Gemeenteblad van Staphorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Staphorst | Gemeenteblad 2024, 298520 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Staphorst | Gemeenteblad 2024, 298520 | beleidsregel |
Geheimhoudingsprotocol Staphorst 2023
Artikel 1.2 Wettelijke kaders voor geheimhouding
De Gemeentewet (Gemw) bepaalt in artikel 23 dat de vergadering van de raad in het openbaar wordt gehouden. Artikel 23 bepaalt ook wanneer de deuren worden gesloten en geeft regels omtrent de verplichting tot geheimhouding en het opheffen van geheimhouding omtrent informatie die in de vergadering ter kennis van de aanwezigen komt.
De integrale tekst van relevante wettelijke bepalingen is in bijlage 1 opgenomen.
Hoofdstuk 2 Opleggen, verstrekken en opheffen van geheimhouding
Artikel 2.1 Opleggen geheimhouding schriftelijke informatie
Artikel 2.2 Geheimhouding mondelinge informatie besloten raads- of commissievergadering
Mondelinge informatie die in een besloten vergadering van de raad of een commissie ter kennis van de aanwezigen komt, is geheim, tenzij de raad of commissie anders beslist. De geheimhoudingsplicht van deze mondelinge informatie geldt van rechtswege.
Artikel 2.3 Verstrekken geheime schriftelijke informatie
Geheime schriftelijke informatie wordt verstrekt via het zaaksysteem dat de gemeente Staphorst gebruikt. De documenten worden afgeschermd zodat alleen de betrokken medewerkers, degenen die vanuit hun rol in de organisatie hierbij betrokken zijn en het betreffende bestuursorgaan en/of de betreffende commissie, kennis kunnen nemen van de documenten waar geheimhouding opgelegd moet worden.
Artikel 2.4 Opheffen geheime informatie
Een verplichting tot geheimhouding duurt voort totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd haar opheft. Indien informatie ten aanzien waarvan een verplichting tot geheimhouding geldt aan de raad is verstrekt, duurt die verplichting in afwijking van de eerste zin voort totdat de raad haar opheft.
De beslisboom voor het opleggen, verstrekken en opheffen van geheimhouding op schriftelijke informatie is als bijlage 2 aan dit protocol gevoegd.
Hoofdstuk 4 Openbaarmaking besluiten en besluitenlijst
Omdat bovengenoemde documenten in beginsel openbaar worden gemaakt, moet steeds worden beoordeeld of er een uitzondering geldt. Er is informatie en documenten die mogelijk, ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer, moet worden geanonimiseerd. Ook kan er op informatie of documenten in bepaalde gevallen geheimhouding rusten.
Artikel 4.2 Openbaarmaking besluiten en besluitenlijst
Collegevoorstellen worden niet actief openbaar gemaakt. De besluitenlijsten van het college zijn echter in beginsel wel openbaar. Ze worden een week na de desbetreffende collegevergadering, als het college ze heeft vastgesteld, openbaar gemaakt. Naast de openbare besluitenlijst van een collegevergadering kan er ook een besloten besluitenlijst zijn. Op de besloten lijst staan alleen die besluiten waarvoor geheimhouding geldt. Hoofdstuk 2 gaat over het opleggen, verstrekken en opheffen van geheimhouding.
Er zijn ook besluiten die op zichzelf niet geheim zijn, en dus op de openbare besluitenlijst komen, maar waarbij wel op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) de privacy van personen moet worden beschermd. Deze besluiten worden geanonimiseerd, waarbij in acht wordt genomen dat:
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Staphorst van 12 december 2023
voorzitter
griffier
De overheid betracht bij de uitvoering van haar taak openbaarheid volgens regels bij de wet te stellen.
GEMEENTEWET (tekst per 1 april 2023)
Artikel 23 (vergaderingen raad openbaar)
Artikel 54 (vergaderingen college met gesloten deuren)
Artikel 87 (opleggen verplichting tot geheimhouding)
De raad, het college, de burgemeester en een commissie als bedoeld in hoofdstuk V kunnen op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet open overheid, een verplichting tot geheimhouding opleggen ten aanzien van informatie die bij dat orgaan berust.
Artikel 88 (verstrekking geheime informatie)
Indien het college, de burgemeester of een commissie overeenkomstig het tweede, derde of vierde lid informatie verstrekt aan de raad, kan de raad die informatie verstrekken aan anderen. De raad kan regels stellen over het verstrekken van informatie ten aanzien waarvan een verplichting tot geheimhouding is opgelegd door het college, de burgemeester of een commissie en die tevens aan de raad is verstrekt.
Eenieder heeft recht op toegang tot publieke informatie zonder daartoe een belang te hoeven stellen, behoudens bij deze wet gestelde beperkingen.
Artikel 2.1. Begripsbepalingen
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Het openbaar maken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:
persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 3.1 onderscheidenlijk paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de betrokkene uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven voor de openbaarmaking van deze persoonsgegevens of deze persoonsgegevens kennelijk door de betrokkene openbaar zijn gemaakt;
In uitzonderlijke gevallen kan openbaarmaking van andere informatie dan milieu-informatie voorts achterwege blijven indien openbaarmaking onevenredige benadeling toebrengt aan een ander belang dan genoemd in het eerste of tweede lid en het algemeen belang van openbaarheid niet tegen deze benadeling opweegt. Het bestuursorgaan baseert een beslissing tot achterwege laten van de openbaarmaking van enige informatie op deze grond ten aanzien van dezelfde informatie niet tevens op een van de in het eerste of tweede lid genoemde gronden.
Het openbaar maken van informatie blijft in afwijking van het eerste lid, onderdeel c, in geval van milieu-informatie eveneens achterwege voor zover daardoor het in het eerste lid, onderdeel c, genoemde belang ernstig geschaad wordt en het algemeen belang van openbaarheid van informatie niet opweegt tegen deze schade.
Artikel 5.2. Persoonlijke beleidsopvattingen
In geval van een verzoek om informatie uit documenten, opgesteld ten behoeve van intern beraad, wordt geen informatie verstrekt over daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen. Onder persoonlijke beleidsopvattingen worden verstaan ambtelijke adviezen, visies, standpunten en overwegingen ten behoeve van intern beraad, niet zijnde feiten, prognoses, beleidsalternatieven, de gevolgen van een bepaald beleidsalternatief of andere onderdelen met een overwegend objectief karakter.
Het bestuursorgaan kan over persoonlijke beleidsopvattingen met het oog op een goede en democratische bestuursvoering informatie verstrekken in niet tot personen herleidbare vorm. Indien degene die deze opvattingen heeft geuit of zich erachter heeft gesteld, daarmee heeft ingestemd, kan de informatie in tot personen herleidbare vorm worden verstrekt.
Onverminderd het eerste en tweede lid wordt uit documenten opgesteld ten behoeve van formele bestuurlijke besluitvorming door een minister, een commissaris van de Koning, Gedeputeerde Staten, een gedeputeerde, het college van burgemeester en wethouders, een burgemeester en een wethouder, informatie verstrekt over persoonlijke beleidsopvattingen in niet tot personen herleidbare vorm, tenzij het kunnen voeren van intern beraad onevenredig wordt geschaad.
In afwijking van het eerste lid wordt bij milieu-informatie het belang van de bescherming van de persoonlijke beleidsopvattingen afgewogen tegen het belang van openbaarmaking. Informatie over persoonlijke beleidsopvattingen kan worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Indien degene die deze opvattingen heeft geuit of zich erachter heeft gesteld, daarmee heeft ingestemd, kan de informatie in tot personen herleidbare vorm worden verstrekt.
Artikel 5.3. Informatie ouder dan vijf jaar
Bij een verzoek om informatie die ouder is dan vijf jaar motiveert het bestuursorgaan bij een weigering van die informatie waarom de in artikel 5.1, tweede of vijfde lid, of artikel 5.2 bedoelde belangen ondanks het tijdsverloop zwaarder wegen dan het algemeen belang van openbaarheid.
In afwijking van de artikelen 5.1 en 5.2 is informatie die berust bij de formateur of de informateur, dan wel informatie die door een bestuursorgaan aan de formateur of de informateur is gezonden niet openbaar totdat de formatie is afgerond.
Een ieder die is betrokken bij de uitvoering van de taak van een bestuursorgaan en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift ter zake van die gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
Het eerste lid is mede van toepassing op instellingen en daartoe behorende of daarvoor werkzame personen die door een bestuursorgaan worden betrokken bij de uitvoering van zijn taak, en op instellingen en daartoe behorende of daarvoor werkzame personen die een bij of krachtens de wet toegekende taak uitoefenen.
Hij die enig geheim waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat hij uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift dan wel van vroeger ambt of beroep verplicht is het te bewaren, opzettelijk schendt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.
Bijlage 2. Beslisboom1 voor het opleggen, verstrekken en opheffen van geheimhouding op schriftelijke informatie
Bijlage 3. Formulering besluit geheimhouding op schriftelijke informatie
De besluiten tot het opleggen van de verplichting tot geheimhouding op schriftelijke informatie of het besluit tot het opheffen van die verplichting, worden in het voorstelbesluit, voor zover van toepassing en mogelijk, geformuleerd zoals hieronder weergegeven.
Bij het opleggen van de verplichting tot geheimhouding:
De raad / het college / de burgemeester / de commissie besluit:
Bij het opheffen van de geheimhouding:
De raad* / het college / de burgemeester / de commissie besluit:
LET OP (zie ook artikel 2.4 van dit protocol):
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-298520.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.