Algemene mandaatregeling Delft 2023 (3e wijziging)

Het college van burgemeester en wethouders van Delft;

 

gezien het voorstel met betrekking tot een aantal tekstuele en redactionele wijzigingen van de Algemene mandaatregeling Delft 2023;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende wijzigingen:

artikel I Wijziging Algemene mandaatregeling Delft 2023

Onder artikel 9 wordt een nieuw artikel 10 ingevoegd met vernummering van de daarop volgende artikelen:

 

Artikel 10 Mandaten ten behoeve van de rampenbestrijding en crisisbeheersing

 

Het college en de burgemeester mandateren de bevoegdheden opgesomd in bijlage 8 aan de in deze bijlage aangegeven functionarissen ten behoeve van de rampenbestrijding en crisisbeheersing als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s en het Besluit veiligheidsregio’s.

artikel II Wijziging bijlagen Algemene mandaatregeling Delft 2023

A

 

Bijlage 2 wordt vervangen door bijgevoegde bijlage 2.

 

B

 

Na bijlage 7 wordt een nieuwe bijlage ingevoegd aangeduid als:

 

Bijlage 8: Bevoegdheden die op grond van artikel 10 van de Algemene mandaatregeling gemeente Delft zijn gemandateerd ten behoeve van de rampenbestrijding en crisisbeheersing

artikel III Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het elektronische gemeenteblad en werkt terug tot en met 1 juli 2024.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als "Algemene mandaatregeling Delft 2023, derde wijziging".

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft in de vergadering van 2 juli 2024.

Bijlage 2: Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris, de gemeentedirecteuren, de directeur Werkse! en de directeur Museum Prinsenhof Delft

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

 

Gemeentesecretaris / algemeen directeur

 

  • 1.

    Het nemen van besluiten op grond van de Wet open overheid, indien het verzoek om informatie geheel wordt geweigerd.

  • 2.

    Het nemen van besluiten in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming, indien het verzoek om informatie geheel of gedeeltelijk wordt geweigerd.

Gemeentedirecteuren, de directeur Werkse! en de directeur Museum Prinsenhof Delft

 

  • 1.

    Het nemen van besluiten tot het verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidie voor een bedrag tot en met € 200.000,-- en het vaststellen van subsidies voor bedragen hoger dan € 200.000,--, indien het besluit tot subsidieverlening door het college zelf is genomen en de subsidievaststelling conform de verleningsbeschikking is.

  • 2.

    Het in afwijking van artikel 10 onder b van de AMD nemen van een besluit met betrekking tot de verlening dan wel vaststelling van een subsidie waarbij wordt afgeweken van de Algemene subsidieverordening dan wel een subsidieregeling tot een bedrag van maximaal € 30.000,--.

  • 3.

    Het wijzigen van formulieren voor het indienen van aanvragen voor besluiten.

  • 4.

    Het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van door het college of de raad vastgesteld beleid.

Gemeentedirecteur Samenleving en Veiligheid

 

In afwijking van artikel 10 onder b van de AMD:1

 

  • 1.

    Het nemen van een besluit met betrekking tot de verlening van een urgentieverklaring als bedoeld in de Huisvestingsverordening Delft en de Beleidsregel urgentieverklaringen Delft, waarbij toepassing wordt gegeven aan een hardheidsclausule dan wel anderszins wordt afgeweken van een algemeen verbindend voorschrift.

  • 2.

    Het nemen van een besluit met betrekking tot de bekostiging van leerlingenvervoer als bedoeld in Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Delft, waarbij toepassing wordt gegeven aan een hardheidsclausule dan wel anderszins wordt afgeweken van een algemeen verbindend voorschrift.

Privaatrecht

 

Besluiten inzake gunnen c.q. niet gunnen in een Europese aanbestedingsprocedure

 

  • 1.

    Het nemen van een gunningbesluit.

  • 2.

    Het niet gunnen van een opdracht na een aanbesteding.

Aanbestedingen

 

  • 1.

    Het nemen van een besluit tot het volgen van een Nationale of Meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure:

    • i.

      voor een dienst of levering waarbij de totale waarde van de dienst of levering niet boven de drempelbedragen voor een Europese aanbestedingsprocedure komt (exclusief omzetbelasting);

    • ii.

      voor een werk waarbij de totale waarde van dit werk niet boven de drempelbedragen voor een Europese aanbestedingsprocedure komt (exclusief omzetbelasting).

  • 2.

    Het nemen van een besluit tot het afwijken van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid voor zover het gaat om een levering, dienst of werk met een waarde lager dan de drempelbedragen van een Europese aanbestedingsprocedure.

  • 3.

    Het nemen van een besluit tot het uitsluiten van een inschrijver in een Europese aanbestedingsprocedure.

Besluiten inzake gunnen c.q. niet gunnen in aanbestedingsprocedures met een maximale waarde tot aan de drempelbedragen van een Europese aanbestedingsprocedure

 

Het niet gunnen van een opdracht na een aanbesteding.

 

Contracten

 

  • 1.

    Het opleggen van sancties aan opdrachtnemers, anders dan kortingen en boetes die voortvloeien uit de bepalingen van het contract.

  • 2.

    Het aangaan van een overeenkomst na het volgen van een Europese aanbestedingsprocedure, een Dynamisch Aankoopsysteem (DAS)-procedure en een regionale aanbestedingsprocedure voor een dienst, levering of werk waarbij de totale waarde van de opdracht voor deze dienst of levering, dan wel dit werk meer bedraagt dan de drempelbedragen voor een Europese aanbestedingsprocedure.

  • 3.

    Het aangaan van een overeenkomst:

    • i.

      voor een dienst of levering waarbij de totale waarde van de opdracht voor deze levering of dienst niet boven de drempelbedragen voor een Europese aanbestedingsprocedure komt (exclusief omzetbelasting), doch binnen de grenzen van het hem daartoe toegekende budget;

    • ii.

      voor een werk waarbij de totale waarde van de opdracht voor dit werk niet boven de drempelbedragen voor een Europese aanbestedingsprocedure komt (exclusief omzetbelasting), doch binnen de grenzen van het hem daartoe toegekende budget.

  • 4.

    Het besluit tot het aangaan van convenanten, intentieverklaringen, bestuursovereenkomsten etc. binnen een al lopende samenwerking tussen de gemeente en andere overheden dan wel tussen de gemeente en externe partijen niet zijnde overheden.

  • 5.

    Het verstrekken van jaaropdrachten aan een aan de gemeente verbonden partij.

Civiele en strafrechtelijke procedures

 

Het treffen van een schikking ter voorkoming van en/of in een civielrechtelijke of strafrechtelijke procedure tot een bedrag van € 200.000,--, indien hiervoor financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar zijn.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

 

Niet van toepassing

 

B. Personeelsaangelegenheden

 

Gemeentesecretaris / algemeen directeur

 

  • 1.

    Alle besluiten omtrent aangaan, opzeggen, beëindigen en ontbinden van de arbeidsovereenkomst voor de gemeentedirecteuren, de directeur Werkse! en de directeur Museum Prinsenhof Delft.

  • 2.

    Het nemen van besluiten over de arbeidsvoorwaarden, de rechtspositie het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen ten aanzien van de gemeentedirecteuren, de directeur Werkse! en de directeur Museum Prinsenhof Delft.

  • 3.

    Het vaststellen en heroverwegen van functiewaardering voor de gemeentedirecteuren, de directeur Werkse! en de directeur Museum Prinsenhof Delft met in achtneming van het advies van een externe deskundige.

  • 4.

    Het geven van een officiële waarschuwing aan de gemeentedirecteuren, de directeur Werkse! en de directeur Museum Prinsenhof Delft.

  • 5.

    Het nemen van een beslissing om over te gaan tot schorsing en ontzegging van de toegang als ordemaatregel voor de gemeentedirecteuren, de directeur Werkse! en de directeur Museum Prinsenhof Delft.

  • 6.

    Het opleggen van een loonsanctie inclusief loon opschorten en stopzetten bij het niet nakomen van re-integratieverplichtingen.

  • 7.

    Het al dan niet tijdelijk opdragen van een andere (passende) functie of (passende) werkzaamheden, niet zijnde in het kader van re-integratie.

  • 8.

    Het nemen van besluiten over wijziging van de ambtelijke organisatie (organisatiewijzigingen)

  • 9.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van (her)plaatsing dan wel boventallig verklaring in geval van organisatiewijzigingen.

  • 10.

    Het benoemen van de (plv.) leden van de indelingscommissie en commissie Van werk naar Werk (Herplaatsingscommissie HPC).

  • 11.

    Het nemen van besluiten over personele formatie bij een organisatiebreed belang en voor zover sprake is een budgettair neutrale wijziging van de in de begroting vastgestelde formatie.

  • 12.

    Het nemen van besluiten op grond van de Wet op de ondernemingsraden en het voeren van overleg met de vakbonden.

  • 13.

    Meldingen van integriteitschending zoals ongewenst gedrag en vermoeden van een misstand.

  • 14.

    Instellen (integriteits)onderzoek naar gedragingen van een medewerker.

  • 15.

    Aanwijzen vertrouwenspersoon

  • 16.

    Vaststellen voor welke functies een medische keuring noodzakelijk is.

  • 17.

    Het aanwijzen van vakantiedagen als feestdag of als verplichte sluitingsdag.

  • 18.

    Aanpassingen van het personeelshandboek, niet zijnde de onderwerpen die aan de burgemeester en (leden van) het college zijn voorbehouden.

  • 19.

    Het afnemen van de eed of belofte.

  • 20.

    Het instemmen met en doorvoeren van een cao-wijziging, voor zover dit niet de onderwerpen betreft die aan de burgemeester en (leden van) het college zijn voorbehouden.

  • 21.

    Het aanwijzen van functionarissen en teams binnen de gemeentelijke crisisorganisatie en de crisisorganisatie Haaglanden.

Gemeentedirecteuren, de directeur Werkse! en de directeur Museum Prinsenhof Delft

 

  • 1.

    Alle besluiten omtrent het aangaan, opzeggen, beëindigen en ontbinden van arbeidsovereenkomsten ten aanzien van (adjunct) afdelingshoofden, de CIO, teamleiders en overige medewerkers.

  • 2.

    Het nemen van besluiten over de arbeidsvoorwaarden, de rechtspositie het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen ten aanzien van de afdelingshoofden en CIO.

  • 3.

    Het vaststellen en heroverwegen van functiewaardering met in achtneming van het advies van een externe deskundige.

  • 4.

    Het geven van een officiële waarschuwing.

  • 5.

    Het nemen van een beslissing om over te gaan tot schorsing en ontzegging van de toegang als ordemaatregel.

  • 6.

    Het toepassen van hardheidsclausules van (uitvoerings)regelingen die zijn opgenomen in het Personeelshandboek en de cao Gemeenten. Deze bevoegdheid is in afwijking van artikel 10 onder b van de AMD toegekend.

  • 7.

    Het nemen van besluiten over personele formatie binnen het eigen cluster en voor zover sprake is een budgettair neutrale wijziging van de in de begroting vastgestelde formatie.

  • 8.

    Het vaststellen van werktijden wanneer het dienstbelang een eenzijdige vaststelling van werktijden vergt (5.4 lid 10 cao).

  • 9.

    Het nemen van beslissingen omtrent het wel of niet doorbetalen van het volledige salaris en salaristoelagen in individuele gevallen van terminale ziekte.

  • 10.

    Opdracht geven om de werknemer geneeskundig te onderzoeken of vrij te stellen van werkzaamheden als de gezondheidstoestand van de medewerker dit vraagt.

  • 11.

    Het vaststellen van arbeidsongeschiktheid in en door de dienst en het vaststellen of toekennen van de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen.

Bijlage 8: Bevoegdheden die op grond van artikel 10 van de Algemene mandaatregeling gemeente Delft zijn gemandateerd ten behoeve van de rampenbestrijding en crisisbeheersing

 

Voor de in deze bijlage opgesomde mandaten geldt dat zij op grond van artikel 10 worden gemandateerd aan de hierna aangegeven functionarissen, voor zover deze nodig zijn voor de uitoefening van hun rol binnen de crisisorganisatie en voor zover hier al niet in wordt voorzien door de mandaten die zij in het kader van de uitoefening van hun reguliere lijnbevoegdheden toegekend hebben gekregen.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

  • 1.

    Het Hoofd Publieke Zorg is ten behoeve van het voorzien in de opvang en verzorging van mensen en dieren bij incidenten en rampen (acute zorg) bevoegd tot:

    • a.

      het verlenen van opdrachten aan en het aangaan van overeenkomsten met externen tot en met een bedrag van € 50.000,--;

    • b.

      het doen van andere uitgaven in verband met het bieden van acute zorg tot en met een bedrag van € 50.000,--;

    • c.

      het verrichten van met deze bevoegdheden samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder ook het nemen van besluiten over capaciteit, prioriteiten en middelen en de inzet van externe partijen.

  • 2.

    Het Hoofd Gemeentelijke Taken is in het kader van schadebeperking, risicobeheersing en hulp aan gedupeerden ten tijde van incidenten en rampen bevoegd tot:

    • a.

      het alarmeren en aansturen van gemeentepersoneel;

    • b.

      het verlenen van opdrachten en het aangaan van overeenkomsten:

      • i.

        voor een dienst of levering met een totale waarde van maximaal € 200.000,--;

      • ii.

        voor een werk waarbij de totale waarde van dit werk niet meer bedraagt dan € 1.000.000, - (exclusief omzetbelasting);

    • c.

      het verrichten van met deze bevoegdheden samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

  • 3.

    De Officier van Dienst Bevolkingszorg is in het kader van schadebeperking, risicobeheersing en hulp aan gedupeerden ten tijde van incidenten en rampen bevoegd tot:

    • a.

      het alarmeren en aansturen van gemeentepersoneel;

    • b.

      het aansturen van externen en het geven van (dienst)opdrachten, waaronder aan Omgevingsdienst Haaglanden, Hoogheemraadschap Delfland en Stedin;

    • c.

      het doen van uitgaven tot en met een bedrag van € 10.000,-;

    • d.

      het verrichten van met deze bevoegdheden samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

B. Overige aangelegenheden

 

Niet van toepassing.

Naar boven