Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 303018 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 303018 | beleidsregel |
Ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam,
overwegende, dat het college bij verkeersbesluit van 18 juni 2024 per 1 januari 2025 de bestaande milieuzone voor dieselpersonenauto- en bedrijfsauto’s heeft aangescherpt naar emissieklasse 5 of hoger, en die voor dieselautobussen en dieselvrachtauto’s met emissieklasse 6 heeft beperkt tot het gebied tussen de Ring A10 en S100, door middel van het plaatsen van een geslotenverklaring voor deze motorvoertuigen en daarin heeft opgenomen dat beleidsregels worden vastgesteld voor een aantal categorieën ontheffingsmogelijkheden;
In dit ontheffingenbeleid wordt verstaan onder:
milieuzone: ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen in het binnenstedelijk gebied van de gemeente Amsterdam waar, om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht, een selectief toelatingsbeleid voor personenauto’s, bedrijfsauto’s, vrachtauto’s en autobussen wordt gehanteerd en dat is ingesteld bij verkeersbesluit met de zonaal uitgevoerde verkeersborden C22a met onderborden als bedoeld in artikel 86d, vierde lid van het RVV 1990;
Artikel 2 – Ontheffing in verband met de levertijd van een vervangend emissieloos voertuig
Het college verleent op aanvraag voor een dieselpersonenauto of dieselautobus een ontheffing op kenteken, indien dit voertuig aantoonbaar vervangen wordt door een emissieloos voertuig dat nog niet geleverd is en in het geval van een leasevoertuig de leaseperiode langer is dan een jaar gerekend vanaf het moment van levering van het leasevoertuig.
Artikel 3 - Ontheffing voor personenauto’s en autobussen die vanwege een handicap zijn aangepast
Het college verleent op aanvraag ontheffing op kenteken voor een personenauto met emissieklasse 4 of lager of een autobus met emissieklasse 5 of lager, indien dit voertuig aantoonbaar in verband met een handicap van de voertuigeigenaar, de bestuurder van het voertuig, van een gezinslid van de eigenaar dan wel de bestuurder of van een persoon aan wie de eigenaar of bestuurder mantelzorg verleent, is aangepast voor een bedrag van ten minste €500.
Artikel 7 - Ontheffing voor kampeerwagen ten behoeve van verblijf op een camping
Voor voertuigen met carrosseriecode SA en met voertuigclassificatie M met emissieklasse 4 of lager, of met voertuigclassificatie N met emissieklasse 5 of lager, en die aantoonbaar ten behoeve van een verblijf van de kentekenhouder naar een camping in de milieuzone moeten rijden, kan het college op aanvraag op kenteken een in- en uitrijdontheffing ten behoeve van de aankomst- en vertrekdatum verlenen.
Artikel 9 – Afwijkingsbevoegdheid
Het college kan overeenkomstig artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht op aanvraag op kenteken ten gunste van een aanvrager een ontheffing verlenen wegens bijzondere omstandigheden die bij het opstellen van dit beleid niet zijn voorzien of als toepassing ervan gevolgen heeft voor de aanvrager, die onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.
Artikel 10 – Algemene overige bepalingen
Aan een ontheffing wordt in ieder geval het voorschrift verbonden dat de bestuurder van een voertuig dat zich bevindt in de milieuzone de ontheffing, of een kopie daarvan, op verzoek van de handhaver toont. Aan een kopie van de ontheffing wordt gelijkgesteld een afbeelding daarvan op een smartphone, laptop, tablet of ander mobiel device, apparaat of toestel.
Artikel 12 - Ontheffing voor vrijgestelde voertuigen
Voor voorrangsvoertuigen die op grond van het RVV of voertuigen die op grond van artikel 147 van de Wegenverkeerswet voor bord C22a zijn vrijgesteld wordt op aanmelding ontheffing verleend.
Artikel 13 – Intrekking Ontheffingenbeleid milieuzone Amsterdam 2020 en overgangsrecht
Ontheffingen verleend op grond van het ontheffingenbeleid bedoeld in het eerste lid van dit artikel en het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s Amsterdam 2025 gelden ook voor de bij verkeersbesluit van 18 juni 2024, met ingang van 1 januari 2025 gewijzigde milieuzone voor personen- en bedrijfsauto’s en de milieuzone voor vrachtauto’s en autobussen, zolang de in de ontheffing opgenomen geldigheidsduur niet is verstreken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 juni 2024
De voorzitter
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Algemeen deel De gemeente Amsterdam scherpt per 1 januari 2025 de milieuzone voor personen- en bedrijfsauto’s binnen de Ring A10 aan en voert een nul-emissiezone binnen de Ring S100 in.
In dit ontheffingenbeleid zijn de ontheffingsmogelijkheden voor personen- en autobussen opgenomen. Voor ontheffingsmogelijkheden voor bedrijfs- en vrachtauto’s wordt verwezen naar de het ontheffingenbeleid nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s Amsterdam 2025, op grond waarvan ontheffingen worden verleend die ook gelden in de milieuzone Amsterdam 2025.
Voor het in behandeling nemen van aanvragen van ontheffingen zijn leges verschuldigd.
Dit ontheffingenbeleid geldt zowel voor Nederlandse als buitenlandse kentekens. Ook voor buitenlandse kentekens kunnen ontheffingen worden aangevraagd.
In dit artikel zijn de definities opgenomen. Emissieklasse en emissieloos voertuig zijn gedefinieerd in het RVV ’90. Kampeerwagen is gedefinieerd in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen.
Paragraaf 1 Langdurige ontheffingen
Artikel 2 Ontheffing in verband met de levertijd van een vervangend emissieloos voertuig
In afwachting van de levering van een vervangend voertuig verleent het college ontheffing onder de voorwaarden zoals genoemd in dit artikel. In veel gevallen dient na levering van het chassis nog een motor of een op maat gemaakte opbouw gerealiseerd te worden. Ook deze tijd wordt tot de levertijd gerekend. Aanbestedende partijen hebben vaak meer tijd nodig dan een individuele ondernemer (zie vierde lid). Als een voertuig ontheffing heeft gekregen vanwege de bestelling van een emissieloos voertuig, komt hetzelfde (fossiel aangedreven) voertuig niet nogmaals in aanmerking voor een langdurige ontheffing voor het voertuig met het opgegeven kenteken. Er kan immers vanuit gegaan worden dat het uitstootvrije voertuig is geleverd (lid 6) en het vervuilende voertuig vervangt in de zone.
Artikel 3 Ontheffing voor personenauto’s en autobussen die vanwege een handicap zijn aangepast
Op basis van dit artikel wordt ontheffing verleend voor een personenauto of autobus die geen toegang heeft tot de milieuzone, indien deze is aangepast voor een bedrag van minimaal € 500,- (zegge: vijfhonderd euro). De aanpassing is gedaan vanwege de handicap van de voertuigeigenaar of bestuurder, een gezinslid of een persoon voor wie de eigenaar of bestuurder mantelzorger is.
Ter onderbouwing van de ontheffingsaanvraag dient een aantal bewijsstukken te worden overgelegd, deze zijn nader omschreven in het tweede lid van artikel 3.
Artikel 4 - Dagontheffing voor besloten busvervoer
Voor autobussen die worden ingezet voor besloten busvervoer met een emissieklasse 5 waarmee slechts incidenteel in de milieuzone wordt gereden, kan door ondernemers per kenteken maximaal 12 keer per jaar een dagontheffing worden aangevraagd. Dit voorkomt dat een bedrijf voor incidentele bezoeken aan de milieuzone moet gaan investeren in een nieuw voertuig.
Artikel 5 Amsterdamse museumbus
Deze ontheffingsmogelijkheid is een voortzetting van al bestaand ontheffingenbeleid. Amsterdamse museumbussen behoren tot het mobiele erfgoed van Amsterdam en dat maakt specifiek deze groep voertuigen beschermingswaardig. Met de behoudsorganisatie voor Amsterdamse museumbussen is een lijst opgesteld met kentekens van voertuigen die aan de definitie van Amsterdamse museumbussen voldoen en in aanmerking komen voor een ontheffing. Deze kentekenlijst is zo zorgvuldig mogelijk vastgesteld, maar mogelijk niet volledig. Eenieder die van mening is dat zij of haar autobus ook onder de in dit beleid gehanteerde definitie valt, kan zich bij de gemeente melden. Er zal dan worden beoordeeld of inderdaad sprake is van een Amsterdamse museumbus en of het voertuig aan de lijst moet worden toegevoegd. Bij iedere aanvraag dient te worden verklaard dat het voertuig alleen museaal en niet bedrijfsmatig of commercieel wordt ingezet. Mocht het vermoeden ontstaan dat het voertuig toch commercieel of bedrijfsmatig wordt ingezet, kan de ontheffing worden ingetrokken en kunnen toekomstige ontheffingsaanvragen worden geweigerd.
Artikel 6 – Dagontheffing museaal legervoertuig
Deze ontheffingsmogelijkheid is een voortzetting van al bestaand ontheffingenbeleid. Ontheffingen zullen uitsluitend op incidentele basis in het kader van een evenement in de milieuzone worden verstrekt, bijvoorbeeld Bevrijdingsdag. Op Bevrijdingsdag vloeit de aanwezigheid van een legervoertuig in de milieuzone immers logisch voort uit de aard van het evenement. De relatie tussen het legervoertuig en de aard van het evenement dient altijd te worden aangetoond. Ook bij deze aanvraag dient te worden verklaard dat het voertuig alleen museaal en niet bedrijfsmatig of commercieel wordt ingezet. Mocht het vermoeden ontstaan dat het voertuig toch commercieel of bedrijfsmatig wordt ingezet, kan de ontheffing worden ingetrokken en kunnen toekomstige ontheffingsaanvragen worden geweigerd. Overigens is deze ontheffingsmogelijkheid alleen nog relevant voor voertuigen tussen de dertig en veertig jaar oud. Legervoertuigen ouder dan veertig jaar zijn op grond van de Landelijke harmonisatieregeling vrijgesteld en hoeven dus geen ontheffing meer aan te vragen.
Artikel 7 – Ontheffing voor kampeerwagens
In de milieuzone Amsterdam 2025 liggen de campings Vliegenbos en Zeeburg. Deze campings ontvangen jaarlijks veel bezoekers met kampeervoertuigen. Een belangrijk deel van deze kampeerwagens voldoet aan de eisen in de milieuzone. Om problemen in de bedrijfsvoering van deze campings te voorkomen is er een in- en uitrijdontheffing voor kampeervoertuigen in het leven geroepen. Kampeerwagens zijn voor het overgrote deel in particulier bezit en komen ook in aanmerking voor deze ontheffing. Voor kampeerwagens in bedrijfsbezit kunnen andere ontheffingsmogelijkheden van toepassing zijn.
Paragraaf 3 Bijzondere ontheffingen
Artikel 8 – Bedrijfseconomische omstandigheden
Het college verleent op aanvraag ontheffing op kenteken voor een autobus of personenauto, indien wordt aangetoond dat de bedrijfseconomische omstandigheden van het bedrijf in verband met aanschafkosten van een vervangend voertuig dit noodzakelijk maken.
De beoordeling geschiedt overeenkomstig de beoordeling als bedoeld in de toelichting artikel 12 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s Amsterdam 2025.
Artikel 9 –Afwijkingsmogelijkheid
De afwijkingsmogelijkheid, ook wel hardheidsclausule genoemd, geeft het college mogelijkheden voor maatwerk bij het beoordelen van bijzondere gevallen die bij het opstellen van dit beleid niet zijn voorzien, of die bij toepassing van het beleid gevolgen heeft voor de aanvrager die onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Paragraaf 4 Overige bepalingen
Artikel 10 – Algemene overige bepalingen
Het college stelt een digitaal formulier via de gemeentelijke website ter beschikking voor het doen van een aanvraag. Dit digitale formulier is via een link op de gemeentelijke website te benaderen. Er zijn leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van de aanvraag. Het college kan voorschriften of beperkingen verbinden aan een verleende ontheffing in het belang van de handhaving, de openbare veiligheid, de verkeersveiligheid of het milieu. Bijvoorbeeld het voorschrift dat de voertuigbestuurder die zich bevindt in de milieuzone op verzoek van de handhaver de ontheffing of een papieren- of digitale kopie daarvan laat zien.
Artikel 11 – Weigerings- en intrekkingsgronden langdurige ontheffing
Aanvragen voor een langdurige ontheffing met een datum tenaamstelling na 31 december 2024, of wanneer de aanvrager zich na 31 december 2024 in de milieuzone vestigt, of wanneer de aanvrager het voertuig wil inzetten voor werk in de milieuzone dat de aanvrage na 31 december 2024 heeft aangenomen, (kunnen) worden geweigerd. Kentekenhouders dienen het van de hand doen van hun voertuig te melden. De tenaamstelling van deze categorie voertuigen zal worden gecontroleerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-303018.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.