Verkeersbesluit afsluiten van de Gooilandweg, Meentweg, Plein 2000 en de parkeerterreinen aan de Gooilandweg en aan de Graaf Wichmanlaan aangrenzend aan het gemeentehuis te Huizen tijdens Brandweer DoeDag 2024

Wettelijke bepalingen

Gelet op de artikelen 15 en 18 van de wegenverkeerswet 1994 en de artikelen 12 en 15 besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), heeft het college van Burgemeester en wethouders van Huizen een verkeersbesluit genomen.

 

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

De mandaatregeling van gemeente Huizen 2021, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit voor het instellen van een verbod is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare werken.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Dat de Gooilandweg, Meentweg, Plein 2000 en de parkeerterreinen aan de Gooilandweg en aan de Graaf Wichman aangrenzend aan het gemeentehuis zijn gelegen binnen de bebouwde kom van de Gemeente Huizen;

Dat de genoemde wegen in beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Huizen;

Dat voor de Gooilandweg, Meentweg, Plein 2000 en het parkeerterrein aan de Gooilandweg en aan de Graaf Wichman aangrenzend aan het gemeentehuis een maximum snelheid geldt van 30 kilometer per uur;

Dat op deze wegen het evenement Brandweer DoeDag wordt gehouden;

Dat de organisatoren op deze wegen activiteiten organiseren;

Dat vanuit veiligheidsoogpunt het afsluiten van de wegen wenselijk is;

Dat de Brandweer DoeDag dit jaar valt op zaterdag 7 september 2024;

 

Dat krachtens artikel 2 lid 1 van de wegenverkeerswet 1994 met dit verkeersbesluit wordt beoogd:

a. Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

Overleg politie

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de regio politieadviseur, wat resulteerde in een positief advies.

 

Motivering

Het is gewenst om de volgende wegen af te sluiten op de Brandweer DoeDag vanaf 00.00 uur tot 24.00 uur:

De Gooilandweg tussen het Kruispunt met de Melkweg en met het kruispunt inrit parkeerterrein aan de Gooilandweg;

De Meentweg tussen het kruispunt met de Kerkstraat en met het kruispunt met de Gooilandweg;

Het Plein 2000 tussen het kruispunt met de Gooilandweg en Mentweg en met de inrit van het parkeerterrein aan de voorzijde van het gemeentehuis aan de Graaf Wichman;

Het parkeerterrein aan de Gooilandweg met uitzondering van de weg parallel aan de achterzijde van het appartementencomplex aan de E. Ludenstraat nr 27 t/m 65;

Het volledige parkeerterrein aan de Graaf Wichmanlaan tussen de inrit en oprit aan de Graaf Wichmanlaan.

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders van Huizen tot het afsluiten van de Gooilandweg, Meentweg, Plein 2000 en parkeerterrein aan de Gooilandweg zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer 28501 gedurende de periode van zaterdag 7 september 2024 van 00.00 uur tot 24.00 uur. Tijdens deze afsluiting zullen de borden C01 en E01 met onderbord met tekst "Brandweer DoeDag datum 00.00 tot 24.00 uur” uit bijlage 1 van het RVV1990, zoals op de tekening weergeven geplaatst worden.

 

Op grond van voorgaande overweging en de wegsleepregeling van de gemeente Huizen zal er op de hierboven genoemde wegen de wegsleepregeling van kracht zijn op zaterdag 7 september 2024 van 00:00 tot en met 24:00;

 

Huizen, 4 juli 2024

Het college van burgemeester en wethouders

Namens deze,

 

 

 

 

A. Versluis

Afdelingshoofd openbare werken

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeesters en wethouders van Huizen, Postbus 5, 12370 AA Huizen. Dient u het bezwaarschrift in binnen zes weken na de dag waarop deze brief is verzonden (het poststempel op deze brief) dan reageert u binnen de termijn die de wet daarvoor geeft. Zorgt u ervoor dat het bezwaarschrift ten minste de volgende gegevens bevat:

1. Uw naam, adres, datum en handtekening;

2. Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht (u kunt bijvoorbeeld datum en kenmerk van de brief vermelden of een kopie meesturen);

3. De reden(en) waarom u bezwaar maakt.

Als u een bezwaarschrift indient, kunt u ook een verzoek indienen tot het treffen van een voorlopige voorziening. Dat doet u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het adres is: Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Naar boven