Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 299004 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 299004 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Buurtbudget 2024
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;
gelezen het Beleidskader Amersfoort inclusieve stad 2021-2026, d.d. 23 maart 2021 en het coalitieakkoord 2022-2026;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan het mogelijk maken van buurtbudgetcommissies die buurtbudget verstrekken met als doel de leefbaarheid in de wijken te verbeteren, door bewonersinitiatieven gericht op ontmoeten en meedoen (sociale cohesie) en bewonersinitiatieven gericht op het aantrekkelijker maken van de openbare ruimte te stimuleren;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Buurtbudget 2024:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Wijk: in het kader van deze subsidieregeling worden 13 wijken in Amersfoort onderscheiden. Wijken bestaan uit buurten. De 13 wijken voor de subsidieregeling zijn: Binnenstad (Stadskern en Nederberg), Hoogland (inclusief Hoogland-West), Hooglanderveen, Kattenbroek, Kruiskamp/De Koppel, Liendert/Rustenburg, Nieuwland, Randenbroek/Schuilenburg (inclusief Buitengebied-Oost), Schothorst, Soesterkwartier (inclusief Eemkwartier en Isselt), Vathorst, Vermeer-, Berg- en Leusderkwartier (De Berg Noord, De Berg Zuid, Vermeerkwartier, Leusderkwartier), Zielhorst (inclusief Hoefkwartier). Zie het kaartje in de bijlage.
Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het doel van deze subsidieregeling is het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken door het stimuleren van bewonersinitiatieven gericht op ontmoeten en meedoen (sociale cohesie) en bewonersinitiatieven gericht op het aantrekkelijker maken van de openbare ruimte. Burgemeester en wethouders verstrekken daarom subsidie voor de activiteiten van één buurtbudgetcommissie per wijk. De buurtbudgetcommissie stimuleert en beoordeelt de bewonersinitiatieven in haar wijk en verdeelt het buurtbudget. De buurtbudgetcommissie bepaalt zelf hoe het buurtbudget verdeeld wordt binnen de wijk, maar het mag alleen worden uitgekeerd voor bewonersinitiatieven zoals bedoeld in deze regeling.
Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag
Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend vanaf 1 september tot en met 30 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Dat is 3 maanden voor de start van het jaar waarvoor de subsidie wordt toegekend.
Artikel 4. Eisen aan de aanvrager
Subsidie kan enkel worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid, zonder winstoogmerk en waarbij uit de statuten blijkt in welke wijk(en) de belangen van wijkbewoners worden behartigd. Het bestuur van een aanvrager moet zijn samengesteld uit minimaal drie natuurlijke personen.
Artikel 6. Subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 10, eerste lid, Asv komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:
Extra organisatiekosten voor samenwerking: deze kosten zijn aan te vragen bij structurele samenwerking met wijkbewoners en andere partijen in de wijk, zoals een rol in het versterken van het netwerk in de wijk, participatie bij projecten van de gemeente en maatschappelijke partners en het bijdragen aan ontwikkelingen en samenhang in de wijk gericht op leefbaarheid.
Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:
Artikel 10. Wijze van verdeling
Het subsidiebedrag wordt voor maximaal 100% bevoorschot in twee termijnen, namelijk 50% in januari en 50% in juli.
In aanvulling op artikel 26 en 27 van de Asv dient de subsidieontvanger tevens een getekende aanbiedingsbrief in als het e-formulier op enige wijze niet of niet goed ondertekend kan worden.
Deze regeling betreft het verlenen van een subsidie zodat per wijk een buurtbudgetcommissie buurtbudget kan verdelen om bewonersinitiatieven te stimuleren gericht op ontmoeten en meedoen (sociale cohesie) en gericht op het aantrekkelijker maken van de openbare ruimte met als doel de leefbaarheid in de wijken te verbeteren.
Bewonersinitiatieven gericht op sociale cohesie zodat (meer) bewoners meedoen in een wijk, en/of elkaar kunnen ontmoeten zijn bijvoorbeeld evenementen en activiteiten voor de wijk, zoals sportactiviteiten, cultuur-, kunst- en muziekactiviteiten en festivals, materiaal voor knutselmiddagen, bingo’s, buurtbibliotheek, straatfeesten en buurt/-straatbarbecues, communicatie ter verbinding van wijkbewoners, zoals wijkkrant of buurtnieuws. Bewonersinitiatieven om de openbare ruimte aantrekkelijker te maken zijn gericht op aankleding van de leefomgeving zoals bijvoorbeeld plantenbakken, buurttuinen, aanplant groen, muurschilderingen, vervanging hekwerk, picknicktafels en initiatieven gericht op speel- en spelplekken zoals opbouw en onderhoud aan speeltuinen en jeu de boulesbanen.
Bewonersinitiatieven moeten aan voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor buurtbudget. De voorwaarden zijn:
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel behoeft geen toelichting
Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting
Artikel 4 Eisen aan de aanvrager
Dit artikel behoeft geen toelichting
Artikel 5 Eisen aan de aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting
Bij organisatiekosten moet worden gedacht aan kosten van administratie (telefoon, kantoorartikelen, kopiëren), representatie- en vergaderkosten. Ook kan het organisatiebudget ingezet worden voor inhuur van professionele ondersteuning bij de boekhouding of het onderhouden van de website, de jaarlijkse bijdrage aan de Kamer van Koophandel, een aansprakelijkheidsverzekering voor de bestuursleden voor hun rol in het bestuur.
Extra organisatiekosten voor samenwerking (maximaal 1000 euro): deze kosten zijn aan te vragen bij structurele samenwerking met wijkbewoners, gemeente en andere partijen in de wijk:
Zoals een rol in het versterken van het netwerk in de wijk; de bewonersorganisatie werkt met en voor wijkbewoners en partijen die zich in de wijk bezighouden met activiteiten, daarnaast is de bewonersorganisatie aanspreekpunt voor wijkbewoners, de gemeente en maatschappelijke organisaties. Zij stimuleren bewonersinitiatieven en betrokkenheid van wijkbewoners en zorgen voor een goede communicatie naar de wijkbewoners.
Dit artikel behoeft geen toelichting
Dit artikel behoeft geen toelichting
Dit artikel behoeft geen toelichting
Artikel 10 Wijze van verdeling
Hierbij gaat het om de manier waarop wijkbewoners worden geïnformeerd door de buurtbudgetcommissie over het buurtbudget en de werkwijze van de commissie, bijvoorbeeld de inzet van welke communicatiemiddelen, voor welke wijkbewoners;
Hierbij gaat het om de manier waaruit blijkt dat de werkwijze van de buurtbudgetcommissie en de informatie rond het buurtbudget transparant en vindbaar zijn voor alle wijkbewoners, bijvoorbeeld in hoeverre de aspecten uit artikel 5, vierde lid onder d, e, f, g, j op de website van de buurtbudgetcommissie vindbaar zijn.
Dit artikel behoeft geen toelichting
Dit artikel behoeft geen toelichting
Binnenstad (Stadskern en Nederberg), Hoogland (inclusief Hoogland-West), Hooglanderveen, Kattenbroek, Kruiskamp/De Koppel, Liendert/Rustenburg, Nieuwland, Randenbroek/Schuilenburg (inclusief Buitengebied-Oost), Schothorst, Soesterkwartier (inclusief Eemkwartier en Isselt), Vathorst, Vermeer-, Berg- en Leusderkwartier (De Berg Noord, De Berg Zuid, Vermeerkwartier, Leusderkwartier), Zielhorst (inclusief Hoefkwartier).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-299004.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.