Gemeenteblad van Hulst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hulst | Gemeenteblad 2024, 297059 | andere beschikking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hulst | Gemeenteblad 2024, 297059 | andere beschikking |
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
In het algemeen bestaat er bij ondernemers in de detailhandel en bij overige commerciële ondernemingen de behoefte om goederen of reclameobjecten voor hun pand uit te stallen. Artikel 3.40 Verordening Fysieke Leefomgeving Hulst 2023 (hierna: VFL) regelt het plaatsen van voorwerpen op een openbare plaats in strijd met de publieke functie ervan. Met het opstellen van dit beleid en de ernaast geldende beleidsnota Beeld van de binnenstad wordt vastgesteld onder welke omstandigheden en onder welke voorwaarden iemand de openbare plaats (hierna: ook wel openbare ruimte of openbare weg) voor uitstallingen mag gebruiken. De intentie is niet om andere activiteiten dan verkeersactiviteiten in de openbare ruimte te verbieden; dat zou namelijk de levendigheid van het straatbeeld te veel aantasten en te kort doen aan een bredere functie die voornamelijk de winkelgebieden hebben. Het doel van dit beleidsstuk is:
Dit beleidsstuk ziet toe op het reguleren van uitstallingen in de openbare ruimte, niet zijnde terrassen. Het reguleren van terrassen vindt plaats in Beeld van de binnenstad. Ook gelden deze regels niet voor werktuigen, steigers, opslag bouwmateriaal etc. op de openbare weg.
Een uitstalling is alles wat direct voor de gevel van een bedrijfs- of winkelpand op straat wordt geplaatst. Terrassen, uithangborden, of reclame hangend aan een gevel vallen hier niet onder.
Willekeurige voorbeelden van een uitstalling zijn bijvoorbeeld kledingrekken, een krantenrek, een stoepbord met aanbiedingen of een bak met koopwaar. Ook speeltoestellen voor kinderen vallen onder de noemer ‘uitstalling’ De buiten de winkel uitgestalde koopwaar of stoepborden waarop koopwaar wordt aangeprezen, is bedoeld voor de voorbijganger die zich (nog) buiten de winkel bevindt. De uitstalling, eigenlijk een etalage buiten de winkel, heeft ook de functie te laten zien wat de aard is van de winkel: welke goederen er worden verkocht, op welke doelgroep de onderneming zich richt. Winkelwagens op het terrein van een supermarkt vallen buiten de noemer “uitstalling”.
Daarnaast vallen ook vlaggen (die niet aan de gevel bevestigd zijn), spandoeken, driehoeks (of sandwich)borden hieronder. Ook voor deze voorwerpen stelt dit beleidsstuk regels.
1.2 De reden voor de opgestelde regels
Waarom stellen we als gemeente deze regels vast.
In veel gevallen is het beleid van toepassing en kan met een melding worden volstaan, via het hiervoor bestemde meldingsformulier uitstallingen. In specifieke gevallen zal door de gemeente maatwerk moeten worden geleverd. Dit maatwerk zal geschieden in een door het college verleende ontheffing. Aan de ontheffing zijn voorwaarden verbonden en deze voorwaarden kunnen per verleende ontheffing verschillen.
Hoofdstuk 2: Uitstallingen bij winkels en dienstverlenende bedrijven
De openbare publieke ruimte wordt intensief gebruikt. Belangrijk uitgangspunt is dat deze ruimte voor iedereen toegankelijk is en moet blijven. Dat betekent dat met name de voetgangers zich veilig, en niet gehinderd door objecten, door de openbare ruimte moeten kunnen voortbewegen. Maar ook hulpdiensten moeten ongehinderd op alle plekken kunnen komen. Er zijn dan ook plekken die zich minder lenen voor het plaatsen van voorwerpen vanwege de beperkte breedte van sommige straten die bij het plaatsen van deze voorwerpen niet toegankelijk zijn voor hulpdiensten of de doorgang van weggebruikers blokkeren.
Voorwerpen op de weg bepalen voor een groot gedeelte van het jaar de kwaliteit van de openbare ruimte, vervullen een belangrijke rol voor de sfeer en uitstraling van de kern en fungeren als ontmoetingsplaats voor bezoekers en bewoners. Daarnaast hebben sommige voorwerpen voor ondernemers naast een “lokfunctie” ook een economische functie omdat ze bijdragen aan een toename van de bestedingen in de aangrenzende winkel.
In zijn algemeenheid geldt dat voorwerpen in de openbare ruimte alleen maar mogelijk zijn op plekken die daarvoor geschikt zijn. Het wel of niet toestaan van voorwerpen is afhankelijk van de ruimte, het gebruik of de functie van een gebied. Dit wordt aan diverse aspecten getoetst zoals:
De uitgangspunten leiden tot een aantal concrete voorwaarden waaraan een voorwerp in de openbare ruimte moet voldoen en waarvoor met een melding kan worden volstaan. In dit hoofdstuk staan de algemene voorwaarden, voor zover van toepassing, die gelden bij het plaatsen en geplaatst houden van de voorwerpen in de openbare ruimte.
Een en ander betekent dat er geen sprake is van een recht tot het mogen plaatsen van voorwerpen in de openbare ruimte. Ook geeft het mogen plaatsen in het verleden geen rechten voor de toekomst. Het college kan de mogelijkheden tot plaatsing beperken, hieraan voorwaarden verbinden of besluiten in zijn geheel geen voorwerpen meer toe te staan.
2.1 Algemene regels voor uitstallingen
De rijweg als onderdeel van de openbare weg is in beginsel obstakelvrij. De vrije ruimte voor voetgangers en rolstoelgebruikers op het voor hun beschikbare weggedeelte kent een vrije breedte van 1,50 meter. Dit houdt in dat zich binnen een afstand van 1,50 meter van straatmeubilair, lantaarnpalen en dergelijke geen voorwerpen bevinden. De vrije hoogte bedraagt op dit weggedeelte 2,30 meter, obstakelvrij (zonneschermen, reclameborden, verlichting). Op weggedeelten voor gemotoriseerd verkeer dient een vrije breedte van minimaal 3,5 meter gegarandeerd te worden ten behoeve van de hulpdiensten, met hierboven een vrije hoogte van 4,2 meter. Een en ander conform Branpolance van CROW;
De voorwerpen mogen niet op een brandput (wateraansluiting brandweer) staan of de toegang daartoe blokkeren; Er zijn geen uitstallingen toegestaan op plaatsen waar deze een belemmering vormen of kunnen vormen voor de bereikbaarheid van objecten die door of vanwege de gemeentezijn geplaatst of worden gebruikt ten behoeve van het algemeen nut (waaronder bluswatervoorzieningen e.d.) of het reinigen van een weg of een weggedeelte;
2.2 Aanvullende voorwaarden voor uitstallingen
De volgende regels gelden voor de uitstallingen van koopwaar, etalagerekken, 3D-objecten, stoepborden, kinderspeeltoestellen en verfraaiing zoals plantenbakken (kortweg ‘uitstallingen’). Waar in deze nadere regels over ‘winkels’ wordt gesproken, wordt eveneens bedoeld kantoren, bedrijven, restaurants en eethuizen (en dergelijke).
Op dagen van markten en braderieën wordt de mogelijkheid tot het plaatsen van uitstallingen beperkt indien dat voor het ordelijk verloop van de betreffende activiteit noodzakelijk is. De toezichthouder namens de gemeente oordeelt hierover en geeft aanwijzingen voor het anders plaatsen of verwijderen van de uitstallingen. Deze aanwijzingen moeten worden opgevolgd;
De diepte van de uitstalling bedraagt (waar mogelijk) maximaal 0,70 meter, gemeten vanaf de gevel, en wel over de gehele breedte van het (winkel)pand, mits de obstakelvrije zone van de looproute ten minste 1,50 meter breed er is. Is deze zone er niet, kan de uitstalling niet of in een kleinere omvang, geplaatst worden.
Er mogen met inachtneming van het bepaalde in 2:1 en 2:2 maximaal twee plantenbakken bij winkelpanden worden geplaatst.
Het bevoegd bestuursorgaan kan het plaatsen van voorwerpen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-297059.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.