Nummer van het besluit: 331
Datum besluit: 28-02-2024
Datum aanvulling: 02-07-2024
Betreft: Intrekken geslotenverklaring gemotoriseerd verkeer Opperbuorren
Aanleiding
Op 28 februari 2024 is verkeersbesluit 331 genomen en gepubliceerd. Het betreft het intrekken van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer aan de Opperbuorren in Wijnjewoude. In de periode van zes weken na publicatie is hiertegen een bezwaar ingediend. Hierover heeft op 15 mei 2024 een hoorzitting plaatsgevonden bij de onafhankelijke Bezwarencommissie Opsterland. Naar aanleiding van de hoorzitting heeft de commissie geadviseerd om het bestreden besluit in stand te laten. Daarnaast heeft de commissie geadviseerd om de motivering van het verkeersbesluit aan te vullen met een belangenafweging die recht doet aan de door bezwaarmaker aangehaalde aandachtspunten voor de verkeersveiligheid. Alhoewel dit in de hoorzitting wel naar voren is gekomen is dit onvoldoende vastgelegd in het genomen verkeersbesluit. Aan het advies van de commissie wordt daarom recht gedaan en hieronder is de gevraagde motivering te lezen. Deze motivering wordt toegevoegd aan het verkeersbesluit.
Aanvullende motivering verkeersveiligheid
Opperbuorren
De belangen – op basis van artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet - die ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit liggen zijn:
Lid 1a het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Lid 1d het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Met het opheffen van de geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer, neemt de hoeveelheid motorvoertuigen dat gebruik maakt van de Opperbuorren toe. Dit kan leiden tot een toenemende kans op conflictsituaties met andere weggebruikers en lijkt daarmee strijdig met het genoemde belang onder lid 1a. Dit risico wordt echter als zeer gering ingeschat omdat uit metingen – uitgevoerd na het opheffen van de geslotenverklaring – blijkt, dat er op een weekdag gemiddeld 298 motorvoertuigen per etmaal gebruik maken van de weg. Daar waar de weg is ingericht als Erftoegangsweg type II past dit binnen de aanbevolen richtlijnen vanuit het CROW*. Dat betekent dat de Opperbuorren veilig is ingericht voor het aangepaste gebruik en er geen aanleiding is om zorgen te hebben over de verkeersveiligheid.
De voordelen die het toelaten van gemotoriseerd verkeer op de Opperbuorren met zich meebrengen wegen daarnaast op tegen de toename van verkeer. Deze voordelen zijn onder andere dat de landbouwpercelen rondom de Opperbuorren beter ontsloten zijn, waardoor landbouwverkeer niet noodzakelijkerwijs alleen nog door de bebouwde kom van het naastgelegen Wijnjewoude hoeft te rijden. Daarnaast zijn de buurten in het zuidoosten van Wijnjewoude – waar ook een kinderopvang zit – voor verkeer uit zuid- en oostelijke richting gunstiger ontsloten. Ook dit verkeer hoeft nu niet meer door de bebouwde kom van Wijnjewoude te rijden. Deze voordelen wegen zwaarder dan de geringe toename van een kans op conflictsituaties door de toename van verkeer.
Samengevat draagt de maatregel voortvloeiend uit verkeersbesluit 331 bij aan de totale verkeersveiligheid op de wegen rondom de Opperbuorren.