Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Papendrecht 2024

 

De Gemeenteraad;

 

Gelezen het voorstel van het college van 16 april 2024;

 

gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3. van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015;

 

overwegende:

 

dat het wenselijk is verbinding tot stand te brengen tussen de verschillende beleidsterreinen in het sociale domein;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de

 

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Papendrecht 2024

 

 

Artikel 1. Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Papendrecht.

  • b.

    Belanghebbenden: de inwoners van de gemeente Papendrecht, in het bijzonder mensen die om persoonlijke, financiële, sociale en/of maatschappelijke redenen in een kwetsbare positie verkeren.

  • c.

    Adviesraad: Adviesraad Sociaal Domein Papendrecht, het adviesorgaan, zoals bedoeld in deze verordening.

  • d.

    Achterban: cliënten en/of hun vertegenwoordigers, belangengroeperingen en overige belanghebbenden in het sociaal domein.

  • e.

    Sociaal domein: sociaal domein: de beleidsterreinen behorend tot de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet en daarmee direct samenhangende onderwerpen (algemeen jeugdbeleid, senioren, armoede, schuldhulpverlening, inburgering);

  • f.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

  • g.

    Cliënt: een jeugdige of zijn ouders of pleegouders als bedoeld in artikel 1 van de Jeugdwet, voor zover de jeugdige (conform de Jeugdwet) woonplaats heeft in de gemeente Papendrecht; een persoon als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning; een persoon als bedoeld in artikel 7 van de Participatiewet.

  • h.

    Behandelend ambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op het (sub)domein waarop de adviesraad adviseert.

  • i.

    Contactambtenaar: Een ambtenaar die fungeert als contactpersoon tussen de adviesraad en de gemeente.

 

Artikel 2. Taken

  • 1.

    De adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren en informeren over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het sociaal domein:

    • jeugd;

    • zorg en maatschappelijke ondersteuning;

    • werk en inkomen;

en daarmee direct samenhangende onderwerpen zoals omgeschreven onder art. 1, lid e.

  • 2.

    De adviesraad is een adviesorgaan van het college en brengt gevraagd en ongevraagd een niet bindend advies uit over relevante aangelegenheden binnen het sociaal domein, waaronder de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet.

  • 3.

    Voorafgaand aan het uitbrengen van advies kan overleg plaatsvinden tussen de adviesraad en de verantwoordelijk wethouder(s). Eveneens kan overleg plaatsvinden met een of meer ambtenaren van de gemeente.

  • 4.

    Voordat een ongevraagd advies wordt uitgebracht, informeert de adviesraad de verantwoordelijk wethouder(s).

  • 5.

    De adviesraad stelt zich tot doel om met haar adviezen een bijdrage te leveren aan:

    • het bevorderen van de zelfredzaamheid, eigen kracht en participatie van belanghebbenden;

    • een samenleving waarin iedereen op gelijkwaardige wijze deelneemt aan de samenleving en tot zijn recht kan komen, ongeacht culturele achtergrond, geslacht, leeftijd, talenten en/of beperkingen;

    • het verbeteren van de kwaliteit van gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan binnen het sociaaldomein.

  • 6.

    De adviesraad zorgt voor de wettelijk voorgeschreven burger- en cliëntenparticipatie, vermeld in de Wmo, de Participatiewet, de Jeugdwet en de WSW, conform deze verordening.

  • 7.

    De adviesraad stelt zich tot taak om haar achterban te informeren en actief te betrekken door hen te informeren en te raadplegen en geeft in het advies aan hoe de achterban is betrokken.

  • 8.

    De adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken met betrekking tot een individuele casus.

  • 9.

    De leden van de adviesraad, en eventueel geconsulteerde achterban, zijn verplicht informatie, welke aan hen uit hoofde van hun lidmaatschap van de adviesraad of als geconsulteerde achterban vertrouwelijk of onder embargo is verstrekt, vertrouwelijk te behandelen.

  • 10.

    De adviesraad levert jaarlijks op 1 mei bij het college een jaarverslag aan met daarin een terugblik over het voorgaande jaar.

 

Artikel 3. Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit 9 leden, en een voorzitter.

  • 2.

    De leden van de adviesraad zijn inwoners van de gemeente Papendrecht.

  • 3.

    De leden van de adviesraad bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Papendrecht, zijn geen lid van het college of de raad, zijn geen ambtenaar van de gemeente Papendrecht en bekleden geen functies waarmee een mogelijke belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de adviesraad en taken van die functie.

  • 4.

    Leden van de adviesraad vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving en zijn inwoners met visie en/of deskundigheid en/of ervaring op één of meerdere terreinen van het Sociaal Domein.

  • 5.

    Bij de samenstelling van de adviesraad wordt gestreefd naar een evenredige verdeling over de diverse domeinen.

  • 6.

    De adviesraad stelt een algemene profielschets op voor zijn leden, waarin de basis aan algemene kwaliteiten en eigenschappen die van een lid worden verwacht zijn opgenomen. Bij het vervullen van een vacature wordt deze profielschets aangevuld met een specifieke detaillering naar de gewenste achtergrond en deskundigheid van het te benoemen lid.

  • 7.

    De leden van de adviesraad worden benoemd door het college op bindende voordracht van de adviesraad. De voor te dragen leden dienen te voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in de profielschets bedoeld in het vorige lid.

  • 8.

    De adviesraad kiest uit zijn midden een vice-voorzitter.

 

Artikel 4. Voorzitter van de adviesraad

  • 1.

    De voorzitter van de adviesraad is onafhankelijk en vertegenwoordigt de adviesraad naar buiten toe. De voorzitter van de adviesraad ondertekent alle officiële stukken van de adviesraad, waaronder de adviezen van de adviesraad.

  • 2.

    De voorzitter van de adviesraad is woonachtig in de gemeente Papendrecht en heeft aantoonbare binding met de samenleving van de gemeente Papendrecht.

  • 3.

    De voorzitter van de adviesraad bekleedt geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Papendrecht, is geen lid van het college of de raad, is geen ambtenaar van de gemeente Papendrecht en bekleedt geen functies waarmee een mogelijke belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de adviesraad en taken van die functie.

  • 4.

    De adviesraad stelt een profielschets op voor de voorzitter, waarin de kwaliteiten, en eigenschappen die van de voorzitter worden verwacht zijn opgenomen.

  • 5.

    De voorzitter wordt benoemd door het college op bindende voordracht van de adviesraad.

 

Artikel 5. Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Het college wijst een ambtelijk secretaris aan. De ambtelijk secretaris heeft geen stemrecht in de adviesraad. De ambtelijk secretaris zorgt voor goede administratieve ondersteuning van de adviesraad.

  • 2.

    Tot de taken van de ambtelijk secretaris behoren uitsluitend:

    • a.

      het in samenwerking met de voorzitter opstellen van de agenda van de vergaderingen van de adviesraad;

    • b.

      het tijdig verzenden van de agenda met de bijbehorende stukken ten behoeve van de vergaderingen van de adviesraad;

    • c.

      het bijwonen van alle vergaderingen van de adviesraad en het zorgdragen voor een verslag en/of besluitenlijst en de publicatie daarvan;

    • d.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van uitgebrachte adviezen;

    • e.

      het terugkoppelen van besluiten van het college naar aanleiding van uitgebrachte adviezen aan de adviesraad;

    • f.

      de sollicitatiecommissie adviseren en ondersteunen.

 

Artikel 6. Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    Er wordt door de adviesraad een sollicitatiecommissie gevormd, die bestaat uit drie leden van de adviesraad. De ambtelijk secretaris ondersteunt en adviseert deze sollicitatiecommissie bij haar werkzaamheden.

  • 2.

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd door het college op voordracht van de sollicitatiecommissie.

  • 3.

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen voor maximaal één periode van vier jaar worden herbenoemd.

  • 4.

    Na de maximale zittingsduur van twee periodes mag een aftredend lid en een aftredend voorzitter zich gedurende vier jaar niet opnieuw kandidaat stellen.

  • 5.

    De adviesraad dient jaarlijks voor 1 mei een rooster van aftreden op te stellen.

  • 6.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens eenmalige herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 5;

    • d.

      door ontslag op voordracht van minimaal tweederde van het totaal aantal leden en de voorzitter van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting als lid van de adviesraad ongewenst wordt geacht.

    • e.

      als een lid van de adviesraad op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten van de adviesraad verzuimt;

  • De voorzitter van de adviesraad draagt een lid van de adviesraad aan het college voor ontslag voor. Het college neemt een besluit over het ontslag van het lid van de adviesraad.

  • 7.

    Indien een lid gedurende een half jaar of langer met gegronde reden niet in de gelegenheid is om de vergaderingen van de adviesraad bij te wonen, kan het college op verzoek en voordracht van de adviesraad een tijdelijke vervanger benoemen.

  • 8.

    Het voorzitterschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor de voorzitter van de adviesraad is benoemd, behoudens herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan de voorwaarden genoemd in artikel 4;

    • d.

      op voordracht van minimaal tweederde van het totaal aantal leden van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van de voorzitter van de adviesraad, waardoor voortzetting van het voorzitterschap van de adviesraad ongewenst wordt geacht;

    • e.

      als de voorzitter van de adviesraad op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten van de adviesraad verzuimt;

De vicevoorzitter van de adviesraad draagt de voorzitter van de adviesraad aan het college voor ontslag voor. Het college neemt een besluit over het ontslag van de voorzitter van de adviesraad.

 

Artikel 7. Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn in principe openbaar. De adviesraad kan er incidenteel voor kiezen een (gedeeltelijk) besloten vergadering te organiseren, mits hiervoor reden aanwezig wordt geacht.

  • 2.

    De adviesraad plant voorafgaand aan een nieuw kalenderjaar tien vergaderingen en twee reserve vergaderingen in. De adviesraad vergadert zoveel meer of minder als de voorzitter of tenminste een meerderheid van de leden het nodig acht.

  • 3.

    De voorzitter organiseert de vergaderingen van de adviesraad en stelt met inbreng van de achterban en de contactambtenaar de agenda op.

  • 4.

    De voorzitter draagt zorg dat de uitnodiging, de agenda en de bijbehorende stukken, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste zeven werkdagen voor het houden van de vergadering worden verstrekt.

  • 5.

    Alle leden en de voorzitter van de adviesraad zijn stemgerechtigd. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen. Bij gelijke stemverdeling heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Besluiten kunnen alleen worden genomen indien tenminste tweederde van de leden aanwezig is.

  • 6.

    De adviesraad kan een behandelend ambtenaar en/of externe deskundigen uitnodigen om tijdens een vergadering toelichting te geven.

  • 7.

    De contactambtenaar woont in principe (een deel van) elke vergadering bij.

  • 8.

    De adviesraad kan een wethouder uitnodigen de vergadering bij te wonen aangaande een specifiek onderwerp.

  • 9.

    Wethouders en behandelende ambtenaren mogen een vergadering bijwonen wanneer zij het nodig vinden relevantie informatie te delen met of op te halen in de adviesraad. Zij maken vooraf via de ambtelijke secretaris hun aanwezigheid kenbaar.

 

Artikel 8. Procedure en verplichtingen gemeente

  • 1.

    Het college vraagt over relevante beleidsontwikkeling, beleidsvoornemens en evaluatie van beleid advies aan de adviesraad.

  • 2.

    Op een gevraagd advies dient de adviesraad binnen een periode van 6 weken schriftelijk een advies in bij het college.

  • 3.

    Indien spoed vereist is, kan in overleg met de adviesraad, de behandelend ambtenaar en contactambtenaar worden afgeweken van de onder lid 2 genoemde termijn.

  • 4.

    Een besluit van het college waar de adviesraad een advies over heeft uitgebracht, wordt door het college schriftelijk en voorzien van een motivering meegedeeld aan de adviesraad na behandeling van het advies bij het collegevoorstel.

  • 5.

    Bij raadsvoorstellen informeert het college de raad over het advies van de adviesraad en de reactie daarop van het college.

 

Artikel 9. Ondersteuning Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat aan de adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad.

  • 2.

    Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de adviesraad. De contactambtenaar zorgt voor beleidsinhoudelijke ondersteuning van de adviesraad.

  • 3.

    De voorzitter en/of leden van de adviesraad overleggen met de contactambtenaar, de behandelend ambtenaar en/of de bij het sociaal domein betrokken wethouders over lopend en nieuw beleid, ideeën en plannen binnen het sociaal domein.

  • 4.

    Voor de vergaderingen van de adviesraad, stelt het college een toegankelijke vergaderlocatie ter beschikking.

  • 5.

    De samenwerking tussen de gemeente en de adviesraad wordt jaarlijks geëvalueerd door de voorzitter en één lid van de adviesraad, de contactambtenaar en de betrokken wethouder(s).

 

Artikel 10. Budget Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Ten behoeve van de adviesraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld. Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, raadpleging achterban, voorlichting en public relations, bijwonen studiedagen of symposia, groepsbindende activiteiten en organisatiekosten en dergelijke.

  • 2.

    De adviesraad besteedt dit budget naar eigen inzicht binnen de taken.

  • 3.

    Verantwoording van de uitgaven uit het ter beschikking gestelde bedrag wordt eenmaal per jaar afgelegd als onderdeel van het jaarlijks, uiterlijk 1 mei. op te leveren inhoudelijk jaarverslag,

  • 4.

    Niet bestede middelen uit dit budget vloeien terug naar de algemene middelen.

  • 5.

    De leden van de adviesraad krijgen naast het budget genoemd in artikel 10 lid 1, een vaste, maandelijkse individuele onkostenvergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen.

  • 6.

    Het college stelt de hoogte van het budget, zoals genoemd in lid 1, en de onkostenvergoeding, zoals genoemd in lid 5, vast met inachtneming van de gemeentebegroting.

 

Artikel 11 Samenwerking Regionale Adviesraad Sociaal Drechtsteden

  • 1.

    De adviesraad draagt één lid voor als vertegenwoordiger in de adviesraad Drechtsteden. De vertegenwoordiger blijft lid van de adviesraad gedurende zijn of haar lidmaatschap in de adviesraad Drechtsteden.

  • 2.

    De vertegenwoordiger brengt verslag uit over zijn werkzaamheden voor de adviesraad Drechtsteden aan de adviesraad.

 

Artikel 12. Nadere regels en huishoudelijk reglement

  • 1.

    Deze verordening is leidend. Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels geven.

  • 2.

    De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast ter nadere regeling van het functioneren van de adviesraad.

 

Artikel 13. Gevallen waarin de verordening niet voorziet

In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, na de voorzitter te hebben gehoord.

 

Artikel 14. Benoeming leden en voorzitter eerste adviesraad

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 3, zesde en zevende lid, zal de adviesraad voor de eerste maal bestaan uit de personen die voor het inwerking treden van deze verordening zitting hadden in de Wmo-Adviesraad, zoals bedoeld Het 'Reglement WMO-adviesraad Papendrecht' uit 2023 en die zich desgevraagd door het college bereid hebben verklaard om lid te worden van de adviesraad.

  • 2.

    Voor de leden van de adviesraad die op grond van het eerste lid van dit artikel worden benoemd, wordt de eerste zittingstermijn bedoeld in artikel 6, derde lid, geacht te zijn aangevangen op het moment waarop zij lid werden van de Wmo-adviesraad

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 4, vierde en vijfde lid, zal het voorzitterschap van de adviesraad voor de eerste maal worden vervuld door de persoon die voor het inwerking treden van deze verordening voorzitter was van de Wmo-adviesraad bedoeld in het eerste lid.

  • 4.

    Voor de voorzitter die op grond van het vorige lid wordt benoemd, wordt de eerste zittingstermijn bedoeld in artikel 6, derde lid, geacht te zijn aangevangen op het moment waarop deze voorzitter werd van de Wmo-adviesraad.

 

Artikel 15. Intrekken 'Reglement WMO-adviesraad Papendrecht'

Het 'Reglement WMO-adviesraad Papendrecht' uit 2023 wordt ingetrokken per datum inwerkingtreding ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Papendrecht 2024’.

 

Artikel 16. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 juli 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Papendrecht 2024.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van 10 juni 2024,

De griffier, De burgemeester,

G.A. van Egmond, M.J.M. van Driel

Naar boven