Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2024, 280748 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2024, 280748 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regel subsidie stedelijke beheer cultureel vastgoed gemeente Utrecht 2025-2028
Deze nadere regel verstaat onder:
B edrijven en organisaties in de kunst en cultuur: bedrijven en organisaties actief in de cultuursector. De cultuursector omvat amateurkunst en cultuureducatie, archieven, architectuur en stedenbouw, beeldende kunst en vormgeving, dans, film, landschapsarchitectuur, letteren en bibliotheken, media, monumenten en archeologie, musea, muziek en muziektheater, en theater;
Betaalbare huisvesting: huisvesting voor de beoogde doelgroep waarvoor, in lijn met de Uitvoeringsnota Huisvesting Culturele en Creatieve Sector, huurtarieven gerekend worden voor de vaste verhuur van gemiddeld maximaal €125 per m2 VVO exclusief servicekosten en energiekosten (prijspeil 01-01-2024, daarna jaarlijks opgehoogd aan de hand van de CPI).
Deze nadere regel draagt bij aan het doel om op stedelijk niveau invulling te geven aan een adequaat beheer en verhuur van culturele werkruimtes en voorzieningen voor de beoogde doelgroep van bedrijven en organisaties in de kunst en cultuur voor wie huurtarieven van het reguliere (veelal commerciële) ruimteaanbod in de stad Utrecht te hoog zijn, voor zover daarin redelijkerwijze niet door anderen kan worden voorzien en voor zover geen specifiek financieel arrangement van toepassing is.
Door middel van deze nadere regel levert de gemeente Utrecht een financiële bijdrage aan een kostendekkende exploitatie van een beheerorganisatie die de stedelijke beheerfunctie in de stad Utrecht realiseert. Deze stedelijke beheerfunctie bestaat uit: 1) verhuurder van betaalbare huisvesting voor de cultuursector, zowel voor panden in het bezit van de gemeente Utrecht als in eigen beheer (beheer); 2) het uitbreiden van het aantal locaties voor betaalbare huisvesting van de cultuursector en herontwikkeling van bestaande locaties voor een betere aansluiting op hun behoeftes (concept- en herontwikkeling); en 3) het vervullen van een rol van expertisecentrum op het gebied van huisvesting voor de cultuursector (aanjagen en agenderen). Dit leidt tot (een uitbreiding van) een aanbod van betaalbare huisvesting voor de beoogde doelgroep.
Artikel 5 Vaststellen subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Artikel 6 Subsidiabele activiteiten
De volgende activiteiten komen voor een meerjarig subsidie in aanmerking:
Beheer: het verhuren van betaalbare werkruimtes, ruimten voor tentoonstellingen en uitvoering en andere ondergeschikte voorzieningen aan bedrijven en organisaties in de kunst en cultuur. Hieronder vallen de volgende activiteiten:
Waar passend en mogelijk prioritair huisvesting bieden aan meerjarig gesubsidieerde Cultuurnota-instellingen, en daarna ook eindgebruikers waarmee de gemeente een andere subsidierelatie heeft vanuit het programma Cultuur, of die een duidelijke relatie hebben met een beleidsdoel van het programma Cultuur;
Dagelijkse beheeractiviteiten van alle locaties in beheer, zoals sleutelbeheer en de verantwoordelijkheid voor wifi, gas/water/licht, brandveiligheid, calamiteiten, servicecontracten, afval en onderhoud van het pand, voor zover dat niet bij een ander belegd is en voor zover deze niet redelijkerwijs via de servicekosten aan huurders kunnen worden doorberekend;
Artikel 7 Eisen aan de aanvraag
De aanvraag van de subsidie wordt ingediend met e-Herkenning via Externe link: www.utrecht.nl/subsidie.
De subsidieaanvraag bestaat in ieder geval uit:
een meerjarenbeleidsplan dat de volgende onderdelen bevat:
een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en hoe deze aansluiten bij de subsidiabele activiteiten zoals geformuleerd in deze nadere regel, inclusief toelichting hoe voldaan kan worden aan de basiseisen van de 3 codes en duurzaamheid, zoals omschreven in de Cultuurnota 2025-2028 ‘Kleur Bekennen’ van de gemeente Utrecht;
een toelichting op wat de huidige en beoogde doelgroep is die gebruik zal maken van de panden in beheer, het beoogde type gebruik, het werven van huurders uit de beoogde doelgroep, de gehanteerde selectieprocedure met daarbij aandacht voor diversiteit en inclusie en hoe dit aansluit bij de doelstellingen van deze nadere regel;
De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen worden met elkaar vergeleken en gescoord op basis van de volgende criteria:
De kwaliteit en h et realisme van het meerjarenbeleidsplan en de mate waarin de activiteiten aansluiten bij de doelstellingen van deze nadere regel. Hierbij wordt gekeken naar de mate van aantoonbare kennis en ervaring van de aanvrager met de activiteiten ‘beheer’, ‘concept- en herontwikkeling’ en ‘aanjagen en agenderen’ en de verwachte impact van de beheerorganisatie op basis van in hoeverre de in het meerjarenbeleidsplan omschreven activiteiten de drie subsidiabele activiteiten omvatten.
Het realisme van de financiële onderbouwing. Hierbij wordt gekeken of de meerjarenbegroting en -dekkingsplan afdoende toegelicht en onderbouwd zijn, of soberheid en doelmatigheid leidende criteria zijn, de verhouding van de subsidie tot het aantal beheerde betaalbare vierkante meters werkruimte voor de culturele sector, de aannemelijkheid dat de subsidie nodig is om de activiteiten uit te voeren, en de aannemelijkheid dat de hoogte van de subsidie passend is voor de uitvoering.
Indien het subsidieplafond als gevolg van gedeeltelijke weigering van de subsidieaanvraag niet geheel aan degene die het hoogste aantal punten heeft gescoord wordt verstrekt, dan kunnen burgemeester en wethouders het resterend deel openstellen voor nieuwe aanvragen. Zij maken deze openstelling en de daarbij te hanteren procedure openbaar bekend. Hierbij kan worden bepaald dat nieuwe aanvragen - zonder tender - op volgorde van binnenkomst worden afgehandeld, waarbij wel getoetst wordt aan alle eisen en criteria op grond van deze Nadere regel.
In aanvulling op de verplichtingen uit hoofdstuk 4 van de ASV gelden de volgende verplichtingen:
Om de subsidie jaarlijks definitief te bepalen, wordt een eindrapportage overlegd. Deze dient uiterlijk op 01 juni van het volgende kalenderjaar opgestuurd te zijn. De eindrapportage bestaat uit de volgende onderdelen:
Een financieel jaarverslag (jaarrekening) dat voldoet aan het verantwoordingsprotocol van de gemeente Utrecht. In het financieel verslag zet u drie kolommen naast elkaar met daarin: het resultaat, de begroting en het resultaat van het voorgaande jaar. Geef een toelichting als het resultaat meer dan 10% afwijkt van uw begroting.
Een controle-verklaring van een accountant over het financieel jaarverslag. Uit de verklaring moet blijken dat het Accountantsprotocol van de gemeente Utrecht is gevolgd. Deze verklaring is niet nodig als u per jaar minder dan € 100.000,00 aan subsidies van de gemeente ontvangt. U vindt het Verantwoordings- en accountantsprotocol op de website Externe link: www.utrecht.nl/subsidie.
Als u een boekjaar afsluit met een positief financieel resultaat, berekent u welk aandeel onze gemeentelijke subsidie heeft in de totale omzet. Dit gedeelte van het resultaat voegt u toe aan het ‘Bestemmingsfonds beheer cultureel vastgoed gemeente Utrecht’ (artikel 19.4 en 19.5 van de Algemene Subsidieverordening). Bedragen uit het Bestemmingsfonds gemeente Utrecht kunnen alleen worden ingezet voor activiteiten waarvoor wij subsidie hebben verleend. Als er een overschot ontstaat doordat u (een deel van uw) activiteiten niet kunt uitvoeren, dan kunnen wij tussentijds de subsidie gedeeltelijk terugvorderen. Bij de vaststelling van het laatste subsidiejaar kan een positief saldo in ‘Bestemmingsfonds gemeente Utrecht’ worden teruggevorderd.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 24 juni 2024.
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
De secretaris,
Michiel J. Ruis
Burgemeester en wethouders hebben deze nadere regel vastgesteld met het doel de stedelijke beheerfunctie m.b.t. culturele werkruimtes en voorzieningen te stimuleren.
De gemeente Utrecht vindt het van belang dat er betaalbare huisvesting is voor de culturele en creatieve sector. Wij ondersteunen om die reden organisaties die voorwaardenscheppend zijn voor het betaalbaar produceren en presenteren van kunst en cultuur.
De subsidie kwalificeert niet als staatssteun, omdat de activiteiten van zuiver lokale betekenis zijn, subsidie wordt verleend op basis van een niet meer dan kostendekkende begroting, en de gemeente aan het einde van de subsidierelatie aanspraak kan maken op restitutie van eventueel met subsidiemiddelen opgebouwd vermogen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-280748.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.