Gemeenteblad van Gemert-Bakel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gemert-Bakel | Gemeenteblad 2024, 282302 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gemert-Bakel | Gemeenteblad 2024, 282302 | beleidsregel |
Beleidsregel Wet Bibob Gemert-Bakel 2024
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Gemert-Bakel ieder voor zover bevoegd;
gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, de artikelen 5.1 tweede lid, aanhef en onder a en b, 4.19b, 5.31 en 5.40 van de Omgevingswet.
Gemeenten krijgen steeds meer te maken met ondermijnende criminaliteit. Ondermijnende criminaliteit bestaat uit alle vormen van criminaliteit die een bedreiging zijn voor de integriteit van het bestuur. Kenmerkend voor ondermijning is de verwevenheid tussen de boven- en onderwereld. Criminelen maken gebruik van legale structuren – zoals vergunningen, subsidies en overheidsopdrachten – om criminele activiteiten uit te voeren. Dit heeft tot gevolg dat de integriteit van de overheid wordt aangetast.
De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) geeft de overheid een instrument in handen om zich tegen het risico van aantasting van de integriteit te beschermen. Als er een ernstig gevaar dreigt dat bijvoorbeeld een vergunning wordt misbruikt, kan het bevoegde bestuursorgaan de aanvraag weigeren of de afgegeven vergunning intrekken. Om de mate van gevaar te bepalen voert het bevoegde bestuursorgaan een eigen onderzoek uit. Ook kan het bestuursorgaan een advies aanvragen bij het Landelijk Bureau Bibob (LBB).
Het doel van de Wet Bibob is het waarborgen van de integriteit van het bestuursorgaan en het voorkomen van onbewust faciliteren van criminele activiteiten. Uitgaande van dat doel zijn in deze beleidsregel beleidsuitgangspunten geformuleerd wanneer de aanvraag voor een vergunning of een reeds verleende vergunning aan een Bibob-onderzoek wordt onderworpen.
Deze beleidsregel is in overleg met verschillende gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant, de werkgroep Brabantse Norm Weerbare Overheid en het Taskforce RIEC Zeeland-Brabant opgesteld.
De Wet Bibob en het daarbij behorende Besluit Bibob zijn van toepassing op diverse gemeentelijke beschikkingen, overheidsopdrachten, vastgoedtransacties en subsidies, waaronder:
Het van toepassing verklaren van de Wet Bibob op bovengenoemde beschikkingen, overheidsopdrachten, vastgoedtransacties en subsidies betekent dat de gemeente steeds zal onderzoeken of er sprake is van gevaar dat de beschikking, regeling of transactie mede zal worden gebruikt om:
De gemeente zal in beginsel niet overgaan tot het uitvoeren van een Bibob-onderzoek ten aanzien van:
opvolgende omgevingsvergunningen voor bouwactiviteiten, omgevingsplanactiviteiten en milieubelastende activiteiten op dezelfde locatie, verleend binnen een aaneengesloten periode van twaalf maanden, mits de betrokkene dezelfde is gebleven en deze aantoont of genoegzaam aannemelijk maakt, dat sprake is van nagenoeg gelijke omstandigheden met betrekking tot de bedrijfsstructuur, de wijze van financiering, zakelijke partners en dergelijke als bij de verlening van de omgevingsvergunning uit een eerder uitgevoerd Bibob-onderzoek geen gevaar is gebleken.
vastgoedtransacties van de gemeente met een partij, die in overwegende mate, dat wil zeggen in beginsel voor twee derde of meer, door publiek geld is gefinancierd (het financiële vereiste) en waarbij de inhoudelijke criteria voor het verstrekken van geldelijke uitkeringen of voorzieningen in beslissende mate wordt bepaald door de overheid (het inhoudelijke vereiste);
meerdere vastgoedtransacties die met een derde zijn aangegaan of aan betrokkene zijn verstrekt binnen een aaneengesloten periode van twaalf maanden of binnen één project vallen, mits de betrokkene aantoont of genoegzaam aannemelijk maakt, dat sprake is van nagenoeg gelijke omstandigheden met betrekking tot de bedrijfsstructuur, de wijze van financiering, zakelijke partners en dergelijke als op het moment van de vastgoedtransactie waarbij een Bibob-onderzoek wel heeft plaatsgevonden.
gunning van een overheidsopdracht aan een partij die in overwegende mate, dat wil zeggen in beginsel voor twee derde of meer, door publiek geld is gefinancierd (het financiële vereiste) en waarbij de inhoudelijke criteria voor het verstrekken van geldelijke uitkeringen of voorzieningen in beslissende mate wordt bepaald door de overheid (het inhoudelijke vereiste);
meerdere overheidsopdrachten die met een derde zijn aangegaan of aan betrokkene zijn verstrekt binnen een aaneengesloten periode van twaalf maanden of binnen één project vallen, mits de betrokkene aantoont of genoegzaam aannemelijk maakt, dat sprake is van nagenoeg gelijke omstandigheden met betrekking tot de bedrijfsstructuur, de wijze van financiering, zakelijke partners en dergelijke als op het moment van de vastgoedtransactie waarbij een Bibob-onderzoek wel heeft plaatsgevonden.
6. Weigeren volledig invullen Bibob-vragenformulieren
Bij een weigering om de Bibob-vragenformulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) niet of niet volledig ingevuld te retourneren, zullen bij aanvragen om een beschikking de daartoe gestelde regels van de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb) worden toegepast. Bij volharding zal de gevraagde beschikking buiten behandeling worden gesteld ingevolge artikel 4:5 van de Awb.
Artikel 6.2 Verleende beschikkingen
Bij verleende beschikkingen zal een weigering om de Bibob-vragenformulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) niet of niet volledig ingevuld te retourneren op grond van artikel 4, eerste lid van de Wet Bibob worden beschouwd als een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob. De verstrekte vergunning kan als gevolg daarvan worden ingetrokken.
Artikel 6.3 Nieuwe vastgoedtransacties en overheidsopdrachten
Indien er sprake is van een vastgoedtransactie of een overheidsopdracht zal de weigering van betrokkene om de formulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet Bibob niet of niet volledig ingevuld te retourneren dan wel de weigering om ingevolge artikel 12 derde lid van de Wet Bibob aanvullende gegevens te verstrekken aan het LBB, leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst of het niet gunnen van de overheidsopdracht.
8. Omgevingswet bouwactiviteit en omgevingsplanactiviteit
Een Bibob-onderzoek vindt plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit waarbij de normkosten hoger zijn dan € 500.000,- (exclusief btw). De normkosten worden door de gemeente berekend op basis van de Legesverordening.
Een Bibob-onderzoek vindt bovendien plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit waarbij de normkosten meer bedragen dan € 50.000,- en minder bedragen dan of gelijk zijn aan € 500.000,- (exclusief btw) én waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën zoals benoemd in bijlage 1.
In het geval dat een aanvrager in het tijdvak van één jaar, gerekend vanaf de eerste aanvraag, vier aanvragen (of meer) indient voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit, waarbij de normkosten meer dan € 50.000,- maar minder dan € 500.000,- (exclusief btw) bedragen, zal op de vierde aanvraag voor een omgevingsvergunning-bouwactiviteit respectievelijk omgevingsplanactiviteit van dezelfde aanvrager een Bibob-onderzoek plaatsvinden.
Een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit wordt onderworpen aan een Bibob-onderzoek, indien de normkosten hoger zijn dan € 50.000,- (exclusief btw) én indien het een locatie betreft die gelegen is in een door het college, bij afzonderlijk besluit, aangewezen risicogebied.
Er vindt een Bibob-onderzoek plaats in geval al aanvang is genomen met de realisatie van een vergunningplichtig bouwwerk, zonder dat daarvoor de vereiste vergunning is verleend (illegale start) én de normkosten meer bedragen dan € 50.000,- en minder bedragen dan of gelijk zijn aan € 500.000,- (exclusief btw).
Wanneer de omgevingsvergunning bouwactiviteit of een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit is overgedragen en op naam van een ander wordt gesteld (artikel 5.37, tweede lid Omgevingswet) wordt de nieuwe rechthebbende van deze vergunning aan een Bibob-onderzoek onderworpen. Indien uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er sprake is van een ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob, kan het bestuursorgaan besluiten tot het intrekken van de vergunning.
11. Reeds verleende vergunningen
Uitvoering van het Bibob-onderzoek zal plaatsvinden indien sprake is van signalen zoals bedoeld in artikel 5.1.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van Gemert-Bakel op 18 juni 2024
Voor zover daartoe bevoegd,
het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester,
Ing. M.S. van Veen
De secretaris,
P. Sennema
Voor zover daartoe bevoegd,
de burgemeester,
Ing. M.S. van Veen
Voor het publiek toegankelijke, besloten ruimten waarin bedrijfsmatig, in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was of anders dan om niet seksuele handelingen worden verricht, seksuele diensten worden aangeboden of vertoningen van erotisch-pornografische aard plaatsvinden (waaronder prostitutiebedrijven, darkrooms, seksbioscopen, sekswinkels, erotische massagesalons);
* De opsomming van risicocategorieën in bijlage 1 is niet limitatief. De lijst van risicocategorieën is een dynamische lijst en kan tussentijds steeds door het college worden aangepast zonder nieuwe vaststelling van de beleidsregel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-282302.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.