Gemeenteblad van Ridderkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2024, 27707 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2024, 27707 | beleidsregel |
Regeling budgethouderschap Gemeente Ridderkerk 2024
In deze regeling wordt verstaan onder:
Budgethouder: de medewerker van de gemeente Ridderkerk of de GR BAR-organisatie/De Bedrijfsvoeringspartner, die krachtens deze regeling namens de gemeente Ridderkerk ambtelijk verantwoordelijk is voor de realisering van de taakstellingen verbonden aan de hem/haar toegewezen budgetten en bevoegd is binnen het aan hem/haar toegekende (project) budget uitgaven te doen of inkomsten te genereren en verantwoording aflegt over het financieel beheer van de aan hem/haar toegekende budgetten.
Gemeentecontroller: de financieel adviseur van de directie en het bestuur die gevraagd en ongevraagd adviseert over financiële aangelegenheden, financiële controle, doelmatigheid en rechtmatigheid van de gemeente. Hij is verantwoordelijk voor de gemeentelijke control-producten en de rechtmatigheidsrapportages. De regels ten behoeve van de uitoefening van de functie van gemeentecontroller zijn vastgelegd in het ‘Reglement voor de gemeentecontroller van Ridderkerk’.
Gemeentesecretaris: eerste adviseur van het college. Als algemeen directeur is hij hoofd van de ambtelijke organisatie. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor de ambtelijke organisatie, geeft leiding aan de concernmanagers, bevordert de samenwerking tussen bestuur en ambtelijke organisatie, representeert de gemeente op ambtelijk niveau in samenwerkingsverbanden, zorgt voor de coördinatie en de realisatie van door het bestuur vastgestelde maatschappelijke opgaven en cluster overstijgende programma’s.
Manager: een leidinggevende van de gemeente Ridderkerk of GR BAR-organisatie/De Bedrijfsvoeringspartner, die belast is met de dagelijkse leiding van een cluster, daarover de integrale verantwoordelijkheid draagt, de teamleiders van het cluster aanstuurt en controle uitvoert op het financieel beheer van aan het cluster toegewezen budgetten.
Project: een opdracht losstaand van de normale beheersorganisatie, met een tijdsplanning, apart budget en een concrete doelstelling. Een project verlangt in de meeste gevallen een portefeuille overstijgende aanpak, wordt opgestart door het college en wordt aangestuurd door een projectleider van of namens de gemeente Ridderkerk.
Teamleider: een leidinggevende van de gemeente Ridderkerk of GR BAR-organisatie/De Bedrijfsvoeringspartner, die belast is met de dagelijkse leiding van een team en de verantwoordelijkheid voor de processen en de taken van het betreffende team en de zorg voor het personeel. Hiërarchisch ondergeschikt aan de manager.
Treasurer: de medewerker advies in dienst van GR BAR-organisatie/De Bedrijfsvoeringspartner welke in opdracht van de gemeente verantwoordelijk is voor de administratieve uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente. De beleidsmatige uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente ligt bij de strategisch business adviseur van de gemeente Ridderkerk.
Verplichting: overeenkomst tot levering van goederen en/of diensten, het aannemen van werken en besteding van beschikbaar gestelde bedragen voor subsidies, gemeenschappelijke regelingen of andere bijdragen dan wel een andere onherroepelijke handeling welke leidt tot een definitieve juridische binding van de gemeente.
Artikel 2 - Vaststelling budgetten
De raad stelt jaarlijks de programmabegroting vast. Het college is daarmee bevoegd te beschikken over de budgetten op programmaniveau. Door middel van specifieke raadsbesluiten met een begrotingswijziging kunnen budgetten gedurende het begrotingsjaar worden gewijzigd.
Artikel 4 - Voorschriften en beperkingen aanwijzing budgethouders
Bij de aanwijzing van (sub)budgethouders worden de volgende voorschriften en beperkingen in acht genomen:
de functie van (sub)budgethouder is onverenigbaar met de functie van concerncontroller van de GR BAR-organisatie/De Bedrijfsvoeringspartner, gemeentecontroller, kassier, applicatiebeheerder van het gemeentelijke financiële systeem, medewerker crediteuren- en debiteurenadministratie of de rol van kredietbeheerder;
Artikel 5 – Aanwijzing van Kredietbeheerders
Budgethouders niet zijnde projectleiders, kunnen één en bij uitzondering meerdere kredietbeheerder(s) aanwijzen, die onder hun verantwoordelijkheid het beheer voeren over een expliciet deel van hun budgetten. Het aanwijzen van een kredietbeheerder ontslaat de budgethouder niet van diens verantwoordelijkheid en verantwoordingsplicht.
Artikel 7 - Vastlegging rollen (sub)budgethouders en kredietbeheerders
Van de (sub)budgethouders en de kredietbeheerder worden de rollen en bevoegdheden vastgelegd in de financiële administratie. De administratie is bepalend voor wie bevoegdheden als (sub)budgethouder of kredietbeheerder heeft gekregen en welke budgetten het betreft. De administratie wordt centraal bijgehouden door de GR BAR-organisatie/De Bedrijfsvoeringspartner en er is sprake van een actieve informatieplicht. De beheerder van de financiële administratie dient bij aanwijzingen en wijzigingen direct schriftelijk op de hoogte te worden gebracht door de bevoegde leidinggevende.
Artikel 8 - Eindverantwoordelijkheid hoofdbudgethouder
De hoofdbudgethouder verstrekt juiste, tijdige en volledige informatie ten behoeve van de instrumenten in de planning- en controlcyclus. Onder informatie wordt hierbij verstaan de financiële en beleidsmatige informatie ten behoeve van de planning, de uitvoering, de tussentijdse rapportages en de verantwoording.
Daarnaast verstrekt de hoofdbudgethouder tijdig informatie aan de portefeuillehouder en het college van burgemeester en wethouders over gesignaleerde of te verwachten afwijkingen van het toegekende budget. Dit betreft zowel over- en onderschrijding van het budget als een afwijking in de realisatie van de doelstellingen.
Artikel 12 - Bevoegdheid verplichtingen
Onder verplichtingen worden naast “verplichtingen betreffende uitgaven” tevens “verplichtingen betreffende inkomsten” (rechten) verstaan.
Bevoegdheden tot het aangaan van contractuele en financiële verplichtingen en het verrichten van betalingen worden verleend middels de vigerende Mandaatbesluitregeling en het bijbehorende mandaatregister. Voorwaarden voor het aangaan van budgettaire verplichtingen zijn:
Artikel 13 - Wijzigen van budgetten
Bij dreigende ontoereikendheid van het budget rapporteert de budgethouder aan de hoofdbudgethouder en deze rapporteert dit zo spoedig mogelijk aan de portefeuillehouder die verantwoordelijk is voor dit budget en, indien dit niet dezelfde is, ook aan de portefeuillehouder financiën. De (hoofd)budgethouder geeft daarbij de mogelijke handelingsperspectieven aan.
Artikel 14 – Rapportage en verantwoording
Bij dreigende ontoereikendheid van het budget rapporteert de subbudgethouder aan de budgethouder en de budgethouder aan de hoofdbudgethouder. Hij/zij meldt significante afwijkingen aan de portefeuillehouder die verantwoordelijk is voor dit budget en aan de portefeuillehouder financiën onder vermelding van de mogelijkheden om budgetafwijkingen te beperken.
Artikel 16 - Onvoorziene omstandigheden
In die gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-27707.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.