Gemeenteblad van Elburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Elburg | Gemeenteblad 2024, 301739 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Elburg | Gemeenteblad 2024, 301739 | beleidsregel |
Protocol handhaving Alcoholwet gemeente Elburg
In 2013 en 2015 hebben onderzoeken plaatsgevonden naar de naleving van artikel 20 van de toenmalige Drank- en Horecawet. Dit betreft de verplichte leeftijdsvaststelling, aan de hand van een ID-bewijs, bij verkoop van alcoholhoudende dranken. Tenzij de koper de leeftijd van 18 jaren onmiskenbaar heeft bereikt (geen enkele twijfel mogelijk) moet de leeftijd aan de hand van een ID-bewijs worden vastgesteld.
Uit deze onderzoeken is gebleken dat het nalevingspercentage erg laag was.
In 2017 is begonnen met reguliere controles door aangewezen toezichthouders vergezeld van een mystery-shopper. In 2017 hebben 90 controlebezoeken plaatsgevonden en zijn 26 schriftelijke waarschuwingen verzonden. De controles hebben geresulteerd in 5 opgelegde bestuurlijke boetes.
Omdat er enige discussie is ontstaan over de wijze van controle is het uitwerkingsprotocol handhaving Drank- en Horecawet opgesteld. Het voorliggend protocol borduurt hierop voor met aanpassing gelet op de nieuwe Alcoholwet die op 1 juli 2021 inwerking is getreden. In dit protocol worden de te nemen sanctiemiddelen na constatering van een overtreding verduidelijkt, ook wordt hierin de werkwijze bij controle op art. 20 Alcoholwet vastgelegd.
Onderstaande werkwijze vindt plaats in reguliere horecagelegenheden en paracommerciële horecagelegenheden. Bij evenementen en in bijzondere gevallen kan controle plaatsvinden door constatering van schenken aan minderjarige bezoekers van de horecagelegenheid omdat de omstandigheden zodanig zijn dat jonge Buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: Boa) langdurig in de gelegenheid of op het evenement aanwezig kunnen zijn zonder dat hun aanwezigheid opvallend is.
Controle vindt plaats door een jongere, de mysteryshopper, welke minderjarig is, en een Boa/toezichthouder (jong maar wel meerderjarig en als toezichthouder aangewezen voor onze gemeente). Voorafgaand aan de controle is de jongere door de Boa beoordeeld op leeftijd door middel van de klug-methode (kleding, lichaamstaal, uiterlijk en gedrag) en is de uitstraling van de jongere beoordeeld om te garanderen dat hij/zij tijdens de uitvoering normale/doorsnee kleding draagt (bv. Jeans en trui/t-shirt) en geen opvallende/overmatige make-up (meisjes) op heeft of baardgroei (jongens) heeft. Uitdrukkelijk wordt niet beoogd de horecamedewerker te misleiden.
Tijdens de controle is het de jongere die de aankooppoging doet, aan de bar waar mogelijk, waarbij de Boa/toezichthouder op afstand blijft en waarneemt. Bij het doen van de aankoop gedraagt de mysteryshopper zich niet anders dan normaal, als om een ID-Bewijs wordt gevraagd wordt dit getoond en er zal niet op verkoop van alcohol worden aangedrongen (dit is het beoogd resultaat). Als alcohol wordt verstrekt zal de jongere dit in ontvangst nemen en de betaling doen.
In artikel 45, tweede lid, onder b, van de Alcoholwet is een uitzondering opgenomen voor het verbod om als minderjarige alcoholhoudende drank aanwezig of voor consumptie gereed te hebben als het een persoon van 16 of 17 jaar betreft die handelt in opdracht van een toezichthouder. Hiermee is in de wet de ruimte geboden om met behulp van minderjarige mystery-shoppers deze controles uit te voeren zonder dat zij zelf strafbaar worden op het moment dat zij de alcoholhoudende drank ontvangen.
Na afloop van de controle wordt een rapportage opgesteld door de Boa/toezichthouder en wordt de ondernemer schriftelijk geïnformeerd over de uitkomst van de controle.
In principe wordt voorafgaand aan het opleggen van een sanctie éénmalig een waarschuwingsbrief verzonden. Ingeval van verzwarende omstandigheden of samenloop van meerdere overtredingen kan worden gekozen de waarschuwing achterwege te laten.
Een waarschuwing voor de overtredingen is twee jaar geldig. Als na twee jaar een overtreding wordt geconstateerd start handhaving weer met een waarschuwingsbrief.
Als een sanctiemiddel is ingezet zal weer met een waarschuwing voor deze categorieën worden gestart twee jaar na het onherroepelijk worden van het sanctiebesluit.
Schriftelijke waarschuwingen en opgelegde boetes die zijn gegeven dan wel opgelegd voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit protocol worden geacht in overeenstemming met de termijnen in dit protocol te verlopen.
Bij de schriftelijke waarschuwing zal de horecaondernemer in de gelegenheid worden gesteld om met de gemeente in gesprek te gaan. Hierbij kan informatie worden verstrekt over de wijze van controle en kan de horecaondernemer aangeven hoe zij overtreding in de toekomst gaan voorkomen.
Voor het toe te passen handhavingsmiddel wordt voornamelijk gekozen voor de bestuurlijke boete, waarbij de overige middelen optioneel toe te passen zijn.
De bestuurlijke boete is relatief eenvoudig toe te passen en levert de minste administratieve handelingen op.
Het intrekken van een vergunning (art. 31 lid 2 en 3) of het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom zijn middelen welke kunnen worden toegepast bij herhaalde overtredingen, en spoedeisende situaties.
Denk hierbij aan de horecaondernemer die aankondigt open te gaan terwijl er nog geen vergunning is verleend. Bij de in artikel 31 lid 1 Alcoholwet benoemde gevallen moet de vergunning worden ingetrokken.
De verschillende overtredingen genoemd in de Alcoholwet hebben wij in drie categorieën verdeeld:
Bij Categorie 0-overtredingen gaat het om urgente, ernstige zaken die direct dienen te worden beëindigd. Er is sprake van acuut gevaar voor natuur en milieu en/of de volksgezondheid is in gevaar en/of de veiligheid is in het geding. Er is snelheid vereist om tot beëindiging van de overtreding te komen.
Bij deze categorie zijn de volgende acties mogelijk en/of gewenst:
Categorie 1-overtredingen zijn ernstige overtredingen maar er is geen sprake van een acute (gevaar)situatie. Een overtreding kan ook als categorie 1 worden aangemerkt als er verzwarende omstandigheden met betrekking tot de overtreder aan de orde zijn.
Bij deze categorie zijn de volgende acties mogelijk en/of gewenst:
Bedrag dwangsom is gebaseerd op de bestuurlijke boete. Ervan uitgaande dat er bij bestuurlijk boete 1 keer wordt gewaarschuwd en 2 keer is geïnd lijkt het redelijk het bedrag op 2x de bestuurlijke boete, afgerond naar boven als kleine extra prikkel voor herstel.
Categorie 2-overtredingen zijn de overige overtredingen. Deze overtredingen zijn van minder belangrijke aard, bijvoorbeeld administratieve vereisten, signaleringen en gedragingen.
Bij deze categorie zijn de volgende acties mogelijk en/of gewenst:
Bedrag dwangsom is gebaseerd op de bestuurlijke boete. Ervan uitgaande dat er bij bestuurlijk boete 1 keer wordt gewaarschuwd en 2 keer is geïnd lijkt het redelijk het bedrag op 2x de bestuurlijke boete, afgerond naar boven als kleine extra prikkel voor herstel.
De in onderstaande tabel genoemde handhavingsacties zijn niet uitputtend, bij niet naleving kan, als de genoemde sancties niet toereikend blijken te zijn, verdere stappen worden genomen zoals intrekking of schorsing van de vergunning.
Onderstaande sanctiemiddelen zijn overeenkomstig met de in het door de gemeenteraad vastgestelde Preventie- en handhavingsplan alcohol 2022-2026 aangegeven sanctiemogelijkheden.
De hoogte van dwangsommen is in overeenstemming met de categorieën zoals hierboven is weergegeven afhankelijk van de hoogte van de bestuurlijke boete voor dezelfde overtreding.
De hoogte van de bestuurlijke boete is overeenkomstig de bijlage van het Alcoholbesluit, geldend op het moment van opleggen van de boete.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Elburg op 22 april 2024.
de burgemeester,
ir. J.N. Rozendaal
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-301739.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.