Gemeenteblad van Rijswijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijswijk | Gemeenteblad 2024, 288826 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijswijk | Gemeenteblad 2024, 288826 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging Verordening Speelautomatenhallen Rijswijk 2020
De volgende definities worden aan de lijst begripsbepalingen toegevoegd en luiden als volgt:
De volgende definities worden aangepast en luiden als volgt:
Artikel 2 wordt gewijzigd en luidt als volgt uit:
Artikel 3 wordt gewijzigd en luidt als volgt:
Artikel 3 lndieningsvereisten exploitatievergunning
Een exploitatievergunning dient een ondernemer aan te vragen onder overlegging van:
een tekening/plattegrond op schaal van de beoogde inrichting, waaruit ten minste blijkt waar en in welk aantal kansspel- of behendigheidsautomaten worden opgesteld, waarbij meerspelers afzonderlijk zijn aangeduid en een omschrijving van de doelgroep waarop de ondernemer zich richt en van de wijze waarop de inrichting zal worden geëxploiteerd;
een verklaring omtrent het gedrag van de ondernemer of, indien de ondernemer een rechtspersoon is een verklaring omtrent gedrag voor rechtspersonen dan wel, een verklaring omtrent gedrag van ieder die de onderneming krachtens de statuten vertegenwoordigt, en van de bedrijfsleider(s) en beheerder(s);
De burgemeester is bevoegd nadere regels vast te stellen ten aanzien van onder andere:
de procedure van vergunningverlening, waarmee aan gegadigden voor de exploitatievergunning ruimte wordt geboden om naar de exploitatievergunning mee te dingen, waartoe tijdig voorafgaand aan de start van de aanvraagprocedure de noodzakelijke informatie bekend wordt gemaakt met betrekking tot de beschikbaarheid van de exploitatievergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.
In de tekst van artikel 4, eerste lid wordt de verwijzing naar artikel 11 vervangen door een verwijzing naar artikel 2 en luidt als volgt:
In de tekst van artikel 4, tweede lid wordt de verwijzing naar artikel 11 vervangen door een verwijzing naar artikel 2. Ook wordt een verwijzing opgenomen naar de Nadere regels en luidt als volgt:
In artikel 4 komen het derde, het vierde en het vijfde lid te vervallen.
Aan artikel 5 wordt een derde en een vierde lid toegevoegd en luiden als volgt:
Artikel 6 Tenaamstelling en voorschriften
In artikel 6 wordt in het tweede lid ook de enkelvouds vorm van namen opgenomen en luidt als volgt:
In artikel 6 wordt in het derde lid onder a en onder b de verwijzing naar de speelautomatenhal toegevoegd en luidt als volgt:
In artikel 6 wordt in het derde lid onder e gewijzigd en luidt als volgt:
In artikel 6 wordt in het derde lid onder f gewijzigd en luidt als volgt:
In artikel 7 wordt in het eerste lid onder a, een aa ingevoegd en luidt als volgt:
In artikel 7 wordt in het eerste lid onder a en b gewijzigd en luiden als volgt:
In artikel 7 wordt in het eerste lid onder g toegevoegd en luidt als volgt:
Artikel 8 Vervallen vergunning
In artikel 8 wordt het eerste lid en onder a, b en c gewijzigd en luiden als volgt:
In artikel 8 wordt een derde lid toegevoegd en luidt als volgt:
Artikel 8a Wijziging beheerder of bedrijfsleider
Artikel 8a wordt toegevoegd en luidt als volgt:
Indien een in de vergunning vermelde bedrijfs/eider of beheerder niet meer als zodanig werkzaam is, dient de vergunninghouder binnen vier weken nadat deze situatie is ontstaan een aanvraag tot wijziging van de vergunning in. De vergunninghouder verstrekt daarbij de gegevens, bedoeld in artikel 4 eerste lid onder a en f.
Artikel 9 Intrekken vergunning
In artikel 9 wordt in het eerste lid aanhef en onder c een tekstuele toevoeging gedaan en luiden als volgt:
Artikel 10 Overlijden ondernemer
In artikel 10 eerste en tweede lid wordt het woord 'exploitatie' vervangen door 'speelautomatenhal' en luiden als volgt:
In artikel 10 wordt het vierde lid gewijzigd en luidt als volgt:
Artikel 11 Bekendmaking van beschikbaarheid
Artikel 12 wordt tekstueel gewijzigd en luidt als volgt:
Overtreding van enig artikel van deze verordening en van de krachtens deze verordening gegeven voorschriften wordt- voor zover niet strafbaar gesteld in artikel 31 van de wet - gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie.
In artikel 15 wordt de geldigheid van de exploitatievergunning gewijzigd en luidt als volgt:
Een vergunning, verleend op grond van de Verordening Speelautomatenhallen Rijswijk, die op het moment van inwerkingtreding van deze verordening geldig is, geldt als vergunning, bedoeld in artikel 2, tweede lid, waarvan de geldigheid afloopt na vijftien jaar, te rekenen vanaf 1 april 2020.
De algemene toelichting op de Verordening Speelautomatenhallen Rijswijk wordt aangepast dan wel aangevuld op diverse onderdelen.
In het algemene deel van de toelichting onder 1.6, wordt tekst gewijzigd en luidt als volgt:
Op grond van de jurisprudentie, mag de duur van een vergunning voor een economische activiteit in beginsel niet van onbepaalde (of van een buitensporig lange) duur zijn verleend, omdat dit tot onevenredige bevoordeling van de vergunninghouder leidt. Aangenomen wordt dat een redelijke geldigheidsduur van de vergunning lang genoeg moeten zijn om de investeringen die gedaan zijn terug te verdienen en daarbij een redelijk rendement te maken. Uit jurisprudentie en wetgeving is niet op te maken welke concrete termijn gehanteerd moet worden voor de geldigheid van een gemeentelijke exploitatievergunning. De vergunning mag niet buitensporig lang zijn en moet de ondernemer in staat stellen een redelijke winst te maken.
De ontstaande praktijk is dat veel vergunningen voor speelautomatenhallen worden vergund voor een periode van tussen de 10 of 15 jaar. Van deze periode is algemeen aanvaard dat hij niet buitensporig lang is.
In de verordening tot wijziging van de 'Verordening Speelautomatenhallen Rijswijk 2020' wordt de vergunningstermijn verlengd van 10 jaar naar 15 jaar. De verlenging van de geldigheidsduur heeft met diverse aspecten te maken. Bij het bepalen van de geldigheidsduur wordt de termijn die de vergunninghouder nodig heeft voor het terugverdienen van zijn investeringen in acht genomen.
Waar in het verleden een geldigheidsduur van 10 jaar afdoende leek, is de praktijk weerbarstiger gebleken.
In het, in opdracht van de gemeente Amsterdam, door het Bureau voor Economische Argumentatie (BEA), uitgevoerde onderzoek "Gokken met beleid" wordt op basis van diverse ontwikkelingen geconcludeerd dat een geldigheidsduur van 15 jaar passend is. Het onderzoek noemt met name ontwikkelingen zoals de invoering van het Centraal Register Uitsluiting kansspelen (CRUKS) en daarmee gepaarde hoge kosten, een (destijds aanstaand, inmiddels ingevoerd) volledig rookverbod, het legaliseren van de online- kansspelmarkt waardoor de bezoekersaantallen in speelautomatenhal/en teruglopen en sluitingen vanwege het corona-tijdperk als invloeden op het verdienvermogen van speelautomatenhal/en.
Een termijn moet daarentegen niet te kort zijn, dat de ondernemer (of ondernemers) afzien van het doen van de noodzakelijke en gewenste investeringen. Het afzien van dergelijk investeringen, zeker wanneer die zien op de preventie van gokverslaving, heeft nadelige consequenties. Een periode van 15 jaar is redelijke termijn waarbij investeringen in apparatuur die bijdraagt aan het voorkomen van gokverslaving, en training en opleiding van de medewerkers en bedrijfsleiders, kunnen worden 'afgeschreven' en er redelijke winst gemaakt kan worden.
De belastingdienst hanteert minimale afschrijvingstermijnen voor:
Elektronische apparatuur en inventaris (5 jaar)
Een ondernemer kan, bij de indiening van zijn aanvraag en bij het opstellen van zijn ondernemingsplan, rekening houden met de termijn die in deze verordening gesteld wordt.
In het algemene deel van de toelichting onder 1.7, wordt tekst toegevoegd en luidt als volgt:
Ten aanzien van het aantal speelautomatenhal/en in de gemeente, wijzigt de verordening niet. Bij de bepaling van het maximum is de omvang en het inwoneraantal mede bepalend. Hiervoor is ook gekeken naar het beleid van omliggende (grotere) gemeenten. In Amsterdam geldt een maximum van 21 speelautomatenhal/en. Dit komt neer op één speelautomatenhal per ca. 39.000 inwoners. In Rotterdam is er één speelautomatenhal per ca. 51.000 inwoners. Zoetermeer kent één speelautomatenhal per ca. 42.000 inwoners, Dordrecht één per 29.000 en Den Haag één per ca. 81.000 inwoners.
Naast dat het een vorm van entertainment is, die de aantrekkelijkheid van je stad kan vergroten, staat het ook op gespannen voet met het restrictieve overheidsbeleid dat o.a. gericht is op de beheersing van de kansspelverslaving.
De toelichting bij artikel 2 wordt gewijzigd en luidt als volgt:
In artikel 2, eerste lid, is het verbod opgenomen om, zonder daartoe strekkende vergunning, een speelautomatenhal te vestigen of te exploiteren.
Het verbod heeft als grondslag 149 jo. 154 van de Gemeentewet. Door opname van het gebod en strafbaarstelling (in artikel 12) in deze verordening is handhaving ook mogelijk door toezichthouders die door de gemeente zijn aangewezen. De aanwijzing van de toezichthouders vindt plaats op grond van artikel 13 van de verordening.
Het tweede lid bevat de beperking dat de burgemeester bevoegd is om één vergunning te verlenen. Art. 30c, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wet op de kansspelen opent de mogelijkheid dat de gemeentelijk wetgever het exploiteren van speelautomatenhallen in zijn geheel verbiedt dan wel in beperkte mate met vergunning van de burgemeester toestaat. Van deze mogelijkheid gebruik maken en daarbinnen één vergunning toestaan is niet in strijd met deze wet. De mogelijkheid scheppen bij verordening om vergunning te verlenen houdt ook in de mogelijkheid om ten hoogste één vergunning te verlenen. Voor de overwegingen ter bepaling van dit maximum, zie het algemeen deel van de toelichting.
De duur van de geldigheid van de vergunning is gewijzigd. De vergunning is vijftien jaar geldig. Voor de overwegingen ter bepaling van deze termijn, zie het algemeen deel van de toelichting.
Deze vergunning, bedoeld in dit artikel, afgegeven door de burgemeester, is de gemeentelijke exploitatievergunning. Deze is te onderscheiden van de vergunningen die door de Kansspelautoriteit worden verleend.
De locatie waar de speelautomatenhal binnen de gemeente gevestigd kan zijn is beperkt. De locatie is beperkt tot de op de kaart ingetekende gebieden.
De toelichting op artikel 3 wordt gewijzigd en luidt als volgt:
Artikel 3 Indieningsvereisten exploitatievergunning
Dit artikel regelt welke documenten bij een vergunningaanvraag dienen te worden overgelegd. Het betreft naast de reguliere contactgegevens, legitimatiebewijzen ook enkele documenten en aanvullende informatie die hieronder toegelicht worden.
Onderdeel f heeft betrekking op bewijs over de mogelijkheid om over de ruimte te beschikken. Dat kan zijn in de vorm van een bewijs van eigendom, een (voorlopige) huurovereenkomst, of anderszins.
Onderdeel g wordt verlangd met het oog op voorkomen van criminaliteit. De verklaring omtrent gedrag voor rechtspersonen (VOG RP) kan worden overgelegd in plaats van een individuele VOG per persoon. Voorwaarde daarbij is wel dat bij de VOG RP ook alle relevante (natuurlijke) personen worden betrokken bij de beoordeling.
Onderdeel h heeft betrekking op een bewijs van de kennis van de bedrijfsleider(s) en beheerder(s) op het terrein van kansspel-verslaving. Deze personen moeten de kennis hebben die is neergelegd in het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen in artikel 6 van dat besluit. Deze eisen zijn weer verder uitgewerkt in Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. In de regeling wordt als bewijsstuk aangewezen het "GGZ Nederland certificaat verslavingsproblematiek voor speelautomatencentra". Dit is het bewijsstuk dat overgelegd moet worden.
Onderdeel i betreft een aanvraagformulier voor de BIBOB-toets. Deze BIBOB-toets wordt uitsluitend uitgevoerd voor de aanvrager aan wie de gemeente voornemens is de vergunning te verlenen. Om tijdverlies te voorkomen, wordt het passend geacht om de aanvraagformulieren voor de toets al bij de aanvraag te laten overleggen.
Het tweede lid is nieuw. Het bepaalt dat de ondernemer bij zijn inschrijving ook de plannen voor de preventie van gokverslaving moet overleggen net als de plannen voor het voorkomen van overlast, verstoring van het leefklimaat en verstoring van de openbare orde. Deze plannen worden betrokken bij het stellen van de voorschriften aan de vergunning. Daarbij worden de plannen gebruikt voor de beoordeling in het selectieproces.
Deze vier aanvullende documenten die integraal deel uitmaken van de aanvraag zijn nader toegelicht in nadere regels (Besluit van de burgemeester van de gemeente Rijswijk houdende nadere regels omtrent beoordeling aanvraag vergunning Speelautomatenhal'). Een verwijzing naar de nadere regels wordt voldoende geacht.
Aan de toelichting op artikel 4 wordt tekst toegevoegd en luidt als volgt:
De burgemeester van Rijswijk heeft nadere regels vastgesteld. Aanvragen voor de vrijgekomen vergunning worden beoordeeld op basis van de criteria en het beoordelingsmechanisme zoals opgenomen in deze nadere regels ('Besluit van de burgemeester van de gemeente Rijswijk houdende nadere regels omtrent beoordeling aanvraag vergunning Speelautomatenhal'). In de nadere regels omtrent de beoordeling van de aanvragen staat beschreven wat de aanvraagprocedure omvat, binnen welke termijn er een aanvraag ingediend kan worden, welke informatie er aangeleverd moet worden en op welke wijze. Tenslotte is aangegeven hoe de ingediende aanvragen worden beoordeeld en geselecteerd.
In de toelichting op artikel 5 wordt de verwijzing naar artikel 11 vervangen door een verwijzing naar artikel 3 en luidt als volgt:
Bij de bekendmaking op grond van artikel 3 derde lid, zou uitgegaan moeten worden van deze termijn.
Artikel 8 Vervallen vergunning
De tekst van de toelichting op artikel 8 wordt gewijzigd en luidt als volgt:
Dit artikel regels het van rechtswege vervallen van een vergunning. Het eerste lid bevat de gronden waardoor van rechtswege verval intreedt.
Artikel 11 Bekendmaking van beschikbaarheid
De toelichting op artikel 11 komt te vervallen.
Bij artikel 13 wordt een toelichting opgenomen en luidt als volgt:
Artikel 34 van de wet bepaalt dat met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij (rechtstreeks in de wet) of krachtens (in deze verordening) titel VA, paragraaf 2, van de wet de bij besluit van de burgemeester aangewezen ambtenaren en personen zijn belast. Van dit besluit wordt mededeling gedaan door plaatsing in de Staatscourant.
Bij artikel 15 wordt de toelichting gewijzigd en luidt als volgt:
De overgangsrechtelijke termijn wordt gelijkgetrokken met de geldigheidsduur van 15 jaar voor een exploitatievergunning, zoals bepaald in artikel 2 van deze verordening.
De gewijzigde artikelen op de Verordening Speelautomatenhallen Rijswijk 2020 treden in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking ervan.
Deze verordening wordt aangehaald als de Gewijzigde verordening Speelautomatenhallen gemeente Rijswijk 2020.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-288826.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.