Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 278192 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 278192 | beleidsregel |
Reglement burgerlijke stand gemeente Haarlem 2018
Artikel 1. Kader en begripsbepaling
Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door of namens Burgemeester en Wethouders (art. 16, lid 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);
Artikel 2. Benoeming ambtenaren van de burgerlijke stand
Het college van burgemeester en wethouders kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen voor de voltrekking van één huwelijk. Deze persoon kan in dienst zijn van de gemeente Haarlem, van een andere gemeente in Nederland of een persoon zijn die niet in dienst is van een gemeente. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, ontvangt voor de voltrekking van het huwelijk geen vergoeding van de gemeente Haarlem.
Bij alle huwelijksvoltrekkingen die voltrokken worden door iemand die door het college van burgemeester en wethouders benoemd is voor de voltrekking van één huwelijk, zal een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van het Klantcontactcentrum van de gemeente Haarlem aanwezig zijn, om indien nodig de regie te houden.
Artikel 3. Bepalingen bij benoeming tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
Artikel 5. Openstelling en planning
De bureaus waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht zijn voor het publiek geopend gedurende de openingstijden die zijn vastgesteld voor de Publiekshal, voor zover deze dagen niet zijn algemene erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet
Aldus vastgesteld in de vergadering van Burgemeester en Wethouders op 30-10-2018.
Burgemeester en Wethouders van Haarlem,
Drs. J. Wienen
Dhr. J. Scholten
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand
Dit artikel geeft een definitie aan de begrippen die gebruikt worden in dit reglement en zijn voor zover mogelijk ontleend aan het wettelijk kader voor de burgerlijke stand.
Artikel 2. Benoeming ambtenaren van de burgerlijke stand
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand geldt de wettelijke bepaling van benoeming door het college en beëdiging door de rechtbank. De ambtenaar van de burgerlijke stand is onafhankelijk en heeft zijn eigen bevoegdheid en verantwoordelijkheid op grond van de wet. Het reglement stelt voorwaarden aan de benoeming betreffende tijdsduur en deskundigheid.
De hier genoemde aanvullende bepalingen op wat wettelijk is geregeld rondom de benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand, zijn bedoeld om de vakkennis en professionaliteit te garanderen die nodig zijn voor het uitvoeren van de wettelijke taken van de ambtenaar van de burgerlijke stand.
Tevens ligt hier de basis voor benoeming van buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt nogal eens een verzoek om een huwelijk te laten voltrekken door een voor het bruidspaar speciale persoon.
Voor dit doel kan een persoon benoemd worden voor dat enkele huwelijk, wanneer dit een All-in pakket betreft. Hierbij moet een (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand altijd bij aanwezig zijn om toe te zien dat alles goed en volgens de vereiste verloopt.
Tot slot wordt de burgemeester nog de gelegenheid gegeven een benoeming te weigeren ook al wordt voldaan aan de formeel gestelde eisen. Te denken valt dan aan trouwambtenaren die wellicht in andere gemeenten wél zijn benoemd, maar welke hun ambt uitoefenen op een wijze die in Haarlem niet als passend bij een huwelijksvoltrekking wordt gevonden.
Artikel 3. Bepalingen bij benoeming tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
De juridische voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap moet openbaar worden vastgelegd. Dat gebeurt tijdens de trouwceremonie. De trouwceremonie is een belangrijke maatschappelijke en vaak emotionele gebeurtenis voor bruidspaar, verwanten en aanwezigen. Door de ontwikkeling van het klantdenken bij de overheid is daarom ook steeds meer ruimte gekomen voor een persoonlijke op het bruidspaar gerichte invulling van de ceremonie. Dat vraagt veel voorbereidingstijd, inlevingsvermogen en flexibiliteit van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Het aanstellen van meerdere buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor deze taak is een efficiënte en effectieve organisatorische oplossing gebleken. De bepalingen in dit artikel regelen het kader van benoemingsvoorwaarden, taken en termijnen.
De kerntaak van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is het rechtsgeldig voltrekken en registreren van een huwelijk, de wijze waarop is de toegevoegde waarde. Dit staat op gespannen voet met een groeiende praktijk dat bruidsparen hun eigen trouwambtenaar benoemd willen zien. Dat is vaak iemand uit de familie- of kennissenkring of een zelfstandige die zich als trouwambtenaar verhuurt. Het staat haaks op het huidige zorgvuldige selectiebeleid. Het gaat om balans tussen wetsbetrachting, dienstverlening en administratieve last. Eenmalige benoemingen verstoren die balans en zijn daarom niet wenselijk. Benoeming en beëdiging van een trouwambtenaar voor een enkel huwelijk geeft bovendien buitenproportionele administratieve last. Door het freelance karakter van de taakuitvoering en de tijdelijkheid van een benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gekozen voor het aangaan van een schriftelijke overeenkomst met voorwaarden bij de benoeming, waarop partijen zich kunnen beroepen. Hiervoor is een standaard overeenkomst van toepassing. Zie bijlage bij artikel 3.6.
Artikel 4. Aanwijzing locaties voor voltrekking huwelijken en geregistreerde partnerschappen
De aanwijzing van trouwlocaties is na de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur in 2002 een bevoegdheid van Burgemeester en Wethouders geworden.
Er zijn 4 gradaties in het huwelijksaanbod aangebracht, variërend van slechts het wettelijk noodzakelijke in een eenvoudige ruimte tot de traditionele all-in voltrekking op een toplocatie. De vraag naar alternatieve wijzen van voltrekkingen is de afgelopen jaren toegenomen. Dat uit zich in een toename van het aantal verzoeken voor een kosteloos huwelijk en de vraag naar veel eigen inbreng in de voltrekking.
Het basispakket is ontwikkeld om paren die tegen geen of weinig kosten willen trouwen een goede mogelijkheid daartoe te bieden. Hiermee wordt beoogd de druk op de wettelijk verplichte kosteloze trouwtijden, het nulpakket, te verlichten en de ongewenste overloop naar de omliggende gemeenten te verminderen. Voor het basispakket geldt een relatief laag legestarief. Aan het traditionele huwelijk, het all-in pakket, verandert niets.
De landelijke trend om op elke locatie in de gemeente te kunnen trouwen is nu ook mogelijk gemaakt middels het keuzepakket. Als toetsingscriterium voor een locatie van vrije keuze is een aantal weigeringsgronden opgenomen, die tezamen het wettelijk- en beleidskader vormen. De wens van paren om daar te trouwen waar zij willen kan soms leiden tot strijd met wettelijke bepalingen of algemene grondprincipes. Om dit te voorkomen zijn grenzen aan de keuzevrijheid gesteld.
De wet schrijft voor dat een huwelijk openbaar voltrokken moet worden in het huis der gemeente.
Bij de toepassing van dit wetsartikel is landelijk veel verschil van uitleg. Gekozen is voor een ruimere uitleg van dit begrip, zoals is verwoord in het 4e lid onder d. Een trouwlocatie zal tenminste op een eenduidige manier moeten kunnen worden aangeduid in het aanwijzingsbesluit met een adres of topografische plaatsbepaling. In die zin kan het ook niet een mobiele locatie zijn die op het moment van de huwelijksvoltrekking in beweging is, zoals een rijdende trein of auto, dan wel een varende boot. Openbaarheid houdt in dat de locatie algemeen bekend is en voor iedereen vrij toegankelijk.
Verder gelden eisen ten aanzien van openbare orde, veiligheid en waardigheid. Voorkomen moet worden dat de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn openbare taak moet uitvoeren op een locatie of wijze die zijn waardigheid en gezag als uitvoerder van de wet ondermijnt. Het kan niet zo zijn dat keuzevrijheid leidt tot trouwlocaties die qua aard of uitstraling niet geschikt zijn voor het houden van formele plechtigheden en de gemeente in opspraak zouden kunnen brengen. Te denken valt ook aan een locatie die zich in slechte bouwkundige staat bevindt, waardoor de aanwezigen direct fysiek gevaar lopen.
Als een bruidspaar een locatie naar eigen keuze aandraagt, zal de ambtenaar van de burgerlijke stand eerst een onderzoek naar eventuele strijdigheid met de weigeringsgronden doen. Het kan zijn dat tegen het gebruik van een locatie geen bezwaar bestaat, mits bijvoorbeeld eerst een gebruiksvergunning dan wel een evenementenvergunning door de eigenaar of het bruidspaar wordt geregeld. Het 6e lid bepaalt, dat de toestemming pas kan worden gegeven als het bruidspaar de benodigde vergunning kan tonen.
Tot slot legt de ambtenaar van de burgerlijke stand de voorwaarden vast die bij de huwelijksvoltrekking gelden in een contract. Hierin worden de algemene voorwaarden opgenomen die gelden bij een locatie, zoals het hebben van een sanitaire voorziening en een kleedruimte voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.
Artikel 5. Openstelling en planning
Voor voltrekking van huwelijken en geregistreerde partnerschappen gelden aparte afspraken met de trouwlocaties en ruimere algemene trouwtijden dan de openingstijden van de publiekshal.
Algemene voorwaarden bij voltrekkingen:
Bij annulering1 van deze reservering gelden de volgende voorwaarden voor restitutie van legeskosten:
Bij wijziging van uw trouwdatum en/of trouwlocatie naar een andere trouwdatum en/of trouwlocatie in Haarlem, binnen 4 weken voor de datum van het huwelijk, zullen wij u 100% van de kosten voor de vervallen reservering in rekening brengen, boven op de kosten voor de nieuwe locatie. Buiten deze termijn worden de door de wijziging optredende meerkosten alsnog bij u in rekening gebracht, dan wel het bedrag waarmee de kosten verminderen aan u gerestitueerd.
U overlegt uiterlijk op de dag van de huwelijksaangifte alle door ons gevraagde documenten. U volgt voor buitenlandse documenten onze schriftelijke aanwijzingen op. Als u in gebreke blijft bij het aanleveren van alle gevraagde informatie en documenten, waardoor de ambtenaar van de burgerlijke stand moet beslissen dat het huwelijk niet voltrokken kan worden, passen wij dezelfde restitutieregeling toe als onder punt 1.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-278192.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.