Gemeenteblad van Vlieland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlieland | Gemeenteblad 2024, 298802 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlieland | Gemeenteblad 2024, 298802 | beleidsregel |
Zowel aan de oostkant en de westkant van de Dorpsstraat alsmede bij gloppen welke met voertuigen toegang geven tot de Dorpsstraat is het bord C1geplaatst. De volledige betekenis van dit bord is “gesloten in beide richtingen voor voertuigen, rijders en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Op het onderbord staat de tekst “geldt niet voor fietsers en ontheffinghouders”. De Dorpsstraat is aldus gesloten voor al het verkeer uitgezonderd fietsers. Net zoals voor de gehele bebouwde kom overigens het geval is geldt er een algeheel parkeerverbod. Om in de Dorpsstraat te mogen rijden is een A-ontheffing nodig. Deze worden in de regel enkel aangevraagd door bezitters van motorvoertuigen, strikt formeel dienen ook voor niet gemotoriseerde voertuigen zoals paarden tractie, A-ontheffingen te worden aangevraagd.
Bij de beschikking welke behoord bij de A-ontheffing zijn een aantal voorwaarden en nadere bepalingen opgenomen. Onder meer is bepaald dat de verplichte rijrichting loopt van oost naar west en dat de Dorpsstraat altijd via de kortst mogelijke route weer verlaten moet worden.
Een aantal bewoners van de westzijde van de Dorpsstraat heeft toestemming om via de westkant de Dorpsstraat in te rijden. Dit omdat hierdoor het gebruik van andere delen van de Dorpsstraat sterk wordt beperkt.
A-ontheffingen worden verleend aan: bedrijven die werkzaamheden moeten uitvoeren in de Dorpsstraat; bewoners van de Dorpsstraat die een eigen parkeergelegenheid hebben bij hun woning; In de Dorpsstraat gevestigde horecabedrijven die niet via de achterzijde zijn te bereiken; bedrijven die goederen moeten vervoeren/bezorgen in de Dorpsstraat; bagagevervoer; taxi's; nutsbedrijven; klusbedrijven; hulpdiensten.
De Dorpsstraat is één van de visitekaartjes van Vlieland het daarom van belang dat juist in deze straat het autoverkeer wordt beperkt.
In de periode van 1 mei tot 1 oktober is de Dorpsstraat gedurende grote delen van de dag geheel gesloten voor verkeer, dus ook voor houders van A-ontheffingen. Na de invoering van de bloktijden werden voor een aantal bedrijven en instanties uitzonderingen gemaakt. Het betreft “gevallen” waarbij aannemelijk kon worden gemaakt dat de bloktijden een ernstige belemmering vormden voor het kunnen uitoefenen van werkzaamheden danwel wettelijke taken. Te denken valt aan de bezorging van vers producten, WVG vervoer en bagagevervoer. Het spreekt voor zich dat hulpdiensten en nutsbedrijven bij calamiteiten op elk moment van de dag de Dorpsstraat moeten kunnen bereiken.
Omdat gebleken is dat de bloktijden de laatste jaren steeds meer met voeten worden getreden zijn er plannen het beleid aan te scherpen en wellicht voor een periode in het hoogseizoen de gehele Dorpsstraat af te sluiten. Dit zal op korte termijn nader worden uitgewerkt en de raad wordt hier in een afzonderlijk voorstel nader over geïnformeerd.
De te nemen maatregelen hebben een tweeledig doel, enerzijds het up-to-date houden van het A-ontheffingen bestand, met daarbij behorende maatregelen gelijk aan bij de B-ontheffingen en anderzijds het terugdringen van het verkeer in de Dorpsstraat. Hiertoe zal het college zich de nodige inspanningen getroosten het aantal A-ontheffingen terug te dringen.
Er zullen op termijn A-ontheffingen waarvan bij de noodzaak ervan vraagtekens worden gezet worden ingetrokken en er zal een maximum worden gesteld aan het aantal A-ontheffingen per bedrijf.
Met een aantal ondernemers (groot/ veelgebruikers van de Dorpsstraat) heeft overleg plaatsgevonden om te kijken wat hun bijdrage kan zijn bij het terugdringen van het gebruik van de Dorpsstraat.
Voor de jaarlijkse omwisseling-vervanging van de A-ontheffing kaartjes worden geen leges in rekening gebracht indien de omzetting gelijktijdig gebeurt met het omwisselen van de B-ontheffing. In andere gevallen worden dezelfde kosten in rekening gebracht als bij het omwisselen van de B-ontheffing. Deze bedragen voor de overgang van 2007 naar 2008 € 4,00. Deze leges worden jaarlijks, evenredig aan de andere leges verhoogd. Voor de eerste administratieve omzetting worden geen kosten in rekening gebracht.
Voor een nieuwe aanvraag om een A-ontheffing worden de gebruikelijke kosten in rekening gebracht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-298802.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.