Tijdelijke subsidieregeling Cofinancieringsfonds Economie Altena 2024-2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena,

 

Overwegende dat;

  • -

    het in het belang van een duurzame economische ontwikkeling van de gemeente Altena wenselijk wordt geacht een tijdelijke subsidieregeling vast te stellen op grond waarvan subsidie kan worden aangevraagd voor al dan niet gezamenlijke projecten die bijdragen aan het behalen van de ambities uit de Visie op Werken in Altena;

  • -

    zulks noopt tot het vaststellen van regels inzake o.a. de subsidiabele activiteiten, criteria voor aanvragen en het subsidieplafond;

gelet op:

  • -

    Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Algemene subsidieverordening Altena 2019;

Besluit: vast te stellen de volgende regeling:

 

Tijdelijke subsidieregeling Cofinancieringsfonds Economie Altena 2024-2026

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    ASV: Algemene subsidieverordening Altena 2019;

  • b)

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c)

    gemeente: gemeente Altena;

  • d)

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena;

  • e)

    visie op werken Altena: door de gemeenteraad op 15 december 2021 vastgestelde Visie op Werken waarin een breed gedragen ambitie op werken in Altena door gemeente, onderwijs en bedrijfsleven tot 2035 is geformuleerd;

  • f)

    de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding zoals opgenomen in de voor de onderneming geldende de-minimisverordening;

  • g)

    de-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (Pb L 2023/2831 van 15 december 2023), Verordening (EU) nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector (Pb L 190/45 van 28 juni 2014), dan wel Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector (Pb L 352/9 van 24 december 2013).

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor een project dat:

    • a.

      niet reeds in uitvoering is op de datum van indiening van de aanvraag;

    • b.

      volledig of in hoofdzaak plaatsvindt in de gemeente;

    • c.

      niet primair het individuele belang van de aanvrager betreft;

    • d.

      voor minimaal 50% gefinancierd wordt door de aanvrager(s) zonder daarvoor gebruik te maken van overheidsmiddelen;

    • e.

      een maximale looptijd heeft van twee jaar; en

    • f.

      aantoonbaar bijdraagt aan ten minste één van de in bijlage 1 opgenomen ambities uit de Visie op Werken in Altena.

Artikel 4. Doelgroep

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan privaatrechtelijke rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid, personenvennootschappen of natuurlijke personen die een onderneming drijven en die gevestigd zijn in de gemeente of hun reguliere activiteiten hoofdzakelijk in de gemeente Altena uitvoeren dan wel een samenwerkingsverband van ten minste twee van dergelijke partijen.

  • 2.

    Met een samenwerkingsverband als bedoel in lid 1 wordt gelijkgesteld een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) als bedoeld in de Wet op de bedrijveninvesteringszones.

Artikel 5. Subsidiabele kosten

  • 1.

    Voor subsidie komen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met het uitvoeren van een project.

  • 2.

    Vóór indiening van de aanvraag door de subsidieontvanger gemaakte kosten komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen de:

    • -

      kosten van reguliere werkzaamheden of bedrijfsvoering van de aanvrager, zoals loonkosten;

    • -

      kosten die betrekking hebben op het voorbereiden of indienen van de aanvraag voor subsidie;

    • -

      kosten voor de verkrijging van de benodigde vergunningen, ontheffingen, in- en toestemmingen en dergelijke;

    • -

      kosten die worden gemaakt ten behoeve van aankoop of verbouwing van onroerend goed;

    • -

      kosten van grondverwerving, vervangingsinvesteringen of investeringen in materieel;

    • -

      kosten voor rente, leges, juridische bijstand, boetes en accountancy;

    • -

      belastingen, heffingen of lasten;

    • -

      kosten van opleidingen voor eigen personeel;

    • -

      fooien, geschenken, gratificaties en bonussen;

    • -

      kosten van feesten en partijen;

    • -

      kosten voor onderhoud van de openbare ruimte.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van €15.000,-- per project.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid bedraagt de subsidie nimmer meer dan het bedrag dat in voorkomend geval nog resteert voor toekenning van de-minimissteun ingevolge de de-minimisverordening.

  • 3.

    Aan iedere aanvrager kan voor maximaal twee projecten per kalenderjaar subsidie worden verstrekt.

Artikel 7. Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het aanvraagtijdvak als bedoeld in artikel 10 lid 1 bedraagt €65.000,--.

  • 2.

    Het college stelt bij separaat besluit het subsidieplafond voor de in artikel 10 leden 2 en 3 bedoelde aanvraagtijdvakken vast, na vaststelling door de raad van de gemeentelijke begroting 2025 respectievelijk 2026.

Artikel 8. Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 9. Indieningsvereisten

  • 1.

    De aanvraag om subsidie wordt schriftelijk of digitaal ingediend door middel van het daartoe vastgestelde aanvraagformulier en dient naast de gegevens zoals genoemd in artikel 6 van de ASV vergezeld te zijn van:

    • -

      het nummer waaronder de aanvrager is, en in geval van een samenwerkingsverband de andere partij(en) in het samenwerkingsverband zijn, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;

  • 2.

    Indien het een samenwerkingsverband betreft, dient de aanvrager tevens een ondertekende samenwerkingsovereenkomst te overleggen waaruit de rolverdeling tussen de partijen in het samenwerkingsverband blijkt inclusief het penvoerderschap.

Artikel 10. Aanvraagtermijn

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie kan in het kalenderjaar 2024 worden ingediend vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling tot en met 31 december 2024.

  • 2.

    Een aanvraag om subsidie kan in het kalenderjaar 2025 worden ingediend van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.

  • 3.

    Een aanvraag om subsidie kan in het kalenderjaar 2026 worden ingediend van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026.

Artikel 11. Beslistermijn

In afwijking van artikel 8 van de ASV beslist het college op een ingediende aanvraag binnen 6 weken na ontvangst van de volledige aanvraag om een subsidie.

Artikel 12. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder g van de ASV weigert het college subsidie te verlenen:

  • 1.

    indien niet voldaan wordt aan het bepaalde in deze subsidieregeling;

  • 2.

    subsidie wordt aangevraagd voor een en dezelfde activiteit waarvoor reeds op basis van deze of een andere subsidieregeling van de gemeente subsidie is verleend in het betreffende kalenderjaar;

  • 3.

    indien verlening van subsidie zou resulteren in een overschrijding van het ingevolge de de-minimisverordening geldende de-minimissteunplafond.

Artikel 13. Vaststelling van subsidie; subsidieverplichtingen

  • 1.

    Uitvoering van het project dient uiterlijk 6 maanden na de datum van de beschikking tot vaststelling van de subsidie aan te vangen.

  • 2.

    Overeenkomstig artikel 13 lid 1 van de ASV worden subsidies tot en met €10.000,-- direct vastgesteld door het college.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling Cofinancieringsfonds Economie Altena 2024-2026.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van bekendmaking en vervalt met ingang van 1 januari 2027, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die voor laatstgenoemde datum zijn aangevraagd.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Altena in zijn vergadering van 2 juli 2024.

Het college van burgemeester en wethouders van Altena,

de secretaris,

drs. P.J.E. Breukers

de burgemeester,

drs. E.B.A. Lichtenberg MCM

Bijlage 1. Geselecteerde ambities uit de Visie op Werken in Altena

 

  • a)

    Ruimte voor bedrijven

Ambitie 1.

De bedrijventerreinen in de gemeente zijn toekomstbestendig en voldoen aan de criteria op het gebied van duurzaamheid, energietransitie en circulariteit.

 

Projecten die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    de veiligheid op bedrijventerreinen;

  • -

    de energietransitie op bedrijventerreinen;

  • -

    de voorbereiding van bedrijventerreinen op klimaatverandering;

  • -

    het verlengen van de levensduur en het verbeteren van de veerkracht van bedrijven; of

  • -

    de inzet op materiaalreductie, duurzaamheid en het circuleren van materiaal;

     

  • b)

    Bereikbaarheid

Ambitie 2.

Werklocaties in de gemeente zijn goed ontsloten voor (vracht)verkeer en goed en veilig bereikbaar voor personeel en stagiaires;

 

Projecten die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    mobiliteitsoplossingen voor het verminderen van het aantal verkeersbewegingen;

  • -

    de verkeersveiligheid op bedrijventerreinen;

  • -

    de mobiliteitstransitie; of

  • -

    het verminderen van mobiliteitsarmoede.

Ambitie 3.

OV-hubs op centrale plekken zijn verbonden met de meeste kernen en grotere werklocaties;

 

Initiatieven die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    het creëren van duurzame en slimme alternatieven voor een direct, snel en frequent OV-netwerk; of

  • -

    het creëren van innovatieve mobiliteitsoplossingen voor en/of door personeel.

     

  • c)

    Arbeidsmarkt en onderwijs

Ambitie 4.

Gemeente Altena beschikt over voldoende gekwalificeerd personeel met een passend opleidingsniveau en mensen onderhouden hun vaardigheden door leven lang ontwikkelen;

 

Projecten die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven;

  • -

    het verbeteren van de instroom van personeel;

  • -

    het ontwikkelen van vaardigheden van personeel en het promoten van de ontwikkelcultuur in Altena (Leven lang ontwikkelen);

  • -

    voldoende stage- en afstudeermogelijkheden voor beroepsonderwijs en of studie;

  • -

    “branding” van sectoren door het organiseren van evenementen/workshops.

Projecten die in ieder geval niet in aanmerking komen voor subsidie:

  • -

    Projecten die gedekt kunnen worden vanuit O&O fondsen.

Ambitie 5.

Mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt worden in staat gesteld te participeren op de arbeidsmarkt;

 

Projecten die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    het verbinden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met daadwerkelijke arbeidskansen;

  • -

    het voorkomen van werkloosheid;

  • -

    het stimuleren van bedrijven en organisaties om inclusiever te zijn;

  • -

    het bieden van extra ondersteuning aan kwetsbare doelgroepen, zoals vroegtijdig schoolverlaters;

  • -

    voldoende leerwerkplekken voor praktijk- en speciaal onderwijs;

  • -

    een skills-gerichte arbeidsmarkt;

  • -

    het bereiken van de in de wet banenafspraak gestelde doelen; of

  • -

    inclusieve technologieën waardoor meer mensen (langer) mee kunnen doen op de arbeidsmarkt en daarmee een blijvende impact hebben op de positie van werknemers op de arbeidsmarkt.

Projecten die in ieder geval niet in aanmerking komen voor subsidie :

  • -

    Projecten die in belangrijke mate overlappen met reeds bestaande initiatieven vanuit de gemeente op het gebied van participatie en herintegratie.

     

  • d)

    Innovatie

Ambitie 6.

Er is voldoende gelegenheid voor innovatieve bedrijven om zich te ontwikkelen;

 

Projecten die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    het tegengaan van klimaatverandering (CO2 reductie, alternatieve energiebronnen) of klimaatadaptatie (vergroening, wateropslag);

  • -

    de inzet op materiaalreductie, duurzaamheid en het circuleren van materiaal; of

  • -

    de ontwikkeling van een nieuw circulair product, dienst of proces.

     

  • e)

    Samenwerking

Ambitie 7.

Het lokale bedrijfsleven is goed georganiseerd op verschillende schaalniveaus.

 

Initiatieven die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    het komen tot een bedrijveninvesteringszone (BIZ).

  • -

    het versterken van de samenwerking op een bedrijventerrein

Initiatieven die in ieder geval niet in aanmerking komen voor subsidie:

  • -

    structurele subsidie voor dorpsraden.

Ambitie 8.

De 3 O's (ondernemers, overheid en onderwijs) dragen actief bij aan de economische ambities en doelstellingen.

 

Initiatieven die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    de verbinding tussen de drie O’s (onderwijs, ondernemers, overheid).

  • -

    activiteiten op campussen die ondernemers en onderwijs met elkaar verbinden.

     

  • f)

    Voorzieningenniveau

Ambitie 9.

Het in stand houden van bezoekersstromen en het creëren van interessante ontmoetingsplekken in dorpscentra

 

Projecten die in aanmerking komen voor subsidie dragen bij aan:

  • -

    het aantrekkelijker maken van een dorpscentrum voor jong en oud;

  • -

    nieuwe cross-over concepten;

  • -

    de vergroening in de dorpscentra; of

  • -

    (al dan niet tijdelijke) oplossingen voor het gebruik van leegstaande panden in dorpscentra mits dit past binnen het omgevingsplan.

Projecten die in ieder geval niet in aanmerking komen voor subsidie:

  • -

    Evenementen

Naar boven