Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 286837 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 286837 | ander besluit van algemene strekking |
Inrichtingsbesluit markt Plein 40-45 in Amsterdam
Artikel 1 Grenzen en tijden van de markt
De grenzen van de markt zijn zoals aangegeven op de bijgevoegde marktplattegrond. Het op de marktplattegrond als marktterrein aangeduide gebied is beschikbaar van 5.30 uur tot 20.30 uur op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag voor het houden van de markt en voor de op- en afbouw van de markt en het reinigen van het terrein.
Artikel 3 Afmetingen marktplaatsen
Zoals aangegeven op de marktplattegrond in de bijlage, zijn de afmetingen van een enkelvoudige marktplaats 4 meter breed en de diepte van de marktplaatsen is:
Artikel 4 Verdeling van de plaatsen over de markt
De marktplaatsen zijn opgesteld en genummerd zoals aangegeven op de marktplattegrond in de bijlage.
Artikel 6 Plaatsen eigen verkoopinrichting
De volgende marktplaatsen zijn aangewezen als plaats voor eigen verkoopinrichting: 107 t/m 118, 121 t/m 124, 142 t/m 147 en 148 t/m 150.
Aldus besloten op 18 juni 2024.
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Nieuw-West,
De voorzitter
Emre Ünver
De secretaris
Elmer Burke
Het college acht het nodig om een nieuw inrichtingsbesluit voor de markt Plein 40-45 vast te stellen, aangezien de vorige inrichting niet langer aansloot bij de praktijk, de experimentele zone-plaatsen niet voorzien in een behoefte, en de beheersbaarheid van de markt wordt verbeterd door ook brancheplaatsen aan te wijzen voor de verkoop van aardappelen, groente en fruit.
De tijden waarop het terrein is aangewezen als marktterrein komen overeen met hoe de markt functioneert. Dit is de tijdspanne die nodig is voor de opbouw van de markt, de verkooptijden en de afbouw van de markt en inclusief de tijd die nodig is om het marktterrein te reinigen.
De bijzondere marktplaatsen worden idealiter ingenomen zoals aangewezen. Door twee- en meervoudige marktplaatsen aan te wijzen, wordt de kans daarop groter. Hiermee wordt namelijk voorkomen dat een ondernemer die passend is voor het type plaats en er op grond van zijn anciënniteit ook in aanmerking voor komt, deze moet delen en daardoor mogelijk zelf onvoldoende ruimte overhoudt om zijn recht op een plek te verzilveren. Zo wordt de kans op een betere gewenste bezetting van de markt vergroot. Indien een twee- of meervoudige marktplaats niet als zodanig in gebruik genomen wordt, kan – met uitzondering van de plaatsen die zijn aangewezen voor de verkoop van AGF – de plaats op dagelijkse basis worden opgedeeld en als enkelvoudige marktplaatsen worden toegewezen zolang dit compatibel is met de voorzieningen.
De reden dat de AGF-plaatsen niet worden opgedeeld, is dat een van de speerpunten is om de overlast van een teveel aan AGF-handel terug te dringen. Uitsluitend twee- of meervoudige marktplaatsen ter beschikking stellen voor AGF is daarvoor een van de belangrijkste instrumenten. Het effect van deze ingreep wordt teniet gedaan als deze plaatsen bij afwezigheid van de vergunninghouder alsnog door twee of drie verschillende groenteboeren kunnen worden geclaimd.
Op bakplaatsen ‘zwaar’ is het toegestaan om etenswaren te bereiden met gebruik van een verwarmingstoestel, bak- en/of kookinstallatie, inclusief het gebruik van frituur. Het aantal zware bakplaatsen komt overeen met het minimale benodigde aantal dat in de praktijk wordt gebruikt op deze markt.
Met het oog op de brandveiligheid worden bakplaatsen alleen toegestaan in de buitenste dubbele rij marktplaatsen aan de kant van de Slotermeerlaan. Een aanvullende reden hiervoor is dat bakplaatsen, om mogelijke geuroverlast te voorkomen, idealiter niet terechtkomen naast de kramen van vergunninghouders die bijvoorbeeld textiel verkopen. Om overbelasting van de stroomvoorzieningen te voorkomen kunnen er maximaal vier verschillende ondernemers per blok een bakplaats innemen.
Het gebruik van verkoopwagens is toegestaan in de dubbele rij aan de kant van het fietspad aan de Slotermeerlaan. Alle overige marktplaatsen moeten worden ingenomen met een kraam. De opstelling van de markt oogt dan samenhangend; en de aaneenschakeling van marktkramen draagt bij aan een efficiënte op- en afbouw van de markt. Marktkramen staan bovendien stabieler wanneer ze aaneengesloten staan.
In het inrichtingsbesluit kunnen brancheplaatsen worden aangewezen als er redenen zijn om die branches op bepaalde plekken te situeren, of omdat het voor de diversiteit van het aanbod gewenst is dat er voor die branche een plek is gereserveerd. Op een algemene warenmarkt als Plein 40-45 moeten mensen terechtkunnen voor hun dagelijkse benodigdheden. Het winkelcentrum op Plein 40-45 biedt al een zeer breed aanbod, vooral op het gebied van non-food. De markt vult dit goed aan, zowel met food als non-food.
Er zijn vijf warengroepen waarvoor brancheplaatsen worden aangewezen: noten en zuidvruchten, gedroogde kruiden en specerijen, aardappelen, groente en fruit (AGF), vis en bloemen en planten. Door brancheplaatsen te creëren wordt de kans vergroot dat bezoekers versgebrande noten en gedroogde kruiden en specerijen kunnen blijven kopen op de markt. Het lijdt geen twijfel dat er vanuit de bezoekers veel vraag is naar deze specifieke dagelijkse benodigdheden. Ditzelfde geldt voor de overige drie warengroepen, maar daarbij spelen ook andere redenen een rol.
Voor de branche bloemen en planten speelt mee dat bloemenstallen een mooie, kleurrijke uitstraling hebben en daarmee bijdragen aan de aantrekkingskracht van de markt op passanten. Daarom wordt het wenselijk geacht om een brancheplaats voor de verkoop van bloemen en planten aan te wijzen op een locatie die ook goed zichtbaar is. En natte vis mag uitsluitend worden verhandeld op de marktplaats die is voorzien van een daartoe speciaal aangelegde vloeistofdichte vloer.
De praktijk leert dat er zeer veel animo is om AGF te verkopen op deze markt. Het is daarom in het belang van het behoud van een gevarieerd en divers aanbod om een plafond aan te brengen. Daarnaast leidde het grote aantal verschillende AGF-aanbieders dat op de markt actief was, de afgelopen jaren tot diverse problemen: o.a. logistieke moeilijkheden tijdens de op- en afbouw van de markt, een overmaat aan afval, veel grote voertuigen die niet binnen de grenzen van het marktterrein kunnen worden geplaatst, en pallets en verkoopwaren die buiten de grenzen van de marktplaats worden gestald. In de huidige inrichting zijn er gefixeerde brancheplaatsen aangewezen voor AGF. Deze zijn allemaal zodanig gesitueerd dat de overlast van opstoppingen en uitstallingen naar verwachting wordt gereduceerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-286837.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.