Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2024, 305749 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2024, 305749 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Onderwijsondersteuning en Onderwijsachterstandenbeleid Ede
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;
gelezen het voorstel van 2 juli 2024, zaaknummer 452271;
gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;
besluit vast te stellen de: Subsidieregeling onderwijsondersteuning en onderwijsachterstandenbeleid Ede:
Hoofdstuk 2 Activiteiten voor primair onderwijs / Samenwerkingsverband PO
Artikel 2. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor projecten gericht op “klusklas”.
Artikel 5. Hoogte subsidie en subsidieplafond
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college het beschikbare bedrag op volgorde van ontvangst van de aanvragen, tot het subsidieplafond is bereikt. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.
Hoofdstuk 3 Activiteiten voor primair en voorgezet onderwijs of Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
Artikel 6. Doel subsidie schoolpilots
Met de inzet van schoolpilots willen we een pedagogisch omgeving creëren, waarbij elk kind tot ontwikkeling kan komen. We kijken wat kinderen gezamenlijk nodig hebben en we vinden dat verwijzen naar individuele jeugdhulp de uitzondering is. Een belangrijk doel van de schoolpilots is om kinderen beter te ondersteunen maar ook het gebruik van jeugdhulp te verlagen. Door laagdrempelige dienstverlening aan te bieden op een aantal pilotscholen proberen we vragen en problemen in een vroeg stadium op te pakken en bieden we ook kortdurende ondersteuning aan mocht dit passend zijn voor het kind. In 2025 gaan we beoordelen hoe we verder gaan met de schoolpilots.
Artikel 7. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor tijdelijke pilots op scholen die in 2020 geselecteerd zijn door het betrokken Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en Gemeente op basis van de data Jeugdhulp. De school ontwikkelt een analyse, plan van aanpak en draagt zorg voor de realisatie van activiteiten voor kinderen en jongeren met het doel om verzwaring van problematiek en daarmee extra inzet van jeugdhulp te voorkomen.
Artikel 10. Subsidiabele kosten en subsidieplafond
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen, ingediend voor 1 oktober, die in aanmerking komen voor een subsidie, te subsidiëren verdeelt het college het beschikbare bedrag naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017 overlegt de aanvrager bij de aanvraag om verlening van de subsidie een plan van aanpak dat voldoet aan de volgende vereisten:
Paragraaf 3.2 Ondersteuning van innovatie
Artikel 13. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor activiteiten gericht op innovatie, verbinding en kwaliteitsverhoging voor en door scholen in samenwerking met gemeente.
Artikel 16. Subsidiabele kosten en subsidieplafond
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen, ingediend voor 1 oktober, die in aanmerking komen voor een subsidie, te subsidiëren verdeelt het college het beschikbare bedrag naar evenredigheid. Een aanvrager ontvangt subsidie naar rato van het aantal kinderen dat bereikt wordt met de activiteiten.
Hoofdstuk 4 Activiteiten voor andere categorieën aanvragers
Paragraaf 4.1 Aanvullende activiteiten voor taalontwikkeling
Artikel 17. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor activiteiten die de taalontwikkeling van kinderen van 2 tot 12 jaar stimuleren. De activiteiten betreffen extra ondersteuning van kinderen uit gezinnen met een taalarme omgeving na schooltijd, in hun taalontwikkeling, om zo goede leerprestaties te bevorderen door middel van de inzet van vrijwilligers in de thuissituatie van ouder en kind.
Subsidie op grond van deze paragraaf wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen gevestigd in de gemeente Ede, waarbij kindcentra, scholen voor primair en voortgezet onderwijs zijn uitgesloten.
Hoofdstuk 5 Procedurele bepalingen
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze regeling indien toepassing van deze regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 23. Tussentijds wijzigen van het subsidieplafond
Burgemeester en wethouders kunnen lopende het subsidiejaar de subsidieplafonds verhogen of verlagen. Verlaging van een subsidieplafond is slechts mogelijk voor zover het subsidieplafond nog niet is bereikt.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 2 juli 2024, zaaknummer 452271.
Het college voornoemd,
drs. R.F. Groen MPA
de secretaris,
mr. L.J. Verhulst
de burgemeester.
In deze regeling wordt een kader gegeven voor subsidiëring van aanvullende activiteiten in het onderwijs. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat bij de activiteiten op grond van deze regeling sprake is van beleidsvrijheid. Dit komt tot uitdrukking in de zinsnede dat burgemeester en wethouders subsidie kunnen verlenen voor de aangewezen activiteiten. Subsidieverlening is dus geen automatisme, ook als er geen specifieke weigeringsgronden van toepassing zijn. Als bijvoorbeeld uit de resultaten van een eerder gehouden pilot blijkt dat een bepaalde aanpak niet of onvoldoende bijdraagt aan de doelstellingen van een activiteit, dan kunnen burgemeester en wethouders een vergelijkbare subsidieaanvraag afwijzen.
In deze subsidieregeling wordt gewerkt met subsidieplafonds. Op grond van artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht moeten we (een gedeelte van) een aanvraag afwijzen indien het subsidieplafond zou worden overschreden als een aanvraag gehonoreerd zou worden. Per paragraaf beschrijven we hoe we het subsidieplafond verdelen.
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen aan scholen die een klusklas of (een) project(en) aanbieden voor ‘ondernemende herrieschoppers. Het gaat om kinderen tussen de 10 en 12 jaar in het primair onderwijs op bijvoorbeeld scholen met een hoog GGZ gebruik. Kinderen die bruisen van de energie maar moeite hebben met het geboden onderwijsprogramma.
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor schoolpilots. Het moet wel gaan om activiteiten waar niet uit een andere bron financiering voor bestaat (bijvoorbeeld op grond van een jeugdhulpbeschikking of een gesubsidieerde activiteit op regioniveau). We beoordelen per jaar of we de subsidie voortzetten; daarbij kijken we naar kwantitatieve en kwalitatieve resultaten.
Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie naar evenredigheid verdeeld over de in aanmerking komende aanvragen. Bij verlening is het gebruik in het nieuwe jaar nog niet in te schatten. Daarom wordt hierbij van het aantal leerlingen in het voorgaande jaar uitgegaan. Dit levert geen noemenswaardige beperking op van de mededinging. Elke school die voldoet aan de wettelijke eisen kan immers leerlingen aantrekken.
Paragraaf 3.2 Ondersteuning van innovatie
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor innovatie binnen en om het onderwijs. Dit kan docent- en kind gericht zijn.
Als het totaal van activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen het toepasselijke plafond overstijgt, wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld op basis van het aantal leerlingen dat bereikt wordt met de activiteit.
Paragraaf 4.1 Aanvullende activiteiten voor taalontwikkeling
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor activiteiten voor taalontwikkeling. Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt de subsidie naar evenredigheid verdeeld. Hierbij wordt voor 80% uitgegaan van historisch gebruik in het voorgaande jaar. Het doel van deze activiteit is immers om zo veel mogelijk kinderen te helpen.
Daarom is een verdeling die grotendeels is gebaseerd op historisch gebruikte te rechtvaardigen. De resterende 20% worden naar evenredigheid verdeeld over het aantal aanvragen. Zo blijft toetreding voor nieuwe aanbieders wel mogelijk en wordt mededingingsruimte niet volledig uitgesloten.
Door toepassing van de hardheidsclausule kunnen burgemeester en wethouders in gevallen waarin toepassing van deze regeling, gegeven de doelstelling en de strekking van deze regeling, een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van die regeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.
Artikel 23. Tussentijds wijzigen van subsidieplafonds
Door toepassing van dit artikel kunnen burgemeester en wethouders flexibeler omgaan met over- en onderbenutting van de beschikbare subsidiegelden binnen de paragrafen van deze regeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-305749.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.