Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2024, 279993 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2024, 279993 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling subsidie en lening Basiskwaliteit particuliere woningvoorraad Rotterdam 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de wethouder Klimaat, Bouwen en Wonen van 18 juni 2024, kenmerk 24bo005641;
gelet op artikel 3, derde lid, artikel 4 , tweede lid, artikel 5, tweede lid, artikel 8, artikel 12a, artikel 13 en artikel 14 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het gewenst is regels vast te stellen over het verlenen van subsidies voor verbetering van de onderhoudsstaat van particuliere woningen, versterking van de onderhoud- en beheerstructuur van gesplitst en verbetering van de onderhoudsstaat van ongesplitst woningbezit al dan niet in samenhang met leningen van de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten;
In deze regeling wordt verstaan onder:
eigenaar-bewoner: eigenaar die een woning in de gemeente Rotterdam, waarvoor een subsidie en lening als bedoeld in deze nadere regels wordt aangevraagd, zelf permanent bewoont en volgens het kadastraal uittreksel eigenaar is, niet zijnde een toegelaten instelling, van een particuliere woning of inpandige bedrijfsruimte;
meerjarenonderhoudsplan: Overzicht van onderhoudswerkzaamheden met een begroting van de kosten waarmee minimaal het kwaliteitsniveau uit het Programma van Eisen Casco particuliere woningverbetering wordt gerealiseerd dan wel, indien dit niveau is bereikt, wordt vastgehouden en dat daarnaast nog duurzaamheids-maatregelen kan omvatten. Het meerjarenonderhoudsplan kan in de vorm worden opgesteld van een:
verbeterplan: overzicht van werkzaamheden gericht op het wegwerken van onderhoudsachterstanden die nodig zijn om te voldoen aan het kwaliteitsniveau zoals dat is omschreven in het door het college goedgekeurde ‘programma van eisen casco’ en aanbrengen van verbeteringen, inclusief een begroting van de kostenbegroting;
De subsidie en het recht op een stimuleringsregeling of maatwerklening of draagkrachtlening zijn uitsluitend beschikbaar voor door het college in het kader van het Uitvoeringsplan Aanpak Basiskwaliteit aangewezen eenheden of eenheden in door het college aangewezen gebieden, die in projectmatige aanpak van de gemeente zijn/worden gezet.
Het college kan subsidie verlenen, het recht toekennen gebruik te maken van een door de SVn te verstrekken stimuleringsregeling of maatwerklening of draagkrachtlening, of het recht toekennen gebruik te maken van een door de KBNL te verstrekken draagkrachtlening als tegemoetkoming in de kosten voor het uitvoeren van de volgende activiteiten in aangewezen gebieden of aangewezen eenheden. De activiteiten zijn nader gespecificeerd in bijlage 1 en hebben betrekking op:
Artikel 6 Basiskwaliteit Projectmatige Aanpak subsidie
Artikel 8 Basiskwaliteit Stimuleringslening voor kleine vve’s
Het college kan aan een vve die bestaat uit maximaal zeven appartementsrechten en die eigenaar is van een aangewezen pand of van een binnen een aangewezen gebied gelegen pand, het recht toekennen om ter financiering van de in artikel 3, eerste lid, bedoelde activiteiten, voor zover deze niet worden gedekt door een subsidie, gebruik te maken van een Basiskwaliteit Stimuleringslening voor kleine vve’s.
Artikel 9 Basiskwaliteit Stimuleringslening voor grote vve’s
Het college kan aan een vve die bestaat uit meer dan zeven appartementsrechten en die eigenaar is van een aangewezen pand of van een binnen een aangewezen gebied gelegen pand, het recht toekennen om ter financiering van de in artikel 3, eerste lid, bedoelde activiteiten, voor zover deze niet worden gedekt door een subsidie, gebruik te maken van een Basiskwaliteit Stimuleringslening voor grote vve’s.
Artikel 10 Basiskwaliteit Maatwerklening
Het college kan aan de eigenaar of eigenaren van een aangewezen eenheid het recht toekennen om ter financiering van de in artikel 3, eerste lid, bedoelde activiteiten, voor zover deze niet worden gedekt door een subsidie en door zijn inkomen niet aanmerking komt voor een Stimuleringslening zoals bedoeld in artikel 7 en 8, gebruik te maken van een Basiskwaliteit Maatwerklening.
Artikel 11 Financiële toets, verstrekken en beheer Basiskwaliteit Stimuleringslening en Basiskwaliteit Maatwerklening door SVn
Artikel 12 Draagkrachtlening Particuliere Woningverbetering
Het college kan een recht tot het gebruik maken van een Draagkrachtlening Particuliere Woningverbetering van de KBNL aan de eigenaar-bewoner toekennen wanneer persoonlijke financiële omstandigheden het toekennen van een Basiskwaliteit Stimuleringslening of Basiskwaliteit Maatwerklening niet toelaten.
Een eigenaar-bewoner komt in aanmerking voor een Draagkrachtlening Particuliere Woningverbetering indien de eenheid is aangewezen zoals bedoeld in artikel 4, lid 2, en uit toetsing blijkt dat de financiële situatie van de betreffende eigenaar-bewoner zich verzet tegen het verstrekken van een Basiskwaliteit Stimuleringslening of een Basiskwaliteit Maatwerklening. Omstandigheden kunnen zijn een BKR-registratie of onvoldoende financiële draagkracht voor het verstrekken van een lening.
Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze Nadere regels zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan het college afwijken van het bepaalde in deze Nadere regels.
Artikel 15 Intrekken regeling en overgangsbepalingen
Ten aanzien van aanvragen voor subsidie en lening op grond van de Nadere regels subsidie en lening particuliere woningverbetering Rotterdam 2015, waarbij de datum van de aanvraag vóór de datum van de inwerkingtreding van deze Nadere regels ligt, maar waarop nog niet is beschikt, blijven de Nadere regels 2015 van toepassing.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 juni 2024
De secretaris,
G.J.D. Wigmans
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Bijlage 1 Activiteiten als bedoeld in artikel 3 van de Regeling subsidie en lening Basiskwaliteit particuliere woningvoorraad Rotterdam 2024
De gemeente streeft naar een toekomstbestendige woningvoorraad om te komen tot een vitale stad. De kwaliteit van de bestaande particuliere woningvoorraad is minimaal op een basis onderhoudsniveau. Dat wil zeggen dat woningen minimaal voldoen aan de eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Door middel van de Aanpak Basiskwaliteit heeft het college in 2022 de strategie vastgesteld binnen de toolbox van het overkoepelende programma Particuliere Voorraad om te komen tot een basiskwaliteitsniveau in aangewezen gebieden of aangewezen panden. Met de basisaanpak wordt invulling gegeven aan de NPRZ-doelstelling om tot 2030 13.000 woningen in aanpak te nemen en de collegedoelstelling van 3.000 woningen per door het college benoemde periode. Het vitaliteitsonderzoek (her)bevestigt de noodzaak tot de stedelijke aanpak. Primair ligt de focus op inzet op Zuid, maar het onderzoek wijst ook uit dat de fysieke opgave in samenhang met de sociaalmaatschappelijke situatie van eigenaren in Oud Mathenesse vergelijkbaar is.
Deze Regeling subsidie en leningen basiskwaliteit particuliere woningvoorraad Rotterdam 2024 is gericht op de financiële ondersteuning van eigenaren binnen aangewezen gebieden of van aangewezen panden. Voor hen is een stimuleringsbijdrage beschikbaar en zij kunnen gebruik maken van aanvullende financieringsfaciliteiten in de vorm van een SVn lening. Door middel van financieringsarrangementen is het mogelijk om naast de eigen bijdrage de onderhoudsachterstanden en verbeteringen te bekostigen conform de onderhoudsplannen.
Wel is het goed hier te wijzen op het feit dat wanneer een eigenaar geen uitvoering geeft aan het wegwerken van onderhoudsachterstanden en een VvE activering, de gemeente als sluitstuk van de aanpak om tot een basisniveau te komen over kan gaan tot handhaving. Het Besluit bouwwerken leefomgeving en het gemeentelijke omgevingsplan kennen immers een groot aantal eisen waar bestaande bouwwerken altijd aan moeten voldoen.
Tot slot wordt in dit algemene deel van de toelichting gewezen op de websites van Nationale Hypotheek Garantie, Externe link: www.nhg.nl, en het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten, www.svn.nl. Op beide sites is informatie beschikbaar over de verschillende financieringsproducten waar via deze nadere regels gebruik van kan worden gemaakt.
De subsidie- en leningsfaciliteiten zijn beschikbaar voor eigenaren (eigenaar/bewoners of eigenaar/verhuurders) in door het college aangewezen gevallen. Aanwijzingen worden samengesteld op basis van gemeentelijke analyses naar de kwaliteit van de woningvoorraad, signalen van professionele partners uit de wijk (w.o. corporaties of wijkraad), signalen van bewoners uit gebieden of eigen waarnemingen. Het doel van een aanwijzing is eigenaren door middel van een stimulerende aanpak te bewegen tot het wegwerken van onderhoudsachterstanden en het (re)activeren van de VvE en te verleiden tot het toepassen van verbeteringen aan de woning. In het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden worden zoveel mogelijk en waar mogelijk verduurzamingsmaatregelen toegepast ter verbetering van de energetische waarde van de woning. Onderhoudsachterstanden en verbetermogelijkheden voor de korte en lange termijn worden – conform wettelijke verplichting – vastgelegd in een meerjarenonderhoudsplan (MJOP).
Uitgesloten van de financieringsarrangementen zijn woningbouwcorporaties die vallen binnen de reikwijdte van de Woningwet.
De Basiskwaliteit Projectmatige Aanpak subsidie geldt als een stimuleringsbijdrage voor eigenaren van een woning in een door het college aangewezen gebied of aangewezen pand. De subsidie wordt toegekend wanneer een eigenaar aan kan tonen dat de resterende 55% van de kosten uit het verbeterplan uit eigen middelen kan worden gefinancierd.
Subsidies hoger dan €25.000 worden onderdeel van een door SVn te openen en beheren depot. De aanvrager kan door middel van declaraties middelen uit het depot onttrekken. De kwaliteitsbewaking wordt door de gemeente uitgevoerd.
Indien de eigenaar voornemens is de particuliere woning te verkopen voordat het verbeterplan is voltooid, dient hij dit voorafgaand aan de verkoop te melden aan het college en met het college tot overeenstemming te komen over de afhandeling van de subsidie.
De eigenaar ontvangt een brief met toestemming voor verkoop. Indien bekend wordt deze brief ook naar de betrokken notaris gestuurd. In de brief worden de voorwaarden voor de subsidie nader toegelicht. Na transport van de woning wordt door de notaris of voormalige eigenaar het college in kennis gesteld van de verkoop door middel van het toesturen van de akte van levering en een afschrift uit het kadaster. Indien van toepassing wordt de erfrechtakte meegestuurd.
Na verkoop is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor de uitvoering van het verbeterplan, de hieruit voortvloeiende verplichtingen en (subsidie)voorwaarden.
De rentestanden voor de SVn Basiskwaliteit Stimuleringslening voor eigenaren komen overeen met de rentestanden van de gemeentelijke Energietransitie Lening (ETL) vanuit het Energietransitiefonds (ETF). De rentestanden worden jaarlijks vastgesteld.
Voor deze leningsvorm is geen NHG-borg mogelijk.
De rentestanden voor de SVn Basiskwaliteit Stimuleringslening voor kleine VvE’s komen overeen met de rentestanden van de gemeentelijke Energietransitie Lening (ETL) vanuit het Energietransitiefonds (ETF). De rentestanden worden jaarlijks vastgesteld.
Voor leningen met een NHG-borg gelden andere, gunstiger rentepercentages dan voor leningen zonder NHG-borg.
In voorkomende gevallen kan gekozen worden voor een hypothecaire akte om financiële risico’s voor de lening nemer en lening verstrekker te beperken.
De rentestanden voor de SVn Basiskwaliteit Stimuleringslening voor grote VvE’s komen overeen met de rentestanden van de gemeentelijke Energietransitie Lening (ETL) vanuit het Energietransitiefonds (ETF). De rentestanden worden jaarlijks vastgesteld.
Voor deze leningsvorm is geen NHG-borg mogelijk.
Voor VvE’s met haalbaar hoger kwaliteitsniveau dan de Aanpak voorschrijft, is er een optie om een hoger bedrag te lenen. Na toetsing van de plannen door de gemeente kan worden bepaald dat een hogere financiering beschikbaar wordt gesteld. De lening wordt door middel van een onderhandse akte vastgelegd.
In voorkomende gevallen kan gebruik gemaakt worden van de SVn Basiskwaliteit Maatwerklening. De rentestand van deze financiering volgt de Basiskwaliteit Stimuleringslening voor kleine VvE’s.
Voor de Basiskwaliteit Maatwerklening is geen NHG-borg mogelijk.
Voor het beheer en uitvoering van PA-subsidie hoger dan €25.000, de Basiskwaliteit Stimuleringsleningen en Basiskwaliteit Maatwerklening heeft de gemeente een dienstenovereenkomst afgesloten met SVn.
Voor het beheer en uitvoering van de Draagkrachtlening Particuliere Woningverbetering heeft de gemeente een overeenkomst afgesloten met de Kredietbank Nederland.
De controle op uitvoering van de werkzaamheden wordt uitgevoerd door inspecteurs of adviseurs van de gemeente Rotterdam of door medewerkers van adviesbureaus die in opdracht van de gemeente zorgdragen voor de uitvoering van de Projectmatige Aanpak.
Strikt genomen kan toepassing van de hardheidsclausule enkel en alleen in die gevallen die niet zijn voorzien bij het vaststellen van deze Nadere regels. Hoewel geprobeerd is zo volledig mogelijk te zijn in de omschrijving van de activiteiten, zijn uitzonderlijke gevallen niet uit te sluiten. Deze bepaling maakt daarom gemotiveerd afwijken van de Nadere regels mogelijk, mits aan het bepaalde in dit artikel wordt voldaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-279993.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.