Gemeenteblad van Voorschoten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voorschoten | Gemeenteblad 2024, 283535 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voorschoten | Gemeenteblad 2024, 283535 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Algemene subsidieregeling Voorschoten 2024
Het college van burgemeester en wethouders,
overwegende dat het gemeentebestuur haar beleidsdoelen wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;
gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Voorschoten 2019;
besluit vast te stellen de Algemene subsidieregeling Voorschoten 2024:
Op 25 mei 2023 heeft de gemeenteraad van Voorschoten het Kader Subsidiebeleid 2024 - 2027 en de Algemene subsidieverordening Voorschoten 2019 (hierna: subsidieverordening) vastgesteld. Deze subsidieverordening bevat procedurele voorschriften die van toepassing zijn op subsidieverlening.
Deze Algemene subsidieregeling geeft een overzicht van de wijze waarop het college de subsidiebudgetten wil verdelen. De subsidies worden ingezet ter uitvoering van het gemeentelijk beleid, zoals vastgelegd in de Maatschappelijke agenda, de Economische agenda, het coalitieakkoord en beleidsstukken.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, dienen de gesubsidieerde activiteiten altijd een bijdrage te leveren aan de realisatie van maatschappelijke effecten en gemeentelijke doelen. Deze algemene bepalingen zijn uitgewerkt in Hoofdstuk 1.
Per beleidsthema zijn subsidiecriteria opgenomen op basis waarvan organisaties een aanvraag kunnen doen. Ook is er per beleidsthema ruimte om specifieke voorwaarden te formuleren. Hierdoor heeft het college de mogelijkheid gericht te sturen met het subsidie instrument.
Algemeen deel van de subsidieregeling
Het eerste hoofdstuk bevat een nadere uitwerking van een aantal aspecten dat voor alle subsidies relevant (kan) zijn. Onderwerpen die al geregeld zijn in de subsidieverordening worden hier niet nogmaals opgenomen.
Vaststelling subsidiebudgetten en plafonds
Jaarlijks worden de subsidieplafonds vastgesteld. In de subsidieregeling zijn de verdeelregels voor de subsidies opgenomen, waarbij de plafonds het maximaal te verstrekken subsidiebedrag per beleidsterrein en eventueel delen daarvan bepalen.
Hoofdstuk 1 Uitgangspunten voor subsidieverstrekking
Subsidies worden verstrekt om maatschappelijke effecten, zoals omschreven in de Maatschappelijke agenda, te realiseren om zo bij te dragen aan een toekomstbestendig Voorschoten.
De gemeente stuurt op het samen werken, samen delen en samen sterker zijn van organisaties en inwoners. Door het bundelen van krachten van organisaties voor welzijn, cultuur en sport ontstaat synergie en efficiëntie.
Een activiteit moet bijdragen aan ten minste één van de volgende effecten:
1.2 Promotie en kernwaarden van Voorschoten
De gemeente stuurt op activiteiten die bijdragen aan de promotie van Voorschoten en het uitdragen van haar kernwaarden.
Een activiteit moet bijdragen aan ten minste één van de volgende effecten:
Voor het aanvragen van subsidies voor Promotie en kernwaarden van Voorschoten, wordt voor het subsidiejaar 2024 nog een nadere regeling opgesteld.
1.3 Voorwaarden aan activiteiten
Activiteiten die worden ingezet in het kader van de Maatschappelijke agenda en de promotie en kernwaarden van Voorschoten moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Hoofdstuk 2 Algemene bepalingen en definities
De wettelijke grondslagen en de bevoegdheid waarop dit document ‘ Algemene Subsidieregeling Voorschoten 2024’ is gebaseerd zijn de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Voorschoten 2019 (subsidieverordening). De begripsomschrijvingen uit de Subsidieverordening zijn van overeenkomstige toepassing.
In de Subsidieverordening wordt de reikwijdte van de bevoegdheden van het college genoemd. Overeenkomstig artikel 3 van de Subsidieverordening zijn de nadere regels voor de verschillende beleidsthema’s waarop subsidies verstrekt worden, opgenomen in dit document ‘Algemene subsidieregeling Voorschoten 2024’, hierna te noemen ‘subsidieregeling’.
Subsidie wordt verstrekt aan rechtspersonen met een volledige rechtsbevoegdheid. Dit om als gemeente meer zekerheid te hebben en om risico´s voor de subsidieaanvrager te beperken.
De gesubsidieerde activiteit van de subsidieaanvrager of – ontvanger moet zonder winstoogmerk zijn.
Artikel 2.4 Duur van de subsidieverstrekking
Jaarlijkse subsidie is een subsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt.
Artikel 2.5 Begrotingsvoorbehoud
Een subsidie ten laste van een begroting, die nog niet is vastgesteld, wordt verleend onder voorwaarde dat voldoende middelen in de begroting beschikbaar zullen worden gesteld.
Artikel 2.6 Vermogensontwikkeling en reserveringen
Vermogensvorming vanuit gemeentelijke subsidie is niet toegestaan.
Artikel 2.7 Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in artikel 12 van de Subsidieverordening vermelde verplichtingen over tussentijdse rapportages, meldingsplicht bij afwijkingen en overige verplichtingen van de subsidieontvanger is het college bevoegd om nadere verplichtingen in de subsidieregeling aan te geven. Eventuele nadere verplichtingen staan beschreven onder het kopje ‘nadere verplichtingen’ bij specifieke beleidsthema’s in deze subsidieregeling.
Voor welzijn gelden er ook wettelijke en gemeentelijke kaders waar welzijnsactiviteiten en welzijnsorganisaties aan moeten voldoen. Hieronder staan ze genoemd.
Binnen het sociaal domein hebben gemeenten er taken en verantwoordelijkheden bij gekregen in de zorg en ondersteuning aan hun inwoners. Deze taken zijn vastgelegd in vier wetten: Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), Participatiewet, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid. Deze wetten zijn met een ideologische grondslag gedecentraliseerd aan gemeenten. De wetten bevatten ook kwaliteits- en veiligheidseisen voor een correcte uitvoering.
Artikel 3.3. Gemeentelijk kader
Zoals genoemd in hoofdstuk 1 wil de gemeente met het subsidiebeleid sturen op “samen werken, samen delen, samen sterker” van organisaties en inwoners. Door het bundelen van krachten van organisaties op het gebied van welzijn, cultuur en sport, ontstaat synergie en efficiëntie.
De gemeente wil dat er een welzijnsorganisatie is, met dienstverlening met een preventief karakter voor de doelgroep 0-100 +, om het voorliggende veld te verstevigen en daarmee aanbod te genereren waardoor er minder aanspraak wordt gemaakt op de maatwerkvoorzieningen om de stijgende ondersteuningsbehoefte op te vangen.
Daarmee wordt ingezet op het bijtijds signaleren van belemmeringen van kwetsbare inwoners op het gebied van gezondheid, integratie en sociale ontwikkeling zodat iedereen mee kan blijven doen en zich in zelfstandigheid kan blijven ontwikkelen.
De welzijnsorganisatie draagt daarom bij aan de doelstellingen, zoals verwoord in de Maatschappelijke agenda met het motto ‘samen werken, samen delen en samen sterker’.
Artikel 3.4.1 Voorwaarden aan de organisatie
De voorwaarden die gesteld worden aan de organisatie zijn de volgende:
de organisatie heeft deskundig personeel en het opleidingsniveau van het personeel past bij de functie. Het personeel is in staat om de hulpvraag van de inwoners te verhelderen en indien nodig te verwijzen naar de juiste instantie. Daarnaast is het personeel in staat om problematiek te signaleren en zo nodig melding te maken bij de juiste instantie;
Artikel 3.4.2 Voorwaarden aan de activiteiten
De activiteiten, die voor subsidie in aanmerking komen, moeten voldoen aan de volgende specifieke voorwaarden:
Artikel 3.5 Ondersteunende welzijnsactiviteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die bijdragen aan een preventief aanbod dat ondersteunend is aan het beleid van de gemeente Voorschoten en de al reeds uitgevoerde activiteiten van de brede welzijnsorganisatie.
Als het subsidieplafond wordt bereikt, zal het beschikbare budget worden verdeeld op basis van een vergelijking van de ingediende aanvragen gebaseerd op onderstaande wegingscriteria.
De beoordeling vindt plaats op basis van prioritering, waarbij de activiteiten dienen bij te dragen aan (in volgorde van prioriteiten):
Hoofdstuk 4 Thema Specifieke Taken, veelal met wettelijke grondslag
In dit hoofdstuk wordt een aantal specifieke taken benoemd, dat veelal een wettelijke grondslag
heeft en waarvoor de gemeente dient zorg te dragen.
Het betreft de volgende taken:
Artikel 4.1 Bibliotheekvoorziening
De functies van de bibliotheek zijn sinds 2015 verankerd in de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob). Een voor eenieder toegankelijke openbare bibliotheekvoorziening omvat in ieder geval de volgende functies die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling en verbetering van de maatschappelijke kansen van het algemene publiek:
Een verantwoord collectief aanbod van speelgoed door de Speelotheek voor kinderen van verschillende leeftijdsgroepen en in verschillende ontwikkelcategorieën. Het aanbod draagt er aan bij dat kinderen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.
Artikel 4.4 Lokale omroepactiviteiten
Het Commissariaat voor de Media is de instantie die een lokale omroep aanwijst (voor de duur van 5 jaar). Een omroep moet voldoen aan de eisen die de Mediawet stelt en een lokaal toereikend media-aanbod verzorgen. Het Commissariaat voor de Media controleert of de omroep aan deze eisen voldoet. Per gemeente mag slechts een lokale omroep actief zijn. Gemeenten hebben een zorgplicht voor de bekostiging van de eigen lokale publieke omroep. De basis hiervoor is terug te vinden in de Mediawet.
Voor lokale omroepactiviteiten geldt dat de lokale omroepactiviteiten worden uitgevoerd, waarbij - als er een lokale omroep is - de gemeente een wettelijke zorgplicht heeft voor financiële bekostiging van deze omroep.
Lokaal toereikend media-aanbod op radio en tv met een actuele website en zichtbaar op sociale media.
Het recreatiegebied Vlietland, in de volksmond ook wel De Vlietlanden genoemd, ligt net buiten de gemeentegrens, in Leidschendam. Omdat dit recreatiegebied vanuit Voorschoten zo goed bereikbaar is, wordt de recreatieplas door veel Voorschotenaren gebruikt.
Voor Reddingswerk in de vorm van strandbewaking zijn in Nederland veelal reddingsbrigades actief. Bij de waterplas in het recreatiegebied Vlietland is ook een reddingsbrigade aan het werk.
Reddingsbrigades zijn in Nederland sinds 2007 een officiële hulpdienst. Net als de brandweer, politie en ambulance, verlenen ze hulp bij ongevallen en incidenten, maar ook in de search-and-rescue. Verder zijn er in Nederland 90 rampeneenheden verdeeld over reddingsbrigades, deze worden ingezet bij bijvoorbeeld overstromingen.
Veilige recreatie op de stranden van recreatiegebied Vlietland.
Artikel 4.6 Preventie jeugdcriminaliteit
De wettelijke taak om grensoverschrijdend gedrag van jongeren te bestraffen wordt voor het Ministerie van Justitie door Halt uitgevoerd. Zo’n 16.000 jongeren per jaar krijgen een Halt-straf opgelegd. Belangrijk is om deze trajecten door preventieve maatregelen te voorkomen. Daarbij hebben gemeenten een rol.
Een veilig dorp, waarbij wij ons richten op het verder terugdringen van inbraken en overlast en (beginnende) jeugdcriminaliteit. Het accent ligt op preventie; dit doen we door de sociale basis en zelfredzaamheid te versterken. Burgers voelen zich betrokken bij het veiligheidsbeleid en de contacten met burgers zijn goed. Het accent ligt op preventie.
Artikel 4.7 Discriminatievoorziening
De Wet gemeentelijke anti-discriminatievoorzieningen is vastgesteld in 2009. Doel is dat eenieder toegang heeft tot een laagdrempelige gemeentelijke voorziening die klachten over discriminatie behandelt.
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen:
activiteiten gericht op vergroting van de weerbaarheid tegen discriminatie en sociale uitsluiting, bevorderen van sociale veiligheid, participatie en actief burgerschap in relatie tot het voorkomen en bestrijden van discriminatie en sociale uitsluiting. Educatief aanbod om scholen te adviseren en ondersteunen bij initiatieven die gericht zijn op het bevorderen en in stand houden van een veilige en inclusieve leeromgeving en bij het aanpakken van pesten en andere vormen van uitsluiting.
Hoofdstuk 5 Thema Cultuur, Cultureel Erfgoed, Sport en Scouting
De gemeente heeft verschillende wettelijke taken die verband houden met cultuur, zoals ten
aanzien van het bibliotheekwerk (Hoofdstuk 4) en het beschermen en toegankelijk maken van cultureel erfgoed (archeologisch en cultuurhistorisch). Daarnaast is er ook aandacht voor niet wettelijk cultuurbeleid.
Cultuurvisie Voorschoten 2023 – 2026
De Cultuurvisie Voorschoten 2023 – 2026 is in 2023 vastgesteld door de gemeenteraad. De visie vormt de basis voor een uitvoeringsagenda Cultuur, met daarin prioriteit op de onderwerpen cultuureducatie, cultuurparticipatie en het verenigingsleven.
De Voorschotense cultuurvisie is opgebouwd uit de volgende acht stellingen.
De Voorschotense cultuursector:
Met de regeling wordt beoogd activiteiten te ondersteunen die bijdragen aan:
Wanneer het subsidieplafond wordt bereikt vindt prioritering plaats op basis van de mate waarin de activiteit bijdraagt aan de doelstellingen en de aanvrager aan de gestelde voorwaarden. Ook wordt gekeken naar de mate van bereik. Hoe meer aan doelstellingen en voorwaarden wordt voldaan en hoe groter het bereik hoe meer prioriteit de aanvraag krijgt.
Activiteiten die bijdragen aan profilering en het onder de aandacht brengen van het Voorschotense van het erfgoed.
Thema’s landelijk Sportakkoord II, waar de gemeente Voorschoten op inzet:
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die zijn gericht op een verhoging van de sportdeelname en/of vergroting of verbetering van het bestaande sportaanbod in Voorschoten. Sportevenementen kunnen (mede) als doel hebben de tak van sport te promoten. Activiteiten, gericht op vraag, om aanvullend aanbod en deelname te vergroten op het gebied van sport.
Organisaties die sportactiviteiten organiseren die plaatsvinden in Voorschoten en waarvan het ledenbestand voor minimaal 50% bestaat uit inwoners van de gemeente. De organisaties richten zich op de beoefening van amateursport (breedtesport), zoals opgenomen in de regelementen van de sportbonden en de Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF).
De activiteiten dragen bij aan de verbetering van participatie, integratie, gezondheid, welzijn en de ontwikkeling van inwoners, die daarbij extra ondersteuning nodig hebben. behoeven, als gevolg van etniciteit/levensbeschouwing, LHBTI, levensfase, fysieke of mentale beperkingen, armoede of arbeidsparticipatie.
Voorschoten biedt inwoners kansen en daagt hen uit zich maximaal te ontwikkelen. Voorschoten is een veilige, kindvriendelijke gemeente om op te groeien. Er zijn diverse culturele activiteiten en een rijk verenigingsleven waarin iedere inwoner zichzelf kan uiten en vrijetijdsbesteding vindt.
Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het aanbieden van scouting activiteiten voor een bepaalde doelgroep of gericht op bepaalde thema’s. Bijvoorbeeld een specifieke leeftijdscategorie, doelgroep die specifieke aandacht nodig heeft op bepaalde ontwikkelingsgebieden, of thema’s zoals het water of het land.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-283535.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.