Subsidieregeling Jongerenwerk in Scholen (JiS)

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023,

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Subsidieregeling Jongerenwerk in Scholen ( JiS )

Artikel 1  

 

Artikel 1 Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    JiS: Jongerenwerk in Scholen, waarvan de inzet is gericht op het verbinden van de verschillende leefwerelden van leerlingen (thuis, school, straat en online) en het vroegtijdig signaleren van de ondersteuningsbehoeften van leerlingen op gebied van zorg en veiligheid;

  • c.

    jongerenwerkorganisatie: jongerenwerkorganisatie die op grond van de Subsidieverordening Sociale Basis 2025 vanaf 1 januari 2025 een subsidie ontvangt voor het uitvoeren van het regulier jongerenwerk in een stadsdeel;

  • d.

    regulier jongerenwerk: buitenschools aanbod behorende tot de pedagogische basisinfrastructuur van de sociale basis, waarbij vakkundige, gekwalificeerde jongerenwerkers zich focussen op de begeleiding bij het opgroeien in de maatschappij en de ontwikkeling van jongeren in de leeftijd van ongeveer 10 – 23 jaar, waarbij het zwaartepunt ligt op het groepswerk;

  • e.

    school: school voor voortgezet onderwijs, die op grond van de Voorziening JiS in aanmerking is gebracht voor de inzet van JiS in de periode 1 januari 2025 tot 1 augustus 2027;

  • f.

    Voorziening JiS: Voorziening Jongerenwerk in Scholen, hoofdstuk 8 van Bijlage 1 (Voorzieningen in natura) van de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Het doel van deze subsidieregeling is om door de inzet van JiS de veerkracht van leerlingen te versterken die een steuntje in de rug nodig hebben en zo bij te dragen aan goede ontwikkelkansen voor jongeren en een stabiele schoolloopbaan.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en de hoogte van de subsidie

  • 1.

    Het college kan aan een jongerenwerkorganisatie over de periode 1 januari 2025 tot 1 augustus 2027 een eenmalige subsidie verlenen voor het uitvoeren van JiS op een school die gevestigd is in het stadsdeel waar deze jongerenwerkorganisatie ook het regulier jongerenwerk uitvoert.

  • 2.

    De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van het aantal fte jongerenwerkers waarvoor de school op grond van de VloA-voorziening JiS in aanmerking komt:

     

    Aantal fte jongerenwerkers, waarvoor de school in aanmerking komt

    Hoogte subsidiebedrag

    0,6 fte

    € 72.000

    1,2 fte

    € 144.000

Artikel 5 Subsidieplafond

Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen voor de periode 1 januari 2025 tot 1 augustus 2027 het subsidieplafond vast.

Artikel 6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023 wordt bij de subsidieaanvraag een gezamenlijk door de jongerenwerkorganisatie en de school opgesteld startdocument ingediend, waarin wordt ingegaan op:

  • a.

    de wijze waarop wordt aangesloten bij de beleidsuitgangspunten van de beleidsbrief ‘Vakkundig Jongerenwerk, en de uitwerking daarvan voor ‘Jongerenwerk in School’;

  • b.

    eventuele voor bepaalde leerlingengroepen benodigde specifieke door het jongerenwerk in te zetten expertise;

  • c.

    de wijze van samenwerking tussen JiS en de school, waarbij in ieder geval wordt beschreven:

    • i.

      de rol- en taakverdeling tussen JiS en medewerkers van de school;

    • ii.

      positionering van het jongerenwerk in school;

    • iii.

      de samenwerkingsafspraken over de verbinding van JiS met de interne ondersteuningsstructuur van de school en met de jeugd(hulp)- en veiligheidspartners om de school;

  • d.

    de wijze van aansluiting bij en verwijzing naar het reguliere jongerenwerk en overige aanbod van de sociale basis of vrijetijdsbesteding;

  • e.

    indien voorafgaand aan het huidige subsidietijdvak JiS al is uitgevoerd door de jongerenwerkorganisatie op dezelfde school, hoe eerder opgedane ervaringen meegenomen zijn in de afspraken rondom uitvoering van JiS in de toekomst.

Artikel 7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie moet uiterlijk op 1 oktober 2024 ingediend bij het college of dagelijks bestuur.

Artikel 8 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 8, eerste lid, van de ASA 2023 weigert het college een subsidie te verlenen als:

  • a.

    de school waarop JiS zal worden uitgevoerd, niet in aanmerking komt op grond van de Voorziening JiS;

  • b.

    de jongerenwerkorganisatie geen uitvoering geeft aan het regulier jongerenwerk in het stadsdeel waar de school gevestigd is.

Artikel II  

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel III  

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Jongerenwerk in Scholen

Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 juli 2024.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Bijlage Toelichting Subsidieregeling Jongerenwerk in Scholen

 

Algemeen deel

Een deel van de jongeren komt niet naar jongerencentra en brengt zijn vrije tijd niet door op straat of in de buurt. Vooral bij meisjes zien we dit. Mede daarom is begin 2021 gestart met Jongerenwerk in School. Het gaat daarbij om scholen met leerlingen uit sociaaleconomisch kwetsbare gezinnen en die aanlopen tegen (veiligheids-)problematiek op en om school.

 

Door Jongerenwerk in School heeft het jongerenwerk beter zicht op de leefwereld ‘school’. Daardoor kunnen zij de vier leefwerelden van jongeren (thuis, straat, online, school) beter aan elkaar verbinden.

 

Uit onderzoek van Youth Spot1 komt naar voren dat Jongerenwerk in School stevig staat. De school is voor jongerenwerkers een volwaardige ontmoetings- en werkplaats geworden. Het onderzoek laat tevens zien dat het jongerenwerk een waardevolle bijdrage levert aan een positief en veilig schoolklimaat en zo een positieve impact heeft op de ontwikkeling van leerlingen. We zien echter ook een aantal belangrijke aandachtspunten zoals: voorkomen van overlap tussen de taken van jongerenwerk en de rol van school zelf; een goede aansluiting tussen de school van de leerling en de buurt waar de leerling woont; en het bereiken van leerlingen die niet ook al op straat of bij jongerencentra worden gezien.

 

De aandachtspunten zijn meegenomen in de subsidieregeling JiS. Middels deze subsidieregeling ontwikkelen we Jongerenwerk in School door en zetten we het voort van 1 januari 2025 tot 1 augustus 2027. Dat doen we aan de hand van de volgende vier beleidsuitgangspunten:

  • A.

    Jongerenwerkers op die scholen inzetten waar dit het hardst nodig is.

  • B.

    Voorkomen van overlap tussen de taken van jongerenwerk, de rol van school zelf en de verhouding tussen alle andere professionals in en rond school, zoals de Ouder- en Kindadviseur en leerplicht.

  • C.

    Het (blijven) bereiken van leerlingen die niet ook al op straat of bij jongerencentra worden gezien.

  • D.

    Inzet intensiveren op de scholen waar het het hardst nodig is door daar de fte-inzet te verhogen.

 

Jongerenwerk is een van de kernfuncties binnen de Subsidieverordening Sociale Basis 2025-2030. De looptijd van JiS (2025-2027) wijkt echter af van de looptijd van deze subsidieverordening. Daarom is gekozen voor een, vooralsnog, tijdelijke subsidieregeling voor JiS. Daarnaast komt de verdelingssystematiek van JiS, waarbij scholen worden geselecteerd aan de hand van kwantitatieve en kwalitatieve criteria, niet overeen met de verdelingssystematiek binnen de sociale basis, waarbij de middelen volgens een verdeelsleutel worden verdeeld over de stadsdelen. We hebben bij JiS gekozen voor het selecteren van scholen, omdat leerlingen verspreid door de stad naar school gaan en lang niet altijd in hun eigen stadsdeel.

 

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Definities, onderdeel f

De Voorziening Jongerenwerk in Scholen (JiS) (Hoofdstuk 8)van Bijlage 1. (Voorzieningen in natura) van de VloA 2019 betreft uitsluitend de selectie van scholen voor voortgezet onderwijs om in aanmerking te komen voor de inzet van Jongerenwerk in de periode 1 januari 2025 tot 1 augustus 2027. Met een positieve beschikking kan een schoolbestuur voor de uitvoering van JiS een samenwerking aangaan met een jongerenwerkorganisatie die in het stadsdeel waar de school gevestigd is vanaf 1 januari 2025 het reguliere jongerenwerk uitvoert en hiervoor een subsidie ontvangt op grond van de Subsidieverordening Sociale Basis 2025. Voor de uitvoering van JiS kan de jongerenwerkorganisatie vervolgens een subsidieaanvraag indienen op basis van deze Subsidieregeling Jongerenwerk in Scholen (JiS). Het budget dat beschikbaar is voor de uitvoering van deze subsidieregeling bestaat uit een bijdrage van zowel de gemeente als van het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Amsterdam-Diemen (SWV VO). Daarnaast dient de school zelf een budget beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van activiteiten door JiS voor de leerlingen op de school. Deze verplichting is in artikel 8.8, aanhef en onder c. opgenomen in de VloA-voorziening JiS. De school is verplicht per 0,6 fte jongerenwerker een budget van minimaal € 1800 beschikbaar te stellen voor activiteiten die de jongerenwerker in het kader van JiS voor de leerlingen van de school uitvoert.

Het gaat hierbij om activiteiten die met name gericht zijn op talentontwikkeling, voorlichting en sport en spel. Met dit soort activiteiten kan het JiS onder meer leerlingen interesseren voor naschoolse activiteiten en toeleiden naar het reguliere jongerenwerk in de stadsdelen.

 

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Volgend uit het doel van JiS zijn de kerntaken van het Jongerenwerk in School tweeledig:

 

A. Versterken verbinding thuis, school, straat en online om vroegtijdig te kunnen signaleren

Jongerenwerkers zijn in staat om verbinding te leggen tussen de verschillende leefwerelden van jongeren: thuis, school, straat en online. Ze spelen hiermee een belangrijke rol bij het tijdig signaleren van ondersteuningsbehoeften van jongeren op het gebied van welzijn of zorgen rondom (lichte) veiligheidsvraagstukken. Jongerenwerkers signaleren problemen bij leerlingen vooral door het doen van ambulante rondes in en om de school. Dit houdt in: er zijn, nabijheid, een bekend gezicht zijn, groepsdynamiek observeren en signaleren en jongeren benaderen. Dat gebeurt in en om de school, in verbinding met jongerenwerk in de wijk, en online.

 

B. Versterken van veerkracht van jongeren door positieve ondersteuning

Jongerenwerk in School werkt vanuit nabijheid, presentie en een vertrouwensrelatie aan de ontwikkeling van jongeren. Door knelpunten in het leven van jongeren klein te houden. Dat doen zij door middel van positieve groepsactiviteiten, informatievoorziening en wanneer nodig (lichte) individuele coaching. Wanneer er meer hulp nodig is, zorgt de jongerenwerker voor een warme overdracht aan de betreffende hulpverlener (zoals het OKT).

 

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en de hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van het aantal fte jongerenwerkers waarvoor de school op grond van de Voorziening JiS in aanmerking komt. Dit is afhankelijk van het aantal doelgroepleerlingen dat op een school is ingeschreven op 1 oktober van het schooljaar twee jaar voorafgaand aan het subsidietijdvak. Dit is bepalend voor het aantal fte jongerenwerkers waarvoor de school op grond van de VloA-voorziening JiS in aanmerking is gebracht:

 

Doelgroepleerlingen per school 

Aantal fte jongerenwerkers

Kleiner of gelijk aan 400

0,6 fte

Meer dan 400

1,2 fte

 

Artikel 6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Bij de subsidieaanvraag wordt een gezamenlijk door de jongerenwerkorganisatie en de school opgesteld startdocument ingediend. Dit startdocument betreft een format dat door de gemeente in samenwerking met het SWV VO is opgesteld. Bij het startdocument hoort ook het ‘werkkader Jongerenwerk in School’. In het kader wordt toegelicht wat het doel en de kerntaken van JiS zijn en de randvoorwaarden voor samenwerking tussen jongerenwerk en school. Aan de hand van dit kader worden bij de start van JiS samenwerkingsafspraken gemaakt tussen a) JiS en de school b) JiS en de interne ondersteuningsstructuur/professionals in de school en c) JiS en jeugd- en veiligheidspartners om de school. Deze afspraken worden vastgelegd in het startdocument.

 

Naar boven