Wijziging van de Algemene legesverordening 2024

De Raad van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 mei 2024 (raadsvoorstel nr. 24bb003247/24bo005047); 24bb003890;

 

gelet op artikel 156, eerste lid en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

 

overwegende dat:

het wenselijk is de Algemene legesverordening 2024 te wijzigen in verband met het instellen van de Zero-emissiezone Rotterdam met ingang van 1 januari 2025;

 

besluit:

Artikel I  

De Algemene legesverordening Rotterdam 2024 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

 

In de tarieventabel in de bijlage worden na paragraaf 7.1 de volgende paragrafen ingevoegd:

 

7.1a

Ontheffingen van de nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s

7.1a.1

Ontheffingen om toegang te hebben tot de nul-emissiezone, bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, aan te vragen bij het Centraal Loket

7.1a.1.1

een dagontheffing als bedoeld in paragraaf 2 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

30,00**

7.1a.1.2

een langdurige ontheffing als bedoeld in paragraaf 1 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025, met uitzondering van de ontheffing voor particuliere bedrijfs- en vrachtauto’s, bedoeld in artikel 7 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

100,00**

7.1a.1.3

een langdurige ontheffing voor particuliere bedrijfs- en vrachtauto´s als bedoeld in artikel 7 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

60,00**

7.1a.1.4

de ontheffing in verband met bedrijfseconomische omstandigheden, bedoeld in artikel 12 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

250,00**

7.1a.1.5

de afwijkingsmogelijkheid, bedoeld in artikel 13 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

250,00**

7.1a.2

Ontheffingen om toegang te hebben tot de nul-emissiezone, bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, aan te vragen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam

7.1a.2.1

een dagontheffing als bedoeld in paragraaf 2 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

172,10

7.1a.2.2

een langdurige ontheffing als bedoeld in paragraaf 1 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025, met uitzondering van de ontheffing voor particuliere bedrijfs- en vrachtauto´s, bedoeld in artikel 7 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

172,10

7.1a.2.3

een langdurige ontheffing voor particuliere bedrijfs- en vrachtauto´s als bedoeld in artikel 7 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

172,10

7.1a.2.4

de ontheffing in verband met bedrijfseconomische omstandigheden, bedoeld in artikel 12 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

325,00

7.1a.2.5

de afwijkingsmogelijkheid, bedoeld in artikel 13 van het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025

325,00

 

B.

 

In de bijlage wordt na hoofdstuk 7 van de tarieventabel de volgende tekst ingevoegd:

 

** In een aantal gevallen is sprake van tarieven die worden geheven door het Centraal Loket (uitgevoerd door de gemeente Amsterdam), die niet door de gemeenteraad worden vastgesteld. Deze worden door de gemeenteraad van Amsterdam vastgesteld. In de communicatie met de belastingplichtigen zullen de correcte tarieven voor 2024 worden gehanteerd.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2024.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 13 juni 2024.

De griffier,

I.C.M. Broeders

De plv. voorzitter,

A. Kockelkoren

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl

Toelichting  

Op 1 mei 2024 is de raad per brief geïnformeerd dat het college het definitieve verkeersbesluit heeft genomen tot invoering van de Zero-emissiezone Rotterdam (ze-zone) per 1 januari 2025. Het college heeft ook het Ontheffingenbeleid nul-emissiezone Rotterdam 2025 vastgesteld. Op grond van dit ontheffingenbeleid kan het college voor voertuigen die niet zijn toegestaan in de ze-zone ontheffing verlenen. In de brief van 12 september 2023 is de raad geïnformeerd dat Rotterdam de Intentieovereenkomst ‘Centraal Loket Ontheffingen nul-emissiezones’ heeft ondertekend.

 

De gemeente Rotterdam is niet de enige gemeente die een nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s invoert. Er zijn 28 andere gemeenten die ook een nul-emissiezone gaan invoeren. Om te voorkomen dat de regels voor toegang tot de verschillende nul-emissiezones van de gemeenten uiteen zouden gaan lopen en er een lappendeken van regels zou ontstaan, zijn de overgangsregelingen en vrijstellingen voor de nul-emissiezone in landelijke wetgeving (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) opgenomen en is sprake van grotendeels geharmoniseerd ontheffingenbeleid van de gemeenten die een nul-emissiezone gaan invoeren.

 

Vanwege de financiële impact die de invoering van de nul-emissiezone op een deel van de ondernemers heeft, is het van belang dat deze ondernemers ruim voor invoering van de nul-emissiezone per 1 januari 2025 weten of zij voor een ontheffing in aanmerking komen. Daarom treedt het ontheffingenbeleid per 1 juli 2024 in werking en kunnen vanaf dan ontheffingsaanvragen worden ingediend. Daarmee is ook wijziging van de Algemene legesverordening 2024 per 1 juli 2024 nodig, zodoende kunnen per 1 juli 2024 ook leges in verband met de behandeling van de aanvragen worden geheven.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

Hiermee wordt aan de Legestabel 2024 in de bijlage bij de Algemene legesverordening 2024 het onderdeel 7.1a. e.v. toegevoegd. Per ontheffingstype is bepaald welk bedrag wordt geheven.

 

Artikel II

In artikel II is bepaald dat de wijziging van de Algemene legesverordening een dag na publicatie in werking treedt. Door publicatie voor 1 juli 2024 is daarmee gewaarborgd dat de heffing ook daadwerkelijk per 1 juli 2024 plaats kan vinden.

Naar boven