Subsidieregeling Gezonde Leefstijl gemeente Waddinxveen 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen

 

gelet op:

  • -

    artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Waddinxveen 2021 (ASV);

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026;

  • -

    Beleidsvisie Sociaal Domein 2024-2028;

  • -

    Leefstijlplan 2024-2026 Waddinxveen;

overwegende dat:

het gemeentebestuur de gezondheid van haar inwoners wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

 

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Gezonde Leefstijl gemeente Waddinxveen 2025

Artikel 1. Definities

  • 1.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen;

    • b.

      gezonde leefstijl: voldoende beweging, gevarieerd en gezond eten, voldoende ontspanning, niet roken, geen drugsgebruik, geen of matig alcoholgebruik, voldoende slaap en zo veel mogelijk vermijden van stress;

    • c.

      kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december van het betreffende jaar.

    • d.

      kwetsbare inwoners: inwoners uit Waddinxveen die een gezondheidsrisico hebben, zoals ouderen, mensen met een psychische kwetsbaarheid, inwoners in een lage sociaaleconomische situatie;

    • e.

      Leefstijlplan 2024-2026 Waddinxveen: plan dat op 19 september 2023 door het college is vastgesteld.

  • 2.

    Voor begrippen die niet zijn genoemd in het eerste lid van dit artikel, geldt de begripsomschrijving zoals opgenomen in de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026 en de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 en 5 bedoelde doelen en activiteiten.

Artikel 3. Termijn

Subsidie op basis van deze subsidieregeling wordt voor de duur van éen kalenderjaar verstrekt.

Artikel 4 Doel van de subsidie

Deze subsidieregeling heeft als doel:

  • 1.

    het bevorderen van een gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsachterstanden van jeugd en kwetsbare inwoners van Waddinxveen, door het versterken van het mentaal welbevinden, stimuleren gezondheidsvaardigen en leefstijl bevorderende activiteiten;

  • 2.

    inwoners van Waddinxveen, die niet of weinig sporten of bewegen te stimuleren om structureel te sporten en te bewegen;

  • 3.

    het creëren van sport- en beweegaanbod in een beweegvriendelijke omgeving;

  • 4.

    bewoners, die niet of beperkt deelnemen aan kunst- en cultuuractiviteiten te activeren om kunst en cultuur te beoefenen of te beleven;

  • 5.

    kansengelijkheid op het bereiken of behouden van een goede gezondheid voor iedereen;

  • 6.

    vitaal ouder worden.

Artikel 5 Activiteiten

  • 1.

    Activiteiten die voor subsidie in aanmerkingen komen zijn:

    • a.

      activiteiten die bijdragen aan het gezond opgroeien van jeugd en/of een gezond opvoedklimaat voor jeugd;

    • b.

      activiteiten die bijdragen aan het terugdringen van gezondheidsachterstanden van kwetsbare inwoners;

    • c.

      activiteiten die bijdragen aan het verbeteren van de mentale gezondheid van inwoners uit Waddinxveen;

    • d.

      activiteiten die bijdragen aan de aanpak voor kinderen met overgewicht of obesitas;

    • e.

      aanbieden van de erkende valpreventieve groepsinterventies In Balans, Vallen Verleden Tijd of Otago aan inwoners van Waddinxveen van 65 jaar en ouder met een verhoogd valrisico;

    • f.

      activiteiten die gericht zijn op georganiseerd sporten en of bewegen, waarbij met name aandacht besteed wordt aan kennismakingsactiviteiten met sport voor jongeren en ouderen;

    • g.

      laagdrempelige sportactiviteiten die bijdragen aan sportparticipatie voor kwetsbare inwoners en jeugdigen;

    • h.

      lokale initiatieven die ervoor zorgen dat meer kinderen een kansrijke start hebben. De activiteiten moeten voldoen aan de Handreiking Ketenaanpak Kansrijke Start GALA uitgebracht door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

    • i.

      activiteiten die bijdragen aan duurzame verbindingen en samenwerking tussen cultuurinstellingen en scholen;

    • j.

      stimuleren van kennisdeling en overdracht tussen sportverenigingen onderling en met andere sectoren;

    • k.

      activiteiten die samenhang tussen breedtesport en topsport vergroten;

    • l.

      het continueren en uitvoeren van Welzijn op recept zoals vastgelegd in de richtlijnen van het landelijk kennisnetwerk 'Welzijn op recept;

    • m.

      inzetten van buursportcoaches die activiteiten uitvoeren en bijdragen aan minimaal één van de in artikel 4 genoemde doelen.

  • 2.

    De activiteiten onder a tot en met h, l en m betreffen bewezen interventies en of staan op loketgezondleven.nl.

  • 3.

    De activiteiten die uit deze subsidieregeling voortkomen zijn zo opgezet dat ze integraal bijdragen aan het behalen van de doelen van specifieke thema's zoals deze in het Leefstijlplan 2024-2026 Waddinxveen zijn opgenomen.

Artikel 6. Voorwaarden aan de aanvrager

Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen voldoen aan de volgende vereisten:

  • 1.

    subsidie kan worden verstrekt aan verenigingen, stichtingen en rechtspersonen. Natuurlijke personen kunnen geen aanvraag indienen;

  • 2.

    indien sprake is van een samenwerkingsverband, dan wordt de aanvraag ingediend door een penvoerder;

  • 3.

    de activiteiten zijn afgerond binnen 18 maanden na subsidieverlening.

Artikel 7. Voorwaarden aan de aanvraag

De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De aanvragende organisatie maakt gebruik van het gemeentelijke aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvrager voegt bij de aanvraag een activiteitenplan. In het activiteitenplan staat in ieder geval het volgende vermeld:

    • a.

      een beschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      de doelen en resultaten die met die activiteiten worden nagestreefd en hoe de activiteiten bijdragen aan het realiseren van één of meer van de in artikel 4 genoemde doelstellingen;

    • c.

      een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten. Het dekkingsplan bevat een opgave van welke kosten worden gedekt door middel van de bij de gemeente Waddinxveen aangevraagde subsidie, een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten en andere financieringsbronnen, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;

    • d.

      de wijze waarop de aanvrager de doelgroep wil bereiken.

  • 3.

    De aanvrager levert desgevraagd aanvullende informatie aan over de activiteiten en bekostiging van subsidieaanvraag.

  • 4.

    Aanvrager kan op verzoek van het college een VOG-verklaring van de vrijwilligers die betrokken zijn bij de uitvoering van de activiteiten overleggen.

  • 5.

    De aanvraag bevat een sluitende begroting voor de gehele periode waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 6.

    Een rechtspersoon die voor de eerste keer subsidie aanvraagt, legt tevens over:

    • a.

      een exemplaar van de oprichtingsakte of de statuten;

    • b.

      jaarverslag;

    • c.

      de jaarrekening of de balans van het voorgaande jaar.

Artikel 8. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk te maken kosten in aanmerking die direct zijn verbonden met de activiteiten als bedoeld in artikel 5. Kosten die uit andere bronnen (kunnen) worden bekostigd komen niet in aanmerking voor subsidie op basis van deze subsidieregeling.

  • 2.

    Niet voor subsidie komen in aanmerking:

    • a.

      kosten voor de viering van feesten, jubilea en partijen, kosten van consumpties;

    • b.

      kosten voor onderhoud of verbouwing van panden;

    • c.

      kosten die een redelijke uitvoering van de activiteit te boven gaan.

  • 3.

    Met inachtneming van het maximaal aantal deelnemers voor ieder van de valpreventieve groepsinterventies beschreven onder artikel 5 lid e, gelden per deelnemer van 65 jaar of ouder uit Waddinxveen de volgende maximale vergoedingen:

    • a.

      Vallen Verleden Tijd: € 330

    • b.

      In Balans: €275

    • c.

      Otago (groep): €413

  • 4.

    Per kalenderjaar kan voor hetzelfde project maximaal éénmaal een subsidie verleend worden.

Artikel 9. Verplichtingen

  • 1.

    De aanvrager maakt zijn aanbod kenbaar bij inwoners en het Preventieteam Wadwijzer.

  • 2.

    De aanvrager levert desgevraagd tussentijds gegevens aan die inzichtelijk maken of en in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn uitgevoerd en/of bijdragen aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente Waddinxveen.

  • 3.

    De aanvrager verplicht zich in het belang van de kwetsbare inwoner, samen te werken met verschillende lokale organisaties, inwoners van de gemeente en of andere maatschappelijke organisaties.

  • 4.

    De aanvrager verplicht zich de gesubsidieerde activiteiten uit te voeren conform de ingediende aanvraag en de daarbij gevoegde onderbouwing en begroting.

Artikel 10. Aanvraagtermijn

  • 1.

    In afwijking van artikel 7, vierde lid van de ASV kan een aanvraag voor een subsidie gedurende het gehele kalenderjaar worden ingediend.

  • 2.

    Een aanvraag om een subsidie anders dan de periode zoals beschreven in lid 1 wordt ingediend uiterlijk 8 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten.

  • 3.

    Aanvragen die buiten de termijnen die zijn genoemd in het eerste en tweede lid worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.

Artikel 11. Subsidieplafond

  • 1.

    Het college maakt ieder jaar vóór 1 juni het subsidieplafond voor het volgende kalenderjaar bekend via de website van de gemeente Waddinxveen.

  • 2.

    Het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad. Dit kan de consequentie hebben dat, wanneer geen of onvoldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld, het subsidieplafond wordt verlaagd. Het subsidieplafond geldt dan ook voor aanvragen die al ingediend zijn.

  • 3.

    Als alle subsidie zijn toegekend in het subsidiejaar en er ruimte is in het subsidieplafond, kan het subsidiebedrag dat over is, ook voor andere activiteiten binnen de subsidieregeling worden gebruikt.

Artikel 12. Beoordeling van de subsidieaanvraag en de wijze van verdeling

  • 1.

    De subsidie moet tijdig en volledig zijn ingediend en voldaan aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 6 en 7 van deze regeling. De subsidieaanvraag wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

    • a.

      de mate waarin de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstelling, hoofd- en subdoel genoemd in artikel 4;

    • b.

      kwaliteit van de dienstverlening;

    • c.

      de mate waarin de dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk is georganiseerd;

    • d.

      samenwerking met andere partners;

    • e.

      de mate waarop de doelgroep wordt bereikt;

    • f.

      effectieve inzet middelen.

  • 2.

    Als er geen of onvoldoende financiële middelen in de begroting worden vastgesteld, geldt het bepaalde in artikel 11 lid 2 van deze subsidieregeling en kunnen reeds ingediende aanvragen buiten behandeling worden gesteld.

  • 3.

    Als er onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn in de begroting om de subsidie volledig te verstrekken, wordt de subsidie toegekend tot het plafondbedrag. Als er meerdere aanbieders zijn van bepaalde activiteiten binnen een regeling, worden de aanvragen binnen deze regeling na onderlinge vergelijking gerangschikt per activiteit. De subsidie wordt vervolgens toegekend aan de aanvrager die het hoogst in de rangschikking staat. De rangschikking wordt gedaan via een score op de in het eerste lid vermelde criteria middels een scoreformulier die als bijlage bij deze regeling is toegevoegd. De gevraagde subsidie boven het subsidieplafond wordt afgewezen.

Artikel 13 Besluitvorming

  • 1.

    De besluitvorming op aanvragen op grond van deze subsidieregeling vindt plaats volgens de volgende procedure: alle aanvragen die tijdig en volledig zijn ingediend en voldoen aan de voorwaarden van artikel 4 en 5 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de criteria genoemd in artikel 12 lid 1 van deze regeling;

  • 2.

    per aanvraag wordt een beoordelingsformulier ingevuld;

  • 3.

    wanneer er onvoldoende middelen in de begroting zijn zoals vermeld in artikel 12 lid 3 wordt een onafhankelijk beoordelingsteam samengesteld, bestaande uit drie personen;

  • 4.

    ieder lid van het beoordelingsteam vult een beoordelingsformulier in;

  • 5.

    het beoordelingsteam stelt de totaalscore per aanvraag vast en rangschikt vervolgens de aanvragen op grond van artikel 12 lid 3;

  • 6.

    het beoordelingsteam brengt advies uit aan het college over de afhandeling van de ingediende aanvragen;

  • 7.

    het college beslist op de subsidieaanvragen uiterlijk op 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.

Artikel 14. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • 1.

    een andere instelling, een overheidsorganisatie daaronder begrepen, eenzelfde soort activiteit vervult als waarvoor de aanvrager een subsidieaanvraag heeft ingediend;

  • 2.

    de kosten van de activiteit of het product niet in redelijke verhouding staan tot het aantal te bereiken personen binnen de desbetreffende doelgroep of het aantal geleverde producten of de verwachte effecten;

  • 3.

    het percentage van de subsidie dat direct ten goede komt aan de activiteit die wordt gesubsidieerd niet in redelijke verhouding staat tot het percentage dat aan eventuele overhead wordt besteed;

  • 4.

    andere aanvragen voor dezelfde soort activiteit of doelgroep of gericht op een soortgelijk effect, een groter aantal personen binnen de desbetreffende doelgroep kan bereiken of een groter aantal activiteiten of effect kan realiseren;

  • 5.

    voor de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd een andere vorm van financiering van de gemeente Waddinxveen wordt ontvangen;

  • 6.

    de aanvrager heeft verzuimd om, indien ASV dit vereist, tijdig een verzoek tot vaststelling in te dienen voor eerder jaren waarvoor de aanvragen subsidie heeft ontvangen van de gemeente Waddinxveen.

Artikel 15. Wijze van betaling

Het toegekende subsidiebedrag wordt overgemaakt op het rekeningnummer dat bij de subsidieaanvraag is opgegeven op het aanvraagformulier.

Artikel 16. Hardheidsclausule

Overeenkomstig artikel 18, lid 2 van de ASV is voor deze subsidieregeling een hardheidsclausule opgenomen. In uitzonderlijke gevallen kan het college besluiten gemotiveerd af te wijken van een of meer artikelen of artikelleden van deze subsidieregeling als daaraan vasthouden voor de subsidieaanvrager of –ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 17. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 juni 2024.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling Gezonde Leefstijl gemeente Waddinxveen 2025.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Waddinxveen op 2 juli 2024,

Bijlage 1 BEOORDELINGSFORMULIER BEOORDELINGSTEAM

 

Dit formulier alleen vullen als de subsidieplafonds worden overschreven. Per lid van het beoordelingsteam wordt 1 formulier ingevuld

 

1

Beoordelingscriteria mate activiteiten bijdragen Weging aan de doelstelling

De mate waarin de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd bijdraagt aan de doelen genoemd in artikel 4.

30%

2

Beoordelingscriteria Kwaliteit van de dienstverlening

  • Kennis en ervaring met de doelgroep.

  • De wijze waarop invulling wordt gegeven aan de activiteiten. Zijn de vrijwilligers geschoold, worden zij ondersteund?

  • De mate waarop aandacht wordt besteed aan maatschappelijke ontwikkelingen en hierop ingespeeld wordt.

  • De wijze waarop het effect wordt gemeten.

20%

3

Beoordelingscriteria de mate waarin de dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk is georganiseerd

  • Is de dienstverlening toegankelijk voor inwoners uit Waddinxveen? (bereikbaarheid, telefonisch, digitaal, vrije inloop).

  • De mate waarin de doelgroep wordt bereikt. Niet alleen bestaande gebruikers van activiteit, maar ook nieuwe gebruikers.

15%

4

Samenwerking met andere partners

De mate waarin wordt samengewerkt met samenwerkingspartners binnen de gemeente Waddinxveen om bij te dragen aan de te behalen activiteiten

15%

5

Effectieve inzet middelen

De mate waarin de beschikbare middelen effectief worden ingezet om het resultaat te bereiken

20%

 

Scores

Formulier ingevuld door:

 

Score mate waarin activiteiten bijdragen aan de doelstelling

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaal score

Motivering

Score Kwaliteit van dienstverlening

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaal score

Motivering

Score van de mate waarin de dienstverlening laagdrempelig en toegankelijk is georganiseerd

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaal score

Motivering

Score samenwerking met andere partners

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaal score

Motivering

Score effectieve inzet van middelen

Waardering

Punten

Score

Uitstekend

Goed

Voldoende

Matig

Onvoldoende

10

8

6

4

0

Totaal score

Motivering

 

Naar boven