Gemeenteblad van Eindhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2024, 295297 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2024, 295297 | gemeenschappelijke regeling |
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING WERKVOORZIENINGSCHAP REGIO EINDHOVEN
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Eindhoven, Veldhoven, Waalre, Valkenswaard en Heeze-Leende;
Gelet op de Gemeentewet, de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen, de Wet sociale werkvoorziening, en op de Participatiewet;
Gelet op de besluiten van de raden van deze gemeenten in 1999 ter vaststelling van de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven en
Gelet op de besluiten van de colleges van deze gemeenten in 2006 om deze gemeenschappelijke regeling om te zetten naar een zuivere collegeregeling;
De navolgende gewijzigde gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap regio Eindhoven vast te stellen.
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING WERKVOORZIENINGSCHAP REGIO EINDHOVEN
Hoofdstuk 2 Belangen, taken en bevoegdheden
De werkzaamheden die niet voor alle deelnemende gemeenten worden verricht, worden door middel van schriftelijk vastgelegde afspraken door het openbaar lichaam uitgevoerd. Deze afspraken bevatten in elk geval een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden, de prestatieafspraken en de overeengekomen prijs.
Hoofdstuk 3 Het Algemeen Bestuur
Het lidmaatschap van het Algemeen Bestuur eindigt onverminderd het bepaalde in artikel 7 derde lid, op de dag waarop de zittingsperiode van de colleges van de gemeenten afloopt.
In het geval dat het gaat om een tussentijdse ontslagname, stelt het lid de voorzitter van het Algemeen Bestuur en het desbetreffende college hiervan op de hoogte. De tussentijdse ontslagname is onherroepelijk. De leden, die tussentijds ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap, totdat onherroepelijk in hun opvolging is voorzien.
Het Algemeen Bestuur kan conform artikel 23 Wgr geheimhouding opleggen, op grond van de belangen, genoemd in artikel 5.1. van de Wet open overheid, over het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het Algemeen Bestuur worden overgelegd. Die geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen, totdat het Algemeen Bestuur haar opheft.
Besluiten van het Algemeen Bestuur worden niet aan zienswijzen van de raden van de gemeenten onderworpen, tenzij de Wgr of deze regeling dat expliciet voorschrijft dan wel wanneer het Algemeen Bestuur beslist dat de raden een zienswijze voorafgaande aan het nemen van een besluit naar voren mogen brengen.
Hoofdstuk 7 Inlichtingen en verantwoording
Een lid van het Algemeen Bestuur verstrekt het college dat dit lid heeft aangewezen alle inlichtingen die door dit college worden verlangd. De gevraagde inlichtingen worden zo spoedig mogelijk, nadat daarom is gevraagd, aan het desbetreffende college verstrekt en wel op in het reglement van orde van dit college aangewezen wijze.
Hoofdstuk 8 Personeel en organisatie
De directeur Financiën en Bedrijfsvoering draagt zorg voor ontwikkeling, invoering, beheer en toepassing van adequate analyse- en besturingssystemen welke ten dienste staan van de bestuursorganen en het openbaar lichaam en die gericht zijn op het effectief en efficiënt ontwikkelen en realiseren van bestuurlijke doelstellingen.
Het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur, de voorzitter en de commissies van advies worden secretarieel ondersteund bij de uitoefening van hun taak. De vergaderingen van het Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de commissies als bedoeld in artikel 17 van deze regeling worden voorzien van een adequate verslaglegging van hetgeen is besloten.
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor de samenstelling en taken van het directieteam, waarbij het aanstellen, schorsen of beëindigen van arbeidsovereenkomsten van leden van dit team geschiedt, nadat hij het gevoelen van het Dagelijks Bestuur heeft ingewonnen en –ingeval van beëindiging– betrokkene heeft gehoord.
Aanstelling, aangaan van arbeidsovereenkomst, schorsing en ontslag van medewerkers in dienst van het openbaar lichaam en andere rechtspersonen, zoals bedoeld in artikel 13, geschiedt op basis van mandaat door de algemeen directeur dan wel daarvoor door hem of daartoe bevoegde organen gemandateerde personen.
Het Algemeen Bestuur stelt bij verordening de inrichting van de organisatie van het openbaar lichaam en bijbehorende uitvoeringsorganisaties en de op te dragen bevoegdheden vast, en regelt de verhouding met de privaatrechtelijke rechtspersonen als bedoeld in artikel 13.
Hoofdstuk 9 Financiële bepalingen.
Het Dagelijks Bestuur zendt vóór 30 april van het jaar voorafgaande waarvoor de begroting dient , de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Het Algemeen Bestuur stelt, overeenkomstig artikel 212 van de Gemeentewet, bij verordening de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van het openbaar lichaam vast. Deze verordening waarborgt dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.
Het Algemeen Bestuur stelt, overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet, bij verordening regels vast voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van het openbaar lichaam. Deze verordening waarborgt dat de rechtmatigheid van het financiële beheer en van de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst.
Behoudens later in rechte gebleken onregelmatigheden, ontlast het besluit tot vaststelling van de jaarrekening de leden van het Dagelijks Bestuur, de algemeen directeur, de directeur Financiën en Bedrijfsvoering en de in de in de artikelen 29 en 30 bedoelde verordeningen genoemde werknemers ten aanzien van het daarin verantwoorde financieel beheer.
De kosten van de uitvoeringsorganisatie worden, voor zover zij niet op andere wijze worden gedekt, door de deelnemende gemeenten gedragen door een mogelijk exploitatietekort voor de helft naar rato van het aantal inwoners en voor de helft naar rato van het aantal geplaatste werknemers te verdelen over de deelnemende gemeenten.
Het Algemeen Bestuur kan met inachtneming van artikel 24 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen aan de leden van de in artikel 17 bedoelde commissies van advies die geen burgemeester, wethouder of lid van de gemeenteraad zijn een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissies toekennen.
Hoofdstuk 11 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Met het oog op het bepalen van de inhoud van het uittredingsplan wijst het Algemeen Bestuur een onafhankelijke externe deskundige aan die in opdracht van het Algemeen Bestuur het concept-uittredingsplan voorbereidt. De onafhankelijke deskundige kan, in overleg met het Algemeen Bestuur, voor specifieke onderdelen van het uittredingsplan andere deskundigen inschakelen.
Onder desintegratiekosten worden verstaan alle kosten direct dan wel toekomstig, te maken dan wel te dragen door het openbaar lichaam die samenhangen met de afbouw van overcapaciteit in personele en materiële sfeer en andere verplichtingen, de afbouw van risico’s daarbij inbegrepen, ontstaan als direct gevolg van de uittreding.
De uittredende deelnemer is gehouden zich in te spannen om de formatie van het openbaar lichaam die als gevolg van de uittreding boventallig is geworden met behoud van arbeidsvoorwaarden in dienst te nemen of anderszins in stand te doen houden. De waarde van de formatie die de uittredende deelnemer overneemt van het openbaar lichaam wordt gekapitaliseerd en in mindering gebracht op de uittreedsom.
Indien het Algemeen Bestuur wijziging van de regeling wenselijk acht, doet het Dagelijks Bestuur het door het Algemeen Bestuur vastgestelde voorstel toekomen ter besluitvorming aan de colleges van de gemeenten. De colleges besluiten tot wijziging na hiervoor toestemming te hebben verkregen van hun raad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-295297.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.