Ontwerp-Verkeersbesluit 1368475-2024

 

 

 

 

 

Achterwillenseweg: voornemen tot:

-aanwijzing als 30 km zone;

-Instelling van een voorrangsregeling ter hoogte van de Dijgraafslag, onder intrekking van de oude voorrangsregeling;

- aanwijzing van een fietsstrook;

 

Voorgesteld wordt het gedeelte van de Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat in te richten als fietsstraat en daarbij een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen en de hoofdfietsroute over de Achterwillenseweg in de voorrang te zetten. Voorts wordt een korte fietsstrook aangewezen ten behoeve van het voorsorteren van het fietsverkeer naar de Zwarteweg.

 

 

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN G O U D A

 

Overwegende,

 

dat het gedeelte van de Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat is verzakt en moet worden opgehoogd;

 

dat de ophogingswerkzaamheden worden gecombineerd met een herinrichting om de veiligheid van het fietsverkeer te verbeteren;

 

dat de Achterwillenseweg deel uitmaakt van een doorgaande fietsroute (de route Burgemeester Jamessingel – Graaf Florisweg – Achterwillenseweg) en dat in het verkeercirculatieplan is opgenomen dat het weggedeelte Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat wordt aangepast naar een fietsstraatprofiel;

 

dat de haalbaarheid van een inrichting als fietsstraat is onderzocht en mogelijk is gebleken;

 

dat de fietsstraat wordt ingericht met rood asfalt, een bord “ fietsstraat, auto te gast”, en instelling van een maximum snelheid van 30 km/uur;

 

instellen max snelheid 30 km /uur

dat de Achterwillenseweg uitsluitend een functie heeft voor verkeer dat zijn bestemming of herkomst heeft in de wijk;

 

dat de Achterwillenseweg ten oosten van het Gloriantplantsoen tot een punt net ten westen van de kruising met de Goudvlinderstraat, is gesloten verklaard voor motorvoertuigen met uitzondering van bestemmingsverkeer;

 

dat het kruispunt Achterwillenseweg / Dijkgraafslag / Isoldestraat toegang biedt tot verblijfsgebieden waar reeds een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt;

 

dat alleen op het gedeelte tussen de Isoldestraat en de Zwarteweg de maximale snelheid nog 50 km/uur is;

 

dat door de herinrichting conform de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer voor het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur, een aansluitende 30 km-zone kan ontstaan vanaf het kruispunt met de Zwarteweg in oostelijke richting;

 

voorrangsregeling

dat volgens het beleid van de gemeente Gouda het fietsverkeer op de hoofdfietsroutes op kruispunten zoveel mogelijk voorrang heeft op het overige verkeer;

 

dat fietsers op deze hoofdfietsroute thans voorrang moeten geven aan het autoverkeer uit de Dijkgraafslag;

 

dat het weggedeelte van de Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat wordt heringericht zodanig dat het duidelijker is dat de hoofdfietsroute voorrang heeft op het overige verkeer;

 

dat de vormgeving van het kruispunt Achterwillenseweg, Dijkgraafslag, Isoldestraat hierop wordt aangepast;

 

dat deze herinrichting vooruitloopt op een fietsvriendelijker herinrichting van de hoofdfietsroute over de Graaf Florisweg en het kruispunt Zwarteweg – Achterwillenseweg binnen enkele jaren;

 

dat hierbij de huidige voorrangsregeling op kruising met de Dijkgraafslag omgedraaid wordt, zodanig dat het fietsverkeer over de Achterwillenseweg voorrang heeft;

 

dat bij de kruising Achterwillenseweg-Dijkgraafslag is gekozen voor een voorrangsmaatregel – en niet voor een uitritconstructie- omdat dit kruispunt onderdeel is van de route voor het autoverkeer van en naar de Slagenbuurt (Achterwillens Noord) en het kruispunt onderdeel is van de route van de lijnbus, waardoor een uitritconstructie hier meer hinder zal opleveren voor de doorstroming;

 

dat derhalve de huidige voorrangsregeling op het kruispunt ingetrokken wordt (intrekken verkeersbesluit 30748-2003), en een nieuwe voorrangsregeling aangewezen wordt waarbij het fietsverkeer over de Achterwillenseweg voorrang heeft op het autoverkeer;

 

dat in 30 km gebieden voorrangsregelingen kunnen worden toegepast als sprake is van een kruispunt met een hoofdfietsroute;

 

dat het kruispunt Achterwillenseweg-Isoldestraat wordt ingericht met een uitritconstructie waarbij het verkeer vanuit de Isoldestraat voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Achterwillenseweg;

 

fietsstrook

dat op de kruising Achterwillenseweg-Zwarteweg de voorrang met verkeerslichten geregeld wordt;

 

dat auto’s en fietsers hier apart groen licht krijgen, en het in voor de veiligheid van fietsers belangrijk is dat fietsers voldoende ruimte hebben om langs de opgestelde auto’s naar het kruispunt richting het verkeerslicht) te kunnen fietsen;

 

dat om de veiligheid van het fietsverkeer te vergroten, alsnog een fietsstrook wordt aangebracht aan de noordzijde van de Achterwillenseweg over circa 45 meter ten oosten van het kruispunt met de Zwarteweg, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;

 

dat door het aanbrengen van fietsstroken meer ruimte voor het fietsverkeer gecreëerd wordt;

 

afweging belangen

dat in verband met de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, te weten het verzekeren van de veiligheid van het (fiets)verkeer, voorgesteld wordt om de in het dictum genoemde besluiten te nemen;

 

dat dit verkeersbesluit niet leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;

 

dat de herinrichting en het instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur de leefbaarheid in de straat ten goede zal komen;

 

dat door de inrichting als fietsstraat er meer ruimte ontstaat voor groen en bomen;

 

zienswijzen indienen

dat het om een goede belangenafweging te kunnen maken wenselijk is voorafgaand aan het definitieve besluit belanghebbenden in de gelegenheid te stellen hun zienswijzen bekend te maken;

 

dat dit ontwerp-verkeersbesluit ter inzage ligt van 27 juni tot en met 7 augustus 2024;

 

dat ingediende zienswijzen zullen worden betrokken bij het nemen van het definitieve besluit;

 

tenslotte

Overwegende voorts dat deze maatregel betrekking heeft op bij de gemeente in beheer zijnde wegen;

 

dat gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg met de politie heeft plaatsgevonden;

 

gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op het Mandatenbesluit;

 

 

 

 

 

BE SLUITEN (voornemen) :

 

 

  • 1.

    door plaatsing van verkeersborden A01-30 ZB, en A02-30 ZE van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het gedeelte van de Achterwillenseweg tussen de Zwarteweg en de Isoldestraat, en aan te wijzen als zone waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Hiermee ontstaat een groot aansluitend 30km zone gebied.

  • 2.

    door plaatsing van verkeersborden model B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van haaientanden, op het kruispunt van de Achterwillenseweg, de voorrang te regelen zodanig dat het verkeer op de Achterwillenseweg voorrang heeft;

  • 3.

    in te trekken het verkeersbesluit 30748-2003 (oude voorrangsregeling op het kruispunt Achterwillenseweg-Dijkgraafslag).

  • 4.

    door het aanbrengen van onderbroken witte strepen en fietssymbolen, fietsstroken aan te wijzen als bedoeld in artikel 1 sub n van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, aan de noordzijde van de Achterwillenseweg op een strook van circa 70 meter vanaf de kruising met de Zwarteweg.

 

een en ander zoals op bijgaande tekening is aangegeven.

 

 

GOUDA, 14 juni 2024

 

Publicatie

Dit ontwerpbesluit is bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant van 26 juni 2024. Een vermelding van het ontwerpbesluit is tevens geplaatst op de gemeentepagina in de Goudse Post. Het besluit ligt na de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het Huis van de Stad.

 

voornemenprocedure

Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Dit ontwerpbesluit ligt ter inzage van 27 juni tot en met 8 augustus 2024. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden schriftelijke zienswijzen naar voren brengen.

 

Een schriftelijke zienswijze kunt u sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Gouda, t.a.v. afdeling  POR, postbus 1086, 2800 BB Gouda.

 

Voor een mondelinge reactie of voor het maken van een afspraak belt u met de projectleiders Patrick Schipper of Femke Mathijssen, via telefoonnummer 14 0182.

 

Ga naar www.gouda.nl/zienswijze om uw zienswijze digitaal in te dienen. Hier heeft u DigiD of eHerkenning voor nodig.

 

Mocht u overigens een zienswijze overwegen, dan kunt u ook eerst bellen voor meer informatie of om vragen te stellen.

 

U kunt gemotiveerd verzoeken om geheimhouding van uw zienswijze.

Burgemeester en wethouders van Gouda

namens dezen,

het (waarnemend) hoofd van de afdeling Beheer openbare ruimte,

ing. C.J.B. (Chris) van Velde (ad interim)

Bijlage: tekening

Naar boven