Parkeernormen sociaal segment: Handboek parkeernormen - 18 juni 2024

Het college heeft besloten om:

  • 1.

    voor sociale huurwoningen de afstand tot een hoogwaardig openbaar vervoer-halte of treinstation mee te wegen bij de toepassing van parkeernormen en dit te verwerken in het ‘Handboek parkeernormen gemeente Haarlemmermeer 2018’ overeenkomstig bijlage 1 ‘Beslisboom bepalen parkeernormen’;

  • 2.

    de inwerkingtreding van dit besluit te stellen op de dag na bekendmaking;

  • 3.

    deze nota ter informatie te zenden aan de raad.

Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer maken het volgende bekend:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer heeft op 18 juni 2024 parkeernormen sociaal segment: Handboek parkeernormen gemeente Haarlemmermeer 2018 vastgesteld.

 

Het plan gaat over het beleid parkeren.

Met het parkeerbeleid wil de gemeente Haarlemmermeer de parkeerbehoefte faciliteren, maar wel binnen bepaalde grenzen. Parkeren voor een voorziening of functie moet bij die voorziening worden opgelost, zoveel mogelijk op eigen terrein of binnen de plangrenzen van een ontwikkeling. Er moet voldoende parkeeraanbod gerealiseerd worden om de reguliere parkeervraag te kunnen faciliteren. Het parkeerbeleid heeft tot doel:

  • -

    Het bevorderen van de bereikbaarheid van voorzieningen:

    • Toepassen van geschikte parkeernormen voor de diverse woon- en werkgebieden;

    • Zorgen voor een acceptabele parkeerdruk (verhouding vraag en aanbod);

    • Helder informeren over de parkeermogelijkheden (parkeerverwijzing).

  • -

    Het terugdringen van objectieve parkeeroverlast in woonwijken om de leefbaarheid te bevorderen:

    • Niet te veel blik op straat (aanzicht);

    • Geen ongewenst (illegaal) parkeergedrag.

Ten aanzien van het sociaal segment staat in het Handboek Parkeren dat deze groep minder auto's bezit dan huishoudens met een bovenmodaal inkomen. De parkeernorm voor sociale huurwoningen wordt bepaald door aftoppingsgrenzen (maximaal te berekenen huur). Er zijn drie bandbreedtes (minimum, gemiddelde, maximum), waarbij geldt: hoe lager de categorie, hoe lager de parkeernorm die wordt toegepast. Het uitgangspunt hierbij is dat de huishoudens die in sociale huurwoningen categorie 1 wonen, minder te besteden hebben dan respectievelijk in categorie 2 of 3.

  • -

    Categorie 1: huur tot eerste aftoppingsgrens (2024: € 650,43)

  • -

    Categorie 2: huur tot tweede aftoppingsgrens (2024: € 697,07)

  • -

    Categorie 3: huur tot liberalisatiegrens (2024: € 879,66)

Voor het bepalen van de parkeernorm voor niet-sociale huurwoningen wordt niet alleen gekeken naar het type woning. Voor alle niet-sociale huurwoningen wordt ook gekeken naar de afstand tot de dichtstbijzijnde HOV-halte of een treinstation (afbeelding 1). In het parkeerbeleid worden ook hierbij bandbreedtes aangehouden (minimum, gemiddelde, maximum), waarbij in dit geval geldt: hoe dichter bij de HOV-halte of een treinstation, hoe lager de parkeernorm die wordt toegepast.

 

Dit besluit regelt dat de bandbreedte voor de parkeernormen van sociale huurwoningen niet hoger kan zijn dan de bandbreedte die geldt voor andere woningen op basis van afstand tot een HOV-halte of treinstation. Wij vervangen daartoe het betreffende afwegingskader en enige bijbehorende tekstuele toelichtingen hieromtrent, zie onderstaande tabel 1.

 

Bandbreedte

(behalve sociale huur)

Parkeernorm voor sociale huur

Wat is de afstand (hemelsbreed) ten opzichte van de dichtstbijzijnde HOV-halte of treinstation?

HOV <=400m

of

trein <= 700m

minimum

Tot 1e aftoppingsgrens: minimum

Tot 2e aftoppingsgrens: minimum

Tot liberalisatiegrens: minimum

400m < HOV >=400m

of

700m < trein <= 1200m

gemiddeld

Tot 1e aftoppingsgrens: minimum

Tot 2e aftoppingsgrens: gemiddeld

Tot liberalisatiegrens: gemiddeld

HOV > 700m

of

trein > 1200m

maximum

Tot 1e aftopping minimum

Tot 2e aftoppingsgrens: gemiddeld

Tot liberalisatiegrens: maximum

 

Tabel 1: Nieuwe beslisboom parkeren met daarin de wijzigingen aangegeven.

 

Op grond van het huidig Handboek parkeernormen gemeente Haarlemmermeer 2018 wordt bij het bepalen van de parkeernorm voor sociale huurwoningen het criterium van de afstand tot een hoogwaardig openbaar vervoer-halte (HOV-halte) of treinstation niet meegenomen en alleen gekeken naar de aftoppingsgrenzen van het sociaal segment. Dit zorgt echter bij sociale huurwoningen in het invloedsgebied van een HOV-halte of station voor een ongewenst effect, omdat de parkeernorm voor deze woningen juist hoger (in plaats van lager) uitvalt dan de parkeernorm van woningen niet-zijnde sociale huurwoningen. Dit is naar voren gekomen binnen de gebiedsontwikkeling Hyde Park in Hoofddorp. Daarom heeft het college besloten dat de parkeernormen in het Handboek parkeernormen gemeente Haarlemmermeer 2018 voor sociale woningen niet hoger kan uitvallen als de bepaling van de afstand tot de HOV-halte of treinstation.

 

Tegen dit besluit is geen bezwaar of beroep mogelijk.

Bijlage 1 Beslisboom bepalen parkeernormen

 

In het Handboek parkeernormen gemeente Haarlemmermeer (2018) is een beslisboom voor het bepalen van parkeernormen opgenomen. Wij besluiten om voor sociale huurwoningen de afstand tot een hoogwaardig openbaar vervoer-halte of treinstation mee te wegen bij de toepassing van parkeernormen. Na inwerkingtreding van dit besluit, verwerken we dit als volgt in het ‘Handboek parkeernormen gemeente Haarlemmermeer 2018’:

 

Pagina 9

Beslisboom bepalen parkeernormen

 

Bandbreedte

(behalve sociale huur)

Parkeernorm voor sociale huur

Wat is de afstand (hemelsbreed) ten opzichte van de dichtstbijzijnde HOV-halte of treinstation?

HOV <=400m

of

trein <= 700m

minimum

Tot 1e aftoppingsgrens: minimum

Tot 2e aftoppingsgrens: minimum

Tot liberalisatiegrens: minimum

400m < HOV >=400m

of

700m < trein <= 1200m

gemiddeld

Tot 1e aftoppingsgrens: minimum

Tot 2e aftoppingsgrens: gemiddeld

Tot liberalisatiegrens: gemiddeld

HOV > 700m

of

trein > 1200m

maximum

Tot 1e aftopping minimum

Tot 2e aftoppingsgrens: gemiddeld

Tot liberalisatiegrens: maximum

 

Pagina 4

Was: Om ongewenste cumulatie van deze criteria te voorkomen komt voor sociale huurwoningen het criterium van ligging ten opzichte van HOV-halte of treinstation te vervallen.

Wordt na inwerkingtreding:

Om ongewenste cumulatie van deze criteria te voorkomen komt voor sociale huurwoningen het primaire criterium van ligging ten opzichte van HOV-halte of treinstation te vervallen, maar geldt wel dat de bandbreedte voor de parkeernormen van sociale huurwoningen niet hoger kan zijn dan de bandbreedte die geldt voor andere woningen op basis van afstand tot een HOV-halte of treinstation.

 

Pagina 5

Was: Bij woningen in de sociale huursector geschiedt de bepaling aan de hand van de huurprijs.

Wordt na inwerkingtreding:

Bij woningen in de sociale huursector geschiedt de bepaling aan de hand van de huurprijs, maar geldt wel dat de bandbreedte voor de parkeernormen van sociale huurwoningen niet hoger kan zijn dan de bandbreedte die geldt voor andere woningen op basis van afstand tot een HOV-halte of treinstation.

Naar boven