Nadere regel subsidie gevelreclame Amsterdamsestraatweg

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet;

  • gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Utrecht;

Gezien:

  • In het kader van het gebiedsgerichte programma voor de Amsterdamsestraatweg, geprioriteerd in het coalitieakkoord 2022-2026, is onder andere vastgesteld wat de pijlers zijn voor de aanpak van de Amsterdamsestraatweg. Deze pijlers omvatten onder meer het versterken van de economische vitaliteit en de ruimtelijke kwaliteit. De aanpak gevelreclame is een flankerende maatregel die parallel aan de herinrichting van de straat een positieve bijdrage levert aan de uitstraling en beeldkwaliteit, en daarmee de beleving van de Amsterdamsestraatweg. Een aantrekkelijke uitstraling van de gevels draagt bij aan het gewenst totaalbeeld.

Overwegende dat:

  • Een subsidieregeling nodig is omdat, mede door corona, ondernemers op de Amsterdamsestraatweg kwetsbaarder zijn voor meer lastenverzwaring. Deze speciale regeling valt te verantwoorden vanuit de programmatische uitgangspunten volgende uit het coalitieakkoord, en het credo ongelijk investeren voor gelijke kansen.

Besluiten vast te stellen de volgende Nadere regel subsidie gevelreclame Amsterdamsestraatweg, gemeente Utrecht

Deze nadere regel draagt bij aan het doel om de integrale verbetering van de economische vitaliteit en de ruimtelijk kwaliteit van de ASW te bevorderen in het kader van het gebiedsgerichte programma voor de Amsterdamsestraatweg, geprioriteerd in het coalitieakkoord 2022-2026.

Artikel 1 Definities

Deze nadere regel verstaat onder:

  • 1.

    Gevelreclame: alle reclame-uitingen die zich op de gevel, op de ruit of een uitgangbord van een winkel of bedrijfspand bevinden. Deze vorm van buitenreclame kan bijvoorbeeld bestaan uit uithangborden, naambordjes, lichtbakken, gevelletters of raamstickers. De reclame-uitingen moeten direct aan de ASW plaatsvinden en zichtbaar zijn.

  • 2.

    ASW: Amsterdamsestraatweg te Utrecht

  • 3.

    Asv: de Algemene subsidieverordening Utrecht

  • 4.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht

  • 5.

    Burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht

  • 6.

    Samenwerkingsverband: een geen rechtspersoonlijkheid bezittend verband, bestaande uit ten minste twee deelnemers, dat is opgericht ten behoeve van uitvoering van activiteiten

  • 7.

    Penvoerder: de door het samenwerkingsverband aangewezen natuurlijke persoon of rechtspersoon die als gemachtigde van het samenwerkingsverband optreedt

Artikel 2 Doel

 

Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager

  • 1.

    De subsidie kan worden aangevraagd door een onderneming, in de hoedanigheid als een rechtspersoon of natuurlijk persoon met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, die aan de ASW is gevestigd en daar ter plaatse gevelreclame voert of wil voeren.

  • 2.

    De subsidie kan worden aangevraagd door een samenwerkingsverband van ondernemingen zoals omschreven in lid 1, waarvan de ondernemingen uit het samenwerkingsverband aan de ASW gevestigd zijn.

Artikel 4 Vaststellen subsidieplafond

  • Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    De volgende activiteiten komen (deels) voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      Kosten verwijderen oude gevelreclame.

    • b.

      De kosten voor het vervaardigen en plaatsen van de gevelreclame door de aannemer.

Activiteit a kan alleen in samenhang met activiteit b worden aangevraagd en wordt niet los gesubsidieerd.

Artikel 6 Eisen aan de aanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvrager dient de aanvraag in met e-Herkenning via www.utrecht.nl/subsidieaanpakgevelreclameASW.

  • 2.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen is het ontwerp van de te plaatsen gevelreclame vergund door de Gemeente Utrecht.

  • 3.

    Bij de aanvraag worden de volgende documenten aangeleverd:

    • a.

      Een omschrijving van de werkzaamheden met een financiële onderbouwing in de vorm van een begroting en offerte(s) van de subsidiabele activiteiten zoals genoemd in artikel 5;

    • b.

      Als de subsidie door een penvoerder wordt aangevraagd namens een samenwerkingsverband: een machtiging aan de penvoerder door alle aanvragers;

    • c.

      De verleende omgevingsvergunning gevelreclame inclusief de vergunde ontwerpen;

  • 4.

    Als een aanvrager in de voorgaande drie jaar geen subsidie bij burgemeester en wethouders heeft aangevraagd of indien de onderstaande gegevens zijn gewijzigd, levert de aanvrager bij de aanvraag ook de volgende gegevens aan:

    • a.

      Kopie bankafschrift waarop in ieder geval het rekeningnummer en de naam van de aanvrager duidelijk zichtbaar zijn;

    • b.

      Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • c.

      De statuten, als de aanvrager een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid is.

Artikel 7 Indieningstermijn aanvraag

Subsidie aanvragen kunnen van 1 oktober 2024 to t dat het budget is uitgeput of uiterlijk tot en met 30 september 2026 worden ingediend

  •  

Artikel 8 Maximale Subsidie

  • Per aanvrager of deelnemer van een samenwerkingsverband wordt maximaal € 3.000 excl. BTW aan subsidie verleend. De subsidie bedraagt maximaal 75% van de totale kosten van de subsidiabele activiteiten zoals genoemd in artikel 5 van deze nadere regel.

  • Bij verlening van de subsidie wordt 75% van het totaal te verlenen bedrag na het verkrijgen van de omgevingsvergunning uitbetaald en op basis van de bijbehorende offertes. De resterende 25% wordt uitbetaald na vaststelling van de subsidie.

Artikel 9 Verdeling subsidie

  • 1.

    In afwijking van artikel 4, eerste lid, tweede volzin, van de Asv verdelen burgemeester en wethouders het budget op de volgorde van binnenkomst over de volledige aanvragen.

  • 2.

    Als een aanvraag krachtens een verzoek conform artikel 4:5 van de Awb is aangevuld, geldt het moment waarop de aanvraag volledig is aangevuld als het moment van binnenkomst.

Artikel 10 Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen binnen 13 weken over de aanvraag.

Artikel 11 Vaststelling

In aanvulling op hoofdstuk 5 van de Asv dient de ondernemer of het samenwerkingsverband na de realisatie en ten behoeve van de vaststelling de volgende documenten in:

- Foto’s van de gevelreclame ten tijde van de aanvraag en foto’s van de gerealiseerde gevelreclame;

- Overzicht van de kosten, incl. eindfacturen van de gerealiseerde activiteiten;

- Wanneer de activiteiten niet conform de verleende vergunning zijn gerealiseerd stellen burgemeester en wethouders de subsidie op nihil vast.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze nadere regel geldt van 1 oktober 2024 tot en met 30 september 2026.

Artikel 13 Citeertitel

Deze nadere regel wordt aangehaald als Nadere regel subsidie gevelreclame Amsterdamsestraatweg.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 2 juli 2024.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis

Toelichting

Algemene toelichting

Burgemeester en wethouders hebben deze nadere regel vastgesteld met het doel het versterken van de van de economische vitaliteit en de ruimtelijke kwaliteit als onderdeel van het gebiedsgerichte programma voor de Amsterdamsestraatweg, geprioriteerd in het coalitieakkoord 2022-2026. De aanpak gevelreclame is een flankerende maatregel die parallel aan de herinrichting van de ASW een positieve bijdrage levert aan de uitstraling en beeldkwaliteit van de Amsterdamsestraatweg. Een aantrekkelijke uitstraling van de panden draagt bij aan het gewenste totaalbeeld.

Staatssteuntoets

De subsidie bevat geen staatssteun.

Van staatssteun is sprake wanneer voldaan is aan alle criteria uit artikel 107 van het Verdrag inzake de Werking van de Europese Unie (hierna: VWEU). Wanneer er sprake is van staatssteun, moet deze in beginsel ter goedkeuring gemeld worden bij de Europese Commissie.

De criteria uit artikel 107 van het VWEU zijn:

  • a.

    Is er sprake van een onderneming die een economische activiteit uitvoert?

  • b.

    Is de steun met staatsmiddelen bekostigd?

  • c.

    Verschaft de steun een economisch voordeel dat niet via de normale commerciële weg verkregen zou zijn?

  • d.

    Is de maatregel selectief: geldt deze voor één onderneming of een specifiek sector of regio?

  • e.

    Kan de steun de mededinging vervalsen of leiden tot een ongunstige beïnvloeding van het handelsverkeer in de EU?

Voor de subsidies op grond van deze nadere regel bestaat de kans dat dit een steun oplevert die aan alle deze criteria voldoet. Toch is er bij deze subsidie geen sprake van ongeoorloofde staatssteun, omdat subsidie op grond van deze regeling alleen wordt verleend indien aan de voorwaarden van Verordening (EU) Nr. 2023/2831 betreffende de toepassing van artikelen 107 en 108 op de-minimissteun van 13 december 2023 (de De-minimisverordening) wordt voldaan. De subsidie kan dan het handelsverkeer tussen de lidstaten niet ongunstig beïnvloeden en de mededinging niet vervalsen of dreigen te vervalsen omdat het om een beperkt bedrag gaat (maximaal € 300.000 over een periode van drie jaar).

Bij subsidies op grond van deze regeling wordt aan de voorwaarden van de de-minimisverordening voldaan, omdat er geen subsidies worden verstrekt boven de € 300.000 en de aanvrager voor verlening een de-minimisverklaring als bedoeld in artikel 7 lid 4 van de De-minimisverordening moet indienen.

 

Naar boven