Gemeenteblad van Nieuwegein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2024, 279682 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2024, 279682 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024
De door de exploitant te treffen maatregelen in het bedrijfsplan, waarborgen dat:
Artikel 3: Bedrijfsadministratie
De exploitant van een seksbedrijf draagt er zorg voor dat er een deugdelijke bedrijfsadministratie wordt gevoerd waarin de actuele gegevens zijn opgenomen van in ieder geval:
Dit besluit is van toepassing op de vergunning die op 17 juli 2020 is verleend aan de exploitant van een seksinrichting in Nieuwegein voor een periode van 5 jaar op grond van artikel 3:4, lid 1, van de Apv, zoals vastgesteld op 25 maart 2009 en zoals laatstelijk gewijzigd op 10 april 2024.
Aldus vastgesteld op 18 juni 2024
Ellie Liebregts
secretaris
Marijke van Beukering-Huijbregts
burgemeester
Toelichting bij het Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024
De seksbranche is een branche welke gevoelig is voor misstanden, zoals uitbuiting, gedwongen prostitutie, geweld, een onveilige/onhygiënische werkomgeving en al dan niet gedwongen onveilige seks. Om deze misstanden tijdig te signaleren en te voorkomen is regelgeving nodig, zoals de reeds vastgestelde Beleidsregel regulering sekswerk Lekstroom 2022 en de Verordening regulering sekswerk Nieuwegein 2024 (hierna: de Verordening).
Regelgeving maakt deel uit van een breed pakket aan instrumenten, waaronder toezicht, handhaving en zorg voor sekswerkers. Zo is in het derde lid van artikel 7 van de Verordening vastgelegd dat de exploitant een bedrijfsplan moet overleggen waarin maatregelen zijn beschreven t.a.v. hygiëne, bescherming van de gezondheid (van zowel de sekswerkers als klanten), de veiligheid, het zelfbeschikkingsrecht van de sekswerkers en het voorkomen van strafbare feiten. Daarnaast is in artikel 9, zevende lid, van de Verordening opgenomen dat de exploitant van het seksbedrijf zorgdraagt voor een deugdelijke bedrijfsadministratie.
In artikel 7, vierde lid, en artikel 9, achtste lid van de Verordening is respectievelijk opgenomen dat het college nadere regels kan stellen ten aanzien van hetgeen in het bedrijfsplan en in de bedrijfsadministratie wordt opgenomen. Daartoe is het Besluit regulering sekswerk Nieuwegein 2024 opgesteld (hierna: het Besluit).
In artikel 2 van het Besluit is opgenomen wat er in het bedrijfsplan moet zijn opgenomen en in artikel 3 van het Besluit is opgenomen wat er in de bedrijfsadministratie moet worden opgenomen.
De opgestelde regelgeving bewerkstelligt dat sekswerkers in een gezonde, veilige, hygiënische werkomgeving vrijwillig en op een voldoende zelfredzame wijze het vak van sekswerker kunnen uitoefenen.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Uit het bedrijfsplan moet onder meer blijken welke maatregelen de exploitant treft in het belang van de veiligheid, de hygiëne en de bescherming van de gezondheid van de voor of in het seksbedrijf werkzame sekswerkers en aanwezige klanten. Deze onderwerpen zijn met name gericht op de bescherming van de positie van sekswerkers en op de zorg voor de werkomstandigheden.
Op het gebied van zelfredzaamheid bijvoorbeeld, wordt verwacht dat de exploitant (intake)gesprekken voert, waarbij de exploitant zich ervan dient te vergewissen dat de sekswerker voldoende zelfredzaam (het vermogen om op een aanvaardbaar niveau te communiceren met o.a. de exploitant, toezichthouders en klanten) is om het vak uit te kunnen oefenen en om vast te stellen dat er ten aanzien van de betreffende sekswerker geen sprake is van dwang of uitbuiting.
De exploitant heeft een verantwoordelijkheid in het voorkomen en tegengaan van mensenhandel en uitbuiting en moet daarom kunnen communiceren met de sekswerkers. De sekswerker moet op haar of zijn beurt kunnen begrijpen wat haar of zijn rechten zijn, bijvoorbeeld op het gebied van de arbeids- en verhuurvoorwaarden die een exploitant hanteert. Voor het goed kunnen uitoefenen van de toezichttaak is daarnaast de communicatie tussen sekswerkers en toezichthouders van essentieel belang. Ook het kunnen communiceren met klanten is een voorwaarde om het beroep goed te kunnen uitoefenen. Een sekswerker moet immers klanten of bepaalde (seksuele) handelingen kunnen weigeren en moet in noodsituaties ook adequaat kunnen handelen. Het niet kunnen spreken van een gangbare westerse taal vormt een belangrijke indicatie dat een sekswerker onvoldoende zelfredzaam is. De exploitant dient in het bedrijfsplan op te nemen welke maatregelen worden genomen om de zelfredzaamheid van sekswerkers te waarborgen.
Ook is ingegaan op het zelfbeschikkingsrecht van de sekswerker. Dit houdt in dat de sekswerker zelf eigen keuzes mag en kan maken, met als belangrijkste element dat de sekswerker de werkzaamheden vrijwillig uitvoert. Ook het kunnen bepalen van de eigen werktijden en het kunnen (en mogen) weigeren van bepaalde (seksuele) handelingen vallen hieronder.
Artikel 3: Bedrijfsadministratie
In het verlengde van het opstellen van een bedrijfsplan ligt de verplichting tot het voeren van een deugdelijke bedrijfsadministratie waaruit blijkt op welke wijze de exploitant zijn bedrijfsplan nakomt. In de bedrijfsadministratie dienen dan ook onder meer actuele gegevens te zijn opgenomen van de voor of bij het bedrijf werkzame sekswerkers en de documentatie die ten grondslag ligt aan de vorming van het oordeel over de mate van zelfredzaamheid. Zonder deze gegevens is niet controleerbaar of en op welke wijze de exploitant de op hem rustende verplichtingen nakomt ten behoeve van de zelfredzaamheid en het zelfbeschikkingsrecht van de sekswerkers.
Voor het toezicht op de naleving van de voorschriften geldt dat de toezichthouder moet kunnen controleren of de exploitant zich een oordeel heeft gevormd over de mate van zelfredzaamheid en de vraag of de exploitant of beheerder zich er regelmatig van heeft vergewist dat de sekswerker niet door derden gedwongen wordt. Ten aanzien van het controleren van de vraag of de exploitant zich daadwerkelijk een oordeel heeft gevormd van de mate van zelfredzaamheid, zal de toezichthouder de bedrijfsadministratie moeten kunnen controleren waarin onder meer verslagen van intakegesprekken met sekswerkers zijn opgenomen. Hiervoor dient de toezichthouder de gespreksverslagen te kunnen inzien. Bovendien verifiëren toezichthouders in het kader van risico-gestuurd toezicht of steekproefsgewijs bij de sekswerker of deze gegevens juist zijn. Denk hierbij aan de eerdergenoemde ‘taaleis’ waarbij de exploitant en de sekswerker elkaar moeten kunnen verstaan. Indien uit de bedrijfsadministratie blijkt dat de sekswerker Engels spreekt, kan bij wijze van steekproefsgewijze controle nagegaan worden of dit inderdaad het geval is.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-279682.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.