Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2024, 281314 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2024, 281314 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Vijfheerenlanden – verkeersbesluit – Centrum Leerdam
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden;
In september 2022 heeft de raad de Binnenstadvisie Leerdam vastgesteld. De ambitie die hierin is aangegeven is om de binnenstad als ontmoetingsplek en verblijfsgebied in te richten en te gebruiken. De Binnenstadsvisie constateert dat de buitenruimte onvoldoende afgestemd is op de voetganger en daarmee geen aantrekkelijke verblijfskwaliteit biedt. Om meer ruimte te creëren voor de voetgangers, wordt in de Binnenstadsvisie ingezet op een aaneengesloten voetgangersgebied met voorrang voor voetgangers vanaf de Meent tot de Zuidwal. Zo wordt de binnenstad een aantrekkelijk en bovendien veilig gebied om te verblijven: een voetgangersvriendelijke binnenstad. Dit voetgangersgebied zal bestaan uit de Kerkstraat, de Fonteinstraat en delen van de Bergstraat en Nieuwstraat. Hieraan grenzen diverse winkelvoorzieningen, horeca en verschillende kerken. Wel moet de bereikbaarheid van het centrum ook voor de automobilist gewaarborgd blijven. Daarom is het van belang dat er ook voldoende stallingsgelegenheid wordt gecreëerd voor alle vervoersmiddelen.
Om dit voetgangersgebied te kunnen realiseren worden er wat aanpassingen gedaan aan de openbare ruimte. Op dit moment is de Fonteinstraat al een voetgangersgebied, maar zijn de wegen die deze straat kruisen (de Noordwal, de Bergstraat en de Nieuwstraat) nog geen voetgangersgebied. Hierdoor wordt het voetgangersgebied meerdere malen onderbroken waardoor onveilige situaties ontstaan. Om te zorgen dat het één groot voetgangersgebied wordt is gekozen om halverwege de Bergstraat en de Nieuwstraat een knip te maken voor niet alleen gemotoriseerd verkeer, maar ook fietsers. Dit wordt gedaan door middel van verwijderbare palen om de bereikbaarheid voor hulpdiensten te waarborgen. Dit houdt in dat de Bergstraat en de Nieuwstraat geen doorlopende wegen meer zijn en er twee circulaties naast de Fonteinstraat ontstaan. Hier wordt eenrichtingsverkeer ingesteld om conflicten tussen modaliteiten te voorkomen. De Noordwal wordt alleen bereikbaar voor bestemmingsverkeer om zo te zorgen dat daar bijna geen autoverkeer doorheen gaat.
De Kerkstraat wordt door middel van een zinkpaal op de kruising met de Westwal afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Deze paal wordt net na de ingang van het hofje van restaurant 't Veerhuys Leerdam geplaatst, zodat deze te allen tijde bereikbaar blijft. Door deze afsluiting kunnen automobilisten niet meer via de Kerkstraat vanaf de Westwal naar de Vlietskant rijden. Ook wordt een zinkpaal geplaatst aan het einde van de Kerkstraat, ter hoogte van de Vlietskant. Deze wordt geplaatst om te voorkomen dat er tegen het verkeer in gereden kan worden. Wel gaat deze zinkpaal altijd naar beneden voor verkeer vanuit de Kerkstraat, ook buiten venstertijden. Deze beslissing is afgestemd met het Leerdamse Ondernemers Vereniging (LOV), de wijkraad Centrum, de Grote Kerk, de Nederlands Gereformeerde Kerk Leerdam, BindKrachtVHL en hulpdiensten en verscheidene inwoners.
Aangezien er in de Kerkstraat geen gemotoriseerd verkeer meer mag komen verdwijnen hier ook 36 parkeerplaatsen die voorheen onder de blauwe zone vielen. Deze parkeerplaatsen worden gecompenseerd door de uitbreiding van het parkeerterrein aan de Stationsweg. Daarnaast zijn door deze beslissing de winkels niet meer bereikbaar voor bevoorrading en kunnen mindervaliden de Grote Kerk niet meer bereiken. Om dit te voorkomen is besloten om venstertijden in te stellen voor laden en lossen. Zo is de Kerkstraat elke dag tussen 6u – 11u en 17u – 18u geopend, met uitzondering van donderdag en zaterdag in verband met de markt. Op deze dag is de weg alleen geopend tussen 17u en 18u. Ook ontvangt de Grote Kerk ontheffingen voor verschillende voertuigen die mindervaliden bij de kerk af kunnen zetten. Deze voertuigen mogen vervolgens op het eigen terrein van de kerk, of buiten het voetgangersgebied parkeren. Het parkeren en de bereikbaarheid met de auto ligt bij de bewoners van de Kerkstraat gevoelig omdat de loopafstand naar parkeergelegenheid toeneemt. Hier geldt echter dat wanneer men zoveel bestemmingen op loopafstand heeft, de autoafhankelijkheid minder is. Hierdoor vinden wij het belangrijker dat de straat voor voetgangers goed begaanbaar is dan dat de bewoners dichter bij huis kunnen parkeren.
Op dit moment is het nog mogelijk om via de Kerkstraat de Huisgracht op te rijden naar de Hoogstraat. Hier geldt eenrichtingsverkeer. In de nieuwe situatie waarbij de Kerkstraat afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer, zouden de Hoogstraat en de Huisgracht niet meer bereikbaar zijn. Daarom is ervoor gekozen om het eenrichtingsverkeer op te heffen en de doorgang tussen de Huisgracht en de Kerkstraat en de Hoogstraat en Markt fysiek af te sluiten door middel van een verwijderbare paal. Daarnaast wordt de Hoogstraat alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Hierbij zijn met de Nederlands Gereformeerde Kerk Leerdam extra afspraken gemaakt dat ook zij extra ontheffingen ontvangen voor voertuigen tijdens rouw- en trouw gelegenheden.
De Fonteinstraat en de Kerkstraat gaan door deze aanpassingen één groot voetgangersgebied vormen waar dezelfde venstertijden voor bevoorrading gelden. Toch hebben wij ervoor gekozen om fietsers wel toe te staan in de Kerkstraat en niet in de Fonteinstraat. Hier hebben wij voor gekozen omdat in de Binnenstadvisie het volgende staat vermeld: “Het fietsgebruik draagt bij aan een gezonde manier van bewegen en bovendien houdt het de binnenstad ook goed bereikbaar. Om het fietsgebruik te promoten stelt de Binnenstadsvisie dat het van belang is dat bewoners én bezoekers veilig door de binnenstad kunnen fietsen en de fiets makkelijk en veilig gestald kan worden.” Tijdens de markt zijn fietsers ook op de Kerkstraat niet toegestaan, omdat er dan te weinig ruimte overblijft om fietsers en voetgangers veilig te mengen. Fietsers moeten dan via de Noordwal fietsen. Dit is 800 meter extra en deze afstand vinden wij acceptabel. De Fonteinstraat blijft gesloten voor fietsers omdat hier minder ruimte is. Fietsers zijn hier in de huidige situatie ook al niet toegestaan.
Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Bergstraat en Nieuwstraat west:
Bergstraat en Nieuwstraat oost:
Onderbord 1 (open te klappen voor de markt)
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden
Dan kunt u ná het indienen van uw bezwaarschrift direct de rechter vragen een tijdelijke maatregel (voorlopige voorziening) te nemen. U kunt bijvoorbeeld vragen dat de uitvoering van het besluit wordt gestopt totdat uw bezwaarschrift is behandeld. Een voorlopige voorziening vraagt u aan met een verzoekschrift, dat u indient bij de rechtbank.
Digitaal: via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u DigiD nodig. Kijk voor meer informatie op de website digid.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-281314.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.