Gemeenteblad van Urk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Urk | Gemeenteblad 2024, 283315 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Urk | Gemeenteblad 2024, 283315 | beleidsregel |
Voor u liggen de “Nadere regels terrassen” van de gemeente Urk. In de Nadere regels leest u hoe de gemeente Urk uitvoering geeft aan artikelen van de Algemeen Plaatselijke Verordening Urk (APV) en de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) die van toepassing zijn op terrassen. Krachtens artikel 2.4.1., tweede lid van de VFL is het college bevoegd nadere regels te stellen ten aanzien van terrassen. Met dit beleid worden deze nadere regels vastgelegd.
Vanaf 26 april 2003 was het ‘Terrassen- en uitstallingsbeleid gemeente Urk’ van toepassing. Dit beleidsstuk was sterk verouderd, voldeed niet meer aan de huidige praktijk en gaf onvoldoende duidelijkheid over de uitvoering van bepaalde beleidsregels. Daarnaast is het vanwege nieuwe wet- en regelgeving noodzakelijk om nieuw beleid vast te stellen. Ook wil de gemeente Urk een toename van het aantal terrassen en een verhoging van de kwaliteit hiervan realiseren met het oog op een veilige, levendige en leefbare leefomgeving. Om die reden verzocht de raad om het bleid te vernieuwen én gaf het college de opdracht om, samen met de horecaondernemers, de mogelijkheden van overdekte en/of verwarmde terrassen te onderzoeken. Zowel vernieuwing van het beleid als het verzoek tot openstelling in de winter zijn meerdere malen besproken in het horecaoverleg. Hierbij waren onder andere horecaondernemers en de afdeling Veiligheid & Economische zaken van de gemeente Urk aanwezig. Iedereen heeft ingestemd met geactualiseerd beleid. Verder heeft er een participatietraject plaatsgevonden, waarin lokale belanghebbenden hun inzichten en behoeften hebben gedeeld. Een uiteenzetting van het participatietraject vindt u in Bijlage 3.
In dit beleidsstuk staat het belang van de gemeente Urk centraal. Er is oog voor horecaondernemers, andere ondernemers, terrasbezoekers en omwonenden. De gemeente Urk creëert voorwaarden om horecaondernemers en hun gasten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, in balans met het gebruik van de openbare ruimte en in harmonie met de leefomgeving. De gemeente geeft ruimte waar het kan en richting waar het moet. Zo behouden en verbeteren we de sfeer op Urk!
1.2. Huidige beeld & ontwikkelingen
Zowel op nationaal niveau als lokaal niveau zijn er ontwikkelingen gaande die terrassen op Urk beïnvloeden. Denk hierbij aan de Omgevingswet, een stijgende vraag naar terrasvoorzieningen, een veranderende behoefte van (terras)bezoekers en horecaondernemers en projecten zoals Veilig Uitgaan.
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De Omgevingswet kent een aantal instrumenten om de beleidskaders vast te leggen. De Omgevingsvisie Urk 2030 is één van de instrumenten van de Omgevingswet. Dit visiestuk geeft op hoofdlijnen het strategische beleid weer over diverse thema’s uit de fysieke leefomgeving. In de Omgevingsvisie staan verschillende doelen benoemd die een raakvlak hebben met terrassen, zoals bijvoorbeeld “een gezond en vitaal dorp.”
Naast de gemeentelijke omgevingsvisie worden in het omgevingsplan (voorheen: bestemmingsplan) de juridische kaders weergegeven. Zo moeten structurele terraslocaties in de openbare ruimte opgenomen zijn in het omgevingsplan. Dit zal gebeuren bij een toekomstige herziening van het omgevingsplan. Daarnaast geldt er een vergunningsplicht die nu nog is gebaseerd op de Verordening fysieke leefomgeving, maar in de toekomst zal dit een omgevingsvergunning zijn voor een omgevingsplanactiviteit, dan wel een meldingsplicht en/of algemene regels.
1.2.2. Terrasgebruik van Urkers
De gemeente Urk constateert een toenemende vraag naar terrasvoorzieningen vanuit horecaondernemers en bezoekers. Deze toenemende vraag wordt onder andere veroorzaakt doordat steeds meer Urkers gebruikmaken van terrassen, terwijl voorheen voornamelijk toeristen op Urk zorgden voor vraag naar terrasvoorzieningen. Uit een toenemend aantal klachten over een gebrek aan terrasvoorzieningen blijkt dat de toenemende vraag naar terrasvoorzieningen knelt met de capaciteit en drukte.
Naast een stijgende vraag naar terrassen, is er sprake van een veranderende behoefte omtrent terrassen. Dit is mede veroorzaakt door een coronaperiode waarin horecabedrijven vaak niet geëxploiteerd mochten worden, maar terrassen, weliswaar onder voorwaarden, wel. Sommige gemeenten kwamen ondernemers tegemoet door overdekte en/of verwarmde winterterrassen toe te staan. Ook na de coronaperiode bleven terrassen steeds vroeger en later in het jaar gevuld ten opzichte van andere jaren. Hoewel overdekte en/of verwarmde winterterrassen op Urk ten tijde van de coronacrisis niet werden toegestaan, geven horecaondernemers wel aan dat ze hiermee willen experimenteren en dat ze het fijn zouden vinden om zelf te kunnen bepalen wanneer ze hun terras geopend houden. Daarom wil de gemeente Urk de exploitatie van een terras in de winter onder voorwaarden toestaan.
1.2.4. Nieuwe visie op Urker horeca
Er waait een nieuwe wind op de gemeente Urk. Koersvast en eensgezind wil de gemeente ‘de basis op orde’ brengen. Kerntaken van de gemeente zijn grondig geëvalueerd en er wordt geïnvesteerd in de gemeentelijke organisatie. Er wordt onder andere geïnvesteerd in een nieuwe visie op Urker horeca met aandacht voor ondermijnende criminaliteit. Deze visie vloeit onder andere voort uit de projectmatige aanpak Veilig Uitgaan, DURF en de implementatie van de Flevolands norm.
Terrassenbeleid heeft raakvlakken met de projectmatige aanpak Veilig uitgaan, waarbij wordt ingezet op een veiliger, meer gezond, transparant, divers en professioneel uitgaansklimaat. Uitgaan op Urk kan veiliger door gebruik te maken van een (exploitatie)vergunningstelsel waarop een terras staat vermeld, zoals uiteengezet in dit beleidsdocument. Voor alle terrassen gelden dan dezelfde regels, waardoor een vergunningaanvraag consequenter getoetst kan worden en eventueel kan worden gehandhaafd bij het exploiteren van een openbare inrichting én daarmee een terras. Daarnaast is het ontwikkelen van beleidsregels voor terrassen waarin voorwaarden worden gesteld voor fysieke uitstraling van de horeca één van de ambities voor een transparanter uitgaansleven. Verder streeft Veilig uitgaan naar een gezellige sfeer, waarbij een verandering in focus wordt beoogd; “van gieten naar genieten.” Deze verandering in focus moet onder andere worden bewerkstelligd aan de hand van een nieuwe gebiedsvisie voor het oude dorp. Hierbij zal worden ingezoomd op hoogwaardige terrassen op Oud-Urk, waardoor dit gebied aantrekkelijker en gezelliger wordt voor jongeren, ouderen, bewoners én toeristen.
Ook DURF – de lokale versie van het preventiemodel ‘Opgroeien in een Kansrijke Omgeving’ (OKO) heeft raakvlakken. DURF streeft er naar het middelengebruik onder jongeren te verminderen en in te zetten op een positieve en gezonde omgeving voor de Urker jongeren. Dit hangt nauw samen met de uitgaanscultuur en overige vrijetijdsbesteding, zoals terrassen.
In 2022 heeft de gedeputeerde staten van de provincie Flevoland de Flevolandse norm vastgesteld. De gemeente Urk treedt samen met de provincie Flevoland en de gemeenten Almere, Lelystad, Dronten, Noordoostpolder en Zeewolde op tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Ook nemen ze gezamenlijk stelling in, in de aanpak van diezelfde criminaliteit door het versterken van de bestuurlijke weerbaarheid. Een van de ambities van de Flevolandse Norm is dat elke gemeente een (exploitatie-)vergunningstelsel voor horeca-inrichtingen opneemt. Elke horecaondernemer kan vervolgens getoetst worden op grond van de Wet Bibob en de beleidsregels Bibob van de gemeente Urk.
Terrassen binnen de gemeente Urk vormen een verfraaiing voor het centrum en maken het centrum aantrekkelijker. Daar staat tegenover dat terrassen voor geluidsoverlast kunnen zorgen, het verkeer kunnen hinderen en door hun vormgeving de beeldkwaliteit van de omgeving kunnen beïnvloeden (verrommeling). Door deze verschillende belangen is het juist van belang dat de gemeente Urk heldere regelgeving hanteert voor terrassen. Het opstellen van beleidsregels geeft hierbij voordelen. Het bevordert de rechtszekerheid en versterkt de juridische positie van de gemeente Urk en haar inwoners, omdat gelijke gevallen gelijk worden behandeld.
Na vaststelling van de Beleidsregels terrassen 2024 vervalt het Terrassen- en uitstallingsbeleid uit 2003 en wordt een nieuwe koers ingezet. Specifiek betekent dit:
2. Aanvraag, toetsing en voorschriften
2.1.1. Wie kan een terras hebben en een (exploitatie)vergunning aanvragen?
Krachtens artikel 2.28, eerste lid van de APV is het verboden om een openbare inrichting te exploiteren zonder exploitatievergunning van de burgemeester. Een terras wordt op de exploitatievergunning vermeld. Op grond van artikel 3.4.1., tweede lid van de VFL is de weg of een weggedeelte gebruiken, anders dan overeenkomstig de publieke functie, immers vergunningsplichtig.
Een exploitatievergunning aanvragen is mogelijk voor:
Horecaondernemers: iedere ondernemer van een horeca-inrichting mag een exploitatievergunning aanvragen als deze is gevestigd op een bestemming die horeca toestaat of met een ontheffing voor horeca (omgevingsvergunning afwijking gebruik). Het gaat hier over terrassen in de openbare ruimte en op privégrond. Een terras van een horeca-inrichting wordt op een exploitatievergunning vermeld. Ook moet een terras verplicht op de alcoholwetvergunning staan;
Als er in een openbare inrichting bedrijfsmatig of anders dan on niet alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse wordt geschonken, is een openbare inrichting (ook) alcoholwetvergunning-plichtig. Op een terras mag alleen alcoholhoudende drank worden geschonken als het terras op de alcoholwetvergunning staat vermeld.
Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt digitaal ingediend via de website van de gemeente Urk. Bij de aanvraag dient in ieder geval, betreffende het terras, toegevoegd te worden:
2.2. Vergunningsvoorschriften terrasvergunning
De vergunning voor het exploiteren van een terras staat op naam van de exploitant/aanvrager, is niet overdraagbaar en is geldig gedurende het gehele jaar.
Een vergunninghouder dient zich bij het innemen van een terras te allen tijde te zorgen voor een open, transparant en toegankelijk terras. Daarnaast dient hij zich te houden aan onderstaande regels. Deze regels staan ook beschreven in Bijlage 2. ‘Toetsingskader terrassen’ en de Ruimtelijke kaders terrassen.
2.2.2. Plaatsing en omvang terras
De plaatsing en omvang van een terras dient zo te zijn dat een obstakelvrije doorloopruimte overblijft van minimaal 1.50 meter. Dit geldt in ieder geval als de rand van de weg tot aan het terras breder dan 3.00 meter is. Indien 1.50 meter onhaalbaar is, is een puntversmalling tot 1.20 meter mogelijk. Daarnaast geldt er een minimumnorm van 3.50 meter vrije doorgang voor hulpdiensten (en 4.40 meter bij een bocht).
Buiten de oude dorpskom geldt een obstakelvrije doorloopruimte van 1.50 meter tenzij het een plaats betreft waar het mogelijk is meer ruimte vrij te houden en dit in verband met de functie van de desbetreffende ruimte de voorkeur geniet, dan wordt de minimumnorm naar 2.20 meter bijgesteld op advies van de brandweer.
Een winterterras-constructie op Urk is een seizoensgebonden, demontabele en/of uitschuifbare constructie die tenminste een te openen dak en voorzijde bevat. Een winterterras-constructie is geen serre, kasconstructie of overkapping. Voor het plaatsen van een winterterras-constructie, wat voor de wet een bouwwerk betreft, geldt een omgevingsvergunningsplicht.
Een winterterras-constructie op gemeentegrond
Een winterterras-constructie op eigen grond
2.2.7. Terrasmeubilair (opslag, parasols, terrasverwarming, zonwering en materiaal)
Eén thema/stijl per terras om eenheid en een rustig beeld te krijgen (b.v. al het meubilair van hetzelfde materiaal, b.v. hout). Variatie kan aangebracht worden met b.v. kussens, zittingen en plaids. De kleuren zijn zoals eerder vermeld afgestemd op het pand en de omgeving van het terras (dus geen sterke contrasten met het pand en de omgeving).
2.2.8. Afval ten gevolge van gebruik terras
De vergunninghouder dient er zorg voor te dragen dat het terras en de naaste omgeving (circa 25 meter) vrij blijven van afval en andere zaken afkomstig van of veroorzaakt door het gebruik van het terras.
Op het terras mag geen versterkte muziek ten gehore worden gebracht op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving.
2.2.10. Vergunningsvoorschriften tijdelijk terras bij een vergund evenement
Een vergunninghouder dient zich bij het innemen van een tijdelijk terras nabij een evenementenlocatie ook te houden aan de volgende regels:
Kenmerkend voor de gemeente Urk zijn de korte lijnen, de betrokkenheid en het onderlinge sociale contact. Om ervoor te zorgen dat de omgeving op de hoogte is, dan wel heeft kunnen meepraten over initiatieven rondom terrassen, worden ondernemers gevraagd participatie uit te voeren. Dit kan niet alleen de uiteindelijke kwaliteit van het terras verbeteren maar kan ook zorgen voor draagvlak voor het initiatief. Een ondernemer is op grond van artikel 7.4 omgevingsregeling ook verplicht om bij zijn/haar aanvraag aan te geven of burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de voorbereiding van de aanvraag zijn betrokken, en wat de resultaten daarvan zijn.
Voor een goede naleving van mogelijk terrasbeleid of beleidsregels is handhaving van de regels van belang. Uiteraard kan het, om uiteenlopende redenen, voorkomen dat de regels niet worden nageleefd. Handhaving kan dan een oplossing bieden. Onder handhaving wordt verstaan: het geheel van activiteiten dat gericht is op de naleving van de regels.
De handhavingsinstrumenten die er zijn, kunnen worden onderscheiden in preventieve instrumenten en repressieve instrumenten. Een voorbeeld van preventie is goede communicatie met de horecaondernemers en het creëren van een goede relatie (betrokkenheid) met de horecaondernemer. Dit zorgt voor meer draagvlak en overtredingen kunnen afnemen.
Ook het instellen van een vergunningsplicht is een voorbeeld van een preventief instrument. Door middel van het toetsen van de criteria kan een eventueel probleem al voorkomen worden door het wel of niet afgeven van de vergunningen, al dan niet onder voorwaarden. Bij repressieve instrumenten gaat het om het inzetten van sanctiemiddelen, zowel bestuurs- als strafrechtelijk. Als uit toezicht, controle (BOA-toezichthouders gemeente) of signalen uit de omgeving blijkt, dat bepaalde regels niet worden nageleefd, kan er (al dan niet na controle toezichthouder), handhavend worden opgetreden. Op basis van de ernst en aard van de overtreding bepaalt het college van B&W en/of de burgemeester of en op welke manier handhavend wordt opgetreden.
3.2. Handhavingsstrategie en uitvoeringsprogramma
Handhaven gaat normaliter volgens een vooraf vastgestelde strategie. De gemeente Urk stelt jaarlijks een handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) op voor de daadwerkelijke uitvoering dat jaar. Hierin is vastgelegd wat belangrijk is, hoe vaak er gecontroleerd wordt en hoe er met klachten meldingen wordt omgegaan. In het ‘Preventie- en handhavingsplan alcohol’ is het (horeca)handhavingsbeleid als kader beschreven. In de sanctietabel, ‘Alcohol- en horecasanctiebeleid’ staat omschreven hoe er wordt omgegaan met overtredingen bij het niet hebben van een terrasvergunning en bij het niet naleven van de voorwaarden.
Op de dag van inwerkingtreding van dit beleid vervalt het vorige beleidsstuk ‘Terrassen- en uitstallingsbeleid gemeente Urk.’
Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregels Terrassen Gemeente Urk”
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Urk op 16 april 2024.
de burgemeester,
Joh. C. Westmaas
In aanvulling op de landelijke wet- en regelgeving zijn er lokale verordeningen waarop de gemeente zelf directe invloed heeft. De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) hebben in grote mate directe invloed op de horeca en hun terrassen.
Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Urk
De APV wordt door de Raad vastgesteld en kan worden gewijzigd, vaak overeenkomstig het VNG model.
De vergunningsplicht voor een horecabedrijf of ondersteunende horeca ligt vast in de APV van de gemeente Urk. Formeel betreft dit een ‘openbare inrichting’. Overeenkomstig artikel 2:27 lid 1 van de APV wordt onder een openbare inrichting verstaan:
“Een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, waterpijpcafé, buurthuis of clubhuis of elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid.”
Onder artikel 2:27 lid 1 onder d en 2 van de APV Urk staat vervolgens de definitie van een terras en het kader:
Lid 2: “Onder openbare inrichting wordt mede verstaan een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt.”
Op basis van artikel 2:28 APV wordt gesteld dat het verboden is een openbare inrichting te exploiteren zonder of in afwijking van de vergunning van de burgemeester.
Artikel 2:29 APV vermeld de sluitingstijden die er gelden voor openbare inrichtingen incl. het terras. Overeenkomstig dit artikel is het de houder van een openbare inrichting verboden dit voor bezoekers geopend te hebben en aldaar bezoekers toe te laten of te laten verblijven van 23.30 tot 06.00 uur. Op grond van artikel 2:29 en 2:30 APV kan de burgemeester door middel van een vergunningvoorschrift andere sluitingstijden vaststellen voor een afzonderlijke openbare inrichting of een daartoe behorend terras. De burgemeester kan het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid, of in geval van bijzondere omstandigheden, te zijner beoordeling, voor een of meer openbare inrichtingen tijdelijk andere sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen.
Verboden gedragingen op of bij terrassen
Op basis van artikel 2.31 APV is het verboden in een openbare inrichting op het terras spijzen of dranken te verstrekken aan personen die geen gebruik maken van het terras, de orde te verstoren of zich te in de openbare inrichting te bevinden na sluitingstijd (m.u.v. personeel).
Verordening voor de fysieke leefomgeving Urk 2022
Collegebevoegdheid stellen van nadere regels ten aanzien van terrassen
Op grond van artikel 2.4.1. lid 2 is het college bevoegd nadere regels te stellen ten aanzien van terrassen. Met dit beleid worden deze nadere regels vastgelegd.
Artikel 3.4.1 VFL stelt dat het verboden is om zonder vergunning van het bevoegde bestuursorgaan de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan. Als het plaatsen van een terras leidt tot het anders gebruiken van de weg of het weggedeelte dan de publieke functie daarvan, dient er een vergunning zoals gesteld in artikel 3.4.1 VFL aangevraagd te worden. Dit is het geval bij het innemen van een terras op gemeentegrond. Dit betreft dus specifiek een vergunning voor het gebruiken van de weg of weggedeelte. De burgemeester beslist op deze aanvraag in geval van een vergunningaanvraag over de ingebruikneming van een weg of weggedeelte ten behoeve van een terras behorende tot een openbare inrichting of behorende tot meerdere openbare inrichtingen op basis van artikel 3.4.1 lid 3 VFL.
Daar waar het eigen grond betreft ligt het net even anders. Dan is deze vergunningsplicht niet aan de orde. Een terras is echter niet vogelvrij op eigen grond en er worden wel regels opgelegd. De APV kent namelijk algemene regels voor de exploitatie van openbare inrichtingen. Hiernaast kan ook sprake zijn van een exploitatievergunningplicht, waarbij het terras op de vergunning moet worden benoemd. Daar waar alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse wordt verstrekt, is het de Alcoholwet die het de aanvrager verplicht het terras op de Alcoholwetvergunning te laten zetten.
Artikel 3.5.1 VFL vermeldt ten aanzien van geluid: Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.
Overeenkomstig artikel 3.5.1 lid 3 van de VFL kan het college ontheffing verlenen van dit verbod.
De Alcoholwet is van oudsher een volksgezondheidswet en gaat in de basis over het verstrekken van alcoholhoudende drank en sinds 1991 ook over eerlijke mededinging van paracommerciële instellingen. De wet kent ge- en verboden en heeft een imperatief karakter. De gemeente kan daar, waar deze landelijke wet het toestaat, verordeningen maken en op andere onderdelen heeft de gemeente (de burgemeester) ruimte om maatwerk te bieden. Voldoe je aan de bepalingen van de Alcoholwet, dan moet de gevraagde vergunning worden verleend. Dan kan het toch zijn dat de vergunning bijvoorbeeld niet gebruikt mag worden omdat deze in strijd is met het bestemmingsplan.
Op een terras waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt voor gebruik ter plaatse bepaald de Alcoholwet dat dit terras op de Alcoholwetvergunning moet worden vermeld. Dit staat los van het feit dat al een vergunning is verleend op basis van de APV. Wel mag dan het terras alcoholvrij worden geëxploiteerd. Voor de Alcoholwet geldt dat uitsluitend een terras op de Alcoholwetvergunning mag worden benoemd, indien zij in de onmiddellijke nabijheid van een horecalokaliteit zijn gelegen.
Net als in de APV is in de Alcoholwet bepaald dat de alcoholhoudende drank uitsluitend mag worden verstrekt voor gebruik ter plaatse, dus in de horecalokaliteit of op het terras. Hiernaast bepaald de Alcoholwet dat alcoholhoudende drank slechts mag worden verstrekt aan personen van wie is vastgesteld dat deze 18 jaar of ouder zijn en de alcoholhoudende drank kennelijk niet bestemd is voor personen van wie niet is vastgesteld dat deze 18 jaar of ouder zijn. Het is verboden in de Alcoholwet om in de horecalokaliteit of op het terras de aanwezigheid toe te laten dan wel dienst te (laten) doen van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.
De meest relevante artikelen uit de Alcoholwet benoemd:
“Het is verboden zonder daartoe strekkende vergunning van de burgemeester het horecabedrijf of slijtersbedrijf uit te oefenen.”
Onder horecabedrijf wordt verstaan: “de activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse.”
Indien een terras onderdeel is van een inrichting, die onderdeel uitmaakt van een winkel wordt slechts een vergunning ten aanzien van het terras verleend, indien dit onmiddellijk aansluit aan een horecalokaliteit. Voor de overige terrassen wordt slechts vergunning verleend, indien zij in de onmiddellijke nabijheid van een horecalokaliteit zijn gelegen.
Een terras waar alcoholhoudende dranken worden verstrekt voor gebruik ter plaatse, moet dus altijd gekoppeld zijn aan een pand waarin een horecalokaliteit is gevestigd.
“Het is verboden alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse anders dan in een in de vergunning vermelde horecalokaliteit of anders dan op een in de vergunning vermeld terras, tenzij het betreft vanuit zodanige lokaliteit afleveren van alcoholhoudende drank op bestelling in hotelkamers ingericht voor nachtverblijf of het verstrekken van alcoholhoudende drank door het in dergelijke hotelkamers beschikbaar te stellen.”
“Het is verboden in een horecalokaliteit of op een terras alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse.”
“Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of op een terras de aanwezigheid toe te laten van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.”
Lid 1: “Bij gemeentelijke verordening kan worden verboden dat in horecalokaliteiten en op terrassen bezoekers worden toegelaten beneden een bij die verordening te bepalen leeftijd welke echter niet hoger mag zijn dan 21 jaar.”
Lid 2: “Bij zodanige verordening kan worden bepaald dat:
De alcoholwetvergunning is een door de wetgever bepaald model qua inhoud. De burgemeester verleend deze vergunning. De opmaak en uitstraling van de vergunning is door de wetgever in de loop der jaren losgelaten, gemeenten kunnen dus in hun huisstijl werken mits voldaan wordt aan:
De burgemeester vermeldt in een vergunning:
Voor overige details wordt verwezen naar de Alcoholwet. Het is goed bewust te zijn dat dit een opgelegde wet is die in de basis vooral de volksgezondheid wil beschermen. De leefomgeving en de openbare orde en meer, worden verder geborgd via de Wet ruimtelijke ordening, Wet milieubeheer (o.a. Activiteitenbesluit) en de Wet natuurbescherming
Omgevingswet en omgevingsplannen
In het omgevingsplan is opgenomen of de locatie waar de horeca en de terrassen worden gevestigd of zich zal gaan vestigen, past binnen het omgevingsplan. Het komt voor dat horeca inclusief terrassen, die zich wil vestigen op een bepaalde locatie, in strijd is met het geldende omgevingsplan en daardoor niet past. Het kan zijn dat bepaalde vergunningen formeel moeten worden verleend in strijd met het omgevingsplan, waardoor in de praktijk geen gebruik van de vergunning kan worden gemaakt in verband met deze strijdigheid (denk aan de alcoholwetvergunning). Overigens is bij de exploitatievergunning strijdigheid met het omgevingsplan (voorheen: bestemmingsplan) wel een weigeringsgrond (artikel 2:28 lid 2 APV). Het omgevingsplan kan eventueel worden gewijzigd of een omgevingsvergunning voor strijd met het omgevingsplan op grond van artikel 5.1 Omgevingswet kan worden verleend. Hierbij hoort een ruimtelijke onderbouwing waaruit moet blijken dat de horeca met terrassen, of terrassen op zichzelf, commercieel of paracommercieel goed is in te passen in de omgeving. Hierbij zijn verschillende aspecten van belang, zoals geluid, verkeer en parkeren. Zodra het tijdelijke omgevingsplan (deels) omgezet wordt tot een definitief omgevingsplan zullen de juridische regels uit de VFL en eventueel nadere regels uit het terrassenbeleid hierin overgenomen worden.
Milieuregels voor horeca zijn voornamelijk gesteld in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Voor bijna alle horecabedrijven en dus ook de bijbehorende terrassen gelden de algemene regels van het Bal. Het gaat hierbij dan voornamelijk om bepalingen om hinder voor de omgeving te beperken of te voorkomen. Het Bal stelt voor horeca voornamelijk eisen aan geluid, lucht en afvalwater. Voor terrassen zijn de laatste twee onderwerpen minder relevant.
De geluidsvoorschriften voor het horecabedrijf gelden voor de gehele inrichting. Het geluid inclusief dat van een terras moet worden getoetst aan de van het Bal . Hierin staan ook enkele uitzonderingen genoemd. Bij het bepalen van het geluidsniveau wordt het stemgeluid van personen op een onverwarmd en onoverdekt terrein buiten beschouwing gelaten, tenzij dit terrein kan worden aangemerkt als een binnenterrein. Deze bepaling is in het Bal opgenomen, omdat rigide toepassing van de geluidsnormen het in veel gevallen onmogelijk zou maken een terras in gebruik te hebben. De uitsluiting van stemgeluid afkomstig van een terras geldt uitsluitend voor situaties waarbij het terras aan de straat is gelegen. In die gevallen mag namelijk worden aangenomen dat het van het terras afkomstige geluid opgaat in het omgevingsgeluid. Als een terras omsloten is door bebouwing, zal het omgevingsgeluid doorgaans veel lager zijn. Stemgeluid van het terras zal dan eerder leiden tot overlast. Bij de beoordeling van dergelijke situaties moet het stemgeluid dus wel worden meegenomen. Verwarmde of overdekte terrassen nodigen tot een gebruik in alle jaargetijden en ook hier moet het stemgeluid wel worden getoetst. Het is echter lastig aannemelijk te maken bij welke periode en/of capaciteit het stemgeluid nog voldoet aan de geluidgrenswaarden. Daarom wordt landelijk geadviseerd om dergelijke regels op te nemen in een vergunning volgens de APV.
Bij de toetsing van muziekgeluid wordt onderscheid gemaakt tussen versterkte en onversterkte muziek. Voor versterkt muziekgeluid gelden de geluidsnormen in het Bal. Als niet aan de geluidgrenswaarden kan worden voldaan, kan voor versterkte muziek maatwerkvoor¬schriften worden vastgesteld. Hierbij kan worden gedacht aan verplicht stellen van een begrenzer. Onversterkte muziek is uitgezonderd. Hiervoor gelden de regels uit de APV. Om te kunnen voldoen aan de geluidsnormen is het bij de meeste inrichtingen niet mogelijk om versterkte muziek op het terras te hebben.
Wet Bibob, integriteit en aanpak ondermijning
De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (afgekort: Wet Bibob) is sinds 1 juni 2003 van kracht en is een (preventief) bestuurlijk instrument. De laatste wijzigingen dateren van 1 augustus 2020. Het biedt bestuursorganen de mogelijkheid om de achtergrond van een bedrijf of persoon en de handelingen te onderzoeken. Bij exploitatievergunningen en alcoholwetvergunningen wordt een eerste Bibob-toets altijd uitgevoerd. Bij een terrasvergunning o.g.v. artikel 3.4.1 VFL wordt deze toets niet standaard gedaan. Als er aanleiding voor is mag dat overigens wel. Als een ernstig gevaar dreigt dat bijvoorbeeld een vergunning wordt misbruikt voor criminele doeleinden en/of witwassen van gelden, kan het bevoegde bestuursorgaan de vergunning die is aangevraagd weigeren of de afgegeven vergunning intrekken. Zo wordt voorkomen dat de overheid criminele activiteiten faciliteert en wordt bovendien de concurrentiepositie van bonafide ondernemers beschermd. De wet ondersteunt op die manier de gemeente ook bij de bestuurlijke aanpak van criminaliteit en het ontstaan van vermenging van boven- en onderwereld (ondermijning).
Vanaf 1 juli 2008 zijn de sectoren horeca, sport en kunst & cultuur niet langer uitgezonderd in de Tabakswet en dus moeten deze rookvrij zijn. De rokende bezoekers zijn vanaf die tijd aangewezen op een terras en/of openbare weg. Bij overlast daardoor kan de gemeente nadere regels voor terrassen overwegen.
Besluit bouwwerken leefomgeving
Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet werd het Bouwbesluit vervangen door het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Als er vaste bouwsels op of aan het terras worden aangebracht moeten deze voldoen aan de in het genoemde besluit gestelde eisen en moet in veel gevallen een aanvraag worden ingediend.
Deze wet wil voorkomen dat op zondag: “in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, zonder strikte noodzaak gerucht wordt verwekt, waardoor de godsdienstoefening wordt gehinderd.” Daarnaast is het op grond van artikel 4 lid 1 van de Zondagswet verboden om op zondag voor 13.00 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen. Op grond van artikel 4 lid 3 van de Zondagswet is de burgemeester bevoegd ontheffing te verlenen van het bepaalde bij het eerste lid.
Bijlage 2 - Toetsingskader terrassen
Om een terras te kunnen vermelden op een exploitatievergunning, moet een volledige toets worden uitgevoerd.
Daarvoor is een schema ‘Integraal Toetsingskader Terrassen’ opgesteld. Er worden eerst enkele algemene voorwaarden gesteld:
Indien aan deze vereisten uit het aanvullende toetskader en de Ruimtelijke kaders terrassen is voldaan, kan het terras vermeld worden op de exploitatievergunning. Dit is voor onbepaalde tijd, behalve daar waar het een schaarse vergunning betreft. Let op, de beslistermijn van een aanvraag is 8 weken, het is nodig de aanvrager hierover tijdig te informeren.
Integraal Toetsingskader Terrassen:
Bijlage 3 – Participatietraject
Voor het opstellen van nadere regels terrassen is er een participatietraject gestart. Hiervoor is gekozen, omdat het de diverse belangen van de gemeenschap weerspiegelt en zorgt voor een breed gedragen en inclusief beleid. Het betrekt lokale belanghebbenden, zoals ondernemers en bewoners, bij het opstellen van het nieuwe beleid. Op deze manier kunnen hun inzichten en behoeften worden meegenomen. Dit resulteert in een beleid dat beter aansluit bij de lokale context en bijdraagt aan een levendige en evenwichtige openbare ruimte.
In het participatietraject zijn de volgende groepen betrokken: omwonenden van de terrassen in het oude dorp, inwoners van Urk, horecaondernemers en de bedrijfsinvesteringszone (BIZ) Oude Dorp. De groep ‘omwonenden van de terrassen in het oude dorp’ is per brief uitgenodigd voor een informatieavond op het gemeentehuis. Er zijn drie avonden georganiseerd voor deze groep, waar in totaal ± 30 personen gebruik van hebben gemaakt. Met name de avond voor de omwonenden van wijk 1 en 2 werd goed bezocht.
Uit het participatietraject met omwonenden kwamen de volgende zaken naar voren:
Terrasuitbreiding en -inrichting: Bewoners hebben specifieke opvattingen over wat een terras aantrekkelijk maakt. Ze benadrukken het belang van transparantie. Er is verdeeldheid over het geven van vrijheid aan ondernemers bij het kiezen van kleuren en meubilair; sommigen pleiten voor regels om de kwaliteit te waarborgen.
Mooiweerclausule en winterterrassen: Er bestaat onenigheid over de implementatie van een mooiweerclausule. Een belangrijk principe is dat ondernemers zich houden aan de vastgestelde sluitingstijd die hoort bij een eventuele mooiweerclausule en deze niet overschrijden. Er zijn echter zorgen geuit over mogelijke hinder van winterterrassen. Omwonenden benadrukken dat voorwaarden, zoals transparantie en hoogwaardig materiaal, essentieel zijn bij eventuele goedkeuring van een winterterras.
Voor ondernemers met een horecagelegenheid is naar aanleiding van een datumprikker een bijeenkomst belegd op 9 oktober. De bijeenkomst werd bijgewoond door ± 20 ondernemers. Uit de participatie met ondernemers kwam het volgende naar voren:
Sluitingstijden en mooiweerclausule: Er is discussie over de huidige sluitingstijden, waarbij ondernemers aangeven dat ze op warme avonden graag langer open zouden willen blijven. Ondernemers zien voordelen in een mooiweerclausule met mogelijke specificaties op basis van temperatuur en vakantiedata.
Met de bedrijfsinvesteringszone (BIZ) Oude dorp, waar een groot aantal horecagelegenheden zijn gevestigd, is een bijeenkomst belegd op 24 augustus 2023. Aanwezig waren de voorzitter, een ondernemerslid en een architect.
Uit de participatie met de BIZ kwam het volgende naar voren:
De overige inwoners van Urk is de gelegenheid gegeven om mee te denken bij het opstellen van nieuwe regels op 19 september 2023. De mogelijkheid hiertoe is via de lokale krant en sociale media verspreid. Van de gelegenheid hebben ± 8 personen gebruik gemaakt.
Uit de sessie kwam het volgende naar voren:
Over het algemeen delen alle groepen zorgen en wensen met betrekking tot de omgeving, aantrekkelijkheid van terrassen, transparantie en de balans tussen regelgeving en ruimte voor ondernemers. Het behoud van de culturele en historische uitstraling van Urk is een gedeelde prioriteit.
Ruimtelijke kaders Nadere regels terrassen Gemeente Urk
Een terras dat direct grenst aan de gevel (voorkant) van het gebouw.
Overterras /pleinterras/eilandterras:
Een terras dat los van de gevel ligt, voor of dichtbij het gebouw.
Een terras dat ook tijdens koudere seizoenen (1 oktober tot en met 1 april) te gebruiken is. Dit is mogelijk met extra beschutting en verwarming.
Een terras op water met behulp van een boot of drijvend platform (ponton) aan de kant.
Een dakconstructie zonder wanden, behalve de gevel (voorkant) van het gebouw.
Een zonwering dat hangt aan de buitenzijde van de gevel (voorkant) van het gebouw. Dit is een uitklapbaar of uitrolbaar scherm.
Een uitbouw bij een gebouw dat voor het grootste deel uit glas bestaat.
Een schot om als afbakening van een terras of als windscherm te gebruiken.
Een bescherming tegen de zon die bestaat uit een stok met baleinen, bespannen met een doek. De constructie is hetzelfde als een paraplu, maar dan groter.
Gemeente Urk streeft naar een nette en gezellige openbare ruimte. Horecaterrassen zijn daarin beeldbepalende elementen. Een mooi en gezellig terras maakt het straatbeeld levendig. Ook helpt het mee aan de kwaliteit van de openbare ruimte en de kwaliteit van de horecaonderneming zelf. Dit document is gemaakt om die kwaliteit te waarborgen.
De ambitie is om een evenwicht te vinden tussen behoud van de historische uitstraling en het bieden van functionele terrassen. Functionele terrassen die aansluiten bij de specifieke behoeften en kenmerken van elk gebied. Hierbij kijkt gemeente Urk naar de lokale identiteit en de aantrekkelijkheid voor bewoners en bezoekers.
Het doel van deze ruimtelijke kaders voor terrassen op Urk is om een nette en passende inrichting van terrassen te waarborgen en een verkeersveilige en voor iedereen toegankelijke openbare ruimte over te houden. Hierbij houdt gemeente Urk rekening met de historische context, de diversiteit van de verschillende gebieden en de belangen van bewoners en ondernemers.
Tijdens inloopavonden met buurtbewoners en ondernemers zijn veel belangen gedeeld. Denk aan overzichtelijkheid, veiligheid en netheid. De ruimtelijke kaders in dit document sluiten daarop aan en zijn een samenbundeling van de input uit de inloopavonden.
De ruimtelijke kaders schetsen een gewenst beeld. Maar samenwerking met de ondernemer is nodig om de specifieke situatie en behoeften te begrijpen. Zo kunnen terrassen op maat worden ontwikkeld. Terrassen die passen binnen de historische context en aansluiten bij de unieke visie en mogelijkheden van elke afzonderlijke onderneming.
De ruimtelijke kaders in dit document horen bij de nadere regels terrassen- Gemeente Urk 2024. Dit document staat in lijn met bestaand gemeentelijk beleid over erfgoedbescherming, ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling.
De terrassen op Urk zijn verschillend. Dit heeft te maken met de hoogte, ligging en/of de beschikbare ruimte binnen of buiten het terras. Sommige regels zijn daarom niet één-op-één toe te passen op elk individueel terras op Urk. In dat geval kijkt gemeente Urk samen met de ondernemer naar alternatieven en of de regels logisch en praktisch zijn voor de onderneming.
Het moet een kwalitatief alternatief zijn en mag niet ingaan tegen het bereiken van de uitstraling van het terras zoals in dit document staat. De commissie ruimtelijke kwaliteit van de gemeente Urk adviseert op het alternatief. Adviseert die positief? Dan beslist het college van Burgemeester en Wethouders definitief over het alternatief.
In gevallen die niet voldoen aan het nieuwe beleid zal voor de handhaving gewerkt worden met een redelijke overgangstermijn.
Zowel de nadere regels terrassen als de ruimtelijke kaders (dit document) wordt na een jaar geëvalueerd. Dit om te bepalen of dit beleid het juiste beleid is en of het op onderdelen verbeterd kan worden.
Overzichtskaart ambitie terrassen
* Voor winterterrassen gelden voorwaarden als het gaat om de constructie en vorm. Zie pagina 14.
**Voor terrasboten moet ruimte zijn. Hoewel er in de huidige situatie op Urk nog weinig ruimte voor terrasboten is, kan dit in de toekomst veranderen. Vandaar dat er in dit document alvast kaders voor worden gesteld.
*** Bijvoorbeeld rotan, hout of metaal. Kunststof kan als imitatie van bijvoorbeeld rotan, hout of metaal.
H2 | Ruimtelijke kwaliteitseisen
Wat is de definitie van openbare ruimte?
Een ruimte of plaats die voor iedereen toegankelijk is.
Wat is de definitie van een terras?
Een buitenruimte met een verharde vloer, vaak met stoelen, tafels en soms parasol waar mensen buiten kunnen zitten. De terrassen zijn meestal een verlengstuk van een restaurant, café of andere eet- en drinkgelegenheid.
Welke doelen willen we bereiken met deze ruimtelijke kaders?
Wij streven naar het levendiger maken van Urk door:
Het Oude dorp heeft bebouwing en straten die in verschillende tijdsperiodes zijn ontwikkeld. De haven, de verschillende wijken en andere monumentale panden daarbinnen hebben een meer historisch karakter dan bijvoorbeeld de zone lang de Klifweg en de Domineesweg. Daarom gelden er voor het historische Oude dorp andere eisen dan voor de rest van Urk (zie pagina 6 en 7).
Vrije doorgang: voor een terras blijft minimaal 1.50 meter van de stoep voor voetgangers en minimaal 3.50 (4,50 m bij bocht) meter vrije doorgang van de openbare ruimte voor hulpdiensten beschikbaar. Voor het Oude dorp geldt een uitzondering. Door de (zeer) beperkte ruimte in het Oude dorp blijft een minimale ruimte van 1.00 meter van de stoep voor de voetganger beschikbaar.
We willen ervoor zorgen dat de terrassen op Urk passen bij onze geschiedenis, de verschillende plekken op Urk en dat ze aangenaam zijn voor zowel ondernemers als bewoners. Deze regels voor meubilair zijn er om een balans te vinden. Dat de terrassen mooi zijn en bijdragen aan wat Urk bijzonder maakt. Zo willen we zorgen voor terrassen die onze geschiedenis respecteren, de diversiteit laten zien tussen de verschillende gebieden en tegelijkertijd aangenaam zijn voor de mensen die hier wonen en werken.
In het historische Oude dorp zit de meeste horeca. Hier zorgen we voor een rustige en nette stijl. Elke onderneming is anders. Daardoor is een eigen thema of stijl per terras mogelijk. Zolang het meubilair maar een natuurlijk ogende en sterke uitstraling heeft (bijv. rotan, hout, metaal of een imitatie van kunststof).
Het is belangrijk dat terrasmeubilair lang meegaat en er ook zo uitziet. Terrasmeubilair wat gemaakt is van natuurlijk (of natuurlijk ogend) materiaal dat lang meegaat, zoals rotan, hout, roestvast staal of aluminium heeft de voorkeur. Kunststof kan als imitatie van deze materialen worden toegepast.
Gevelterras. Gedekte kleuren, stevige materialen en open uitsraling van het terras.
Terrasboot. Open uitsraling. Eenduidige stijl en natuurlijke materialisering.
Eilandterras met open uitraling.
Eilandterras. Gedekte kleuren. Terras bestaat uit één stijl. Materialen zijn duurzaam en verlichting is gericht op het eigen terras.
Kleur en materiaal is van één type en afgestemd op het pand.
Gevelterras. Gedekte kleuren en stevig terrasmeubilair van natuurlijk materiaal.
Uitvalschermen en parasols passen qua schaalgrootte bij het terras. Dat wil zeggen: qua hoogte en breedte binnen de grenzen van het terras blijvend. Voor een over- kapping of uitvalsscherm geldt dat deze ten hoogste de helft van de diepte van het terras parallel aan de gevel beslaat en een maximale diepte van 5 m heeft (zie p.13).
Op eilandterrassen (een terras dat los van de gevel is gelegen, vóór of in de directe nabijheid van het betreffende pand) bij bijvoorbeeld pleinen of langs de haven, zijn ook verrijdbare en/of verwijderbare terrasschotten toegestaan. Hier zijn wel voor- waarden voor (zie ook de algemene criteria op pagina 8).
Tekst (of afbeelding) op uitvalscherm, terrasschot of parasol is terughoudend (10 %) toegepast en uitgevoerd in één en dezelfde stijl.
Principe-illustratie algemene ruimtelijke eisen voor het terras
Open en toegankelijk terras. Obtstakelvrij.
Een winterterras is een seizoensgebonden bouwwerk dat een terrasbezoek in de winter- maanden (1 oktober tm 1 april) mogelijk maakt. Het voordeel hiervan is dat de ondernemer, ongeacht het seizoen, een aangenaam terras voor zijn of haar klanten kan verzorgen.
Een winterterras is voor de ondernemer op verschillende manieren te realiseren. Een vaste constructie of een tijdelijke, demontabele constructie. Voor zowel een vaste constructie als een tijdelijke constructie geldt dat ook deze een open en toegankelijk karakter hebben. Ze zijn daarom ook vrij van reclame en gordijnen. Vaste constructies (niet verwijderbaar) worden wel als bouwwerk/uitbreiding aan het pand gezien. Deze vorm van winterterras vindt op eigen grond plaats.
Tijdelijke en demontabele winterterrassen kunnen op verschillende manieren worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld met behulp van normale terrasschotten, maar ook door middel van uitschuifbare palen in de grond in combinatie met een parasol. Deze tijdelijke vorm mag op gemeentegrond plaatsvinden, mits ook aan de andere voorwaarden voor winterterrassen wordt voldaan (op deze twee pagina’s en de criteria op bladzijde 8).
Principe-illustratie winterterrassen
Bijlage: ongewenste voorbeelden
(Te) felle kleuren van de parasols.
Felle kleuren en geen duidelijke stijl te herkennen van het terras.
Geen duidelijke stijl te herkennen van het terrasmeubilair.
Geen duidelijke stijl te herkennen. Meterialen zijn van niet duurzaam en van niet natuurlijk ogend materiaal.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-283315.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.