Subsidieregeling Buurtbudget 2024

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

 

gelezen het Beleidskader Amersfoort inclusieve stad 2021-2026, d.d. 23 maart 2021 en het coalitieakkoord 2022-2026;

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort;

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan het mogelijk maken van buurtbudgetcommissies die buurtbudget verstrekken met als doel de leefbaarheid in de wijken te verbeteren, door bewonersinitiatieven gericht op ontmoeten en meedoen (sociale cohesie) en bewonersinitiatieven gericht op het aantrekkelijker maken van de openbare ruimte te stimuleren;

 

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Buurtbudget 2024:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Amersfoort;

  • b.

    Buurtbudgetcommissie: een bewonersorganisatie, bestaande uit minimaal 3 wijkbewoners, die de belangen van de bewoners van een specifieke wijk vertegenwoordigt en als doel heeft het stimuleren van bewonersinitiatieven door het verdelen van buurtbudget.

  • c.

    Buurtbudget: het budget dat per wijk beschikbaar is voor een buurtbudgetcommissie om bewonersinitiatieven mogelijk te maken;

  • d.

    Bewonersinitiatieven: initiatieven van wijkbewoners om de leefbaarheid te verbeteren door ontmoeten van wijkbewoners onderling mogelijk te maken en/of het aantrekkelijker maken van hun wijk, buurt of straat.

  • e.

    Wijk: in het kader van deze subsidieregeling worden 13 wijken in Amersfoort onderscheiden. Wijken bestaan uit buurten. De 13 wijken voor de subsidieregeling zijn: Binnenstad (Stadskern en Nederberg), Hoogland (inclusief Hoogland-West), Hooglanderveen, Kattenbroek, Kruiskamp/De Koppel, Liendert/Rustenburg, Nieuwland, Randenbroek/Schuilenburg (inclusief Buitengebied-Oost), Schothorst, Soesterkwartier (inclusief Eemkwartier en Isselt), Vathorst, Vermeer-, Berg- en Leusderkwartier (De Berg Noord, De Berg Zuid, Vermeerkwartier, Leusderkwartier), Zielhorst (inclusief Hoefkwartier). Zie het kaartje in de bijlage.

Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Het doel van deze subsidieregeling is het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken door het stimuleren van bewonersinitiatieven gericht op ontmoeten en meedoen (sociale cohesie) en bewonersinitiatieven gericht op het aantrekkelijker maken van de openbare ruimte. Burgemeester en wethouders verstrekken daarom subsidie voor de activiteiten van één buurtbudgetcommissie per wijk. De buurtbudgetcommissie stimuleert en beoordeelt de bewonersinitiatieven in haar wijk en verdeelt het buurtbudget. De buurtbudgetcommissie bepaalt zelf hoe het buurtbudget verdeeld wordt binnen de wijk, maar het mag alleen worden uitgekeerd voor bewonersinitiatieven zoals bedoeld in deze regeling.

Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag

Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend vanaf 1 september tot en met 30 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Dat is 3 maanden voor de start van het jaar waarvoor de subsidie wordt toegekend.

Artikel 4. Eisen aan de aanvrager

Subsidie kan enkel worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid, zonder winstoogmerk en waarbij uit de statuten blijkt in welke wijk(en) de belangen van wijkbewoners worden behartigd. Het bestuur van een aanvrager moet zijn samengesteld uit minimaal drie natuurlijke personen.

Artikel 5. Eisen aan de aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgesteld digitale aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 6 Asv.

  • 3.

    Uit de aanvraag blijkt dat wordt voldaan aan de eis van artikel 4 van deze regeling.

  • 4.

    In aanvulling op artikel 7 van de Asv, beschrijft het activiteitenplan:

    • a.

      de samenstelling van de buurbudgetcommissie (de namen van minimaal 3 personen uit de betreffende wijk);

    • b.

      hoe de buurtbudgetcommissie bekendheid geeft aan het buurtbudget in de betreffende wijk, bijvoorbeeld via een website, een nieuwsbrief, een wijkkrant, social media, het organiseren van een bijeenkomst en/of anderszins;

    • c.

      hoe de buurtbudgetcommissie ervoor zorgt dat de werkwijze van de buurtbudgetcommissie en de informatie rond het buurtbudget makkelijk vindbaar is voor alle wijkbewoners;

    • d.

      hoe wijkbewoners om buurtbudget kunnen vragen voor bewonersinitiatieven;

    • e.

      welke visie bij de verdeling van het buurtbudget wordt gehanteerd (op hoofdlijnen); bijvoorbeeld over het type bewonersinitiatieven (openbare ruimte en/of sociale cohesie en meedoen) of bijvoorbeeld aandacht voor bewonersinitiatieven gericht op een specifieke doelgroep of thema.

    • f.

      hoe de bewonersinitiatieven worden beoordeeld door de buurbudgetcommissie en welke criteria worden gebruikt;

    • g.

      hoe buurtbudgetcommissies toetsen of er voldoende draagvlak is voor een bewonersinitiatief;

    • h.

      hoe de uitkomst van beoordelingen door de buurtbudgetcommissie teruggekoppeld wordt aan de initiatiefnemers en inzichtelijk wordt gemaakt voor wijkbewoners;

    • i.

      tot hoe lang voorafgaand aan de uitvoering van het bewonersinitiatief de wijkbewoners kunnen vragen om buurtbudget;

    • j.

      een regeling waaruit blijkt hoe wordt omgegaan met eventuele geschillen tussen de wijkbewoners en de buurtbudgetcommissie over het buurtbudget;

  • 5.

    In de begroting is opgenomen:

    • a.

      welke organisatiekosten voor de subsidieperiode te verwachten zijn;

    • b.

      of en welke extra organisatiekosten voor samenwerking voor de subsidieperiode te verwachten zijn.

Artikel 6. Subsidiabele kosten

  • 1.

    In aanvulling op artikel 10, eerste lid, Asv komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      Het per wijk verdelen van het buurtbudget om daarmee bewonersinitiatieven te stimuleren.

    • b.

      Organisatiekosten: kosten die de buurtbudgetcommissie maakt om haar organisatie in stand te houden en die niet rechtstreeks ten behoeve van bewonersinitiatieven gemaakt worden. Een buurtbudgetcommissie mag ervoor kiezen om dit budget te besteden aan bewonersinitiatieven.

    • c.

      Extra organisatiekosten voor samenwerking: deze kosten zijn aan te vragen bij structurele samenwerking met wijkbewoners en andere partijen in de wijk, zoals een rol in het versterken van het netwerk in de wijk, participatie bij projecten van de gemeente en maatschappelijke partners en het bijdragen aan ontwikkelingen en samenhang in de wijk gericht op leefbaarheid.

    • d.

      Kosten voor accountantscontrole bij subsidiebedragen hoger dan 125.000 euro.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 10, tweede lid, van de Asv verstrekken burgemeester en wethouders in ieder geval geen subsidie voor:

    • a.

      kosten van activiteiten die redelijkerwijs kunnen worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;

    • b.

      kosten gemaakt na beëindiging van activiteiten met uitzondering van accountantskosten;

    • c.

      kosten van in natura geleverde diensten en goederen;

    • d.

      kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;

    • e.

      kosten betaald aan vrijwilligers, met uitzondering van vergoedingen voor werkelijk gemaakte onkosten.

Artikel 7. Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt ten hoogste 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van:

  • 1.

    Het bedrag dat per wijk wordt vastgesteld in het jaarlijkse plafondbesluit zoals bedoeld in artikel 8 van deze regeling;

  • 2.

    € 1000,-- voor de kosten als bedoeld in artikel 6 eerste lid onder b. van deze regeling;

  • 3.

    € 1000,-- voor de kosten als bedoeld in artikel 6 eerste lid onder c. van deze regeling;

  • 4.

    € 5000,-- voor de kosten als bedoeld in artikel 6 eerste lid onder d. van deze regeling.

Artikel 8. Subsidieplafond

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks bij afzonderlijk besluit en per activiteit zoals bedoeld in artikel 2 een subsidieplafond vast.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieplafond verlagen als:

    • a.

      het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd, en

    • b.

      de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd.

  • 3.

    Bij de bekendmaking van een subsidieplafond dat kan worden verlaagd overeenkomstig het vorige lid, wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

  • 4.

    Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat er voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 9. Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:

  • a.

    door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd;

  • b.

    de activiteit niet voldoet aan de omschrijving in artikel 2;

  • c.

    er gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat de subsidie niet of in onvoldoende mate besteed zal worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld en/of de subsidie niet doelmatig en doeltreffend besteed zal worden.

  • d.

    uit het activiteitenplan en begroting blijkt dat niet voldaan wordt aan de gestelde eisen.

Artikel 10. Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats in de volgorde van de door burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kennen burgemeester en wethouders punten toe aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

    • a.

      de mate waarin uit de aanvraag blijkt hoe bekendheid wordt gegeven aan het buurtbudget in de betreffende wijk;

    • b.

      de mate waarin uit de aanvraag blijkt hoe de buurtbudgetcommissie ervoor zorgt dat de werkwijze van de buurtbudgetcommissie en de informatie rond het buurtbudget transparant en vindbaar is voor alle wijkbewoners;

  • 3.

    Het totaal aantal benodigde punten voor subsidiëring bedraagt minimaal vijf (5) en wordt berekend door de som te nemen van de punten behaald voor ieder afzonderlijk criterium:

    • a.

      waarbij voor ieder van de aspecten, genoemd in het tweede lid, 1 tot en met 4 punten kunnen worden behaald (1= onvoldoende, 2= matig, 3= voldoende, 4= uitstekend); en

    • b.

      waarbij geldt dat voor elk beoordelingscriterium minimaal twee (2) punten wordt behaald.

    • c.

      waarbij geldt dat de twee aspecten even zwaar wegen in de beoordeling.

  • 4.

    Indien toepassing van het tweede en derde lid ertoe leidt dat aanvragen een gelijke score hebben, wordt de volgorde van binnenkomst van complete aanvragen gehanteerd voor de rangschikking, waarbij de aanvraag die eerder binnen is gekomen hoger wordt gerangschikt.

Artikel 11. Bevoorschotting

Het subsidiebedrag wordt voor maximaal 100% bevoorschot in twee termijnen, namelijk 50% in januari en 50% in juli.

Artikel 12. Verplichtingen

In aanvulling op hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteit;

  • b.

    een aanvraag tot vaststelling met verantwoording in te dienen voor 1 april van het daaropvolgende kalenderjaar.

Artikel 13. Vaststelling

In aanvulling op artikel 26 en 27 van de Asv dient de subsidieontvanger tevens een getekende aanbiedingsbrief in als het e-formulier op enige wijze niet of niet goed ondertekend kan worden.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    De Subsidieregeling Buurtbudget 2014 wordt ingetrokken.

  • 2.

    De Subsidieregeling Buurtbudget 2014 blijft van toepassing op subsidies die op grond van de Subsidieregeling Buurtbudget 2014 zijn verleend of vastgesteld.

  • 3.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag, na de dag van bekendmaking.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Buurtbudget 2024.

  • 5.

    Overeenkomstig artikel 3, derde lid, van de Asv, vervalt deze subsidieregeling op 31 december 2028.

  • 6.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Vastgesteld in de vergadering van 2 juli 2024.

De secretaris,

De burgemeester,

Toelichting subsidieregeling

Inleiding

Deze regeling betreft het verlenen van een subsidie zodat per wijk een buurtbudgetcommissie buurtbudget kan verdelen om bewonersinitiatieven te stimuleren gericht op ontmoeten en meedoen (sociale cohesie) en gericht op het aantrekkelijker maken van de openbare ruimte met als doel de leefbaarheid in de wijken te verbeteren.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • d.

    Bewonersinitiatieven gericht op sociale cohesie zodat (meer) bewoners meedoen in een wijk, en/of elkaar kunnen ontmoeten zijn bijvoorbeeld evenementen en activiteiten voor de wijk, zoals sportactiviteiten, cultuur-, kunst- en muziekactiviteiten en festivals, materiaal voor knutselmiddagen, bingo’s, buurtbibliotheek, straatfeesten en buurt/-straatbarbecues, communicatie ter verbinding van wijkbewoners, zoals wijkkrant of buurtnieuws. Bewonersinitiatieven om de openbare ruimte aantrekkelijker te maken zijn gericht op aankleding van de leefomgeving zoals bijvoorbeeld plantenbakken, buurttuinen, aanplant groen, muurschilderingen, vervanging hekwerk, picknicktafels en initiatieven gericht op speel- en spelplekken zoals opbouw en onderhoud aan speeltuinen en jeu de boulesbanen.

Bewonersinitiatieven moeten aan voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor buurtbudget. De voorwaarden zijn:

  • -

    het bewonersinitiatief is in overeenstemming met het beleid van de gemeente;

  • -

    het belang van de buurt staat voorop, het initiatief is niet alleen ten gunste van de initiatiefnemer(s);

  • -

    de te maken kosten zijn in verhouding met het doel en/of eindresultaat van het initiatief;

  • -

    het bewonersinitiatief is toegankelijk voor de doelgroep waarvoor het initiatief bedoeld is.

  • -

    bewonersinitiatieven gericht op ingrepen in de openbare ruimte, zijn vooraf getoetst door de gemeente;

  • -

    voor een straatfeest, wijkfeest, buurtbarbecue, evenement of festival is een melding gedaan of een vergunning aangevraagd bij de gemeente.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 4 Eisen aan de aanvrager

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 5 Eisen aan de aanvraag

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 6 Subsidiabele kosten

 

Eerste lid onder b.

Bij organisatiekosten moet worden gedacht aan kosten van administratie (telefoon, kantoorartikelen, kopiëren), representatie- en vergaderkosten. Ook kan het organisatiebudget ingezet worden voor inhuur van professionele ondersteuning bij de boekhouding of het onderhouden van de website, de jaarlijkse bijdrage aan de Kamer van Koophandel, een aansprakelijkheidsverzekering voor de bestuursleden voor hun rol in het bestuur.

 

Eerste lid onder c.

Extra organisatiekosten voor samenwerking (maximaal 1000 euro): deze kosten zijn aan te vragen bij structurele samenwerking met wijkbewoners, gemeente en andere partijen in de wijk:

  • a.

    Zoals een rol in het versterken van het netwerk in de wijk; de bewonersorganisatie werkt met en voor wijkbewoners en partijen die zich in de wijk bezighouden met activiteiten, daarnaast is de bewonersorganisatie aanspreekpunt voor wijkbewoners, de gemeente en maatschappelijke organisaties. Zij stimuleren bewonersinitiatieven en betrokkenheid van wijkbewoners en zorgen voor een goede communicatie naar de wijkbewoners.

  • b.

    Participatie bij projecten van de gemeente en maatschappelijke partners: de bewonersorganisatie denkt mee over participatie van bewoners bij plannen van de gemeente en maatschappelijke organisaties en stelt haar netwerk beschikbaar.

  • c.

    Bijdragen aan ontwikkelingen en samenhang in de wijk gericht op leefbaarheid: de gemeente en bewonersorganisatie brengen elkaar op de hoogte van ontwikkelingen in de wijk gericht op leefbaarheid en behoeften vanuit de wijk.

Artikel 7 Hoogte subsidie

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 8 Subsidieplafond

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 9 Weigeringsgronden

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 10 Wijze van verdeling

 

Tweede lid onder a.

Hierbij gaat het om de manier waarop wijkbewoners worden geïnformeerd door de buurtbudgetcommissie over het buurtbudget en de werkwijze van de commissie, bijvoorbeeld de inzet van welke communicatiemiddelen, voor welke wijkbewoners;

 

Tweede lid onder b.

Hierbij gaat het om de manier waaruit blijkt dat de werkwijze van de buurtbudgetcommissie en de informatie rond het buurtbudget transparant en vindbaar zijn voor alle wijkbewoners, bijvoorbeeld in hoeverre de aspecten uit artikel 5, vierde lid onder d, e, f, g, j op de website van de buurtbudgetcommissie vindbaar zijn.

 

Artikel 11 Bevoorschotting

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 12 Verplichtingen

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 13 Vaststelling

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 14 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting

Bijlage Artikel 1 onder e.

Binnenstad (Stadskern en Nederberg), Hoogland (inclusief Hoogland-West), Hooglanderveen, Kattenbroek, Kruiskamp/De Koppel, Liendert/Rustenburg, Nieuwland, Randenbroek/Schuilenburg (inclusief Buitengebied-Oost), Schothorst, Soesterkwartier (inclusief Eemkwartier en Isselt), Vathorst, Vermeer-, Berg- en Leusderkwartier (De Berg Noord, De Berg Zuid, Vermeerkwartier, Leusderkwartier), Zielhorst (inclusief Hoefkwartier).

Naar boven