Gemeente Vijfheerenlanden – verkeersbesluit – Centrum Leerdam

Zaaknummer: 1152352

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden;

 

Motivering:

In september 2022 heeft de raad de Binnenstadvisie Leerdam vastgesteld. De ambitie die hierin is aangegeven is om de binnenstad als ontmoetingsplek en verblijfsgebied in te richten en te gebruiken. De Binnenstadsvisie constateert dat de buitenruimte onvoldoende afgestemd is op de voetganger en daarmee geen aantrekkelijke verblijfskwaliteit biedt. Om meer ruimte te creëren voor de voetgangers, wordt in de Binnenstadsvisie ingezet op een aaneengesloten voetgangersgebied met voorrang voor voetgangers vanaf de Meent tot de Zuidwal. Zo wordt de binnenstad een aantrekkelijk en bovendien veilig gebied om te verblijven: een voetgangersvriendelijke binnenstad. Dit voetgangersgebied zal bestaan uit de Kerkstraat, de Fonteinstraat en delen van de Bergstraat en Nieuwstraat. Hieraan grenzen diverse winkelvoorzieningen, horeca en verschillende kerken. Wel moet de bereikbaarheid van het centrum ook voor de automobilist gewaarborgd blijven. Daarom is het van belang dat er ook voldoende stallingsgelegenheid wordt gecreëerd voor alle vervoersmiddelen.

 

Plan:

Fonteinstraat:

Om dit voetgangersgebied te kunnen realiseren worden er wat aanpassingen gedaan aan de openbare ruimte. Op dit moment is de Fonteinstraat al een voetgangersgebied, maar zijn de wegen die deze straat kruisen (de Noordwal, de Bergstraat en de Nieuwstraat) nog geen voetgangersgebied. Hierdoor wordt het voetgangersgebied meerdere malen onderbroken waardoor onveilige situaties ontstaan. Om te zorgen dat het één groot voetgangersgebied wordt is gekozen om halverwege de Bergstraat en de Nieuwstraat een knip te maken voor niet alleen gemotoriseerd verkeer, maar ook fietsers. Dit wordt gedaan door middel van verwijderbare palen om de bereikbaarheid voor hulpdiensten te waarborgen. Dit houdt in dat de Bergstraat en de Nieuwstraat geen doorlopende wegen meer zijn en er twee circulaties naast de Fonteinstraat ontstaan. Hier wordt eenrichtingsverkeer ingesteld om conflicten tussen modaliteiten te voorkomen. De Noordwal wordt alleen bereikbaar voor bestemmingsverkeer om zo te zorgen dat daar bijna geen autoverkeer doorheen gaat.

Kerkstraat:

De Kerkstraat wordt door middel van een zinkpaal op de kruising met de Westwal afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Deze paal wordt net na de ingang van het hofje van restaurant 't Veerhuys Leerdam geplaatst, zodat deze te allen tijde bereikbaar blijft. Door deze afsluiting kunnen automobilisten niet meer via de Kerkstraat vanaf de Westwal naar de Vlietskant rijden. Ook wordt een zinkpaal geplaatst aan het einde van de Kerkstraat, ter hoogte van de Vlietskant. Deze wordt geplaatst om te voorkomen dat er tegen het verkeer in gereden kan worden. Wel gaat deze zinkpaal altijd naar beneden voor verkeer vanuit de Kerkstraat, ook buiten venstertijden. Deze beslissing is afgestemd met het Leerdamse Ondernemers Vereniging (LOV), de wijkraad Centrum, de Grote Kerk, de Nederlands Gereformeerde Kerk Leerdam, BindKrachtVHL en hulpdiensten en verscheidene inwoners.

Aangezien er in de Kerkstraat geen gemotoriseerd verkeer meer mag komen verdwijnen hier ook 36 parkeerplaatsen die voorheen onder de blauwe zone vielen. Deze parkeerplaatsen worden gecompenseerd door de uitbreiding van het parkeerterrein aan de Stationsweg. Daarnaast zijn door deze beslissing de winkels niet meer bereikbaar voor bevoorrading en kunnen mindervaliden de Grote Kerk niet meer bereiken. Om dit te voorkomen is besloten om venstertijden in te stellen voor laden en lossen. Zo is de Kerkstraat elke dag tussen 6u – 11u en 17u – 18u geopend, met uitzondering van donderdag en zaterdag in verband met de markt. Op deze dag is de weg alleen geopend tussen 17u en 18u. Ook ontvangt de Grote Kerk ontheffingen voor verschillende voertuigen die mindervaliden bij de kerk af kunnen zetten. Deze voertuigen mogen vervolgens op het eigen terrein van de kerk, of buiten het voetgangersgebied parkeren. Het parkeren en de bereikbaarheid met de auto ligt bij de bewoners van de Kerkstraat gevoelig omdat de loopafstand naar parkeergelegenheid toeneemt. Hier geldt echter dat wanneer men zoveel bestemmingen op loopafstand heeft, de autoafhankelijkheid minder is. Hierdoor vinden wij het belangrijker dat de straat voor voetgangers goed begaanbaar is dan dat de bewoners dichter bij huis kunnen parkeren.

Hoogstraat:

Op dit moment is het nog mogelijk om via de Kerkstraat de Huisgracht op te rijden naar de Hoogstraat. Hier geldt eenrichtingsverkeer. In de nieuwe situatie waarbij de Kerkstraat afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer, zouden de Hoogstraat en de Huisgracht niet meer bereikbaar zijn. Daarom is ervoor gekozen om het eenrichtingsverkeer op te heffen en de doorgang tussen de Huisgracht en de Kerkstraat en de Hoogstraat en Markt fysiek af te sluiten door middel van een verwijderbare paal. Daarnaast wordt de Hoogstraat alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Hierbij zijn met de Nederlands Gereformeerde Kerk Leerdam extra afspraken gemaakt dat ook zij extra ontheffingen ontvangen voor voertuigen tijdens rouw- en trouw gelegenheden.

Algemeen voetgangersgebied:

De Fonteinstraat en de Kerkstraat gaan door deze aanpassingen één groot voetgangersgebied vormen waar dezelfde venstertijden voor bevoorrading gelden. Toch hebben wij ervoor gekozen om fietsers wel toe te staan in de Kerkstraat en niet in de Fonteinstraat. Hier hebben wij voor gekozen omdat in de Binnenstadvisie het volgende staat vermeld: “Het fietsgebruik draagt bij aan een gezonde manier van bewegen en bovendien houdt het de binnenstad ook goed bereikbaar. Om het fietsgebruik te promoten stelt de Binnenstadsvisie dat het van belang is dat bewoners én bezoekers veilig door de binnenstad kunnen fietsen en de fiets makkelijk en veilig gestald kan worden.” Tijdens de markt zijn fietsers ook op de Kerkstraat niet toegestaan, omdat er dan te weinig ruimte overblijft om fietsers en voetgangers veilig te mengen. Fietsers moeten dan via de Noordwal fietsen. Dit is 800 meter extra en deze afstand vinden wij acceptabel. De Fonteinstraat blijft gesloten voor fietsers omdat hier minder ruimte is. Fietsers zijn hier in de huidige situatie ook al niet toegestaan.

 

Overwegende dat:

  • Artikel 2 wegenverkeerswet lid 1 a en b en lid 2 a en b van toepassing zijn.

  • Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Burgemeester en Wethouders volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd zijn om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

  • De weg onder beheer is van de gemeente Vijfheerenlanden;

  • Afstemming heeft plaats gevonden met de Politie;

  •  

Besluiten het volgende:

Huisgracht en Hoogstraat:

  • 1.

    Op de kruising van de Hoogenhoek en de Hoogstraat wordt het C01 bord met onderbord verwijderd en wordt het C02 bord met onderborden vervangen door een C12 met onderbord “uitgezonderd bestemmingsverkeer”.

  • 2.

    Op de kruising tussen de Hoogstraat en de Groote Steiger worden het C02 bord met onderborden verwijderd.

  • 3.

    Op de kruising van de Kerkstraat en de Huisgracht worden drie verwijderbare paaltjes geplaatst om de weg fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer.

  • 4.

    Op de Kruising van de Kerkstraat en de Huisgracht wordt het C03 bord met onderborden verwijderd, wordt de paal gedraaid en komt hier een G07zb met onderbord 1 (zie venstertijden). Op de andere kant wordt een G07ze geplaatst.

Kerkstraat:

  • 1.

    Op de kruising tussen de Westwal en de Kerkstraat wordt een zinkpaal geplaatst met aan beide kanten één extra paal.

  • 2.

    Op de kruising tussen de Westwal en de Kerkstraat wordt het G07 met onderbord 1 (zie venstertijden) onder het C03 bord geplaatst. Op de andere kant wordt een G07ze geplaatst.

  • 3.

    Op de kruising van de Kerkstraat en de Huisgracht worden de C0, E01 en E09zb borden met bijbehorende onderborden verwijderd.

  • 4.

    Aan het plein van de Grote Kerk worden de E01, G07zb, G07ze, E04, E06, C04r borden met bijbehorende onderborden verwijderd.

  • 5.

    Op de kruising van de Fonteinstraat en de Kerkstraat wordt richting Westwal een C02 bord met onderbord “uitgezonderd fietsers” geplaatst.

  • 6.

    Op de kruising tussen Fonteinstraat en de Kerkstraat wordt het onderbord van bord G07zb richting de Fonteinstraat vervangen voor onderbord 2 (zie venstertijden). Het G07ze bord op de achterkant wordt verwijderd.

  • 7.

    Op de kruising tussen Fonteinstraat en Kerkstraat wordt richting de Fonteinstraat een C14 bord getekend op het wegdek.

  • 8.

    Op de kruising tussen de Kerkstraat en de Fonteinstraat richting Hoogenhoek worden het C03 en E01 bord met bijbehorende onderborden verwijderd. Hier wordt een C04l geplaatst die te zien is vanuit de Fonteinstraat.

  • 9.

    Op de kruising tussen de Kerkstraat en de Poorterij wordt het C02 bord verwijderd en vervangen door een G07zb met onderbord 1 (zie venstertijden) en op de achterkant komt een G07ze.

  • 10.

    Op de kruising tussen de Kerkstraat en de Hoogenhoek wordt een zinkpaal geplaatst met aan beide kanten een paal.

  • 11.

    Op de kruising tussen de Kerkstraat en de Hoogenhoek wordt een C02 en G07zb geplaatst met onderbord 1 (zie venstertijden). Op de achterkant wordt een G07ze geplaatst.

 

Bergstraat en Nieuwstraat west:

  • 1.

    Op de Nieuwstraat wordt het onderbord van C03 vervangen door “uitgezonderd fiets”.

  • 2.

    Op de westelijke kruising tussen Markthof en Nieuwstraat wordt het onderbord van C02 vervangen door “uitgezonderd fiets”.

  • 3.

    Op de oostelijke kruising tussen Markthof en Nieuwstraat worden verwijderbare palen geplaatst als fysieke afsluiting.

  • 4.

    Op de oostelijke kruising tussen Nieuwstraat en Markthof wordt het C02 bord onder het G07zb bord vervangen door onderbord 2 (zie venstertijden).

  • 5.

    Op de oostelijke kruising tussen Markthof en Bergstraat wordt het C03 bord en onderbord vervangen door een G07zb bord met onderbord 2 (zie venstertijden). Op de achterkant wordt een G07ze geplaatst.

  • 6.

    Op de oostelijke kruising tussen Markthof en Bergstraat worden verwijderbare palen geplaatst als fysieke afsluiting.

  • 7.

    Op de westelijke kruising tussen Markthof en Bergstraat wordt het onderbord van C03 vervangen voor “uitgezonderd fiets”.

  • 8.

    Op de kruising tussen Bergstraat en Westwal wordt het onderbord van C02 vervangen voor “uitgezonderd fiets”.

Noordwal:

  • 1.

    Op de kruising tussen Westwal en Noordwal wordt een C12 geplaatst met onderbord “m.u.v. bestemmingsverkeer na 70m”

  • 2.

    Op de Noordwal ter hoogte van huisnummer 107 wordt een C12 geplaatst met onderbord "m.u.v. bestemmingsverkeer, uitgezonderd fietsen”

  • 3.

    Op de kruising tussen de Fonteinstraat en de Noordwal wordt aan beide kanten een stopstreep aangebracht en wordt er een B07 geplaatst.

  • 4.

    Op de kruising tussen de Fonteinstraat en de Noordwal wordt het C02 bord vervangen voor een C01, en worden de onderborden van C01 en C03 vervangen voor “uitgezonderd fiets”.

  • 5.

    Op de kruising tussen Noordwal en Vlietskant wordt het C02 bord vervangen voor een C01, en wordt het onderbord van C01 vervangen voor “uitgezonderd fiets”.

Fonteinstraat:

  • 1.

    Op de kruising tussen Fonteinstraat en Meent wordt het onderbord van G07zb vervangen voor onderbord 2 (zie venstertijden).

  • 2.

    Op de kruising tussen Fonteinstraat en de Noordwal worden de onderborden van G07zb vervangen voor onderbord 2 (zie venstertijden).

  • 3.

    Op de kruising tussen Fonteinstraat en de Bergstraat worden de G07zb en G07ze met bijbehorende onderborden verwijderd.

  • 4.

    Op de kruising tussen de Fonteinstraat en de Nieuwstraat wordt het C02 bord verwijderd.

Bergstraat en Nieuwstraat oost:

  • 1.

    Op de kruising tussen de Vlietskant en de Bergstraat wordt het onderbord van C02 vervangen voor “uitgezonderd fiets”.

  • 2.

    Op de kruising tussen Bergstraat en Schavet worden ter hoogte van huisnummer 52 verwijderbare palen geplaatst als fysieke afsluiting.

  • 3.

    Op de kruising tussen Bergstraat en Schavet wordt het C04r bord verwijderd en het C02 bord met onderbord vervangen voor een G07zb bord met onderbord 2 (zie venstertijden), met op de achterkant een G07ze.

  • 4.

    Op de kruising tussen Nieuwstraat en Schavet worden ter hoogte van huisnummer 35 verwijderbare palen geplaatst als fysieke afsluiting.

  • 5.

    Op de kruising tussen Nieuwstraat en Schavet wordt het onderbord van G07zb vervangen voor onderbord 2 (zie venstertijden) en worden de onderborden van C02 vervangen voor “uitgezonderd fiets”.

  • 6.

    Op de kruising tussen Nieuwstraat en Vlietskant wordt het C01 bord met onderbord verwijderd en wordt het onderbord van C03 vervangen voor “uitgezonderd fiets”.

Vlietskant:

  • 1.

    Op de kruising tussen Vlietskant en Noordwal wordt het onderbord van C02 vervangen voor “uitgezonderd fiets”.

 

Overzichtskaart:

Venstertijden:

 

Onderbord 1 (open te klappen voor de markt)

Onderbord 2

 

Datum besluit: 16 juni 2024

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden

 

J. de Groot

Verkeerskundige

  • Niet eens met dit besluit?

  • Maak dan binnen zes weken bezwaar. De periode van zes weken start een dag na de datum waarop het besluit is gepubliceerd in het Gemeenteblad.

  •  

  • In het bezwaarschrift moet u de volgende informatie vermelden:

  • uw naam en adres en eventueel uw e-mailadres,

  • de datum van uw bezwaarschrift,

  • een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent,

  • het kenmerk (zaaknummer) van het besluit,

  • waarom u het niet eens bent met het besluit.

  •  

  • U sluit uw bezwaarschrift af met uw handtekening.

  •  

  • Een bezwaarschrift indienen is gratis. Dit kan alleen per post (dus niet per e-mail).

    Stuur uw bezwaarschrift naar:

    Gemeente Vijfheerenlanden

  • t.a.v. Commissie voor de bezwaarschriften

    Postbus 11

    4140 AA Leerdam

  •  

  • Snel een uitspraak nodig?

  • Soms heeft u op korte termijn een uitspraak van de rechter nodig.

  • Dan kunt u ná het indienen van uw bezwaarschrift direct de rechter vragen een tijdelijke maatregel (voorlopige voorziening) te nemen. U kunt bijvoorbeeld vragen dat de uitvoering van het besluit wordt gestopt totdat uw bezwaarschrift is behandeld. Een voorlopige voorziening vraagt u aan met een verzoekschrift, dat u indient bij de rechtbank.

  •  

  • Dit kan op twee manieren.

  • Digitaal: via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u DigiD nodig. Kijk voor meer informatie op de website digid.nl

  • Per post. Stuur uw verzoekschrift naar:

    Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen

    Postbus 16005

    3500 DA Utrecht

  •  

  • Let op

  • Een verzoekschrift indienen kost geld (griffierechten). Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de rechtbank via 088 - 362 00 00

Naar boven