Beleid A-ontheffing

 

3. ontheffingen

 

3.1 Begripsbepaling

Zowel aan de oostkant en de westkant van de Dorpsstraat alsmede bij gloppen welke met voertuigen toegang geven tot de Dorpsstraat is het bord C1geplaatst. De volledige betekenis van dit bord is “gesloten in beide richtingen voor voertuigen, rijders en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Op het onderbord staat de tekst “geldt niet voor fietsers en ontheffinghouders”. De Dorpsstraat is aldus gesloten voor al het verkeer uitgezonderd fietsers. Net zoals voor de gehele bebouwde kom overigens het geval is geldt er een algeheel parkeerverbod. Om in de Dorpsstraat te mogen rijden is een A-ontheffing nodig. Deze worden in de regel enkel aangevraagd door bezitters van motorvoertuigen, strikt formeel dienen ook voor niet gemotoriseerde voertuigen zoals paarden tractie, A-ontheffingen te worden aangevraagd.

Bij de beschikking welke behoord bij de A-ontheffing zijn een aantal voorwaarden en nadere bepalingen opgenomen. Onder meer is bepaald dat de verplichte rijrichting loopt van oost naar west en dat de Dorpsstraat altijd via de kortst mogelijke route weer verlaten moet worden.

Een aantal bewoners van de westzijde van de Dorpsstraat heeft toestemming om via de westkant de Dorpsstraat in te rijden. Dit omdat hierdoor het gebruik van andere delen van de Dorpsstraat sterk wordt beperkt.

 

A-ontheffingen worden verleend aan: bedrijven die werkzaamheden moeten uitvoeren in de Dorpsstraat; bewoners van de Dorpsstraat die een eigen parkeergelegenheid hebben bij hun woning; In de Dorpsstraat gevestigde horecabedrijven die niet via de achterzijde zijn te bereiken; bedrijven die goederen moeten vervoeren/bezorgen in de Dorpsstraat; bagagevervoer; taxi's; nutsbedrijven; klusbedrijven; hulpdiensten.

De Dorpsstraat is één van de visitekaartjes van Vlieland het daarom van belang dat juist in deze straat het autoverkeer wordt beperkt.

 

In de periode van 1 mei tot 1 oktober is de Dorpsstraat gedurende grote delen van de dag geheel gesloten voor verkeer, dus ook voor houders van A-ontheffingen. Na de invoering van de bloktijden werden voor een aantal bedrijven en instanties uitzonderingen gemaakt. Het betreft “gevallen” waarbij aannemelijk kon worden gemaakt dat de bloktijden een ernstige belemmering vormden voor het kunnen uitoefenen van werkzaamheden danwel wettelijke taken. Te denken valt aan de bezorging van vers producten, WVG vervoer en bagagevervoer. Het spreekt voor zich dat hulpdiensten en nutsbedrijven bij calamiteiten op elk moment van de dag de Dorpsstraat moeten kunnen bereiken.

 

Omdat gebleken is dat de bloktijden de laatste jaren steeds meer met voeten worden getreden zijn er plannen het beleid aan te scherpen en wellicht voor een periode in het hoogseizoen de gehele Dorpsstraat af te sluiten. Dit zal op korte termijn nader worden uitgewerkt en de raad wordt hier in een afzonderlijk voorstel nader over geïnformeerd.

3.2 Te nemen maatregelen

Algemeen

 

De te nemen maatregelen hebben een tweeledig doel, enerzijds het up-to-date houden van het A-ontheffingen bestand, met daarbij behorende maatregelen gelijk aan bij de B-ontheffingen en anderzijds het terugdringen van het verkeer in de Dorpsstraat. Hiertoe zal het college zich de nodige inspanningen getroosten het aantal A-ontheffingen terug te dringen.

Er zullen op termijn A-ontheffingen waarvan bij de noodzaak ervan vraagtekens worden gezet worden ingetrokken en er zal een maximum worden gesteld aan het aantal A-ontheffingen per bedrijf.

Met een aantal ondernemers (groot/ veelgebruikers van de Dorpsstraat) heeft overleg plaatsgevonden om te kijken wat hun bijdrage kan zijn bij het terugdringen van het gebruik van de Dorpsstraat.

  • a.

    inzake de aanvraag

    • -

      de aanvrager dient voor het aanvragen van de A-ontheffing gebruik te maken van het hiervoor bestemde aanvraagformulier;

    • -

      voor ieder voertuig voorzien van een A-ontheffing dient ook een B-ontheffing te worden aangevraagd dan wel in een eerder stadium te zijn afgegeven. Toetsing over de rechtmatigheid van het mogen rijden met het voertuig op Vlieland blijft dan ook onderdeel van de B-ontheffing aanvraag procedure;

    • -

      de aanvrager dient op het aanvraagformulier nader te motiveren waarvoor de A-ontheffing noodzakelijk is;

    • -

      middels het ondertekenen van de aanvraag verklaart de aanvrager tevens in te stemmen met de voorwaarden als vermeld in het ontheffingsbewijs;

  • b.

    inzake de geldigheidsduur

    • -

      elke A-ontheffing kent een geldigheidsduur die gelijk loopt aan een kalender jaar;

    • -

      het bij de A-ontheffing behorende kaartje is voorzien van het jaartal van dat jaar. Het ontheffingkaartje dient jaarlijks te worden omgeruild tegen een nieuw kaartje.

    • -

      Het omruilen van het kaartje is mogelijk gedurende de maanden december en januari;

    • -

      Nieuwe aanvragen om een A-ontheffing ingediend na 1 november worden afgegeven met een geldigheidsduur welke loopt tot 31december van het volgende kalenderjaar;

    • -

      de ontheffing staat geregistreerd op naam van de houder /eigenaar van het voertuig en op kenteken, indien aanwezig. Bij verkoop van het voertuig of beëindiging van de bedrijfsvoering vervalt de ontheffing van rechtswege.

  • c.

    inzake rechthebbenden op een A-ontheffing

    • -

      een A-ontheffing kan worden afgegeven aan:

      • 1.

        als zodanig geregistreerde transport /vervoersbedrijven ten behoeve van het leveren van goederen in de Dorpsstraat;

      • 2.

        (nuts) bedrijven voor het uitvoeren van werkzaamheden in de Dorpsstraat waarbij het voertuig van essentieel belang is voor het kunnen uitvoeren van de werkzaamheden dan wel voor het vervoer van goederen en materialen naar de plaats waar werkzaamheden moeten worden uitgevoerd;

      • 3.

        hulpdiensten en huisarts;

      • 4.

        taxi vervoerbedrijven;

      • 5.

        bagage vervoer;

      • 6.

        aan de zuidkant van de Dorpsstraat gevestigde (horeca) bedrijven ten behoeve van het vervoer van materialen en goederen naar het bedrijf, maximaal één A-ontheffing per bedrijf;

      • 7.

        aan bewoners uit de Dorpsstraat met een eigen parkeergelegenheid bij huis, via een door de gemeente te bepalen route (bij voorkeur de kortste route).

  • d.

    inzake het terugdringen van het aantal A-ontheffingen en van het gebruik Dorpsstraat

    • -

      de gemeente beoordeeld het huidige A-ontheffingen bestand en zal ontheffingen waarvoor geen absolute noodzaak bestaat, met inachtneming van een overgangstermijn intrekken;

    • -

      als overgangsperiode wordt een termijn van 6 maanden gehanteerd;

    • -

      geen directe noodzaak bestaat onder andere voor het bezorgen van kleine materialen en goederen waarvoor redelijke alternatieven voorhanden zijn, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een steekwagen(tje) danwel andere gespecialiseerde vervoersbedrijven;

    • -

      geen directe noodzaak bestaat voor het gebruik van bedrijfsvoertuigen zonder dat er sprake is van het vervoer van goederen, materialen en gereedschappen dan wel een voertuig dat in verband met de aanwezigheid van speciale apparatuur in de directe nabijheid van werkzaamheden noodzakelijk is;

    • -

      op de bij de beschikking behorende A-ontheffing wordt aangegeven in welk deel van de Dorpsstraat mag worden gereden;

    • -

      er worden maximaal 3 A-ontheffingen per bedrijf afgegeven;

    • -

      bedrijven mogen gebruik maken van blanco kaartjes (zonder kenteken) die tussen de verschillende voertuigen uitgewisseld kunnen worden;

    • -

      vooraf dient te worden aangegeven, middels een overzicht van kentekens, op welke voertuigen de blanco kaartjes gebruikt kunnen gaan worden;

    • -

      op de bij de ontheffing behorende beschikking wordt zo duidelijk mogelijk omschreven voor welk doel de ontheffing is afgegeven en in welk deel van de Dorpsstraat met het voertuig mag worden gereden;

    • -

      de gemeente zal in overleg met de politie optreden tegen houders van A-ontheffingen die het voertuig gebruiken voor doeleinden waarvoor de ontheffing niet is aangevraagd;

    • -

      de gemeente zal in overleg met de politie optreden tegen houders van A-ontheffingen die het voertuig parkeren in de Dorpsstraat zonder dat hier een aantoonbare reden voor is;

  • e.

    overig

    • -

      gelet op het bijzondere karakter van het gebruik van paarden tractie dienen dergelijke vervoersmiddelen te allen tijde in de Dorpsstraat moeten kunnen komen;

    • -

      Voor bewoners van de Dorpsstraat moet het mogelijk zijn om, bij voorkeur in overleg met de politie, incidenteel in de Dorpsstraat te komen voor laden en lossen van goederen bij hun woning.

3.3 Kosten

Voor de jaarlijkse omwisseling-vervanging van de A-ontheffing kaartjes worden geen leges in rekening gebracht indien de omzetting gelijktijdig gebeurt met het omwisselen van de B-ontheffing. In andere gevallen worden dezelfde kosten in rekening gebracht als bij het omwisselen van de B-ontheffing. Deze bedragen voor de overgang van 2007 naar 2008 € 4,00. Deze leges worden jaarlijks, evenredig aan de andere leges verhoogd. Voor de eerste administratieve omzetting worden geen kosten in rekening gebracht.

Voor een nieuwe aanvraag om een A-ontheffing worden de gebruikelijke kosten in rekening gebracht.

Naar boven