Verkeersbesluit voor het tijdelijk opheffen van het fietspad en het voetpad aan de Handelskade te Deventer, kenmerk: 157772-2024

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

• het invoeren van een maximum snelheid van 30 km/h op het wegvak Handelskade, gelegen tussen de Brinkgreverweg en de toegang P&R;

• het afsluiten van het fietspad en het voetpad, ter hoogte van de adressen Handelskade 1–13 te Deventer, door het plaatsen van bouwhekken;

• Het aanwijzen van een fietspad in twee richtingen bereden op de rijbaan van de Handelskade, aangeduid met borden G12;

• duur afsluiting is vanaf datum publicatie verkeersbesluit tot 31 mei 2026 of zolang tot een afsluiting van het voetpad en fietspad uit oogpunt van veiligheid noodzakelijk is;

• afsluiting overeenkomstig bijgevoegde tekening.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

De aanleiding van dit verkeersbesluit is de realisatie van het bouwproject Kop Handelskade te Deventer.

 

Verkeersaspecten

Het fietspad en voetpad langs de Handelskade is in eigendom en beheer bij de gemeente Deventer.

De Handelskade is een zogenaamde gebiedsontsluitingsweg en heeft een belangrijke functie voor de ontsluiting van de binnenstad en de stationsomgeving. De Handelskade is onderdeel van het zogenoemde busroute-netwerk.

Het twee richtingen bereden fietspad langs de Handelskade is een zogenaamde snelle fietsroute en één van de drukst bereden fietspaden in Deventer. Het fietspad is een belangrijke verbinding tussen Deventer oost en de binnenstad en het NS-Station Deventer.

Het naastgelegen voetpad heeft een belangrijke functie voor de bereikbaarheid van Hogeschool Saxion en de firma Tauw.

Op de bouwplaats van het bouwproject Kop Handelskade is onvoldoende ruimte voor het laden en lossen van bouwverkeer. Het fietspad en het voetpad langs de Handelskade bevindt zich in de bouwveiligheidszone. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers gebruik blijven maken van het fiets- en voetpad wordt het fiets- en voetpad met bouwhekken afgesloten. Het afsluiten van het fiets- en en voetpad heeft als bijkomend voordeel dat bouwverkeer het fiets- en voetgangersverkeer niet hoeft te kruisen.

Voor het fietsverkeer wordt aan de overzijde van de Handelskade een fietspad aangelegd op de bestaande rijbaan. Voetgangers worden omgeleid via bestaande voetgangersvoorzieningen. Voor deze maatregel is gekozen vanwege de duur van de werkzaamheden (+- 2 jaar) en om het fietsverkeer zo min mogelijk te benadelen met extra omrij-routes en de ervaring dat fietsers zich lastig laten omleiden en over de rijbaan van de Handelskade gaan fietsen.

De maatregelen gaan ten koste van een deel van de opstelvakken van de geregelde kruisingen met de Brinkgreverweg en de toegang naar het P&R terrein. De maatregelen zullen daarom tijdens spitsperioden leiden tot een verminderde doorstroming op het betreffende wegvak.

Omdat de afsluiting over een langere periode dan 4 maanden plaatsvindt is een verkeersbesluit vereist.

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende (verkeers)belangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

1a en1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Met de voorgestelde maatregel wordt voorkomen dat fietsers en voetgangers gewond raken door vallende bouwmaterialen en in conflict komen met aan- en afrijdend bouwverkeer.

1c. het in standhouden van de weg

Als gevolg van de maatregel vervalt een belangrijke fietsroute en voetpad langs de Handelskade. Als alternatief wordt aan de overzijde van de rijbaan van de Handelskade een alternatief fietspad aangelegd. Met de aanleg van een tijdelijk fietspad op de rijbaan van de Handelskade blijft twee richtingen gemotoriseerd verkeer op de Handelskade gehandhaafd.

1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Met de maatregel wordt de vrijheid van het verkeer niet beperkt. Voor het afgesloten weggedeelte (fiets- en voetpad) worden volwaardige alternatieve routes aangeboden.

2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing.

2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing.

 

Overleg politie

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.

 

Zienswijzen/draagvlak

Deze maatregel is afgestemd met: Arriva, EBS en de Fietsersbond. Ook zijn Stichting Fooruit, Saxion, Aventus, DC Vastgoed, ProRail, Tauw en Q-park gekend in de plannen.

 

Belangenafweging

Naar de mening van het college wegen de belangen van verkeersveiligheid en het fietsverkeer zwaarder dan de nadelen van een verminderde verkeersafwikkeling.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de belangen die kunnen leiden tot het nemen van verkeerbesluit, waarbij in het bijzonder artikel 2, tweede lid, onder c, van de Wegenverkeerswet 1994 het belang van ‘de bestrijding van de epidemie van covid-19’ is opgenomen.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad van 28 juni 2024 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

 

Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, indien er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 20 juni 2024

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R.A.P. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

 

Naar boven