Gemeenteblad van Leeuwarden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2024, 306070 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2024, 306070 | beleidsregel |
Beleidsregel evenementen in de open lucht
DE BURGEMEESTER VAN LEEUWARDEN;
De burgemeester van Leeuwarden,
Deze beleidsregel is gebaseerd op artikel 2:25, vierde lid, 2:25a, eerste lid, 2:25b, vijfde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden (APV). Hierin is bepaald dat de burgemeester nadere regels kan vaststellen en categorieën van evenementen kan aanwijzen waarop bepaalde regels niet van toepassing zijn. Voordeel aan het vastleggen van beleid is dat het transparantie en rechtszekerheid biedt voor organisatoren, burgers, en andere betrokkenen bij evenementen.
Evenementen dragen bij aan een levendige stad. Leeuwarden heeft een breed aanbod van evenementen. We hebben jaarlijks terugkerende evenementen waaronder het Befrijdingsfestival, het Fries Straatfestival en LOOP Leeuwarden. Daarnaast kunnen we ook ruimte bieden aan unieke evenementen, zoals The Passion, De Reuzen van Royal de Luxe en andere evenementen in het kader van Culturele Hoofdstad LF2018.
Om een evenement goed en veilig te laten verlopen moet een evenementenorganisator aan een aantal voorwaarden voldoen. Veel mensen beleven plezier aan evenementen, maar er zijn ook bewoners en ondernemers die overlast ervaren. Overlast beperken doen we niet zozeer door minder evenementen toe te staan, maar door heldere spelregels vast te stellen. Deze beleidsregel draagt hieraan bij.
Deze beleidsregels zijn gebaseerd op artikel 2:25, 2:25a en 2:25b van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden (APV).
Artikel 1 koppelt deze beleidsregel aan het toetsingskader van de relevante bepalingen uit de APV. Het vergunningstelsel voor evenementen is opgenomen in hoofdstuk 2 van de APV, getiteld ‘Orde en veiligheid’. Dit hoofdstuk is opgenomen met het oog op de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid zoals die in de Gemeentewet is verwoord. De bevoegdheden van de burgemeester zijn neergelegd in de artikelen 172 en 174 van de Gemeentewet en zien op de handhaving van de openbare orde en veiligheid en het toezicht op voor publiek toegankelijke plaatsen en vermakelijkheden. De bevoegdheid tot het verlenen van een evenementenvergunning is aan de burgemeester toebedeeld. De integrale ruimtelijke aanvaardbaarheid van evenementen komt aan bod in het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) c.q. een omgevingsvergunning. Dit is een bevoegdheid van de gemeenteraad c.q. het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 2 Algemene regels die voor alle evenementen gelden
Deze beleidsregel is naar aard en toetsingskader complementair aan overige regelgeving op het gebied van geluid, (milieu)inrichtingen, ter plaatse geldende planologische gebruiks- en bebouwingsvoorschriften et cetera. Ook aspecten van schade en overlast worden, los van deze beleidsregel, zelfstandig getoetst en gehandhaafd. De evenementenkalender wordt gebruikt om in een vroegtijdig stadium inzicht te krijgen in het aantal evenementen en om mogelijk knelpunten te voorkomen.
De categorisering van een evenement wordt bepaald door middel van een risicoscan. Deze bestaat uit een kwantitatieve en een kwalitatieve beoordeling door de gemeente. De kwantitatieve beoordeling is een objectieve beoordeling aan de hand van een scoreschema. De kwalitatieve beoordeling is een beoordeling op basis van deskundigheid en ervaring.
De categorisering van evenementen is van belang voor het borgen van een veilig en ordelijk verloop van een evenement. Op organisatoren van evenementen met een zwaarder risicoprofiel, rust een zwaardere plicht om waarborgen te bieden voor een goed verloop van het evenement. De belasting zit daarbij voornamelijk in de risico’s ten aanzien van openbare orde en veiligheid, mobiliteit en de verwachte druk vanuit het evenement op hulpverleningsdiensten. In de risicoscan wordt gekeken naar het soort evenement, de samenstelling van het publiek en de plaats en tijdstip van het evenement. De uitwerking van de eisen die aan de diverse categorieën evenementen en de organisatoren ervan worden gesteld, zijn opgenomen in het handboek ”Criteria & Handleiding: Draaiboek voor evenementen”. De burgemeester kan op grond van artikel 2:25b, vijfde lid, van de APV categorieën van evenementen aanwijzen waarvoor hetgeen in de overige leden van artikel 2:25b niet geldt. Deze categorieën zijn vechtsportwedstrijden c.q. vechtsportgala’s en motortreffens. Dat betekent dat bij deze categorieën van evenementen de reguliere vergunningplicht van toepassing is. Hiervoor is gekozen omdat vechtsportevenementen vatbaar zijn voor criminele beïnvloeding. Daarnaast kunnen bepaalde motortreffens risico’s voor de openbare orde en veiligheid met zich meebrengen. Door vechtsportevenementen en motortreffens onder de vergunningplicht te brengen kan de integriteit van de aanvrager worden getoetst en kunnen voorschriften worden verbonden aan de vergunning.
Artikel 4 Kennisgeving voor evenementen in de openbare ruimte
Voor buitenevenementen kan, niet eerder dan nadat de Evenementenkalender voor dat betreffende jaar is vastgesteld, met een kennisgevingsformulier worden volstaan als aan de volgende punten wordt voldaan:
Voor organisatoren van kleinschalige evenementen is in het kader van de vermindering van administratieve lasten gekozen voor de systematiek van een kennisgeving in plaats van een vergunning. Een kennisgeving is niet eerder mogelijk dan nadat de burgemeester de Evenementenkalender voor dat betreffende jaar heeft vastgesteld. Bij een kennisgeving moet aan een aantal specifieke, in artikel 4 opgesomde eisen worden voldaan om overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, en de (verkeers)doorstroming en veiligheid te garanderen.
Ook bij een kennisgeving geldt dat aanvullende vergunningen, meldingen en/of ontheffingen benodigd kunnen zijn op grond van andere wet- en regelgeving. Hierbij valt te denken aan een geluidsontheffing, een melding brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen, ontheffing Zondagswet, ontheffing van het verbod om in de open lucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben. Bovendien moet worden voldaan aan de bepalingen van het Omgevingsplan Leeuwarden. Een kennisgeving kan nooit samengaan met een ontheffing voor het verkopen van zwak-alcoholhoudende dranken (artikel 35 Alcoholwet). Indien een evenementenorganisator alcoholische dranken wil verkopen, moet altijd een evenementenvergunning worden aangevraagd.
Nota bene: Artikel 4 heeft betrekking op evenementen in de openbare ruimte, en niet op evenementen op buitenterreinen behorende bij inrichtingen. Voor die laatste categorie is een kennisgeving niet altijd voldoende.
Elk evenement kent een op- en afbouwperiode voorafgaand aan en na afloop van het evenement zelf. Artikel 5 regelt de tijdvensters waarbinnen de op- en afbouwwerkzaamheden plaats mogen vinden. Daarnaast zijn regels gesteld aan de eindtijden voor de catering en het evenement om overlast voor de omgeving na afloop van een evenement te beperken.
Alle circussen in Nederland mogen niet meer werken met wilde dieren. Dit betekent niet dat er geen circussen met dieren meer zijn. Het is daarom goed om te kijken of ook met deze dieren het dierenwelzijn in acht wordt genomen. Ook op andere aspecten dan dierenwelzijn wordt een aantal kaders gesteld.
Een braderie is een evenement waarbij kramen en amusement een rol spelen. Omdat de ervaring is dat organisatoren niet altijd een kwalitatief goede braderie opzetten, stelt artikel 7 hiervoor een aantal randvoorwaarden voor de braderieën in het centrumgebied. Ook de beperking in aantallen braderieën per jaar kan een kwaliteitsimpuls geven en overlast voor met name omwonenden beperken.
Deze bepaling geeft aan welke voorschriften aan een vergunning kunnen worden verbonden. Het kan bijvoorbeeld gaan om specifieke bepalingen om schade aan het terrein te voorkomen, de inzet van verkeersregelaars en EHBO’ers. Een evenement kan ook voor overlast zorgen. Daarom is het belangrijk dat omwonenden en omliggende bedrijven in voorkomende gevallen geïnformeerd worden over het evenement en de geldende begin- en eindtijden en eventuele wegafsluitingen.
Leeuwarden voert een zerotolerancebeleid ten aanzien van drugs bij evenementen. Het is wettelijk verboden om drugs te bezitten of te verhandelen. Dit geldt ook bij evenementen. De gemeente Leeuwarden streeft naar drugsvrije evenementen. De enige uitzondering geldt voor een gebruikershoeveelheid softdrugs tot maximaal 5 gram. Hiervoor blijft het in Nederland algemeen geaccepteerde gedoogbeleid gelden. Bij de behandeling van een aanvraag om een evenementenvergunning wordt een inschatting gemaakt of er sprake is van een verhoogd risico op drugsgebruik en drugshandel. Afhankelijk van de risico’s zal bepaald worden welke maatregelen, bijvoorbeeld ten aanzien van de visitatie, in de vergunningsvoorwaarden worden opgelegd.
De verkoop en het gebruik van lachgas tijdens evenementen is niet toegestaan. Het gebruik van lachgas vormt mogelijk een risico voor de volksgezondheid, openbare orde en veiligheid. Het gebruik kan door andere bezoekers als aanstootgevend worden ervaren, waardoor botsingen en irritaties kunnen ontstaan. Bovendien is de drempel om het gebruik te combineren lager op evenementen. Combinatiegebruik van lachgas met alcohol zorgt mogelijk voor extra risico’s. De verkoop en het gebruik van lachgas tijdens evenementen is verboden.
Artikel 9 Afwijkingsbevoegdheid
Indien de beleidsregel voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen, is de burgemeester bevoegd om bepalingen uit de beleidsregel buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.
Als bijzondere omstandigheden hiertoe aanleiding geven, kan van de beleidsregel worden afgeweken.
De beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Dit artikel spreekt voor zich.
De beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel evenementen in de open lucht”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-306070.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.