Gemeenteblad van Heeze-Leende
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heeze-Leende | Gemeenteblad 2024, 296131 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heeze-Leende | Gemeenteblad 2024, 296131 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard, ieder voor zover voor de eigen gemeente bevoegd,
met bundeling van de krachten de drie gemeenten vanuit een duurzame organisatie nu en in de toekomst hoogwaardige en betrouwbare dienstverlening kunnen blijven bieden aan de gemeentelijke organisaties, inwoners, bedrijven en instellingen, door toename van de gezamenlijke kwaliteit, vermindering van kwetsbaarheid en realisatie van efficiencyvoordelen;
de zienswijzen van de gemeenteraden van Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard op grond van artikel 1, derde lid Wgr
de toestemming van de gemeenteraden van Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard op grond van artikel 1, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
hoofdstuk I van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet 1995;
de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten als laatstelijk vastgesteld op 22 september 2015, te wijzigen en daartoe de navolgende gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen.
Hoofdstuk 2 Belang, taken en bevoegdheden
De regeling wordt getroffen ten behoeve van de uitvoering door de Samenwerking A2-gemeenten van de door de gemeenten opgedragen bedrijfsvoeringstaken middels uitstekende dienstverlening: kwalitatief hoogwaardig, betrouwbaar en in nabijheid van de gemeenten. Dit ten behoeve van de gemeentelijke organisaties, inwoners, bedrijven en instellingen. De Samenwerking A2-gemeenten behartigt vanuit deze missie de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de gemeenten op de gebieden van:
De gemeenten dragen de volgende taken en bevoegdheden van de colleges - voor zover deze niet, al dan niet met toepassing van de wet, aan derden zijn of worden opgedragen - op aan het bestuur van de Samenwerking A2-gemeenten:
De Samenwerking A2-gemeenten verleent in beginsel alleen diensten aan de gemeenten. In uitzondering hierop kan het bestuur besluiten tot het aanbieden van de in dit artikel genoemde diensten door middel van een dienstverleningsovereenkomst aan andere publiekrechtelijke rechtspersonen. Het bestuur kan hiertoe niet besluiten indien dit ertoe leidt dat de Samenwerking A2-gemeenten niet meer valt aan te merken als een inbestedende dienst voor de gemeenten.
Hoofdstuk 3 Het bestuur, de voorzitter en de secretaris
Artikel 7 Bevoegdheden bestuur
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 31a, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen kan het bestuur besluiten tot het oprichten van en deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen als dat bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang en niet voordat de raden in de gelegenheid zijn gesteld hun zienswijzen naar voren te brengen.
Hoofdstuk 4 Informatie- en verantwoordingsplichten
Artikel 11 Informatie- en verantwoordingsplichten
De colleges zijn gehouden het bestuur in kennis te stellen van de bij hen in voorbereiding zijnde plannen en/of maatregelen met betrekking tot de in artikel 4 bedoelde taakgebieden en taakaspecten daarbinnen, voor zover deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor het functioneren van de Samenwerking A2-gemeenten.
Hoofdstuk 5 De directieraad en het personeel
Artikel 14 Manager Samenwerking A2-gemeenten
De Samenwerking A2-gemeenten kent een manager, die verantwoordelijk is voor:
Het bestuur zendt uiterlijk 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders aan de raden.
Artikel 20 Zienswijzenprocedure en vaststelling begroting
Het bepaalde in het tweede, derde, vierde en zesde lid is van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting, met uitzondering van die wijzigingen van de begroting waarbij geen wijziging wordt gebracht in de bijdragen van de gemeenten. Het bepaalde in het vierde en zesde lid is van toepassing, met dien verstande dat wijzigingen in de begroting ook kunnen worden vastgesteld gedurende het jaar waarvoor de begroting geldt, en in dat geval inzending aan gedeputeerde staten niet voor 15 september hoeft plaats te vinden.
Hoofdstuk 7 Bepalingen over de regeling
Iedere gemeente kan besluiten tot uittreding. Uittreding uit deze regeling door een gemeente vindt plaatst bij daartoe strekkend besluit van het college van de betreffende gemeente, met inachtneming van het bepaalde in artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Dit besluit wordt terstond ter kennis gebracht aan het bestuur.
Bij het uittreden worden bij het bepalen van de gevolgen voor het vermogen van de regeling in ieder geval de volgende bepalingen gehanteerd:
De uittredende gemeente is tevens gehouden tot betaling van de volgende bedragen: in het eerste kalenderjaar na uittreding het volle aandeel van de bijdrage aan de exploitatiebegroting in het laatste jaar van deelname aan de regeling, in het tweede jaar na uittreding 75% van dat aandeel, in het derde jaar na uittreding 50% van dat aandeel en in het vierde jaar 25% van dat aandeel. De bijdrage van de uittredende gemeente wordt vastgesteld door het bestuur.
1. De regeling kan worden opgeheven bij daartoe strekkende eensluidende besluiten van de colleges, met inachtneming van artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
2. Het bestuur stelt de datum vast waarop de opheffing van toepassing wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 9, derde lid, en artikel 26 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
3. Het bestuur stelt, binnen zes maanden na besluitvorming, een liquidatieplan vast en is belast met de uitvoering van de liquidatie.
4. Het liquidatieplan voorziet in:
5. De Samenwerking A2-gemeenten en daaronder vallende organen blijven, zo nodig, na het tijdstip van de opheffing in functie totdat de liquidatie is afgerond.
Hoofdstuk 8 Overige bepalingen
Het bestuur kan in het kader van een specifiek besluit of agendapunt besluiten om de ingezetenen van de gemeenten en belanghebbenden te betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid zoals omschreven in artikel 10 lid 7 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-296131.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.