Gemeenteblad van Tilburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2024, 307402 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2024, 307402 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Uitvoeringsbesluit 2024 Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg 2019
Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,
overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent onder meer de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg 2019;
gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg 2019;
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit Uitvoeringsbesluit 2024 van de Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg 2019 (hierna: Uitvoeringsbesluit) wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:
Inzamelmiddel: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, bijvoorbeeld een huisvuilzak, duo- of minicontainer, afvalemmer, kca-box of big bag, ten behoeve van één huishouden, een duocontainer is een minicontainer met daarin een tussenschot aangebracht waardoor tenminste 2 afvalstromen gescheiden aangeboden kunnen worden.
Inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd(e) bewaarmiddel of -plaats, bijvoorbeeld een verzamelcontainer boven- of ondergronds ten behoeve van meerdere percelen, onder- of bovengrondse wijkverzamelcontainer, een zogenaamde draadkar voor textiel bij scholen of verenigingen of een brengdepot (milieustraat), ten behoeve van meerdere huishoudens.
Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties
Artikel 3. Afzonderlijke inzameling
De volgende omschrijvingen van bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 3, eerste lid, van de verordening vastgesteld:
groente-, fruit- en tuinafval (GFT): dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is. Dat zijn bijvoorbeeld schillen en resten van groenten, fruit en aardappelen, resten van gekookt eten, vlees- en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes), pinda- en notendoppen, eierschalen, plantaardige olie, gestold vet, onkruid, klein snoeiafval, gemaaid gras en bladeren
oud papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, met uitzondering van drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier
plastic (kunststof) verpakkingen: verpakkingen van plastic (kunststof) zoals bedoeld in het kader van de Raamovereenkomst verpakkingen, met uitzondering van composietverpakkingen (zakken voor chips, pinda’s en snacks), vacuümzakken voor koffie en soortgelijke, vervuilde patatbakjes (in verband met voedselresten en hygiëne), lege make-upartikelen en piepschuimverpakkingen
De categorieën huishoudelijk afvalstoffen genoemd onder lid 1 onder e, t en w mogen gezamenlijk aangeboden worden aan de inzameldienst; dit betreft: plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD). Hiervoor dient gebruik gemaakt te worden van het daarvoor aangewezen inzamelmiddel of inzamelvoorziening, zie artikel 4.
Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen en -voorzieningen
Op grond van artikel 4, tweede lid, van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen, zie ook bijlage 5:
voor restafval van huishoudens in de laagbouw de duocontainer met een gedeelte voor restafval en voor GFT; voor restafval van huishoudens welke wonen in een hoogbouw of meergezinswoningen en niet beschikken over een door de gemeente beschikbaar gesteld inzamelmiddel zoals de duocontainer: de dichtstbijzijnde gelegen bovengrondse verzamelcontainer in de containerruimte of ondergrondse verzamelcontainer voor restafval (inzamelvoorziening voor een groep percelen). De ondergrondse container is alleen te openen met de aan bewoners verstrekte toegangspas. Restafval dient in de duocontainer ingeworpen te worden in het gedeelte zoals aangegeven op de deksel van deze duocontainer, dat wil zeggen in het linkergedeelte met grijze kleur, gezien vanuit de openingszijde deksel (dus niet de scharnierzijde bij de handvat).
voor GFT-afval van huishoudens in de laagbouw, de duocontainer met gedeelte voor GFT en voor restafval; GFT-afval dient in de duocontainer gedeponeerd te worden in het gedeelte zoals aangegeven op de deksel van deze duocontainer, dat wil zeggen in het rechtergedeelte met groene kleur, gezien vanuit de openingszijde deksel (dus niet de scharnierzijde bij de handvat). GFT-afval mag in biologisch afbreekbare zakken voorzien van het logo "composteerbaar" worden aangeboden welke in het GFT-gedeelte van de duocontainer gedeponeerd mogen worden.
voor GFT-afval van huishoudens die een woning bewonen die onderdeel is van een hoogbouw- of appartementencomplex of een meergezinswoning: een verzamelcontainer voor GFT die binnen of buiten het woongebouw geplaatst is in een containerruimte dan wel buiten in een cocon of in een containerruimte geplaatst is of een ondergrondse afvalcontainer. De cocon en ondergrondse afvalcontainer zijn allen te openen met de aan bewoners verstrekte toegangspas.
voor oud papier en karton van huishoudens in de laagbouw een duocontainer met een gedeelte voor papier en voor Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen, Drankenkartons (PMD)- of voor huishoudens welke wonen in zogenaamde hoogbouw of andere meergezinswoningen en niet beschikken over een door de gemeente beschikbaar gestelde duocontainer, de dichtstbijzijnde gelegen boven- of ondergrondse verzamelcontainer voor papier en karton (inzamelvoorziening voor een groep percelen) de ondergrondse container is alleen te openen met de aan bewoners verstrekte toegangspas ; papier en karton dient in de duocontainer gedeponeerd te worden in het gedeelte zoals aangegeven op de deksel van deze duocontainer, dat wil zeggen in het linke gedeelte met blauwe kleur gezien vanuit de openingszijde deksel (dus niet de scharnierzijde bij het handvat)
voor plastic (kunststoffen) verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD) van huishoudens in de laagbouw een duocontainer met gedeelte voor PMD en voor papier. PMD dient in de duocontainer gedeponeerd te worden in het gedeelte zoals aangegeven op de deksel van deze duocontainer, dat wil zeggen in het rechtergedeelte met oranje kleur gezien vanuit de openingszijde deksel (dus niet de scharnierzijde bij het handvat).
voor PMD van huishoudens welke wonen in zogenaamde hoogbouw of andere meergezinswoningen en niet beschikken over een door de gemeente beschikbaar gestelde duocontainer, de dichtstbijzijnde gelegen boven- of ondergrondse verzamelcontainer voor PMD (inzamelvoorziening voor een groep percelen) die geplaatst in binnen het gebouw in een afvalcontainer-opslagruimte dan wel buiten het gebouw in een ondergrondse PMD-container. De ondergrondse container is alleen te openen met de aan bewoners verstrekte toegangspas.
voor huishoudens welke wonen in een zogenaamde laagbouwwoning (grondgebonden woning) met een huishouden van tenminste 4 personen met veel PMD een speciale (extra) minicontainer voor PMD in het kader van maatwerk voor huishoudens (met tenminste 4 personen) die aangegeven hebben extra capaciteit nodig te hebben in verband met de hoeveelheid PMD afkomstig van dat perceel.
Voor percelen gelegen het gebied “Binnenstad en Spoorzone” zoals aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage 4 is een ondergrondse afvalcontainer de inzamelvoorziening voor de huishoudelijke afvalstromen: papier, plastic en metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD), restafval en groente, fruit en tuinafval (GFT). De ondergrondse container is alleen te openen met de aan bewoner verstrekte toegangspas.
Bij nieuwbouw van hoogbouwcomplexen met 75 of meer woningen worden ondergrondse afvalcontainers aangewezen als inzamelvoorziening voor de inzameling van de huishoudelijke afvalstromen: papier, PMD, GFT en restafval. Indien naar oordeel van het college dit ruimtelijk gezien niet mogelijk/wenselijk is, kan hiervan afgeweken worden.
In tegenstelling tot het gestelde in artikel 4, onder a, b, c, d, f, g en i kan bij bepaalde inbreidingslocaties met voornamelijk hoogbouw en weinig laagbouw in uitzonderingsgevallen voor nieuwe laagbouwwoningen de ondergrondse verzamelcontainer aangewezen worden als inzamelvoorziening voor de inzameling van de huishoudelijke afvalstromen papier, PMD, GFT en restafval.
voor de personen die op basis van de regeling voor ouderen en gehandicapten (besluit van het college van 21 februari 2000, 'Serviceverlening bij afvalinzameling voor doelgroepen') een ontheffing hebben verkregen voor het gebruik van de duocontainers en voorzien zijn van de daarbij passende inzamelmiddelen (maatwerk).
alle in dit artikel niet genoemde categorieën huishoudelijke afvalstoffen uit artikel 3 kunnen afzonderlijk (gescheiden) worden aangeboden bij de milieustraat Albion (Tilburg); bij de milieustraat Hoolstraat (Berkel-Enschot) kunnen alleen de volgende gratis afvalstromen aangeboden worden, grof tuinafval, grof huisvuil, elektr(on)ische huishoudelijke apparaten, tapijten, oud papier, textiel, metalen, afvalhout (niet verduurzaamd). De volgende gratis stromen kunnen hier bij milieustraat Hoolstraat niet aangeboden worden: asbest, autobanden, matrassen, kca, grond, puin, gips en dakleer.
het laten ophalen van grof huisvuil is na aanmelding (digitaal of telefonisch) bij de gemeente Tilburg mogelijk onder bepaalde voorwaarden (zie website www.tilburg.nl/afval), hiervoor wordt een tarief afvalstoffenheffing in rekening gebracht per aanbieding conform de Verordening Afvalstoffenheffing van de gemeente Tilburg
voor diverse bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen voor huishoudens die deelnemen aan bepaalde proeven met betrekking tot alternatieve wijzen van afvalinzameling dan wel alternatieve inzamelmiddelen en/of -voorzieningen kan de inzameldienst andere inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aanwijzen voor de duur van de betreffende proef. Ook kunnen proeven met inzameling op de milieustraten worden uitgevoerd waarbij een andere wijze van gescheiden afvalinzameling plaatsvindt, dit wordt dan nader gecommuniceerd met de bezoekers van de milieustraat
voor luiers en incontinentiemateriaal dat verpakt is in een speciale luierzak een verzamelcontainer (inzamelvoorziening op wijkniveau) of een verzamelcontainer die door de inzameldienst geplaatst is bij kinderdagopvang/peuterspeelzaal tijdens openingsuren hiervan (vaak geven deze kinderdagopvangcentra/peuterspeelzalen alleen toegang tot hun terrein aan ouders/verzorgers van kinderen die hier ook gebruik van maken)
Indien een nieuw of bestaand hoogbouwcomplex aansluit op nieuw te plaatsen of bestaande ondergrondse containers dan betalen zij een aansluitbijdrage zoals opgenomen in bijlage 6 van dit Uitvoeringsbesluit. Dit geldt niet voor percelen gelegen het gebied “Binnenstad en Spoorzone” zoals aangeduid op bijgevoegde kaart in bijlage 4.
Artikel 5. Afzonderlijk ter inzameling aanbieden
ten behoeve van een doelmatig afvalstoffenbeheer zijn de inzamelmedewerker en de controleur afvalscheiding van de op basis van artikel 2 van dit uitvoeringsbesluit aangewezen inzameldienst op basis van zijn aanwijzing als toezichthouder op grond van artikel 13 van dit uitvoeringsbesluit gerechtigd de ter inzameling gereedstaande inzamelmiddelen in te zien om te constateren op de afvalscheiding op correcte wijze is geschied, zoals bepaald in artikel 3, eerste lid van de verordening en artikel 3 van dit uitvoeringsbesluit.
indien de inzamelmedewerker bij een controle zoals beschreven onder dit lid onder a., onjuiste afvalscheiding constateert, kan het betreffende inzamelmiddel niet worden geledigd. Dit wordt aangegeven via een waarschuwingskaart waarbij de onjuiste afvalstof(fen) word(en) vermeld. Hierop staat tevens vermeld dat lediging van het betreffende inzamelmiddel pas weer plaatsvindt nadat de onjuiste afvalstof(fen) is/zijn verwijderd en het betreffende inzamelmiddel op een volgend regulier inzamelmoment opnieuw wordt aangeboden.
indien de controleur afvalscheiding een onjuiste afvalscheiding constateert, geeft hij dit aan via respectievelijk een gele, oranje of rode waarschuwingskaart. Vanaf de 2e overtreding oftewel bij de oranje en rode waarschuwingskaart kan het inzamelmiddel niet worden geledigd. Dit wordt aangegeven via de oranje en rode kaart. Op deze waarschuwingskaart staat tevens vermeld dat lediging van het betreffende inzamelmiddel pas weer plaatsvindt nadat de onjuiste afvalstof(fen) is/zijn verwijderd en het betreffende inzamelmiddel op een volgend regulier inzamelmoment opnieuw wordt aangeboden. Ook op de gele waarschuwingskaartwordt aangegeven dat bij een volgende waarschuwingskaart (oranje of rood) het inzamelmiddel mogelijk niet wordt geledigd.
Artikel 6. Frequentie van inzamelen van de overige categorieën huishoudelijke afvalstoffen
Op grond van artikel 5, derde lid, van de verordening worden de volgende frequenties van inzameling vastgesteld:
Voor diverse bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen voor huishoudens die deelnemen aan bepaalde proeven met betrekking tot alternatieve wijzen van afvalinzameling dan wel alternatieve inzamelmiddelen en/of -voorzieningen kan de inzameldienst een andere inzamelfrequentie bepalen voor de duur van de betreffende proef.
Artikel 7. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Krachtens artikel 10, vierde lid, van de verordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen:
de inzameldienst is bevoegd om het inzamelmiddel (de duocontainer of minicontainer) te voorzien van een sticker en/of een registratiechip waarop staat vermeld: een barcode, de afvalstroom waarvoor de container is bestemd, het volume van de container, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam en een huisnummer. Via de registratiechip worden waarschuwingskaarten vastgelegd per aansluiting die bij controle op afvalscheiding gebruikt worden. Ook wordt hiermee de efficiëntie van afvalinzameling door route-optimalisatie bepaald en houden wij zgn. Nulaanbieders bij percelen die wel bewoond zijn maar geen gebruik maken van inzamelmiddelen of voorzieningen. Ook gebruiken we de registratiechip om te voorkomen dat een duocontainer of minicontainer meerdere keren per week of 2 weken wordt aangeboden en om te voorkomen dat andere containers worden aangeboden dan de aangewezen inzamelmiddelen. Voor nadere uitleg over de persoonsgegevens op de registratiechip van de duocontainer of minicontainer verwijzen wij u naar bijlage 2 onder a van dit Uitvoeringsbesluit
de inzameldienst is bevoegd om een inzamelvoorziening zijnde een ondergrondse- of bovengrondse verzamelcontainer (die geplaatst kan zijn in een cocon) te voorzien van een toegang(registratie)systeem waarmee een beperkte groep gebruikers van bepaalde percelen die een toegangspas (Afvalpas) krijgen uitgereikt, toegang krijgt tot deze verzamelcontainer. Voor nadere uitleg over de persoonsgegevens op de Afvalpas verwijzen wij u naar bijlage 2 onder c. van dit Uitvoeringsbesluit
alléén bewoners woonachtig op het perceel waarop ook de toegangspas van de ondergrondse container of container geplaatst in een zgn. Cocon (Afvalpas) is geregistreerd, mogen gebruik maken van de betreffende ondergrondse container of container in een Cocon, het is niet toegestaan de Afvalpas uit te lenen/af te geven aan derden. Bij verhuizing dient de afvalpas achtergelaten te worden in de woning c.q. overgedragen te worden aan de nieuwe bewoner. Bij vermissing dient dit onmiddellijk gemeld te worden bij het klantcontactcenter van de gemeente Tilburg. Voor het verstrekken van een nieuwe afvalpas worden kosten in rekening gebracht zoals vermeld in de Verordening Afvalstoffenheffing gemeente Tilburg.
de door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij het perceel en zijn om die reden voorzien van een adressticker en/of adrescode en/of een registratiechip; deze sticker c.q. adrescode dient te allen tijde aanwezig en zichtbaar te zijn, de registratiechip mag niet verwijderd worden; bij verhuizing van de gebruiker van een perceel moeten de verstrekte inzamelmiddelen in de originele staat, leeg en schoongemaakt, bij het perceel worden achtergelaten
de gebruiker van een perceel dient zich tot het klantcontactcenter (KCC) van de gemeente Tilburg te wenden indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een defect door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen en bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel dan wel bij het ontbreken van de adressticker c.q. adrescode
de gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het onderhoud van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen als ware deze zijn eigendom. Voor het beschadigen of het verdwijnen van de door de inzameldienst verstrekte inzamelmiddel is de gebruiker aansprakelijk tenzij de gebruiker via een aangifte bij de politie kan aantonen dat het een of ander buiten zijn schuld is geschied. De gebruiker mag geen zaken zoals kettingen, touwen, sloten of iets anders aanbrengen aan het inzamelmiddel dat de lediging kan verstoren. Deze voorwerpen kunnen gevaarlijke situaties opleveren voor het inzamelpersoneel en/of de lediging niet mogelijk maken
De inzameldienst stelt een aantal voorwaarden aan de containerruimte op basis waarvan zij de verzamelcontainers uit de containerruimte halen, deze ledigen en weer terugplaatsen. Deze voorwaarden zijn opgenomen in bijlage 7 van dit Uitvoeringsbesluit. Indien niet voldaan wordt aan deze voorwaarden dient de gebruiker zelf de afvalcontainers aan te bieden aan de openbare weg en na lediging weer terug te plaatsen op het eigen perceel (in de containerruimte).
Krachtens artikel 10, zesde lid, van de verordening stelt het college de volgende regels omtrent de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden:
Restafval, GFT, papier en karton en PMD
Het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in duocontainers en minicontainers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van de container op het voetpad met de wielen naar de straat, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een daarvoor aangewezen inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen. De aanwijzingen van de inzameldienst dienen hierbij te worden opgevolgd.
De personen die op basis van de richtlijnen voor Ouderen en Gehandicapten (besluit van college van 21 februari 2000 'Serviceverlening bij afvalinzameling voor doelgroepen') een ontheffing hebben verkregen voor het gebruik van duocontainers en voorzien zijn van de daarbij passende inzamelmiddelen, kunnen in sommige gevallen een aanwijzing krijgen van de inzameldienst voor een alternatieve individueel aangepaste wijze van aanbieden (hiermee wordt de haal/breng service bedoeld).
De gebruiker van een inzamelvoorziening zijnde een ondergrondse of bovengrondse verzamelcontainer voor een groep percelen (zgn. hoogbouw en woongebouwen) mag geen afval plaatsen naast, bij of op de inzamelvoorziening ook niet indien er een storing is in de inwerpopening of als de gehele inzamelvoorziening defect of geheel gevuld is. Bij een defect dient de gebruiker hiervan de inzameldienst meteen op de hoogte te brengen, hiervoor kan met het klantcontactcenter (KCC) contact opgenomen worden.
Inzamelvoorziening op wijkniveau voor glas, textiel, luiers en PMD-verpakkingen
De gebruiker van een zogenaamde inzamelvoorziening op wijkniveau zoals o.a. de container voor glas-, textiel, luiers en PMD mag geen afval naast, bij of op de inzamelvoorziening (container of inwerpzuil van een ondergrondse afvalcontainer) plaatsen, ook niet indien er een storing is in de inwerpopening of als de inzamelvoorziening defect of geheel gevuld is; een storing kan gemeld worden bij het Klantcontactcenter (KCC) van de gemeente Tilburg.
Klein huishoudelijk Chemisch Afval (KCA)
Klein huishoudelijk chemisch afval mag om veiligheidsredenen niet aan de openbare weg worden aangeboden, maar moet persoonlijk worden overhandigd bij de Mobiele recyclestraat die op verschillende locaties en tijdstippen geplaatst wordt of bij de milieustraat Albion te Tilburg, dit KCA kan niet worden aangeboden bij milieustraat Hoolstraat te Berkel-Enschot.
De milieustraten Albion (Caledoniastraat, Tilburg) en Hoolstraat (Berkel-Enschot) worden aangewezen als brengdepot waar een aantal van de afvalstoffen als vermeld in artikel 3, van de verordening kunnen worden achter gelaten. Op milieustraat Hoolstraat kunnen minder soorten afvalstoffen aangeboden worden dan op de milieustraat Albion. Zie verder in reglement milieustraat in bijlage 1 onder 2.
Bij de afgifte van afvalstoffen aan de milieustraten is het reglement van de milieustraten van de gemeente Tilburg van toepassing. Hierin wordt nader omschreven welke bestanddelen van huishoudelijk afval op welke wijze aangeboden mogen worden en welke materialen niet worden geaccepteerd. De acceptatievoorwaarden zijn opgenomen in bijlage 1 met de citeertitel 'Reglement milieustraten gemeente Tilburg'.
De ontdoener van afvalstoffen moet bij de milieustraten een zogenaamde milieustraatpas kunnen tonen + een bewijs dat hij/zij voorafgaand een reservering gemaakt heeft voor die datum en dat tijdvak en zich daarnaast kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs; de milieustraatpas is gekoppeld aan een woonadres (woonhuisaansluiting) waarvoor afvalstoffenheffing geheven wordt en mag niet door derden die niet op dit adres wonen, worden gebruikt. Per woonhuisaansluiting wordt 1 (één) milieustraatpas verstrekt. Per eind 2018 is aan elk huishouden die belastingplichtig is voor de afvalstoffenheffing een milieustraatpas verzonden. Voor nadere uitleg van de persoonsgegevens die op de milieustraatpas vermeld staan, verwijzen wij u naar bijlage 2 onder b. van dit Uitvoeringsbesluit.
Bij verlies of beschadiging van de milieustraatpas dient men via www.tilburg.nl/afval een nieuwe aan te vragen tegen betaling van een bedrag zoals vermeld in Verordening afvalstoffenheffing gemeente Tilburg. Bij misbruik van de toegangspas kan deze worden geblokkeerd.
Per 1 juli 2020 worden ook aan kringloopbedrijven welke gevestigd zijn in Tilburg een toegangspas voor de milieustraat verstrekt waarmee deze afval- en grondstofstromen afkomstig van Tilburgse kringloopactiviteiten kunnen afvoeren onder bepaalde voorwaarden genoemd in bijlage 1: Reglement milieustraten Tilburg.
Voor het bezoeken van de milieustraten geldt een maximaal aantal bezoeken. U mag per milieustraatpas maximaal 12 keer per kalenderjaar de milieustraat bezoeken.
Deze bezoeken worden geregistreerd via de milieustraatpas, op de milieustraat staat een paslezer die aangeeft hoeveel bezoeken u nog heeft dit kalenderjaar.
Voorafgaand aan het bezoek aan de milieustraat dient door de bezoeker een reservering gemaakt te worden voor een bepaalde datum en tijdvak conform de gemeentelijke website tijdens openingstijden (zie ook artikel 8 onder f en bijlage 1), dit reserveren kan digitaal plaatsvinden via www.tilburg.nl/afval of telefonisch via Klantcontactcenter (KCC) van de gemeente Tilburg. U kunt dus alleen na het maken van een reservering terecht op de milieustraat voor de gereserveerde datum en tijdvak.
De inzameling via het ophalen van grof huisvuil, waaronder afgedankte meubels, herbruikbaar huisraad, groot elektrisch afval zoals koelkast, vrieskast of kist en wasmachines, vindt op afroep plaats. De aanbieder dient voor deze inzameling een digitale of telefonische afspraak te maken met de gemeente Tilburg. Hiervoor wordt een afvalstoffenheffing per aanbieding in rekening gebracht zoals vastgesteld in de Verordening Afvalstoffenheffing gemeente Tilburg, deze heffing dient bij het ophalen per PIN-betaling voldaan te worden.
Deze bestanddelen van huishoudelijk afval genoemd onder “Géén grof huisvuil is “worden niet opgehaald onder de ophaalregeling voor grof huisvuil. Deze bestanddelen kunnen ingeleverd worden bij de Milieustraten Albion en sommige bij milieustraat Hoolstraat voor zover het valt binnen de acceptatievoorwaarden van de gemeentelijke milieustraten.
Artikel 8. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden
Het college stelt de volgende regels op grond van artikel 11, eerste lid, van de verordening:
inzamelmiddelen moeten worden aangeboden op de vastgestelde inzameldag zoals aangegeven in de afvalkalender en op de website van de gemeente Tilburg om uiterlijk 07.30 uur.
Bij extreme warme weersomstandigheden kan door het hoofd van inzameldienst het hitteprotocol ingevoerd worden waarbij de uiterlijke aanbiedtijd van de inzamelmiddelen vervroegd kan worden naar 06.30 uur. Dit wordt via de gebruikelijke gemeentelijke mediakanalen vooraf gecommuniceerd.
Op Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Kerstdag en Nieuwjaarsdag zijn de beide milieustraten gesloten. Daarnaast kunnen door of namens het college andere dagen worden aangewezen waarop een van de of beide milieustraten eveneens geheel gesloten zijn of andere openingstijden hebben.
Artikel 9. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden aan de openbare weg of als gevolg van calamiteiten niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken, kunnen op grond van artikel 12 van de verordening, door de inzameldienst voor de duur van de werkzaamheden of calamiteiten tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen, welke worden bekendgemaakt in het huis-aan-huisblad en/of op de website van de gemeente en/of middels een gericht schrijven aan de gebruikers van de betreffende percelen.
Artikel 10. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst
Op grond van artikel 13 van de verordening kan de inzameldienst ook bedrijfsafval uit de kantoor-, winkel- en dienstensector inzamelen.
Artikel 13. Aanwijzing Toezichthouders
Het college wijs op grond van de Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg, artikel 23, lid 2 als toezichthouder aan de ambtenaren van de Afdeling Veiligheid & Wijken belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening, ieder voor zover het betreft zaken die aan hun toezicht zijn toevertrouwd.
Bijlage 1: Uitvoeringsbesluit 2024 Afvalstoffenverordening van de gemeente Tilburg 2019
Reglement milieustraten gemeente Tilburg
Milieustraat Albion Caledoniastraat 12 en 13, Tilburg
Maandag t/m zaterdag van 08.00 - 16.30 uur.
Milieustraat Hoolstraat, Hoolstraat 2-b, Berkel-Enschot
Zaterdag van 09.00 - 16.00 uur.
Bij extreme warme weersomstandigheden kan door het hoofd van inzameldienst het hitteprotocol ingevoerd worden waarbij de openingstijden van de milieustraat aangepast kunnen worden. Dit wordt via de gebruikelijke gemeentelijke mediakanalen vooraf gecommuniceerd.
Op Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Kerstdag en Nieuwjaarsdag zijn de beide milieustraten gesloten. Daarnaast kunnen door of namens het college andere dagen worden aangewezen waarop een van de of beide milieustraten eveneens geheel gesloten zijn of andere openingstijden hebben.
Vanaf 1-1-2022 heeft de bezoeker alleen toegang na voorafgaande reservering voor een bepaalde datum en het gereserveerde tijdvak conform de gemeentelijke website tijdens de openingstijden. De reservering kan digitaal via www.tilburg.nl en telefonisch via het Klantcontactcenter van de gemeente Tilburg.
De milieustraten Albion en Hoolstraat zijn alleen opengesteld voor inwoners van de gemeente Tilburg die belastingplichtig zijn voor afvalstoffenheffing voor het afgeven van huishoudelijke afvalstoffen overeenkomstig artikel 4, lid 1 onder o van het Uitvoeringsbesluit 2021 van de Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg 2019 (hierna te noemen Uitvoeringsbesluit). Bedrijfsafval afgeven is niet toegestaan.
Met ingang van 1 juli 2020 kunnen Tilburgse kringloopbedrijven op aanvraag een toegangspas voor de milieustraat ontvangen en hebben daarmee toegang tot de milieustraten, echter onder nadrukkelijk hieronder genoemde voorwaarden:
Voorwaarden kringloopbedrijven:
Deze volumevoorwaarden hanteren we om zoveel mogelijk hergebruik te faciliteren, afvalscheiding door kringloopbedrijf te bevorderen (voor restafval moet worden betaald) en geen lekstromen vanuit kringloopbedrijven en/of andere gemeenten af te moeten voeren. Het weren van zeer grote hoeveelheden grondstofstromen houdt direct verband met mogelijk zeer hoge verwerkingskosten van sommige grondstofstromen zoals bijvoorbeeld matrassen. De kringloopbedrijven dienen in hun acceptatiebeleid hier zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Milieustraat Hoolstraat: Hier kunnen alleen de volgende gratis afvalstromen aangeboden worden, grof tuinafval, elektr(on)ische huishoudelijke apparaten, tapijten, oud papier, textiel, metalen, afvalhout (niet verduurzaamd), PVC en hard plastic/kunststof.
De volgende gratis afvalstromen kunnen op milieustraat Hoolstraat niet aangeboden worden: asbest, autobanden, matrassen, kca, grond, puin, gips en dakleer, frituurvet, PMD-afval en autobanden.
Ook de betaalde stromen restafval en ongesorteerd bouw en sloopafval kunnen op de milieustraat Hoolstraat niet worden aangeboden.
Aan elk huishouden dat belastingplichtig is voor afvalstoffenheffing wordt één toegangspas, de zogenaamde milieustraatpas uitgereikt. Bij elk bezoek aan de milieustraat dient de milieustraatpas en op aanvraag een geldig legitimatiebewijs overlegd te worden. Bij misbruik kan de milieustraatpas geblokkeerd worden. Ook aan Tilburgse kringloopbedrijven wordt op aanvraag 1 milieustraatpas uitgereikt.
Bij verlies, diefstal of vermissing van de milieustraatpas dient men een nieuwe pas aan te vragen onder betaling van administratiekosten zoals vermeld in de Verordening afvalstoffenheffing gemeente Tilburg
Per milieustraatpas mag men maximaal 12 keer per kalenderjaar de milieustraat bezoeken.
Via de milieustraatpas wordt de hoeveelheid bezoeken geregistreerd.
De afvalstoffen worden nader omschreven in artikel 3 van het Uitvoeringsbesluit.
Voor het toezicht op de milieustraat zijn een of meer beheerders/toezichthouders aangesteld. Zij zijn aangesteld als toezichthouder op grond van artikel 23 van de Afvalstoffenverordening. Zij houden o.a. toezicht op het correct gescheiden aanbieden van het afval. De beheerder/toezichthouder kan hierbij nadrukkelijk aanwijzingen geven die opgevolgd dienen te worden door de bezoeker. Bij agressief gedrag tegenover de beheerder/toezichthouder wordt aangifte bij de politie gedaan. De beheerder is bevoegd om bepaalde afvalstoffen te weigeren indien hij gegronde redenen heeft om aan te nemen dat het om bedrijfsafvalstoffen gaat. Hiernaast zijn medewerkers van kringloopbedrijf La Poubelle werkzaam op milieustraat die bruikbare kringloopgoederen voor hergebruik in ontvangst nemen.
De afvalstoffen moeten goed gescheiden worden aangeboden en vervolgens door de bezoeker in de juiste inzamelvoorzieningen zoals containers of stortvakken worden gedeponeerd die van duidelijke aanwijsborden zijn voorzien. Hierbij dienen de aanwijzingen opgevolgd te worden van de beheerders/toezichthouders van de milieustraat. Gevaarlijke afvalstoffen dienen in een gesloten en zo mogelijk in de originele verpakkingen te worden aangeboden bij het KCA-depot op de milieustraat dan wel bij de mobiele recyclestraat. Indien de ontdoener zijn/haar afvalstoffen niet gescheiden aanlevert, wordt dit als grof restafval of verbouwingsrestafval beschouwd en dient hiervoor een dan geldend tarief voor afvalstoffenheffing betaald te worden, zie verder onder 8 (Betalingsplicht).
Asbest en asbesthoudende stoffen dienen deugdelijk en zoveel mogelijk luchtdicht in stevige doorzichtige folie van tenminste 0,2 mm dikte ingepakt en afgeplakt met deugdelijke tape, te worden aangeleverd. Dit kan ook via de speciale asbestfoliezakken die op diverse plaatsen te koop zijn. Bij beladen dient men er rekening meen te houden dat men zelf het asbesthoudend afval handmatig in de daarvoor bestemde container moet deponeren. Geadviseerd wordt om bij asbestgolfplaten handzame en niet te zware pakketten te maken die men gemakkelijk met 2 personen kan lossen. Voor de asbesthoudende sloopmaterialen dient men tevens aan de beheerder een schriftelijke verklaring van de gemeente Tilburg te overleggen waaruit blijkt dat men de sloop van asbest gemeld heeft met het daarvoor bestemde formulier "melden asbest". Meer informatie zie www.tilburg.nl.
Indien voor een bepaalde afvalstof een tarief geldt dan dient door de ontdoener bij de milieustraat dit tarief via een PIN-betaling voldaan te worden. Het tarief voor afgeven van grof huishoudelijk restafval (zie artikel 3, lid 1 onder y) en verbouwingsrestafval (zie artikel 3, lid 1 onder z) wordt jaarlijks door de raad vastgesteld via de Verordening Afvalstoffenheffing gemeente Tilburg.
Het betreden van, het rijden met een voertuig op de milieustraat en het lossen van de afvalstoffen geschiedt geheel voor eigen risico. De gemeente Tilburg aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor ongevallen en of schade ten gevolge van handelingen van de aanbieder van de afvalstoffen. Kinderen tot 12 jaar mogen zich niet buiten de auto begeven op de milieustraat. Op de milieustraat zijn de wettelijke verkeersregels- en tekens van toepassing met inbegrip van de maximumsnelheid van 10 km per uur.
Het is verboden inzamelvoorzieningen te doorzoeken al dan niet met de bedoeling om afvalstoffen mee te nemen. Het is verder voor de bezoeker verboden afvalstoffen af te voeren van de milieustraat.
Op de milieustraat is cameratoezicht aanwezig ter beveiliging van ons personeel en ter bescherming van onze eigendommen tegen diefstal of beschadiging. De camerabeelden worden ten hoogste 4 weken bewaard. Zie verder ook bijlage 2.
Het is voor bezoekers verboden om foto’s en/of te filmen op de milieustraat. Dit wordt voorgeschreven om de privacy van onze medewerkers te beschermen.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de dienstdoende leidinggevende beheerder.
Bijlage 2: Uitvoeringsbesluit 2024 Afvalstoffenverordening van de gemeente Tilburg 2019
Toelichting op het gebruik van persoonsgegevens bij de inzameling van huishoudelijk afval conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wij registreren persoonsgegevens bij de inzameling van huishoudelijk afval. Dit gebeurt op diverse manieren. Voor het gebruik van de persoonsgegevens zijn welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden omschreven.
De persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor ze worden verkregen, zij worden niet verstrekt aan derden. Met de leveranciers van de software zijn bewerkersovereenkomsten gesloten. De software is beveiligd.
We gebruiken bij de volgende zaken persoonsgegevens:
Ad a. Registratiechip duo- en minicontainers (zie artikel 7, lid 1 onder b).
De persoonsgegevens die vermeld worden op de registratiechip van de duocontainer en minicontainers worden gebruikt voor het zorg dragen van correct gebruik, routeoptimalisatie en afvalscheidingscontrole. We verbeteren de efficiëntie van de afvalinzameling door routeoptimalisatie. We onderzoeken welke adressen wel/geen duo-of minicontainers aanbieden en passen hier de inzamelroute zo nodig op aan. We onderzoeken ook hiermee of er zogenaamde nulaanbieders zijn (percelen die bewoond zijn maar geen gebruik maken van (extra) verstrekte inzamelmiddelen of inzamelvoorzieningen. Dit kan dan o.a. inhouden dat we extra verstrekt inzamelmiddelen innemen en/of inzamelroute hierop aanpassen. We gebruiken de regsistratiechip ook om te voorkomen dat de container meerdere keren per week of 2 weken wordt aangeboden en ook om te voorkomen dat andere inzamelmiddelen dan de aangewezen inzamelmiddelen worden aangeboden. Ook zorgen we voor controle op afvalscheiding. Hiervoor worden onder meer waarschuwingskaarten afgegeven en geregistreerd op het adres van de container. Speciale controleurs op afvalscheiding kijken in de duocontainers of minicontainers of afval op de juiste manier gesorteerd is en geven, als het afval niet goed gescheiden is, een gele, oranje of rode (waarschuwings)kaart. Via speciale apparatuur geven de controleurs aan wat er fout is met de afvalscheiding. Deze gegevens worden digitaal opgeslagen via de chip in de container en kunnen geraadpleegd worden door de controleurs de volgende keer dat de container voor lediging wordt aangeboden. In geval van een rode kaart worden de adresgegevens doorgegeven aan de gemeentelijk opsporingsambtenaar voor het opsporen van strafbare feiten en het geven van een boete. Deze gegevens van de controle op afvalscheiding worden na 1 jaar verwijderd.
Ad b. Milieustraatpas (zie artikel 7, lid 3 onder p).
De persoonsgegevens die vermeld worden op/via de registratiechip op deze milieustraatpas worden gebruikt om alleen de aangewezen gebruiker van de pas gebruik te kunnen laten maken van de milieustraat. We verstrekken per adres dat belastingplichtig is voor afvalstoffenheffing 1 milieustraatpas op adres. Verder willen we hiermee voorkomen dat de milieustraat die bedoeld is voor huishoudelijk afval, gebruikt wordt voor het storten van bedrijfsafval of door personen die niet woonachtig zijn in deze gemeente (en derhalve geen afvalstoffenheffing in Tilburg betalen).
We hebben verder via de milieustraatpas een maximale hoeveelheid van 12 bezoeken per kalenderjaar vastgesteld.
Ad c. Toegangspas ondergrondse verzamelcontainer, hierna te noemen:
Afvalpas (zie artikel 7, lid 1 onder c).
De Afvalpas bevat zelf geen persoonsgegevens (zoals bedoeld de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)) maar heeft een unieke code. De ondergrondse container weet dat deze unieke code (uw afvalpas) toegang geeft tot de container, maar weet dus niet bij welk adres deze pas hoort.
De gemeente weet wel welke unieke code bij welk adres hoort. Dit is noodzakelijk omdat de afvalpassen alleen aan die adressen worden uitgegeven die gebruik mogen maken van de ondergrondse container. Daarnaast kan de gemeente bij verlies, diefstal of niet-werking van de afvalpas, de oude afvalpas blokkeren en een nieuwe pas verstrekken.
De gemeente registreert alleen het aantal keren dat een afvalpas wordt aangeboden bij een ondergrondse container, maar slaat niet op welke pas dat is. Uitsluitend de frequentie, datum en het tijdstip van een klepopening worden door de container geregistreerd. Het registreren van deze gegevens is noodzakelijk om het gebruik en de volheid van de container te monitoren. Hierdoor kan namelijk worden bepaald wanneer de container moet worden geleegd. De gemeente weet dus niet wanneer u uw pas gebruikt heeft.
De gemeente Tilburg verwerkt met de Afvalpas uitsluitend adresgegevens en deze gegevens worden niet anders gebruikt dan voor de doelen zoals in deze tekst beschreven. De adresgegevens blijven bewaard zolang het adres gebruik maakt van de ondergrondse afvalcontainer.
Ad d. Cameratoezicht op de milieustraat (zie punt 11 van bijlage 2).
Ter bescherming van ons personeel en onze eigendommen worden camerabeelden gemaakt op de milieustraat. Dit cameratoezicht wordt nadrukkelijk met bebording aangegeven bij de ingang van de milieustraat. De camerabeelden worden 4 weken bewaard.
Bijlage 3: Uitvoeringsbesluit 2024 van de Afvalstoffenverordening Gemeente Tilburg 2019
Behorend bij artikel 4 onder z.
Richtlijnen voor de locatiekeuze van ondergrondse containers gemeente Tilburg
De afstand van de ondergrondse container tot de gevel van een woning bedraagt minimaal 5.00 meter. Bij een blinde muur kan hiervan worden afgeweken, in dit geval is de afstand bij voorkeur 2.00 meter. De horizontale afstand van de ondergrondse container tot een balkon of galerij bedraagt bij voorkeur ten minste 3.00 meter. Afstanden worden gemeten vanaf de rand van de vloerplaat.
De ondergrondse containers moeten vanaf de aangesloten percelen goed te bereiken zijn. Bij de plaatsing van ondergrondse containers wordt gestreefd naar een maximale loopafstand van 125 meter vanaf de hoofdingang van de woning of woongebouw. Hier kan van worden afgeweken als er dan te weinig percelen op de ondergrondse container kunnen worden aangesloten of als de ondergrondse container elders in de loop- en rijrichting kan worden geplaatst.
De ondergrondse containers moeten vanuit de aangewezen woningen goed en veilig bereikbaar zijn. Dat betekent dat op de toe leidende paden geen obstakels mogen staan. Een looppad naar de ondergrondse container mag bij voorkeur niet smaller zijn dan 1,50 meter. Er dient rekening te worden gehouden met minder validen, rolstoel- en rollatorgebruikers. Bij het aanbrengen van een oprit bij het trottoir dient de minimale breedte 1.20 meter te bedragen.
De opstelplaats voor het inzamelvoertuig, met een maximaal gewicht van 36 ton, dient veilig en verkeerstechnisch verantwoord te zijn, zonder hinder van overig verkeer. Het inzamelvoertuig is ca. 12.00 meter lang en 2.50 meter breed. Er dient rekening gehouden te worden met voldoende stempelruimte voor het inzamelvoertuig.
De ondergrondse containers worden zodanig geplaatst dat er geen belemmering voor de verkeersveiligheid zal ontstaan en dat er op ledigingsmomenten minimale verkeershinder en –oponthoud ontstaat. In nauwe straten zou dat kunnen betekenen dat bestuurders achter het ledigingsvoertuig even moeten wachten.
De afstand tot de riolering (zijkant buis en/of put) bedraagt minimaal 1.00 meter. De afstand tot overige kabels en leidingen bedraagt minimaal 2.00 meter. Bij een kortere afstand tussen 0.50 meter (vanuit de mal gemeten) en 2.00 meter moet er altijd overleg zijn tussen de aannemer van de plaatsingswerkzaamheden en/of gemeente en de netbeheerder. Het verleggen van kabels en leidingen dient zoveel mogelijk te worden voorkomen. Indien er geen alternatieve locatie voorhanden is dan wordt overgegaan tot aanpassen van de ondergrondse infra.
Bij het bepalen van de locatie wordt rekening gehouden met ruimtelijke kwaliteit met als doel een goede ruimtelijke inpassing in het straatprofiel. In het geval van de gebieden: Centrum (binnen de Parkring), Spoorzone, Piushaven en andere locaties waar het beschermd dorps- en stadgezicht betreft is er bij de locatiebepaling extra aandacht voor een goede positionering van de locatie ten opzichte van de stedenbouwkundige structuur, bebouwing, beplanting en aanwezige monumenten. Deze afweging wordt vastgelegd in het ontwerp-aanwijzingsbesluit van de locatie van de ondergrondse afvalcontainer(s).
Bijlage 4: Uitvoeringsbesluit 2024 van de Afvalstoffenverordening Gemeente Tilburg 2019
Kaart gebied Binnenstad-Spoorzone waar de ondergrondse afvalcontainer aangewezen wordt als inzamelvoorziening voor huishoudelijke afvalstromen papier, plastic -, metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD), restafval en groente, fruit en tuinafval (GFT).
Bijlage 5: Uitvoeringsbesluit 2024 van de Afvalstoffenverordening Gemeente Tilburg 2019
Tabel aanwijzing inzamelmiddel voor 1 perceel (duo- of minicontainer) of een inzamelvoorziening voor meerdere percelen (verzamelcontainer (rolcontainer of ondergrondse afvalcontainer) voor restafval, GFT, papier en PMD. Zie artikel 4 van dit Uitvoeringsbesluit
Bijlage 6: Uitvoeringsbesluit 2024 van de Afvalstoffenverordening Gemeente Tilburg 2019
Aansluitbijdrage Ondergrondse containers
Indien woningen willen aansluiten op ondergrondse afvalcontainers, dan betalen zij de zogenaamde aansluitbijdrage. Bij nieuwe hoogbouwlocaties wordt de aansluitbijdrage in rekening gebracht bij de projectontwikkelaar. Bij bestaande locaties die later aansluiten op OGC's wordt het tarief in rekening gebracht bij de woningbouwvereniging of vereniging van eigenaren (VvE). De OGC blijft altijd geheel in eigendom en beheer van de gemeente Tilburg.
De voorgestelde kostenstructuur per staffel is als volgt:
De hierboven genoemde bedragen zijn conform prijspeil 2024. De bedragen worden jaarlijks opnieuw berekend op basis van het gewijzigde kostenniveau.
Het afdelingshoofd van afdeling BAT is gemandateerd om de jaarlijkse wijziging door te voeren.
Bijlage 7: Uitvoeringsbesluit 2024 Afvalstoffenverordening Gemeente Tilburg 2019
Programma van eisen voor containerruimten bij hoogbouw . (Vanaf 18 appartementen)
In het huidige Bouwbesluit 2012 zijn geen regels meer opgenomen over de opslag van huishoudelijk afval in gemeenschappelijke opslagruimte. Wel adviseren wij zeer nadrukkelijk om voldoende ruimte hiervoor te reserveren (tenminste indien geen ondergrondse inzameling van afval plaatsvindt).
De ruimtebehoefte is ook afhankelijk van:
De volgende kengetallen zijn van toepassing:
In bijzondere gevallen kan van de bovenstaande richtlijnen, bij wijze van uitzondering, worden afgeweken.
Voldaan moet worden aan de bepalingen uit het Bouwbesluit.
Speciale aandacht hierbij hebben de volgende onderdelen:
De containerruimte mag niet rechtstreeks toegankelijk zijn vanuit een verkeersruimte, waarin zich een verticale vluchtweg bevindt (trappenhuis).
De toegang tot de containerruimte vanuit een dergelijke verkeersruimte mag wel middels een van de verkeersruimte afgescheiden toegangsportaal worden gerealiseerd.
Indien in het verleden geëist is dat het trappenhuis als een veiligheidstrappenhuis uitgevoerd wordt, mag de containerruimte niet aangesloten worden op het trappenhuis.
De weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag (WBDBO) tussen containerruimte en overige ruimten moet minimaal 60 minuten bedragen. De deur tussen containerruimte en andere ruimten moet zelfsluitend zijn
De voorziening voor de toevoer van verse lucht en de afvoer van binnenlucht moet een capaciteit hebben van tenminste 0,1 m3 /s.
Deze capaciteit moet zowel voor de toevoer als de afvoer aanwezig zijn. Bij de berekening moet bij een situering van de toe- en afvoeropeningen in twee tegenover elkaar liggende gevels worden uitgegaan van een luchtsnelheid van 2,5 m/s (dus openingen van ieder 400 cm2). Bij een situering van de toe- en afvoeropeningen in één gevel moet een luchtsnelheid van 0,625 m/s worden aangehouden (dus openingen in totaal van 1600 cm2).
Aanbevolen wordt de toe- en afvoeren in twee tegenover elkaar liggende gevels te plaatsen, of een mechanische afvoer toe te passen.
De isolatie-index voor lucht- en contactgeluid tussen de containerruimte en een verblijfsgebied moet tenminste gelijk zijn aan de 0 dB.
Zowel bij nieuwbouw als bij wijzigingen in de bestaande bouw moeten de constructieve aanpassingen voldoen aan het gestelde in het Bouwbesluit.
De inzameldienst van de gemeente Tilburg, afdeling BAT haalt de containers zelf uit de containerruimte alleen als wordt voldaan aan onderstaande voorwaarden:
Het verdient de aanbeveling om de wanden te voorzien van een hardhouten lijst (op hoogte van 95cm tot 125cm) en de deuren en kozijnen van metalenbescherming om onnodige beschadigingen te voorkomen. Gemeente Tilburg aanvaardt geen aansprakelijkheid voor beschadigingen die bij normaal gebruik ontstaan tenzij grove nalatigheid aantoonbaar is.
Indien de containerruimten niet aan bovenstaande eisen voldoen zowel bouwkundig en/of beheersmatig kan gemeente Tilburg (afdeling BAT) besluiten om de containers niet of niet langer uit de ruimten te halen ter lediging en weer terug te plaatsen.
Houder (verhuurder of Vereniging van eigenaren) dient de containers dan zelf aan de straat aan te bieden ter lediging op de ledigingdagen en na lediging weer terug te plaatsen op het eigen perceel.
Het verdient aanbeveling om de bouwplannen vooraf met afdeling BAT van de gemeente Tilburg te bespreken zodat de opslag en inzameling van afval goed kan verlopen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-307402.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.