Gemeenteblad van Lingewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lingewaard | Gemeenteblad 2024, 30974 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lingewaard | Gemeenteblad 2024, 30974 | ander besluit van algemene strekking |
Woningbouwprogramma Lingewaard
Hoe Lingewaard invulling geeft aan de nieuwbouwdoelstellingen uit de Woondeal 2.0
In 2020 zijn gemeenten binnen de Groene Metropoolregio, de provincie Gelderland en het Rijk een langjarig partnerschap aangegaan voor een beter werkende woningmarkt. Aanleiding was de constatering dat de regio in de top 3 van regio’s met het hoogste woningtekort stond, de woonopgaven bovengemiddeld zijn en de uitvoering onder druk staat. De eerste uitkomsten van het regionale woningbehoefteonderzoek herbevestigen dat de woonopgave het lokale niveau overstijgt.
Het Rijk zet via de Nationale Woon- en Bouwagenda in op de bouw van 900.000 woningen tot en met 2030, met als streven dat hiervan minimaal 2/3 deel betaalbaar is. In vervolg op deze nationale ambitie zijn bestuurlijke afspraken gemaakt tussen het Rijk en de provincie Gelderland over de realisatie van 100.000 woningen tot en met 2030. Dit krijgt in deze regio nadere invulling via de woondeal. Begin 2023 hebben de samenwerkende gemeenten in de Groene Metropoolregio zich verbonden aan een geactualiseerde woondeal: Woondeal 2.0.
De gemeenteraad heeft in maart 2023 besloten de Woondeal 2.0 regio Arnhem-Nijmegen als uitgangspunt te hanteren bij de herijking van lokaal ruimtelijk en volkshuisvestelijk beleid. Dit in lijn met het Coalitieakkoord Lingewaard 2022-2026 waarin ‘het bouwen van voldoende woningen voor iedereen’ als één van de belangrijkste doelstellingen is genoemd.
In de Woondeal 2.0 zijn concrete doelen opgenomen als het gaat om het aantal woningen die Lingewaard wordt gevraagd te realiseren in de periode 2022 tot en met 2030. Het behalen van deze doelen vraagt om een gerichte langere termijn aanpak en sturing. In dit document zijn de doelen benoemd, is de hierbij horende aanpak zoals begin 2023 gedeeld met de gemeenteraad opgenomen en is de voortgang met mogelijke bijsturing toegelicht. Het programma focust zich daarmee in de enge zin op het realiseren van de kwantitatieve nieuwbouw doelstellingen uit de Woondeal 2.0. Het programma richt zich niet op het realiseren van woningen voor specifieke doelgroepen als vluchtelingen, asielzoekers en statushouders.
Dit document betreft het eerste uitgewerkte programma in het kader van de Woondeal 2.0. Het programma wordt twee keer per jaar geactualiseerd en tussentijds bijgesteld wanneer er zich ontwikkelingen voordoen die van grote invloed zijn op het realiseren van de doelstellingen, of wanneer er een andere urgente aanleiding is hiervoor.
In het kader van dit programma zijn de volgende afspraken in de Woondeal 2.0 relevant:
Op regionaal niveau werken we toe naar twee derde deel betaalbare huur- en koopwoningen. Om dit te bewerkstelligen werkt elke gemeente toe naar een nieuwbouwprogramma met minimaal 67% betaalbare woningen en minimaal 30% in de sociale huur. Voor plannen waar per 1 juli 2023 nog geen vastgesteld bestemmingsplan, omgevingsplan of anterieure overeenkomst voor is, geldt dit nieuwbouwprogramma als richtlijn. Hierdoor zal vanaf circa 2025 het programma op lokaal niveau gaan voorzien in de ambitie. De (verdere) invulling van de betaalbare segmenten in de regiogemeenten gebeurt op basis van de behoefte.
De doelstellingen waar in dit programma aan wordt getoetst zijn:
Gemeenteraad stemt in met de uitgangspunten uit de Woondeal 2.0
College B&W maakt hoofdkeuzes hoe dit te bereiken:
Zie hiernaast ‘Koers’ voor nadere toelichting.
Begin 2023 heeft in lijn met de Woondeal 2.0 een aanpassing van het woningbouwprogramma Lingewaard plaatsgevonden, voornamelijk gericht op het realiseren van de doelen uit de Woondeal 2.0 waarbij rekening is gehouden met de ambtelijke capaciteit die beperkt is.
Het begeleiden van woningbouwprojecten en –plannen vraagt de benodigde tijd van onze organisatie. Kort door de bocht vraagt een groter plan verhoudingsgewijs per woning minder ambtelijke capaciteit dan een kleiner plan. Daarbij komt dat met de realisatie van groot plan meer wordt bijgedragen aan het halen van de doelstellingen dan een kleiner plan.
Vanuit deze gedachte zijn begin dit jaar de volgende keuzes door het college gemaakt:
Het automatisme dat een eenmaal positief beoordeeld planinitiatief automatisch wordt gevolgd door een procesintake voor projectrealisatie is verlaten. De fase van projectrealisatie is voor wat betreft de inzet van ambtelijke capaciteit verreweg de omvangrijkste. Door hier zorgvuldig mee om te gaan wordt voorkomen dat inzet wordt gepleegd op plannen die maar beperkt bijdragen aan gestelde doelen. Alvorens
tot realisatie van een initiatief over te gaan wordt een afweging gemaakt over noodzaak en beschikbare capaciteit, waarbij voor wat betreft woningbouw met name relevant is of wordt bijgedragen aan het bereiken van de vastgelegde woningbouwdoelstellingen. Deze afweging wordt in dit programma wonen gemaakt.
Plannen zijn ingedeeld in 3 categorieën:
Categorie 1 - Plannen vanaf 30 woningen: Deze plannen oppakken. Bij alle projecten die nog niet zijn vastgesteld uitgangspunt: minimaal 67% betaalbaar, 30% sociale huur.
Categorie 2 - Plannen tot 30 woningen (m.u.v. functieveranderingsplannen / plannen verruimd woonbeleid): Bij alle plannen/projecten die nog niet zijn vastgesteld uitgangspunt: alleen oppakken / verder aan werken wanneer er sprake is 100% betaalbaar, of er moet sprake zijn van een ander zwaarwegend belang, waarbij het college van B&W van mening is dat het plan doorgang moet vinden. Plannen die 100% betaalbaar zijn, voorrang geven op de andere projecten binnen deze categorie.
Categorie 3 – Functieveranderingsplannen / plannen verruimd woonbeleid: Plannen niet beschouwen als plannen waarbij sprake is van een substantiële bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave.
Hieronder de toets aan de doelstelling: Realisatie van 1300 woningen (netto) in de periode 2022 tot en met 2030. Er wordt vanuit gegaan dat elke gemeente 30% extra woningen plant ten opzichte van het te realiseren doel. Dat betekent dat er 1690 woningen gepland zouden moeten worden.
Te realiseren conform Woondeal 2.0
* Dit betreffen woningen die voort komen uit functieverandering, verruimd woonbeleid of het zijn overige incidentele woningtoevoegingen. Op deze categorie woningen wordt vanuit het programma niet gestuurd.
Er zijn op dit moment ook ruim meer dan 1690 woningen gepland namelijk 1889 woningen (waarvan reeds 129 gerealiseerd).
We voldoen aan het aantal te plannen woningen tot en met 2030. Als we deze woningen ook bouwen dan voldoen we ruim aan het aantal te realiseren woningen conform de Woondeal 2.0. |
Hiernaast de toets aan de doelstelling: Zo snel mogelijk maar in ieder geval vanaf 2025 een woningbouwprogramma met: 67% betaalbare en 30% sociale huur- en koopwoningen.
Constateringen naar aanleiding van het differentiatieoverzicht
Sinds het laatste overzicht in juni 2023 is het aantal woningen in het programma toegenomen. Dit komt door het aanpassen van de differentiatie binnen een aantal projecten als gevolg van de Woondeal 2.0. In juni bedroeg het totaal aantal woningen 1572. Inmiddels gaat het om 1610 woningen. Het aantal woningen dat is genoemd bij de projecten Driegaarden II en III en Bordbusters betreft nog het aantal van voor de Woondeal 2.0. Op basis van de verkeerskundige mogelijkheden in Huissen wordt het aantal woningen naar verwachting nog bijgesteld.
Laatste update: 1 oktober 2023
Differentiatie conform Woondeal 2.0
Bij nieuwe plannen en in elk geval vanaf 2025, toewerken naar een nieuwbouwprogramma met minimaal 67% betaalbare woningen, waarvan minimaal 30% in de sociale huur. |
||
Voortgang geprioriteerde projecten
Laatste update: 1 oktober 2023
Constateringen naar aanleiding van de planning
De projecten Driegaarden II en III en Bordbusters bevinden zich nog in een pril stadium. Realisatie is beoogd net voor of in 2030. Wanneer deze projecten vertraging oplopen, dan heeft dit gevolgen voor het behalen van het kwantitatieve doel uit de Woondeal 2.0: het realiseren van 1300 woningen in de periode 2022 tot en met 2030.
Voortgang woningbouwprogramma 2023-2030
Laatste update: 1 oktober 2023
Constateringen / opmerkingen naar aanleiding van het huidige programma
Voor realisatie van projecten binnen het programma is in 2024 het volgende nodig met betrekking tot capaciteit:
Voor het project Sallandstraat zijn alleen de uren voor bovenstaande disciplines meegerekend.
Verwachting te realiseren woningen
Opmerkingen naar aanleiding van onderstaande weergave
Woningmarktonderzoek & verkenning woningbouwlocaties
In onze Groene Metropoolregio doen we elke drie jaar woonbehoefteonderzoek. Het rapport is opgesteld door het bureau Companen, in opdracht van de Groene Metropoolregio (GMR) met een begeleidende projectgroep waarin gemeenten, de provincie Gelderland, het Rijk, WoonKr8 (het regionaal samenwerkingsverband van woningcorporaties) en de GMR zijn vertegenwoordigd.
Op basis van het onderzoek zien we in Lingewaard een flinke toename in de behoefte zowel voor de korte termijn als de lange termijn. In 2019 was de behoefte toename t/m 2030 nog circa 1700. In het laatste onderzoek voor de periode 2022-2030 is de behoefte berekend op 2715 woningen!
De uitkomsten wijken af met hetgeen we in de Woondeal 2.0 hebben afgesproken voor Lingewaard. Het laat namelijk een flink hogere behoefte aan (betaalbare) woningen zien. Companen geeft naar aanleiding van haar onderzoek het volgende advies: “Zet vol in op het realiseren van de afspraken uit de Woondeal 2.0 en doe waar mogelijk meer.”
Met het huidige programma wordt het totale tekort aan woningen niet opgelost. Er wordt wel een flinke stap gezet om aan te sluiten bij de vraag. Aanvullend zijn we gestart met het uitvoeren van een verkenning om na te gaan op welke locaties we in de toekomst kunnen en willen bouwen. Resultaten hiervan worden in de eerste helft van 2024 verwacht.
Het realiseren van het programma brengt momenteel veel uitdagingen met zich mee. Het conform planning realiseren van projecten blijkt niet eenvoudig. Door tijdig maatregelen te treffen kan tot op zekere hoogte vertraging voorkomen worden, maar niet altijd. Vertraging van projecten is niet altijd te voorkomen omdat we als gemeente lang niet overal invloed op hebben.
Wanneer er zich grote ontwikkelingen voordoen met gevolgen voor het behalen van de doelstellingen, dan wordt het programma tegen het licht gehouden en bijgesteld.
Hieronder een aantal actuele risico’s en uitdagingen:
Mobiliteit: De druk op het huidige infrastructurele netwerk is groot. Nieuwbouw van woningen betekent toename van deze druk op het netwerk. Vooral rond Huissen is dit een probleem waarvoor een oplossing voor nodig is. De omvang van dit probleem in relatie tot de geplande projecten is nog niet volledig in beeld en wordt de komende tijd in beeld gebracht. Vanuit het programma wonen worden de ontwikkelingen rond dit thema nauwlettend gevolgd. Wanneer er meer duidelijk is, wordt zo nodig het programma wonen bijgesteld.
Planologische uitdagingen en belemmeringen: Afgelopen jaren hebben zich vele ontwikkelingen voorgedaan binnen de planologie. Veranderde regels rond stikstof, pfas etc. hebben gevolgen voor de doorlooptijd van projecten. In 2024 treedt de nieuwe omgevingwet in werking. In een zo vroeg mogelijk stadium wordt rekening gehouden met deze ontwikkelingen.
In Q1 van 2023 heeft het college van B&W hoofdkeuzes gemaakt hoe de doelstellingen gehaald kunnen worden. In dit hoofdstuk wordt getoetst of bijsturing van het woningbouwprogramma noodzakelijk is.
In het hoofdstuk “Voortgang Programma” zijn de doelstellingen in het programma getoetst. Alleen kijkend naar de resultaten van deze toetsing is aanpassing van het woningbouwprogramma NIET nodig.
De benodigde capaciteit voor het realiseren van het programma is voor 2024 in beeld gebracht. Dit geeft GEEN aanleiding het programma aan te passen.
Het hoofdstuk “(nieuwe) Ontwikkelingen” geeft op dit moment GEEN aanleiding tot het aanpassen van het woningbouwprogramma.
Naar aanleiding van een nieuw verzoek is er WEL een aanpassing van het programma noodzakelijk.
Afgelopen half jaar zijn er nieuwe verzoeken ingediend. Deze zijn en worden afzonderlijk beoordeeld. Ten aanzien van één nieuw verzoek is principemedewerking verleend. Het betreft het plan Klappenburg 2 in Bemmel waarbij 32 woningen worden vervangen door 40 woningen. Het gaat in deze om sociale huur woningen. Het plan is opgenomen in de prestatieafspraken die de gemeente samen met de woningstichtingen vastgelegd. Conform deze afspraken dient dit plan te worden opgenomen in het Woningbouwprogramma 2023-2030. Dit betekent per saldo een toevoeging met 8 sociale huurwoningen.
De benodigde ambtelijke capaciteit voor dit plan kan WEL geleverd worden.
Tot slot heeft het college van B&W onlangs de motie ‘Inzet op betaalbare (zorg)woningen senioren Lange Kerkstaart Huissen’ omarmd.
In deze motie wordt het college verzocht om op de vrijkomende locatie van de oude vergaderzalen aan de Lange Kerkstaart in Huissen bij voorkeur zorgwoningen te realiseren of, indien er geen zorgaanbieder is, betaalbare seniorenwoningen.
In eerste instantie wordt verkend wat de mogelijkheden van de locatie zijn. Als het college een besluit heeft genomen over de concrete invulling van de locatie dan kan deze locatie worden opgenomen in dit programma. Met andere woorden: Deze motie zorgt nog NIET voor een aanpassing van het woningbouwprogramma.
De beschikbare ambtelijke capaciteit voor het realiseren van plannen is op dit moment volledig ingevuld. Wanneer er meer projecten aan het programma worden toegevoegd dan betekent dit vertraging van de bestaande projecten of het schrappen van bestaande projecten.
Aangepaste Woningbouwprogramma Lingewaard
Te realiseren conform Woondeal 2.0
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-30974.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.