarrekening of de balans van het voorgaande jaar.

Artikel 8. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk te maken kosten in aanmerking die direct zijn verbonden met de activiteiten als bedoeld in artikel 5.

  • 2.

    Kosten die uit andere bronnen (kunnen) worden bekostigd komen niet in aanmerking voor subsidie op basis van deze subsidieregeling.

Artikel 9. Verplichtingen

  • 1.

    De aanvrager maakt zijn aanbod kenbaar bij inwoners en het Preventieteam Wadwijzer.

  • 2.

    De aanvrager levert desgevraagd tussentijds gegevens aan die inzichtelijk maken of en in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn uitgevoerd en/of bijdragen aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente Waddinxveen.

  • 3.

    De aanvrager verplicht zich in het belang van de kwetsbare inwoner, samen te werken met verschillende lokale organisaties, inwoners van de gemeente en of andere maatschappelijke organisaties.

  • 4.

    De aanvrager verplicht zich de gesubsidieerde activiteiten uit te voeren conform de ingediende aanvraag en de daarbij gevoegde onderbouwing en begroting.

Artikel 10. Aanvraagtermijn

  • 1.

    In afwijking van artikel 7, eerste lid van de ASV dient een aanvraag om subsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt te worden ingediend tussen 1 juni en 1 augustus voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    Een aanvraag om een subsidie anders dan de periode zoals beschreven in lid 1 wordt ingediend uiterlijk 8 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten.

  • 3.

    Aanvragen die buiten de termijnen die zijn genoemd in het eerste en tweede lid worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.

Artikel 11. Subsidieplafond

  • 1.

    Het college maakt ieder jaar vóór 1 juni het subsidieplafond voor het volgende kalenderjaar bekend via de website van de gemeente Waddinxveen.

  • 2.

    Het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad. Dit kan de consequentie hebben dat, wanneer geen of onvoldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld, het subsidieplafond wordt verlaagd. Het subsidieplafond geldt dan ook voor aanvragen die al ingediend zijn.

  • 3.

    Als alle subsidie zijn toegekend in het subsidiejaar en er ruimte is in het subsidieplafond, kan het subsidiebedrag dat over is, ook voor andere activiteiten binnen de subsidieregeling worden gebruikt.

Artikel 12. Beoordeling van de subsidieaanvraag en de wijze van verdeling

  • 1.

    De subsidie moet tijdig en volledig zijn ingediend en voldaan aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 6 en 7 van deze regeling. De subsidieaanvraag wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

    • a.

      de mate waarin de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstelling, hoofd- en subdoel genoemd in artikel 4;

    • b.

      kwaliteit van de dienstverlening;

    • c.

      de mate waarin de dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk is georganiseerd;

    • d.

      samenwerking met andere partners;

    • e.

      de mate waarop de doelgroep wordt bereikt;

    • f.

      effectieve inzet middelen.

  • 2.

    Als er geen of onvoldoende financiële middelen in de begroting worden vastgesteld, geldt het bepaalde in artikel 11 lid 2 van deze subsidieregeling en kunnen reeds ingediende aanvragen buiten behandeling worden gesteld.

  • 3.

    Als er onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn in de begroting om de subsidie volledig te verstrekken, wordt de subsidie toegekend tot het plafondbedrag. Als er meerdere aanbieders zijn van bepaalde activiteiten binnen een regeling, worden de aanvragen binnen deze regeling na onderlinge vergelijking gerangschikt per activiteit. De subsidie wordt vervolgens toegekend aan de aanvrager die het hoogst in de rangschikking staat. De rangschikking wordt gedaan via een score op de in het eerste lid vermelde criteria middels een scoreformulier die als bijlage bij deze regeling is toegevoegd. De gevraagde subsidie boven het subsidieplafond wordt afgewezen.

Artikel 13 Besluitvorming

  • 1.

    De besluitvorming op aanvragen op grond van deze subsidieregeling vindt plaats volgens de volgende procedure: alle aanvragen die tijdig en volledig zijn ingediend en voldoen aan de voorwaarden van artikel 4 en 5 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de criteria genoemd in artikel 12 lid 1 van deze regeling;

  • 2.

    per aanvraag wordt een beoordelingsformulier ingevuld;

  • 3.

    wanneer er onvoldoende middelen in de begroting zijn zoals vermeld in artikel 12 lid 3 wordt een onafhankelijk beoordelingsteam samengesteld, bestaande uit drie personen;

  • 4.

    ieder lid van het beoordelingsteam vult een beoordelingsformulier in;

  • 5.

    het beoordelingsteam stelt de totaalscore per aanvraag vast en rangschikt vervolgens de aanvragen op grond van artikel 12 lid 3;

  • 6.

    het beoordelingsteam brengt advies uit aan het college over de afhandeling van de ingediende aanvragen;

  • 7.

    het college beslist op de subsidieaanvragen uiterlijk op 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.

Artikel 14. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • 1.

    een andere instelling, een overheidsorganisatie daaronder begrepen, eenzelfde soort activiteit vervult als waarvoor de aanvrager een subsidieaanvraag heeft ingediend;

  • 2.

    de kosten van de activiteit of het product niet in redelijke verhouding staan tot het aantal te bereiken personen binnen de desbetreffende doelgroep of het aantal geleverde producten of de verwachte effecten;

  • 3.

    het percentage van de subsidie dat direct ten goede komt aan de activiteit die wordt gesubsidieerd niet in redelijke verhouding staat tot het percentage dat aan eventuele overhead wordt besteed;

  • 4.

    andere aanvragen voor dezelfde soort activiteit of doelgroep of gericht op een soortgelijk effect, een groter aantal personen binnen de desbetreffende doelgroep kan bereiken of een groter aantal activiteiten of effect kan realiseren;

  • 5.

    voor de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd een andere vorm van financiering van de gemeente Waddinxveen wordt ontvangen;

  • 6.

    de aanvrager heeft verzuimd om, indien ASV dit vereist, tijdig een verzoek tot vaststelling in te dienen voor eerder jaren waarvoor de aanvragen subsidie heeft ontvangen van de gemeente Waddinxveen.

Artikel 15. Wijze van betaling

Het toegekende subsidiebedrag wordt overgemaakt op het rekeningnummer dat bij de subsidieaanvraag is opgegeven op het aanvraagformulier. Hiervoor worden de volgende betaaltermijnen gehanteerd:

  • 1.

    subsidies tot een bedrag van € 5.000 worden in een keer overgemaakt in januari van het betreffende kalenderjaar;

  • 2.

    subsidies met een bedrag van € 5.000 tot € 50.000 worden in twee delen overgemaakt in januari en juni van het betreffende kalenderjaar. Beide delen betreffen 50% van de totale subsidie;

  • 3.

    subsidies vanaf een bedrag van € 50.000 worden in vier delen overgemaakt in januari, april, juni en september van het betreffende kalenderjaar. Alle delen betreffen 25% van de totale subsidie.

Artikel 16. Hardheidsclausule

Overeenkomstig artikel 18, lid 2 van de ASV is voor deze subsidieregeling een hardheidsclausule opgenomen. In uitzonderlijke gevallen kan het college besluiten gemotiveerd af te wijken van een of meer artikelen of artikelleden van deze subsidieregeling als daaraan vasthouden voor de subsidieaanvrager of –ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 17. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 juni 2024.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning Waddinxveen 2025’.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Waddinxveen op 2 juli 2024,

de secretaris,

de burgemeester,

Bijlage 1 BEOORDELINGSFORMULIER BEOORDELINGSTEAM

 

Dit formulier alleen vullen als de subsidieplafonds worden overschreven. Per lid van het beoordelingsteam wordt 1 formulier ingevuld

 

1

Beoordelingscriteria mate activiteiten bijdragen Weging aan de doelstelling

De mate waarin de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd bijdraagt aan de doelen genoemd in artikel 4.

30%

2

Beoordelingscriteria Kwaliteit van de dienstverlening

  • Kennis en ervaring met de doelgroep

  • De wijze waarop invulling wordt gegeven aan de activiteiten. Zijn de vrijwilligers geschoold, worden zij ondersteund?

  • De mate waarop aandacht wordt besteed aan maatschappelijke ontwikkelingen en hierop ingespeeld wordt.

  • De wijze waarop het effect wordt gemeten.

20%

3

Beoordelingscriteria de mate waarin de dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk is georganiseerd

  • Is de dienstverlening toegankelijk voor inwoners uit Waddinxveen? (bereikbaarheid, telefonisch, digitaal, vrije inloop).

  • De mate waarin de doelgroep wordt bereikt. Niet alleen bestaande gebruikers van activiteit, maar ook nieuwe gebruikers.

15%

4

Samenwerking met andere partners

De mate waarin wordt samengewerkt met samenwerkingspartners binnen de gemeente Waddinxveen om bij te dragen aan de te behalen activiteiten

15%

5

Effectieve inzet middelen

De mate waarin de beschikbare middelen effectief worden ingezet om het resultaat te bereiken

20%

 

Scores

Formulier ingevuld door:

 

Score mate waarin activiteiten bijdragen aan de doelstelling

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaalscore

Motivering

Score Kwaliteit van dienstverlening

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaalscore

Motivering

Score van de mate waarin de dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk is georganiseerd

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaalscore

Motivering

Score samenwerking met andere partners

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaalscore

Motivering

Score effectieve inzet van middelen

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaalscore

Motivering

 

Naar boven