Besluit tot wijziging van de Legesverordening gemeente Utrecht 2024 in verband met de nul-emissiezone stadslogistiek

De raad van de gemeente Utrecht

  • Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 mei 2024;

  • Gelet op artikel 216 en 229, eerste lid, aanhef en onder b van de Gemeentewet;

Overwegende dat;

  • het college op 14 februari 2024 het “Ontwerp-verkeersbesluit nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto's” heeft genomen om per 1 januari 2025 de nul-emissiezone Utrecht in te voeren, en uiterlijk 18 juni 2024 het definitieve verkeersbesluit beoogt te nemen.

  • het college uiterlijk 18 juni 2024 het “Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's en milieuzones voor personenauto’s en autobussen Gemeente Utrecht 2025” beoogt vast te stellen, wat op 1 juli 2024 in werking treedt en op grond waarvan ontheffingen kunnen worden aangevraagd;

  • ontheffingen vanaf 1 juli 2024 aangevraagd kunnen worden bij het Centraal Loket 1.0.

Besluit de Legesverordening Utrecht 2024 als volgt te wijzigen:

Artikel I

De Legesverordening Utrecht 2024 wordt als volgt gewijzigd:

  • A.

    In de Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2024 onder III Programma Bereikbaarheid toe te voegen:

7. Ontheffingen van de nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's

  • 1.

    Een langdurige ontheffing als bedoeld in § 1 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s en milieuzones voor personenauto’s en autobussen Gemeente Utrecht 2025, met uitzondering van de ontheffing voor particuliere bedrijfs- en vrachtauto's als bedoeld in artikel 7

100 euro

  • 2.

    Een langdurige ontheffing voor particuliere bedrijfs- of vrachtauto's als bedoeld in artikel 7 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's en milieuzones voor personenauto’s en autobussen Gemeente Utrecht 2025

60 euro

  • 3.

    Dagontheffing als bedoeld in § 2 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's en milieuzones voor personenauto’s en autobussen Gemeente Utrecht 2025

30 euro

  • 4.

    Ontheffing in verband met bedrijfseconomische omstandigheden als bedoeld in artikel 12 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's en milieuzones voor personenauto’s en autobussen Gemeente Utrecht 2025

250 euro

  • 5.

    Ontheffing waarbij toepassing wordt gegeven aan de afwijkingsbevoegdheid als bedoeld in artikel 13 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s en milieuzones voor personenauto’s en autobussen Gemeente Utrecht 2025

250 euro

Artikel II

De datum van ingang van heffing is 1 juli 2024.

Artikel III

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad;

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 juni 2024.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De griffier,

Merel van Hall

Toelichting

Algemeen deel

De gemeenteraad heeft in december 2020 besloten om per 1 januari 2025 een nul-emissiezone stadslogistiek in te voeren binnen de huidige milieuzone grenzen. De raad heeft dat gedaan met het oog op verbetering van de luchtkwaliteit en ter beperking van de CO2-uitstoot. In januari 2025 heeft het college hiertoe een ontwerp-verkeersbesluit genomen, waarbij de planning is dat deze in juni 2025 definitief is vastgesteld.

Utrecht is niet de enige gemeente die een nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s invoert. Er zijn 28 andere gemeenten die ook een nul-emissiezone gaan invoeren. Om te voorkomen dat de regels voor toegang tot de verschillende nul-emissiezones van de gemeenten uiteen zouden gaan lopen en er een lappendeken van regels zou ontstaan, zijn de overgangsregelingen en vrijstellingen voor de nul-emissiezone in landelijke wetgeving (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) opgenomen en is sprake van grotendeels geharmoniseerd ontheffingenbeleid van de gemeenten die een nul-emissiezone gaan invoeren.

Vanwege de financiële impact die de invoering van de nul-emissiezone op een deel van de ondernemers heeft, is het van belang dat deze ondernemers ruim voor invoering van de nul-emissiezone per 1 januari 2025 weten of zij voor een ontheffing in aanmerking komen. Daarom treedt het ontheffingenbeleid per 1 juli 2024 in werking en kunnen zij vanaf dan ontheffingsaanvragen worden ingediend. Daarmee is ook wijziging van de legesverordening per 1 juli 2024 nodig, zodoende kunnen per 1 juli 2024 ook leges in verband met de behandeling van de aanvragen worden geheven.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Hiermee wordt aan de Legestabel 2024 in de bijlage van de Legesverordening Utrecht 2024 bij het onderdeel III Programma Bereikbaarheid punt 7 toegevoegd. Per ontheffingstype is bepaald welk bedrag wordt geheven.

Artikel 2

Hierin is bepaald dat de datum van heffing per 1 juli 2024 ingaat. Zodoende is zeker gesteld dat de kosten die worden gemaakt door de leges kunnen worden gedekt.

Artikel 3

In artikel 3 is bepaald dat de legesverordening een dag na publicatie in werking treedt. Door publicatie voor 1 juli 2024 is daarmee gewaarborgd dat de heffing ook daadwerkelijk per 1 juli 2024 plaats kan vinden.

 

Naar boven