Gemeenteblad van Beverwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beverwijk | Gemeenteblad 2024, 299206 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beverwijk | Gemeenteblad 2024, 299206 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Ruimtelijk Domein en Veiligheid
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beverwijk;
Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening 2022 gemeente Beverwijk;
Overwegende dat het wenselijk is om nadere regels (hierna te noemen: subsidieregeling) vast te stellen voor het verstrekken van subsidies voor activiteiten in het ruimtelijk domein en veiligheid;
vast te stellen de Subsidieregeling Ruimtelijk Domein en Veiligheid
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Beeldbepalend pand: pand dat beeldbepalende kwaliteiten of andere cultuurhistorische waarden bezit, en van betekenis is voor de directe omgeving van het object. Beeldbepalend is niet per definitie een aanduiding voor de esthetische kwaliteit van een gebouw of object, maar ook voor de beleving van een gebouw dat opvalt in zijn omgeving of nadrukkelijk het beeld van de omgeving bepaalt bijvoorbeeld vanwege zijn stedenbouwkundige waarde;
Energetisch verbeteren: het realiseren van één of meer bouwkundige aanpassingen aan een woning zodat de woning energiezuiniger wordt en meer wooncomfort biedt, te weten het vervangen van enkelglas, oud dubbel glas of HR-glas door minimaal HR++ glas; het isoleren van schuindak; bodem-, vloer- en/of spouw- muurisolatie;
Lokale aanpak isolatie: het uitvoeren van een isolatieprogramma ten behoeve van het nemen van energiebesparende isolatiemaatregelen in slecht geïsoleerde koopwoningen, waarvoor Gemeente Beverwijk in het kader van het Nationaal isolatieprogramma (NIP) een specifieke uitkering heeft ontvangen van het Rijk;
Ondernemersfonds: een fonds dat wordt beheerd door de Stichting en tot doel heeft het versterken van het ondernemers- en vestigingsklimaat in Beverwijk zoals beschreven in het beleidsdoel (artikel 9.2). De Stichting voert de regie uit over de financiering van de activiteiten en initiatieven waarvoor het Ondernemersfonds kan worden aangewend;
Slecht geïsoleerde woning: een woning met een energielabelklasse D, E, F, G of een met die labelklassen vergelijkbare energetische staat, waaronder wordt verstaan een woning waarin ten minste twee van de volgende bestaande bouwdelen niet of slecht geïsoleerd zijn: 1.vloer en/of bodem; 2. gevel; 3. dak en/of zolder; 4. glas; zoals beschreven in bijlage 1;
Subsidiabele kosten monumenten: kosten als genoemd in de “Leidraad subsidiabele instandhoudingskosten 2013” van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Het zijn kosten die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn om delen van monumenten te herstellen of te conserveren. Deze begripsbepaling is alleen van toepassing in hoofdstuk 6;
Artikel 1.4 Uitgangspunten verstrekken van subsidies
Bij het verstrekken van subsidies worden de volgende algemene uitgangspunten gehanteerd:
A. Toegankelijkheid: activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend moeten in beginsel voor alle inwoners van de gemeente openstaan. Bij de uitvoering van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt verstrekt, worden zoveel mogelijk sociale, fysieke of praktische belemmeringen weggenomen zodat iedereen voor wie de activiteit is bedoeld daadwerkelijk mee kan doen.
Artikel 1.5 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 8 van de ASV legt de aanvrager bij de subsidieaanvraag in ieder geval de volgende gegevens over:
Artikel 1.7 Berekening van de subsidie
De subsidie bedraagt 100 % van de subsidiabele kosten, tenzij in deze subsidieregeling hiervan wordt afgeweken.
Artikel 1.11 Doorwerking voorwaarden hogere overheid
Wanneer de subsidie is gebaseerd op een subsidie of uitkering van een hogere overheid aan de gemeente voor de uitvoering van een wet, beleid of hogere regeling kunnen de door de hogere overheid gestelde voorwaarden worden opgenomen in de beschikking aan de subsidieontvanger.
Hoofdstuk 2 Subsidieregels Toerisme en Recreatie
Hoofdstuk 3 Subsidieregels Economie
Artikel 3.5 Aanvullende weigeringsgronden eenmalige subsidies
In aanvulling op artikel 1.6 van deze subsidieregeling weigert het college de subsidie indien:
Hoofdstuk 4 Subsidieregels Duurzaamheid
Algemene bepalingen subsidies Duurzaamheid
Artikel 4.1 Doel en reikwijdte
Deze subsidieregels zijn uitsluitend van toepassing op het verstrekken van subsidie gericht op het realiseren van de gemeentelijke duurzaamheidsdoelen, zoals verwoord in het Programma Duurzaamheid van de gemeente Beverwijk. Hierbij is de meest recente versie van het Programma Duurzaamheid van toepassing.
Artikel 4.2 Aanvullende verplichtingen
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
Het college kan verder in aanvulling op artikel 1.9 van deze subsidieregeling aan het verlenen voor activiteiten zoals genoemd in deze deelregeling een of meer van de volgende verplichtingen verbinden:
Artikel 4.3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Een eenmalige subsidie kan worden verstrekt voor het toevoegen van waterberging of afgekoppeld oppervlak ten opzichte van de situatie op het moment dat de aanvraag is ingediend.
De activiteiten komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking, indien aan één van onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
Artikel 4.4 Aanvullende weigeringsgronden
Subsidieverlening kan worden geweigerd indien voor de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, ook uit anderen hoofde aanspraak op gemeentelijke subsidie bestaat.
Artikel 4.5 Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van het volgende:
Hoofdstuk 5 Subsidieregels Bewoners- en Wijkinitiatief
Algemene bepalingen subsidies Bewoners- en Wijkinitiatief
Artikel 5.1 Doel en reikwijdte
Deze subsidieregeling is uitsluitend bedoeld voor (kleinschalige) initiatieven die door particuliere bewoners worden georganiseerd uit de stad of dorp die een bijdrage leveren aan de leefbaarheid, sociale cohesie, veiligheid en kwaliteit van de straat, buurt, wijk, dorp of stad binnen de gemeente.
Artikel 5.2 Procedure voor het indienen aanvragen en beslistermijn
Subsidie wordt verleend op volgorde van ontvangst van volledig ingediende aanvragen. Wanneer stukken ontbreken en de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag om subsidie aan te vullen, geldt de dag waarop die aanvraag is aangevuld als datum van ontvangst van de volledig ingediende aanvraag;
Artikel 5.3 Beoordelingscriteria
Het college beoordeelt op basis van de volgende punten:
Artikel 5.5 Aanvullende verplichtingen
De ontvanger van de subsidie (die achteraf wordt verstrekt) is verplicht binnen 4 weken (20 werkdagen) verantwoording af te leggen over de besteding van de subsidie.
De ontvanger stuurt de gemeente binnen 4 weken na afloop van de activiteit een financieel overzicht en een fotoverslag van hoe het idee is uitgevoerd.
De gemeente betaalt pas uit als u ons de originele bonnen of facturen van de gemaakte kosten opstuurt.
Hoofdstuk 6 Subsidieregels Gemeentelijke Monumenten
Algemene bepalingen subsidies gemeentelijke monumenten
Subsidie wordt alleen toegekend voor maatregelen die op het moment van de aanvraag nog niet zijn uitgevoerd. De toekenning van de subsidie gebeurt na beoordeling van de volledige aanvraag. Als er na het aanvragen van de subsidie wordt gestart met de uitvoering van de maatregelen betekent dit niet dat er automatisch recht is op subsidie;
Het nemen van besluiten op de aanvragen van subsidie vindt plaats in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen, met dien verstande dat wanneer de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag om subsidie aan te vullen, de dag waarop die aanvraag is aangevuld – zodat sprake is van volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende aanvraag – als datum van ontvangst van die aanvraag geldt;
De gereedmelding gaat vergezeld van alle informatie en documentatie die het college nodig heeft om te kunnen bepalen of voldaan is aan de bij subsidieverlening aan de aanvrager opgelegde voorwaarden en verplichtingen, waaronder een omgevingsvergunning, indien de werkzaamheden waarvoor de subsidie is aangevraagd vergunningplichtig zijn.
Hoofdstuk 7 Subsidieregels Openbare Orde en Veiligheid
Algemene bepalingen subsidies Openbare Orde en Veiligheid
Artikel 7.2 Aanvullende verplichtingen
Het college kan in aanvulling op artikel 1.9 van deze subsidieregeling aan het verlenen voor activiteiten zoals genoemd in deze deelregeling een van de volgende verplichtingen verbinden:
Het college kan jaarlijkse en meerjaarlijkse subsidies verstrekken voor activiteiten met in beginsel een structureel karakter. 1 Deze subsidies kunnen verstrekt worden aan organisaties die beschikken over een meerjarig werkplan of activiteitenprogramma dat naar oordeel van het college voldoende aansluit op meerjarige, gemeentelijke beleidsdoelstellingen;
De hoogte van de in het vorige lid bedoelde vergoeding wordt berekend door de gemiddelde verhouding in percentage tussen de verleende subsidie en de overige inkomsten van de subsidieontvanger over de afgelopen 5 subsidietijdvakken toe te passen op het batig saldo. De verschuldigde vergoeding bedraagt niet meer dan het gemiddelde verleende subsidiebedrag in de afgelopen 5 subsidietijdvakken.
Onverminderd artikel 4:25, tweede lid en artikel 4:35 van de Awb (de algemeen geldende weigeringsgronden) kan het college de gevraagde subsidie in ieder geval weigeren indien:
Jaarlijkse subsidies tot en met €10.000 euro worden door het college zonder voorgaande subsidieverlening direct vastgesteld. Bij meer dan €10.000 euro is de ontvanger van de subsidie verplicht binnen een door het college stelde termijn en op de gestelde wijze verantwoording af te leggen over de besteding van de subsidie. Dit wordt als verplichting opgenomen in de beschikking aan de subsidieontvanger. Aanvragers worden voor het indienen van de subsidie op de hoogte gesteld van de verantwoordingseisen.
Een subsidieontvanger informeert het college van burgemeester en wethouders verder onverwijld schriftelijk over:
Hoofdstuk 8 Subsidieregels Isolatiemaatregelen Particulieren
Algemene bepalingen subsidies Isolatiemaatregelen Particulieren
Deze regeling heeft tot doel om de isolatie te verbeteren van slecht geïsoleerde, grondgebonden particuliere koopwoningen in gemeente Beverwijk door het nemen van energiebesparende isolatiemaatregelen te weten het aanbrengen van isolerend glas, het isoleren van schuindak binnenzijde of vloer/bodem.
Subsidies worden op grond van deze subsidieregeling uitsluitend verstrekt:
een WOZ-waarde onder het landelijk gemiddelde (maximaal €429.300, peildatum 2022).
In het geval een woning geen energielabel heeft, geldt als voorwaarde dat deze is gebouwd voor 1992 en minimaal twee bouwdelen te isoleren zijn volgens de oppervlakte criteria en dikte of Rc/U waarde van de isolatie zoals beschreven in de voorwaarden voor de ISDE subsidie (zie ook ISDE: Wet- en regelgeving (rvo.nl));
Artikel 8.3 Hoogte subsidies en verdeling subsidiebedrag
De subsidie is te stapelen/combineren met de landelijk beschikbare ISDE (zie ook ISDE: Subsidie voor verduurzaming van uw woning (rvo.nl)).
Artikel 8.6 Afwijzen aanvraag verlening subsidie
Onverminderd het bepaalde in art 4:48 en art. 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de aanvraag afgewezen indien:
Het subsidiebedrag wordt in de online aanvraagomgeving op de persoonlijke statuspagina van de aanvrager kenbaar gemaakt aan de aanvrager. In het geval de aanvrager de isolatiemaatregel wil laten uitvoeren door een bedrijf dat is geselecteerd in het kader van de collectieve isolatieactie van de gemeente Beverwijk, zal het subsidiebedrag in mindering worden gebracht op zowel de offerte als de factuur van het uitvoerende bedrijf.
Hoofdstuk 9 Subsidieregels Stichting Ondernemersfonds Beverwijk
Een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie door de Stichting ten behoeve van het Ondernemersfonds wordt, in afwijking van artikel 9 lid 1 ASV, uiterlijk 20 januari ingediend in het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.
In aanvulling op artikel 15 lid 1 van de ASV geldt dat het mogelijk is om te schuiven in de activiteiten waarvoor subsidie overeenkomstig het Meerjarenplan is verleend, mits die activiteiten passen binnen de doelen als opgenomen in artikel 1 van deze regeling en niet in strijd zijn met het gemeentelijk beleid. De Stichting dient van een verschuiving als hiervoor bedoeld een mededeling te doen aan het college om te bepalen of dit in dit kader op grond van artikel 15 lid 1 van de ASV een melding noodzakelijk is.
Artikel 10.1 Hardheidsclausule
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing, gelet op het doel of de strekking van deze regeling dan wel het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Bijlage 1: Energiebesparende isolatiemaatregelen
Algemene opbouw van de subsidie
Het subsidiebedrag per woning bedraagt eenmalig maximaal € 1.700,- van de werkelijke kosten die worden getroffen voor één of meerdere energiebesparende isolatiemaatregelen. Ook combinaties van maatregelen zijn mogelijk.
De definities en waarden die worden gehanteerd voor bovenstaande isolatiemaatregelen zijn gebaseerd is op de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) bij woningeigenaren.
Toelichting Subsidieregeling Ruimtelijk Domein en Veiligheid
Deze toelichting hoort bij de Subsidieregeling Ruimtelijk Domein en Veiligheid (verder: de Subsidieregeling). De toelichting bevat eerst een inleiding. Daarna is per artikel, waar nodig, toegelicht hoe de regeling gelezen moet worden.
Gemeente Beverwijk (het college) verstrekt eenmalige en jaarlijkse subsidies aan verschillende organisaties en particulieren die activiteiten organiseren op de verschillende beleidsthema’s. Een aanzienlijk deel van de subsidies zit in de uitvoering van het ruimtelijk domein. Deze subsidieregeling is een uitwerking daarvan.
Subsidies worden verstrekt om bepaalde maatschappelijke effecten te bereiken. Subsidies zijn bedoeld om bij te dragen aan maatschappelijke doelen die door het gemeentebestuur zijn vastgelegd. Subsidies worden alleen toegekend:
Deze subsidieregeling is gericht op het financieel ondersteunen van activiteiten in het ruimtelijk domein en op het gebied van veiligheid. Het gaat om activiteiten die bijdragen aan de beleidsdoelen die de gemeente wil bereiken en die zijn beschreven in de verschillende beleidsnota’s. De financiële middelen daarvoor zijn in de gemeentebegroting opgenomen. Het beleid staat op de website van de gemeente: https://www.beverwijk.nl/vastgesteld-beleid.
Deze subsidieregeling heeft twee belangrijke doelen:
De subsidieregeling geeft richtlijnen aan de aanvrager. Aanvragers van subsidie kunnen in dit document zien wat voor activiteiten in aanmerking komen voor subsidie en aan welke overige voorwaarden de subsidieaanvraag moet voldoen. Het is voor aanvragers van subsidie belangrijk om in hun subsidieaanvraag goed uit te leggen waarom zij denken in aanmerking te komen voor een subsidie.
De subsidieregeling biedt een transparant toetsingskader bij de gemeentelijke beoordeling van subsidieaanvragen en de verdeling van de middelen. Doelmatigheid en rechtmatigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten die de gemeente hanteert in het gehele subsidieproces. Subsidieontvangers weten door de subsidieregeling beter waar ze aan toe zijn en kunnen gemakkelijker gelijk worden behandeld.
De gemeente Beverwijk juicht initiatieven vanuit de samenleving toe maar is wel beperkt door de gemeentelijke begroting. Dat betekent ook dat jaarlijks keuzes gemaakt moeten worden en dat subsidies worden verstrekt met het oog op het bereiken van de vastgestelde beleidsdoelen.
Algemene Subsidieverordening 2022 gemeente Beverwijk (ASV) en Subsidieregeling Samenleving Beverwijk
In 2022 is de geactualiseerde Algemene Subsidieverordening 2022 gemeente Beverwijk (ASV) vastgesteld. De ASV beperkt zich tot de hoofdlijnen qua proces. Deze subsidieregeling bevat de nadere regels voor subsidies in het sociaal domein en is een nadere uitwerking van de ASV. De subsidieregeling bevat een zo concreet mogelijk afwegingskader om te toetsen of de activiteiten uit de aanvraag voor subsidie in aanmerking komen. Voor zover in deze subsidieregeling niet anders is bepaald, zijn óók de bepalingen van de ASV van toepassing. De subsidieregels bevatten een uitwerking van een subsidie op een bepaald beleidsthema en kunnen rechten en plichten, maar ook voorwaarden voor de subsidieontvanger bevatten. De subsidieregels zijn bindend voor de subsidieontvanger.
Subsidieaanvragen zullen worden getoetst aan de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de ASV, de subsidieregeling en het beleidskader. Met deze subsidieregeling geven we duidelijkheid over de subsidieverlening. Ook zal hierdoor sprake zijn van een betere aansluiting tussen de gewenste maatschappelijke effecten, de gemeentelijke beleidsdoelen en gesubsidieerde activiteiten.
Gemeente Beverwijk wil integraal werken, samen met organisaties en inwoners. En ruimte bieden aan initiatieven van buiten. Dit betekent ook iets voor de subsidie-instrumenten en -budgetten. Daarin moet ruimte zijn voor flexibiliteit, creativiteit en innovatie. We vragen organisaties om steeds meer samen te werken en grenzen te doorbreken. In deze subsidieregeling is ook aandacht voor aanvragen die meerdere beleidsthema’s raken.
Voor de zogenoemde begrotingssubsidies (artikel 4:23 lid 1 onder c Awb) waar sprake is van één subsidieontvanger die genoemd wordt op de begroting, zijn in principe geen nadere regels vastgelegd. Het is geoorloofd om deze subsidies zonder ‘wettelijke grondslag’ te verstrekken mits de subsidieontvanger en het maximale bedrag nadrukkelijk op de begroting zijn opgenomen.
Voor een aantal subsidies in deze subsidieregeling stelt het college jaarlijks subsidieplafonds vast. Voor de meeste subsidieplafond stelt het college de subsidieplafonds vast ná het vaststellen van de begroting door de gemeenteraad (maar in ieder geval vóór 1 januari van het nieuwe kalenderjaar). Dit besluit wordt na vaststelling gepubliceerd. De vastgestelde subsidieplafonds zijn ook op de website (bij subsidies) terug te vinden. Bij het verstrekken van deze subsidie mag het subsidieplafond niet worden overschreden. Bij overschrijding dient de subsidie op basis van het subsidieplafond te worden geweigerd (artikel 4:15 lid 2 Awb).
Bij een verdeling waarbij geldt ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ geldt het volgende bij incomplete aanvragen: wanneer de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld. Het kan dus voorkomen dat een later ingediende aanvraag alsnog voorrang krijgt omdat die aanvraag eerder compleet is.
De Subsidieregeling Ruimtelijk Domein en Veiligheid bestaat uit meerdere deelregelingen die zijn geschreven voor de verschillende beleidsthema’s.
Voor zover een artikel om een toelichting vraagt, is deze hieronder gegeven.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze subsidieregeling is ervoor gekozen om zoveel mogelijk te harmoniseren. De bepalingen die van toepassing zijn op alle subsidies op alle beleidsthema’s, zijn dan ook in hoofdstuk 1 van deze subsidieregeling onder ‘algemene bepalingen’ opgenomen. Deze ‘algemene bepalingen’ gelden dan ook voor alle deelregelingen die in de opvolgende hoofdstukken zijn opgenomen tenzij hiervan nadrukkelijk wordt afgeweken. Ook kunnen deze algemene bepalingen worden toegepast op overige subsidies in het ruimtelijk domein waarvan de wettelijke grondslag niet in deze subsidieregeling is opgenomen.
In de deelregelingen kan ook weer sprake zijn van algemene bepalingen die betrekking hebben op de subsidies op dat specifieke beleidsthema. Die bepalingen staan dan aan het begin van dat hoofdstuk.
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn definities opgenomen. De definities uit artikel 1 ASV werken ook weer door in deze subsidieregeling.
Artikel 1.2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening 2022 gemeente Beverwijk
In dit artikel is bepaald dat de ASV als procedureverordening op deze subsidieregeling van toepassing is. In de subsidieregeling kan wel van de ASV worden afgeweken. In dat geval wordt dat in de regeling duidelijk vermeld.
Artikel 1.3 Doel subsidieregeling en reikwijdte
Deze subsidieregeling is van toepassing op subsidies in het ruimtelijk domein en op het gebied van veiligheid. Dus niet op subsidies die de gemeente verstrekt op andere terreinen.
Artikel 1.4 Uitgangspunten verstrekken van subsidies
De uitgangspunten die staan beschreven in dit artikel zijn voor de gemeente van groot belang om de vastgestelde beleidsdoelen te kunnen bereiken. In het aanvraagformulier zijn deze vragen verwerkt. De aanvrager moet bij de in te dienen aanvraag dan ook zoveel mogelijk met deze uitgangspunten rekening houden. Welke uitgangspunten van toepassing zijn, is afhankelijk van de te subsidiëren activiteit. Het gaat erom dat aanvragers van een subsidie rekening houden met deze uitgangspunten bij het opstellen van een aanvraag en het uitvoeren van de activiteit(en). Op deze manier worden de uitgangspunten ook verankerd in de werkwijze van aanvragers van een subsidie.
Voor alle uitgangspunten geldt: indien van toepassing. Niet alle uitgangspunten zullen van toepassing zijn op alle subsidies. In de aanvraag zal door de aanvrager toegelicht moeten worden of het uitgangspunt van toepassing is en op welke wijze hieraan invulling is/wordt gegeven.
Toegankelijkheid: de gemeente vindt het belangrijk dat inwoners zoveel mogelijk mee kunnen doen aan de samenleving, ook wanneer zij om wat voor reden dan ook, beperkingen ondervinden. Dat geldt ook voor een aanvrager van een subsidie; deze zal logischerwijs moeten streven naar het zoveel mogelijk wegnemen van belemmeringen qua toegang tot de activiteiten. Hierbij kan o.a. worden gedacht aan de toegankelijkheid van accommodaties, ook voor inwoners met een beperking. Maar ook bijvoorbeeld het rekening houden met taalvaardigheid bij het uitnodigen van deelnemers. Toegankelijkheid is een breed begrip, dat zich niet beperkt tot fysieke belemmeringen, en omvat bijvoorbeeld ook het uitnodigen van mensen of organisaties buiten de gebruikelijke doelgroep.
Samenwerking: dit gaat over de (inspanningen tot) samenwerking met andere voorzieningen en/of organisaties binnen de gemeente, ook binnen de gemeentelijke organisatie. De gemeente streeft naar zoveel mogelijk samenwerking, passend bij de activiteit. Doel is onder meer om de kwaliteit en aantrekkelijkheid van activiteiten te bevorderen en zoveel mogelijk inwoners daarvan te laten profiteren. Samenwerking tussen organisaties kan daaraan een goede bijdrage leveren.
Fondsenwerving en co-financiering: De aanvrager moet aantonenwelke inspanningen zijn verricht voor het verwerven van financiering via sponsoring, particuliere- en/of goede doelen-fondsen, subsidieregelingen van andere overheden of crowdfunding en welke resultaten dat naar verwachting oplevert. De gemeente bekijkt in hoeverre andere bronnen van inkomsten beschikbaar zijn en in hoeverre de aanvrager zelf actief op zoek is geweest naar alternatieve inkomenstenbronnen. In bepaalde gevallen, afhankelijk van de aard van de activiteit, worden subsidies zoveel mogelijk verleend wanneer sprake is van co-financiering (geen 100% subsidie vanuit de gemeente).
Participatie en draagvlak: dit uitgangspunt gaat over het draagvlak voor een activiteit en het betrekken van bijvoorbeeld de buurt of een bepaalde doelgroep bij een initiatief. De gemeente vindt het belangrijk dat activiteiten waar mogelijk met, door en voor inwoners tot stand komen en aansluiten bij hun wensen en behoeften. We vragen ook subsidieaanvragers daar zoveel mogelijk rekening mee te houden bij de opzetten, voorbereiden en uitvoeren van activiteiten.
Artikel 1.5 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
In artikel 8 van de ASV staan de algemene indieningseisen opgenomen. Aanvullend daarop geldt nog deze indieningseis. Dit is verwerkt in het aanvraagformulier. Zie verder onder artikel 1.4.
Deze aanvullende weigeringsgronden gelden bovenop de weigeringsgronden uit artikel 4:35 van de Awb en artikel 11 ASV.
Als één of meer weigeringsgronden van toepassing zijn, kan de aanvraag worden geweigerd. In de deelregelingen kunnen per beleidsveld nog specifieke aanvullende weigeringsgronden gelden.
Onderdeel a: subsidies zijn bedoeld om bepaalde activiteiten te stimuleren, deze stimulans is niet echt nodig als de aanvrager al is begonnen met activiteiten voordat een aanvraag is ingediend. Ook kan dit te late subsidieaanvragen in de hand werken en bovendien niet eerlijk zijn ten opzichte van aanvragers die wel tijdig (voor aanvang activiteiten) een aanvraag indienen. Het kan de gemeente of de aanvrager voor voldongen feiten stellen (de uitvoering van de activiteit is al gestart en er zijn al kosten gemaakt) en onvoldoende ruimte bieden voor een zorgvuldige afweging.
Onderdeel c: het gaat hier niet over dat een activiteit niet zou passen binnen een beleidsdoel (dit betreft de weigeringsgrond uit artikel 11 lid 1 onder b van de ASV). Het gaat erom dat het college, de aanvraag afwegend, van oordeel is dat de activiteit onvoldoende bijdraagt aan het beleidsdoel.
Onderdeel e: een te hoog bedrag of te hoog aantal uren kan bijvoorbeeld blijken uit vergelijking met informatie uit open bronnen (waaronder internet) of eerdere ervaringen. Dit is naar oordeel van het college. Wat betreft kosten die niet in verhouding staan tot resultaten: het kan dan bijvoorbeeld gaan om kosten die niet in verhouding staan tot of niet nodig zijn voor de gewenste activiteiten of voor het gewenste publieksbereik (bijvoorbeeld veel kosten voor een naar verhouding te kleine groep deelnemers). Ook dit volgt vaak uit een vergelijking met een soortgelijke activiteit.
Onderdeel f: een activiteit mag niet gericht zijn op het behalen van winst. Wel kan een organisatie met winstoogmerk een activiteit uitvoeren, maar op de gesubsidieerde activiteit mag geen winst worden gemaakt.
In dit geval kan de aanvraag worden geweigerd wanneer niet voldaan wordt aan een van de uitgangspunten uit artikel 1.4 van de subsidieregeling. De uitgangspunten uit artikel 1.4 zijn vooral inspanningsverplichtingen. Indien de aanvrager een of meer van de uitgangspunten wel kan toepassen, maar dit nalaat, en dit gevolgen heeft voor de doelmatigheid van de besteding van de subsidie, kan de aanvraag op grond hiervan worden geweigerd.
Artikel 1.7 Berekening van de subsidie
In beginsel wordt uitgegaan van het 100% subsidiëren van subsidiabele kosten. In artikel 1.8 (subsidiabele kosten) zijn de subsidiabele kosten voor deze subsidieregeling in het algemeen bepaald. In de specifieke deelregeling per beleidsthema is dit mogelijk verder aangevuld.
Bij de voorlopige toekenning van de subsidies wordt, als de gemeentebegroting voor het betreffende jaar nog niet is vastgesteld, vermeld dat de hoogte van de subsidie afhankelijk is van het vaststellen van de begroting. Voor sommige regelingen geldt ook een vastgesteld subsidieplafond.
Artikel 1.8 Subsidiabele kosten
Subsidiëring vindt plaats op basis van kostprijs van de activiteit zoals bijvoorbeeld personeelskosten, huisvestingskosten, tarief voor openstelling, inzet van professionals, materiaalkosten etc. Bij de kostprijs van een professional wordt rekening gehouden met een marktconform tarief van de professional. De gemeente kan verzoeken om een onderbouwing hiervan. Dit artikel bepaalt ook wat niet tot de subsidiabele kosten wordt gerekend.
Kosten die door derden zijn of worden gedragen, komen vanzelfsprekend niet voor subsidie in aanmerking. Daarnaast moet duidelijk zijn dat de kosten direct gerelateerd zijn aan de activiteiten. Ook moeten de kosten aantoonbaar noodzakelijk zijn. De gemeente kan verzoeken om de noodzakelijkheid van kostenposten aan te tonen. Indien de aanvrager over voldoende eigen middelen beschikt (of kan beschikken) om de beoogde activiteit(en) te kunnen uitvoeren, dan wordt niet aan dit criterium voldaan.
De gemeente subsidieert niet de exploitatiekosten van een (deel van een) gebouw indien dat deel niet wordt gebruikt voor de gesubsidieerde activiteiten. Onderhoudskosten moeten dan ook gerelateerd zijn aan (een deel van) het gebouw dat nodig is voor het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten. Als onderhoud van een gebouw nodig is om de gesubsidieerde activiteiten te kunnen blijven uitvoeren, moeten deze activiteiten wel in verhouding staan tot deze kosten. Oftewel, volledige huisvestings- of onderhoudskosten van een accommodatie kunnen niet onder een subsidie vallen als de accommodatie maar een deel van de tijd wordt gebruikt voor de door de gemeente gesubsidieerde activiteiten.
Het moet voor de gemeente duidelijk zijn welke kosten worden gemaakt. Een post ‘onvoorzienbaar’ op de begroting is voor de gemeente niet te herleiden. De aanvrager wordt hiermee verzocht die kosten te specificeren.
Wanneer de subsidieontvanger iets moet doen of nalaten in verband met de subsidie,
dan spreekt men van verplichtingen. Het stellen van nadere eisen aan de vorm, de inhoud en de omvang van de activiteiten is bedoeld om de beleidsdoelstellingen te kunnen bereiken en een rechtmatige en doelmatige besteding van subsidiegelden.
Deze verplichtingen kunnen worden opgelegd naast de verplichtingen die zijn opgenomen in artikel 14 lid 1 en artikel 15 tot en met 18 van de ASV. De verplichtingen die van toepassing zijn, worden opgenomen in de subsidiebeschikking. Bij de verantwoording van de subsidie (vóór de vaststelling van de subsidie in een beschikking) wordt beoordeeld of aan de gestelde verplichtingen is voldaan.
Onderdeel a: dit kan zijn via de lokale krant, lokale omroep, lokale organisaties, social media, website, mond-tot-mond via contactpersonen, etc. Dit alles in redelijke verhouding tot de te organiseren activiteit.
Onderdeel b: de gemeente vraagt de subsidieontvanger om in publiciteit over de gesubsidieerde activiteit(en) (programma’s, agenda’s, affiches, persberichten, etc.) te vermelden dat de activiteit (mede) dankzij financiële steun van de gemeente Beverwijk mogelijk is gemaakt. De subsidieontvanger kan daarbij gebruik maken van het logo van de gemeente Beverwijk.
Onderdeel c en d: de verantwoordelijkheid voor het naleven van deze verplichtingen ligt bij de aanvrager. De gemeente zal niet op voorhand toetsen of een aanvrager voldoende verzekerd is of alle vergunningen heeft. Bij verzekeringen kan worden gedacht aan aansprakelijkheids-, inboedel-, brandverzekering etc. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het op orde hebben van de benodigde toestemmingen en verzekeringen. Deze laatste verplichting volgt ook uit artikel 4:37 lid 1 onder d Awb (de te verzekeren risico’s).
Onderdeel e: dit is inclusief tevredenheidsonderzoeken en evaluaties. De gemeente heeft op grond van wetten of regelingen ook vaak de plicht om tevredenheid of resultaten te monitoren en heeft daarvoor de medewerking van de subsidieontvanger nodig.
Op grond van artikel 4:38 lid 1 van de Awb kan het bestuursorgaan de subsidieontvanger ook andere verplichtingen opleggen die gaan over het bereiken van het doel van de subsidie. Het gaat hier dan om verplichtingen die niet genoemd zijn in de Awb, ASV of in deze subsidieregeling. De verplichtingen mogen alleen doelgebonden zijn, dus zijn nodig om het doel te bereiken.
Artikel 1.10 Opschortende voorwaarde en uitbetaling subsidie
Voor sommige subsidies is van belang dat er nog toestemming (zoals een vergunning) moet worden verleend. Deze opschortende voorwaarde heeft geen betrekking op een doen of nalaten van de gemeente Beverwijk (dit is op grond van de Awb uitgesloten). Dit artikel heeft dan eerder betrekking op een vergunning van een andere overheid. In dat geval kan aan de subsidiebeschikking deze opschortende voorwaarde worden verbonden.
Artikel 1.11 Doorwerking voorwaarden hogere overheid
In sommige gevallen ontvangt de gemeente specifieke uitkeringen of subsidies van de Rijksoverheid of de provincie Noord-Holland met het oog op het uitvoeren van een bepaalde activiteit. Dit worden ook wel zogenoemde ‘doorgeef’-subsidies genoemd. Voor deze te subsidiëren activiteiten is in dat geval een wet of hogere regeling opgesteld. Een actueel voorbeeld is de brede SPUK regeling (doeluitkering vanuit de Rijksoverheid voor het bevorderen van sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis). De Rijksoverheid geeft vanuit die regeling middelen aan de gemeente om de in die regeling genoemde activiteiten te laten uitvoeren en/of de genoemde doelen te bereiken.
In de wet of regelingen zijn dan vaak voorwaarden opgenomen waaraan de gemeente moet voldoen. Vervolgens kan de gemeente vanuit die middelen subsidie verlenen aan een derde om de activiteiten uit te laten voeren. Die voorwaarden gelden door toepassing van dit artikel ook voor de uiteindelijke subsidieontvangers en kunnen dan ook in de subsidiebeschikking worden overgenomen. De gemeente Beverwijk moet immers aan het eind van een periode deze middelen aan die hogere overheid verantwoorden.
In voorkomende gevallen zal de gemeente nog een lokale subsidieregeling opstellen.
Artikel 1.12 Aanvraag met meerdere beleidsthema’s
Het komt voor dat een aanvraag meerdere beleidsthema’s raakt. Bijvoorbeeld een sportactiviteit voor de jeugd. Het is aan de gemeente om de aanvraag naast deze deelregelingen te leggen en te beoordelen aan welke regels in dat geval moet worden voldaan om het doel te bereiken. Omdat dit maatwerk is - waarbij stapeling van regels moet worden voorkomen - en dit niet van tevoren kan worden bepaald, geeft dit artikel de bevoegdheid om dat bij de beoordeling van de aanvraag te bepalen. Op die manier kan ook recht worden gedaan aan initiatieven uit de samenleving die niet per definitie passen binnen één deelregeling.
Artikel 1.13 Verdeling van een subsidieplafond
In artikel 5 van de ASV is bepaald dat de verdeling van een subsidieplafond in de subsidieregeling wordt opgenomen. In deze subsidieregeling is de verdeling van subsidieplafonds onder verschillende deelregelingen opgenomen. Dit artikel biedt de ruimte om voor subsidieplafonds waarvoor nog geen verdeling in deze subsidieregeling is bepaald, deze verdeling gelijktijdig met het subsidieplafond vast te stellen en te publiceren. Op die manier is de verdeling voor aanvragers transparant.
Hoofdstuk 2 Subsidieregels Toerisme en Recreatie
Artikel 2.7 Vaststelling van het subsidieplafond
Elk jaar is er een beperkte hoeveelheid subsidie beschikbaar op het gebied van recreatie en toerisme. Wanneer er voor het laatste deel van de subsidie meerdere aanvragen zijn, wordt de beslissing niet gemaakt via de regel ‘die het eerst komt die het eerst maalt’ maar wordt er inhoudelijk gekeken welke aanvraag het meeste oplevert voor de toerist en recreant en de toerisme- en recreatiesector in Beverwijk en Wijk aan Zee. Omdat dit gaat om de verdeling van de laatste middelen die beschikbaar zijn, kan de uiteindelijk uitgekeerde subsidie lager zijn dan het aangevraagde bedrag wanneer het subsidieplafond is bereikt. Wanneer 2 (of meer) aanvragen op dezelfde impact worden geschat, krijgen deze een evenredig percentage subsidie.
Hoofdstuk 3 Subsidieregels Economie
Artikel 3.7 Vaststelling van het subsidieplafond
Elk jaar is er een beperkte hoeveelheid subsidie beschikbaar op het gebied van economie. Wanneer er voor het laatste deel van de subsidie meerdere aanvragen zijn, wordt de beslissing niet gemaakt via de regel ‘die het eerst komt die het eerst maalt’ maar wordt er inhoudelijk gekeken welke aanvraag het meeste oplevert voor lokale economie en bijdraagt aan de gestelde doelen zoals gesteld in artikel 3.1. Omdat dit gaat om de verdeling van de laatste middelen die beschikbaar zijn, kan de uiteindelijk uitgekeerde subsidie lager zijn dan het aangevraagde bedrag wanneer het subsidieplafond is bereikt. Wanneer 2 (of meer) aanvragen op dezelfde impact worden geschat, krijgen deze een evenredig percentage subsidie.
Hoofdstuk 4 Subsidieregels Duurzaamheid
Artikel 4.1 Doel en reikwijdte
Hiermee wordt aangegeven dat de subsidie alleen beschikbaar is voor particuliere woningeigenaren. Mensen die een pand in bezit hebben en deze verhuren aan anderen zijn uitgesloten van deze subsidie, daar deze in strijd zijn met de weigeringsgronden in artikel 1.6F.
Hoofdstuk 5 Subsidieregels Bewoners- en Wijkinitiatief
Artikel 5.1 Doel en reikwijdte
Subsidies voor Bewoners- en Wijkinitiatieven kunnen worden aangevraagd door alle inwoners van de gemeente Beverwijk.
Hoofdstuk 6 Subsidieregels Gemeentelijke Monumenten
Artikel 6.1 Doel en reikwijdte
Hiermee wordt aangegeven dat een aanvraag voor subsidie voor gemeentelijke monumenten kan worden ingediend door de eigenaren van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden in Beverwijk en Wijk aan Zee.
Artikel 10.1 Hardheidsclausule
Het college kan bij uitzondering en onder goede motivering van de regels in deze subsidieregeling afwijken.
Artikel 10.2 Inwerkingtreding en intrekking
Deze subsidieregeling zal toegepast worden op de aanvragen voor jaarlijkse subsidies en eenmalige subsidies voor 2024 en verder. Aanvragen voor subsidies die worden ingediend in 2024 voor activiteiten in 2025, zullen dan ook aan de voorwaarden uit deze subsidieregeling moeten voldoen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-299206.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.