Protocol handhaving Alcoholwet gemeente Elburg

Besluit van de burgemeester van de gemeente Elburg tot wijziging van het protocol handhaving Alcoholwet gemeente Elburg

 

gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 44a van de Alcoholwet,

 

b e s l u i t vast te stellen de volgende beleidsregel[s]:

Protocol handhaving Alcoholwet gemeente Elburg

Inleiding

In 2013 en 2015 hebben onderzoeken plaatsgevonden naar de naleving van artikel 20 van de toenmalige Drank- en Horecawet. Dit betreft de verplichte leeftijdsvaststelling, aan de hand van een ID-bewijs, bij verkoop van alcoholhoudende dranken. Tenzij de koper de leeftijd van 18 jaren onmiskenbaar heeft bereikt (geen enkele twijfel mogelijk) moet de leeftijd aan de hand van een ID-bewijs worden vastgesteld.

Uit deze onderzoeken is gebleken dat het nalevingspercentage erg laag was.

In 2017 is begonnen met reguliere controles door aangewezen toezichthouders vergezeld van een mystery-shopper. In 2017 hebben 90 controlebezoeken plaatsgevonden en zijn 26 schriftelijke waarschuwingen verzonden. De controles hebben geresulteerd in 5 opgelegde bestuurlijke boetes.

Omdat er enige discussie is ontstaan over de wijze van controle is het uitwerkingsprotocol handhaving Drank- en Horecawet opgesteld. Het voorliggend protocol borduurt hierop voor met aanpassing gelet op de nieuwe Alcoholwet die op 1 juli 2021 inwerking is getreden. In dit protocol worden de te nemen sanctiemiddelen na constatering van een overtreding verduidelijkt, ook wordt hierin de werkwijze bij controle op art. 20 Alcoholwet vastgelegd.

Wijze van controle art. 20, eerste lid Alcoholwet (leeftijdscontrole/schenken <18)

 

Onderstaande werkwijze vindt plaats in reguliere horecagelegenheden en paracommerciële horecagelegenheden. Bij evenementen en in bijzondere gevallen kan controle plaatsvinden door constatering van schenken aan minderjarige bezoekers van de horecagelegenheid omdat de omstandigheden zodanig zijn dat jonge Buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: Boa) langdurig in de gelegenheid of op het evenement aanwezig kunnen zijn zonder dat hun aanwezigheid opvallend is.

Controle vindt plaats door een jongere, de mysteryshopper, welke minderjarig is, en een Boa/toezichthouder (jong maar wel meerderjarig en als toezichthouder aangewezen voor onze gemeente). Voorafgaand aan de controle is de jongere door de Boa beoordeeld op leeftijd door middel van de klug-methode (kleding, lichaamstaal, uiterlijk en gedrag) en is de uitstraling van de jongere beoordeeld om te garanderen dat hij/zij tijdens de uitvoering normale/doorsnee kleding draagt (bv. Jeans en trui/t-shirt) en geen opvallende/overmatige make-up (meisjes) op heeft of baardgroei (jongens) heeft. Uitdrukkelijk wordt niet beoogd de horecamedewerker te misleiden.

Tijdens de controle is het de jongere die de aankooppoging doet, aan de bar waar mogelijk, waarbij de Boa/toezichthouder op afstand blijft en waarneemt. Bij het doen van de aankoop gedraagt de mysteryshopper zich niet anders dan normaal, als om een ID-Bewijs wordt gevraagd wordt dit getoond en er zal niet op verkoop van alcohol worden aangedrongen (dit is het beoogd resultaat). Als alcohol wordt verstrekt zal de jongere dit in ontvangst nemen en de betaling doen.

In artikel 45, tweede lid, onder b, van de Alcoholwet is een uitzondering opgenomen voor het verbod om als minderjarige alcoholhoudende drank aanwezig of voor consumptie gereed te hebben als het een persoon van 16 of 17 jaar betreft die handelt in opdracht van een toezichthouder. Hiermee is in de wet de ruimte geboden om met behulp van minderjarige mystery-shoppers deze controles uit te voeren zonder dat zij zelf strafbaar worden op het moment dat zij de alcoholhoudende drank ontvangen.

Na afloop van de controle wordt een rapportage opgesteld door de Boa/toezichthouder en wordt de ondernemer schriftelijk geïnformeerd over de uitkomst van de controle.

Waarschuwingen

 

In principe wordt voorafgaand aan het opleggen van een sanctie éénmalig een waarschuwingsbrief verzonden. Ingeval van verzwarende omstandigheden of samenloop van meerdere overtredingen kan worden gekozen de waarschuwing achterwege te laten.

Een waarschuwing voor de overtredingen is twee jaar geldig. Als na twee jaar een overtreding wordt geconstateerd start handhaving weer met een waarschuwingsbrief.

Als een sanctiemiddel is ingezet zal weer met een waarschuwing voor deze categorieën worden gestart twee jaar na het onherroepelijk worden van het sanctiebesluit.

Schriftelijke waarschuwingen en opgelegde boetes die zijn gegeven dan wel opgelegd voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit protocol worden geacht in overeenstemming met de termijnen in dit protocol te verlopen.

Bij de schriftelijke waarschuwing zal de horecaondernemer in de gelegenheid worden gesteld om met de gemeente in gesprek te gaan. Hierbij kan informatie worden verstrekt over de wijze van controle en kan de horecaondernemer aangeven hoe zij overtreding in de toekomst gaan voorkomen.

Toe te passen sanctiemiddelen handhaving Alcoholwet

 

Voor het toe te passen handhavingsmiddel wordt voornamelijk gekozen voor de bestuurlijke boete, waarbij de overige middelen optioneel toe te passen zijn.

De bestuurlijke boete is relatief eenvoudig toe te passen en levert de minste administratieve handelingen op.

Het intrekken van een vergunning (art. 31 lid 2 en 3) of het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom zijn middelen welke kunnen worden toegepast bij herhaalde overtredingen, en spoedeisende situaties.

Denk hierbij aan de horecaondernemer die aankondigt open te gaan terwijl er nog geen vergunning is verleend. Bij de in artikel 31 lid 1 Alcoholwet benoemde gevallen moet de vergunning worden ingetrokken.

De verschillende overtredingen genoemd in de Alcoholwet hebben wij in drie categorieën verdeeld:

Categorie 0 (spoedeisend)

Bij Categorie 0-overtredingen gaat het om urgente, ernstige zaken die direct dienen te worden beëindigd. Er is sprake van acuut gevaar voor natuur en milieu en/of de volksgezondheid is in gevaar en/of de veiligheid is in het geding. Er is snelheid vereist om tot beëindiging van de overtreding te komen.

Bij deze categorie zijn de volgende acties mogelijk en/of gewenst:

  • Verplicht intrekken vergunning

  • Last onder bestuursdwang korte of geen begunstigingstermijn

Afschrift aan Politie.

Categorie 1

Categorie 1-overtredingen zijn ernstige overtredingen maar er is geen sprake van een acute (gevaar)situatie. Een overtreding kan ook als categorie 1 worden aangemerkt als er verzwarende omstandigheden met betrekking tot de overtreder aan de orde zijn.

Bij deze categorie zijn de volgende acties mogelijk en/of gewenst:

  • Waarschuwing of bij herhaling bestuurlijke boete

  • Last onder dwangsom / last onder bestuursdwang

Bedrag dwangsom is gebaseerd op de bestuurlijke boete. Ervan uitgaande dat er bij bestuurlijk boete 1 keer wordt gewaarschuwd en 2 keer is geïnd lijkt het redelijk het bedrag op 2x de bestuurlijke boete, afgerond naar boven als kleine extra prikkel voor herstel.

Categorie 2

Categorie 2-overtredingen zijn de overige overtredingen. Deze overtredingen zijn van minder belangrijke aard, bijvoorbeeld administratieve vereisten, signaleringen en gedragingen.

Bij deze categorie zijn de volgende acties mogelijk en/of gewenst:

  • Waarschuwing of bij herhaling bestuurlijke boete

  • Last onder dwangsom / last onder bestuursdwang

Bedrag dwangsom is gebaseerd op de bestuurlijke boete. Ervan uitgaande dat er bij bestuurlijk boete 1 keer wordt gewaarschuwd en 2 keer is geïnd lijkt het redelijk het bedrag op 2x de bestuurlijke boete, afgerond naar boven als kleine extra prikkel voor herstel.

Tabel handhavingsacties

De in onderstaande tabel genoemde handhavingsacties zijn niet uitputtend, bij niet naleving kan, als de genoemde sancties niet toereikend blijken te zijn, verdere stappen worden genomen zoals intrekking of schorsing van de vergunning.

Onderstaande sanctiemiddelen zijn overeenkomstig met de in het door de gemeenteraad vastgestelde Preventie- en handhavingsplan alcohol 2022-2026 aangegeven sanctiemogelijkheden.

De hoogte van dwangsommen is in overeenstemming met de categorieën zoals hierboven is weergegeven afhankelijk van de hoogte van de bestuurlijke boete voor dezelfde overtreding.

De hoogte van de bestuurlijke boete is overeenkomstig de bijlage van het Alcoholbesluit, geldend op het moment van opleggen van de boete.

Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    Dit protocol treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.

  • 2.

    Dit protocol kan worden aangehaald als: Protocol handhaving Alcoholwet gemeente Elburg.

  • 3.

    Het op 2 november 2021 vastgestelde protocol wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop dit protocol in werking treedt.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Elburg op 22 april 2024.

de burgemeester,

ir. J.N. Rozendaal

Tabel sancties Alcoholwet

 

Regelgeving

Overtreding

Categorie

Handhavingsacties

Art. 3 Alcoholwet

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige vergunning), geen zicht op legalisatie

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing en last onder bestuursdwang of dwangsom gericht op sluiting illegale horecagelegenheid. Maximaal 1 week begunstigingstermijn.

Art. 3 Alcoholwet

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige vergunning), wel zicht op legalisatie

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing en last onder dwangsom gericht op sluiting tot vergunningverlening. Begunstigingstermijn 2 weken mits ontvankelijke aanvraag is ingediend en het aannemelijk is dat wordt voldaan aan indieningsvereisten.

Art. 4 5e lid Alcoholwet

Ontheffing op grond van art. 2.34f Apv is niet in de inrichting aanwezig.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 8 Alcoholwet

Leidinggevende voldoet niet (langer) aan de door de wet gestelde eisen.

0

Verplicht intrekken vergunning op grond van art. 31 Alcoholwet.

Art. 9 3e lid Alcoholwet

Registratie of afschrift barvrijwilligers paracommerciële rechtspersoon niet aanwezig in de inrichting

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 9 4e lid Alcoholwet

Het reglement op grond van art. 9, 1e lid Alcoholwet, van een paracommerciële rechtspersoon is niet in de inrichting aanwezig

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 10 Alcoholwet

Inrichting voldoet niet langer aan één of meerdere inrichtingsvereisten.

0

Verplicht intrekken vergunning op grond van art. 31 lid 1 Alcoholwet.

Art. 12 1e en 2e lid Alcoholwet

Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit (m.u.v. roomservice in hotels en minibars).

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 13 1e lid Alcoholwet

Verbod op verstrekken alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 13 2e lid Alcoholwet

Verbod verstrekken alcoholhoudende drank in slijterij voor gebruik ter plaatse (m.u.v. proeven wijn op verzoek klant i.v.m. aankoop).

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 14 1e lid Alcoholwet

Verbod verrichten andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 14 2e lid en art. 15 Alcoholwet

Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 16 Alcoholwet

Verbod automatenverkoop alcoholhoudende dranken (m.u.v. in hotelkamers).

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 17 Alcoholwet

Verbod verstrekking alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking (snackbar, supermarkt, slijterij, geldt niet voor horecabedrijf).

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 18 1e lid Alcoholwet

Verbod verkoop zwak-alcoholhoudende drank anders dan bij een slijter voor gebruik elders dan ter plaatse.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 18 3e lid Alcoholwet

Geen duidelijk onderscheid tussen zwak alcoholhoudende dranken en alcoholvrije dranken.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 19 1e lid Alcoholwet

Verbod op bestelservice voor sterke drank anders dan slijterijbedrijf of partijencateraar.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 19 2e lid Alcoholwet

Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank behoudens de in het artikel genoemde uitzonderingen.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 20 1e lid Alcoholwet

Verkoop alcoholhoudende drank aan personen van wie niet is vastgesteld dat zij de leeftijd van 18 jaren hebben bereikt.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing. Bij driemaal overtreding binnen 12 maanden is sanctie ex art. 44 lid 1 Alcoholwet mogelijk (tijdelijke ontzegging alcoholverkoop)

Art. 20 3e lid Alcoholwet

Niet duidelijk aangeven leeftijdsgrenzen.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 20 4e lid Alcoholwet

Toelaten in een slijt- of horecalokaliteit of op een terras van personen die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 20 5e lid Alcoholwet

Dienstdoen in een slijt- of horecalokaliteit in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 21 Alcoholwet

Alcohol verstrekken als redelijkerwijs moet worden vermoed dat dit tot een verstoring van openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden.

0

Last onder bestuursdwang: sluiting alcoholverkoop. Zeer korte termijn.

Art. 22 1e en 2e lid Alcoholwet

Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations e.d.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 24 1e en 2e lid Alcoholwet

Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- of slijtersbedrijf.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 24 3e lid Alcoholwet

Verbod personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen in een bedrijf waar alcohol wordt verstrekt.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 25 1e lid Alcoholwet

Verbod aanwezig hebben van alcoholhoudende dranken anders dan in horeca- of slijtersbedrijf behoudens een aantal in dit artikel genoemde uitzonderingen.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 25 2e lid Alcoholwet

Verbod nuttigen van alcoholhoudende dranken anders dan in horeca- of slijtersbedrijf behoudens een aantal in dit artikel genoemde uitzonderingen.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 25 3e lid Alcoholwet

Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel wat in gebruik is voor het uitoefenen van kleinhandel.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 29 3e lid Alcoholwet

Vergunning en aanhangsel niet aanwezig in het horeca- of slijtersbedrijf.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 30 Alcoholwet

Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting.

0

Verplicht intrekken vergunning op grond van art. 31 Alcoholwet.

Art. 30a 1e lid Alcoholwet

Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling van leidinggevende dat deze geen bemoeienis heeft met de bedrijfsvoering.

0

Verplicht intrekken vergunning op grond van art. 31 Alcoholwet.

Art. 31 1e lid onder c Alcoholwet

Vrees dat het van kracht blijven van de vergunning gevaar oplevert voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.

0

Verplicht intrekken vergunning op grond van art. 31 Alcoholwet.

Art. 35 2e lid Alcoholwet

Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften art. 35 ontheffing.

1

Bestuurlijke boete na waarschuwing. Als niet naleving direct gevolg heeft voor openbare orde/veiligheid bestuursdwang mogelijk.

Art. 35 4e lid Alcoholwet

Art. 35 ontheffing of afschrift niet ter plaatse aanwezig.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 38 Alcoholwet

Verboden ter zake van een vergunning of ontheffing onjuiste of onvolledige gegevens te verstrekken.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing of zonder waarschuwing bij kennelijk opzettelijk onjuiste informatie verstrekking

Art. 44 lid 1 Alcoholwet

Bevoegdheid alcoholverkoop ontzeggen aan de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die in een periode van 12 maanden ter plaatse driemaal art. 20 lid 1 heeft overtreden.

1

Bevel – indien nodig op grond van art. 44 lid 4 met toepassing van een last onder bestuursdwang.

Art. 45 lid 1 Alcoholwet

Alcoholhoudende drank aanwezig hebben of voor consumptie gereed bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen m.u.v. winkels door <18

1

Strafrechtelijk (PV)

Art. 45a Alcoholwet

Het is personen die de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, verboden op voor publiek toegankelijke plaatsen anders dan bedrijfsmatig alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon die de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

1

Strafrechtelijk (PV)

Art. 2.34b Apv en Art. 4 Alcoholwet

Paracommerciëel bedrijf houdt zich niet aan schenktijden.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 2.34c 1e lid Apv en Art. 4 Alcoholwet

Paracommerciëel bedrijf schenkt alcoholhoudende drank tijdens verboden genoemde bijeenkomsten of boven het maximumaantal genoemde bijeenkomsten

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 2.34c 3e lid APV en Art. 4 Alcoholwet

Paracommerciëel bedrijf doet geen of te laat melding van het schenken tijdens bijeenkomsten.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 2.34d APV en Art. 4 Alcoholwet

Schenken van sterke drank in een paracommerciële inrichting.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Art. 2.34e Apv en Art. 25d Alcoholwet

Horecabedrijf past happy hours toe.

2

Bestuurlijke boete na waarschuwing.

Naar boven