Verkeersbesluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s aan De Biezen naast huisnummer 1 te Schaijk

43887-2024

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel ;

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden E8c uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 8 van het BABW ingevolge het plaatsen van onderborden waardoor de werking van het hoofdbord wordt beperkt of uitgebreid;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

overwegende dat ;

  • het centrale doel van het nationale Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49 % ten opzichte van 1990;

  • als onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is vastgesteld waarin is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten samen de NAL regio Zuid vormen en met de collectieve concessie afspraken uit het Klimaatakkoord voor elektrisch vervoer vormgeven;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Maashorst een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;

  • de gemeente Maashorst via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

  • het bestuursakkoord 2022-2026 ingaat op de verduurzamingsambities van de Gemeente Maashorst;

  • de prognoses voor het aantal elektrische auto’s en de behoefte aan laadpalen de komende jaren fors is (bron: elaad.nl);

  • het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats voor het opladen van de auto;

  • de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s;

  • afgelopen jaren Vattenfall in samenwerking met de gemeente op diverse plaatsen laadpalen heeft geplaatst;

  • de parkeerplaatsen in dit verkeersbesluit zijn gelegen binnen de bebouwde kom van de kern Schaijk van de gemeente Maashorst en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Maashorst;

  • deze locatie is beoordeeld en is gekeken of de locaties voldoen aan de gestelde criteria;

  • de gemeente naar een aantal zaken kijkt voor de locatiekeuze van de laadpaal en het reserveren van de parkeerplaatsen, waaronder;

     

    • er moeten 2 parkeerplaatsen aanwezig zijn en goed bereikbaar zijn;

    • er moet een laagspanningskabel in de buurt liggen;

    • de laadpaal mag geen onnodige hinder veroorzaken, een laadpaal komt niet direct aan de voorzijde van een woning en de ruimte achter de laadpaal moet (indien nodig) voldoende zijn zodat ook rolstoelers er langs kunnen;

    • een laadpaal mag niet te dicht tegen bomen staan ivm mogelijke schade aan wortels;

  • in de afgelopen tijd in zijn algemeenheid blijkt dat bewoners bezorgd zijn over mogelijke toename van parkeerdruk in de straten;

  • elektrische voertuigen vaak al in de straten geparkeerd staan en de verwachting is dat het aantal elektrische auto’s flink zal toenemen de komende tijd;

  • elektrische voertuigen moeten na het laden verplaatst worden en zij ook op zoek moeten naar een parkeerplaats in de buurt of wegrijden uit de wijk;

  • het instellen van een oplaadplek er ook voor zorgt dat andere parkeerplaatsen mogelijk eerder vrij komen omdat zodra een oplaadplek vrij komt bestuurders van een elektrische auto naar de oplaadplek willen gaan;

  • door het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s de parkeerdruk dus niet direct toeneemt;

  • bovendien ook laadpalen geplaatst moeten worden in de openbare ruimte in wijken waar niet elke woning een oprit heeft;

  • de gemeente graag meewerkt aan het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s omdat de prognose voor het aantal elektrische auto’s in de nabije toekomst fors is;

  • deze forse toename van elektrische auto’s er ook voor zorgt dat er veel vraag komt naar oplaadpunten;

  • er op dit moment al een behoefte aan laadpalen speelt en het op voorhand lastig in te schatten is of er te veel of te weinig laadpalen geplaatst worden;

  • indien de gemeente geen parkeerplaatsen reserveert voor opladen van elektrische auto’s het aantal elektrische auto’s en daarmee de vraag naar oplaadpunten toch zal stijgen;

  • een veelgehoorde opmerking is dat in de straat geen elektrische auto’s aanwezig zijn;

  • de prognose en de mogelijkheden voor bewoners en bezoekers om een laadplek in de buurt te vinden geeft voor de gemeente aanleiding in de wijk parkeerplaatsen te reserveren voor opladen;

  • gezien de ontwikkeling van het aantal elektrische en hybride voertuigen het wenselijk is om een dekkend netwerk te hebben van laadpunten;

  • op dit moment in Schaijk nog niet in elke wijk een laadpaal aanwezig is;

  • de aanvrager van de laadpaal niet binnen 300 meter van zijn woonadres de auto kan opladen;

  • de grens van 300 meter het uitgangspunt is in de aanbesteding van de plaatsing van laadpalen;

  • de aanvrager ook niet verwezen kan worden naar de laadpaal aan de Zwingelhof vanwege de grote loopafstand en het toenemende verbruik van stroom;

  • in de buurt al op locaties is gezocht naar een geschikte plek voor een laadpaal;

  • deze locaties zijn afgevallen vanwege ofwel ongeschikte plek voor een laadpaal ofwel vanwege te weinig ruimte voor overig verkeer;

  • afgelopen jaar op 2 locaties een laadpaal is voorgesteld aan de Repellaan, maar deze vanwege bezwaarschriften of negatieve reacties niet is doorgegaan;

  • de gemeente nu deze locatie op het oog heeft;

  • omwonenden van de beoogde locatie aan De Biezen naast huisnummer 1 zijn bevraagd middels een brief;

  • een 5-tal inwoners heeft gereageerd op de website maashorstaanhetwoord.nl;

  • deze reacties veelal negatief zijn en reageerders vooral opmerken dat de parkeerdruk hoog is en er geen behoefte is aan laadpalen;

  • er op dit moment een aanvraag ligt vanuit de wijk en in het algemeen geldt dat het aantal elektrische auto’s fors gaat toenemen;

  • de gemeente heeft gezocht naar locaties en de ervaren parkeerdruk heeft meegewogen in de beslissing;

  • de laadpaal wordt geplaatst voor algemeen gebruik en niet voor een doelgroep wordt geplaatst;

  • de gemeente goed kijkt naar geschikte locaties van een laadpaal omdat daarmee brandstofauto’s elders moeten parkeren;

  • de gemeente een overweging maakt tussen enerzijds het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen van elektrische auto’s en anderzijds het niet meer mogelijk maken van parkeren voor brandstofauto’s van bezoekers;

  • de gemeente op basis van de landelijke doelstellingen voor verduurzaming van vervoer ook moet deelnemen aan landelijke plannen voor uitrol laadinfrastructuur;

  • de gemeente deze overweging ook gemaakt heeft bij het aanwijzen van deze parkeerplaatsen;

  • de gemeente heeft gekeken naar de diverse belangen in de straat en in de omgeving;

  • de gemeente in dit geval kiest voor het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s op deze plek ten nadele van andere doelgroepen omdat parkeergelegenheid in de directe omgeving beschikbaar is en de extra loopafstand naar deze parkeerplaatsen acceptabel is;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

b e s l u i t

  • 1.

    Door het plaatsen van bord E08c uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB504 (met twee pijlen wijzend schuin naar onder) in De Biezen te Schaijk naast huisnummer 1 twee parkeerplaatsen aan te wijzen en deze uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.

Uden, 21 juni 2024

Namens burgemeester en wethouders van gemeente Maashorst,

H. Huizenga, teammanager Klimaat en Energie

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoekschrift ook digitaal indienen. Kijk voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen.

 

Naar boven