Gemeenteblad van Pekela
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pekela | Gemeenteblad 2024, 276125 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pekela | Gemeenteblad 2024, 276125 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening maatschappelijke ondersteuning Pekela 2024
Verordening maatschappelijke ondersteuning Pekela 2024
De raad van de gemeente Pekela;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 november 2023, nummer 8;
gelet op de artikelen 2.1.3, 2.1.4, eerste tot en met vierde lid, en zesde lid, 2.1.4a, eerste, tweede, vijfde en zesde lid, 2.1.4b, tweede lid, 2.1.5, eerste lid, 2.1.6, 2.1.7, 2.3.6, vierde lid, en 2.6.6, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikelen 3.8, tweede lid, en 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015;
algemeen gebruikelijke voorziening: een voorziening die niet speciaal is bedoeld voor mensen met een beperking en die algemeen verkrijgbaar is en niet of niet veel duurder is dan vergelijkbare producten en waarvan, gelet op de omstandigheden, aannemelijk is dat de cliënt daarover, ook als hij geen belemmeringen had, zou (hebben kunnen) beschikken;
hoofdverblijf: de woonruimte, bestemd en geschikt voor permanente bewoning, waarvan de persoon met beperkingen zijn vaste- woon en verblijfplaats heeft en in de gemeentelijke basisadministratie staat ingeschreven. Oftewel het feitelijk woonadres indien de persoon met beperkingen met een briefadres is ingeschreven;
HOOFDSTUK 2: Procedure ondersteuningsvraag
Het college verstrekt de cliënt dan wel diens vertegenwoordiger een schriftelijke weergave van de uitkomsten van het onderzoek. Op het aanvraagformulier tekent de cliënt voor gezien en/of akkoord voor het onderzoeksverslag. De cliënt zorgt ervoor dat een getekend exemplaar binnen vijf dagen wordt geretourneerd aan het college.
In de beschikking tot verstrekking van een maatwerkvoorziening wordt in ieder geval aangegeven of deze voorziening in natura of als Pgb wordt verstrekt, wat de voorwaarden zijn en hoe bezwaar tegen de beschikking kan worden gemaakt.
Het college stelt nadere regels vast ten aanzien van de inhoud van de beschikking.
HOOFDSTUK 3: Maatwerkvoorzieningen en algemene voorzieningen
Artikel 3.5 Voorwaarden en weigeringsgronden
als het een voorziening betreft die de cliënt vóór datum van besluit heeft
gerealiseerd of geaccepteerd. Dit geldt niet als het college daarvoor schriftelijke toestemming heeft verleend of de noodzaak achteraf nog kan worden vastgesteld. Is de voorziening geaccepteerd of gerealiseerd voor de datum melding dan geldt dit niet;
voor zover de aanvraag betrekking heeft op een voorziening die aan cliënt al eerder is verstrekt in het kader van enige wettelijke bepaling of regeling en de normale afschrijvingstermijn nog niet is verstreken. Uitzondering: tenzij de eerder vergoede of verstrekte voorziening verloren is gegaan buiten de schuld van cliënt om, of tenzij cliënt geheel of gedeeltelijk tegemoetkomt in de veroorzaakte kosten;
voor zover het voorzieningen in de gemeenschappelijke ruimte betreft, met uitzondering van automatische deuropeners, hellingbanen, het verbreden van gemeenschappelijke toegangsdeuren, het aanbrengen van drempelhulpen of vlonders of het aanbrengen van een opstelplaats bij de toegangsdeur van de gemeenschappelijke ruimte;
HOOFDSTUK 4: Persoonsgebonden budget (Pgb)
wordt berekend op basis van een prijs of tarief waarmee redelijkerwijs is verzekerd dat het Pgb toereikend is om van derden tijdig veilige, doeltreffende en kwalitatief goede diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot de maatwerkvoorziening behoren, te betrekken. Dit kan, als dit nodig is, nog worden aangevuld met een vergoeding voor onderhoud en verzekeringen, en
voor instellingen geldt een Pgb-tarief afgeleid van het Zorg in natura tarief (ZIN-tarief en is gebaseerd op een reële kostprijsberekening voor gecontracteerde aanbieders, tenzij op basis van het door de Pgb-houder ingediende Pgb-plan, passende en toereikende ondersteuning voor een lager tarief kan worden ingekocht;
‘verblijf accommodatie met toezicht op afroep of 24 uurs toezicht’ bedraagt 100% van het inkooptarief Zorg in Natura (ZIN) per etmaal indien de zorg bij een instelling wordt ingekocht. Indien de zorg door een ZZP’er wordt ingekocht bedraagt het tarief 85% van het inkooptarief ZIN, na aftrek van de huisvestingscomponent.
Kortdurend verblijf- en respijtzorg met laag intensieve ondersteuning uitgevoerd door vrijwilligers met ondersteuning van een beroepskracht, of met een hoge intensieve ondersteuning uitgevoerd door daartoe opgeleide personen; wordt per dagdeel of per resultaat voor kortdurend verblijf- en respijtzorg bepaald op basis van het laagste tarief per dagdeel, etmaal of per resultaat voor kortdurend verblijf- en respijtzorg in natura door een daartoe opgeleide beroepskracht(en) werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde instelling.
Hoofdstuk 5: Tegemoetkoming meerkosten
Artikel 5.1 Bijdrage in de meerkosten
Het college kan op aanvraag aan personen met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen die daarmee verband houdende aannemelijke meerkosten hebben, en die een inkomen hebben lager dan een percentage ontleend aan het wettelijk minimumloon, een tegemoetkoming verstrekken ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en de participatie:
Hoofdstuk 6: Bijdragen in de kosten
Artikel 6.1. Bijdrage in de kosten
Voor de algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen die niet genoemd worden in lid 2 t/m 4 bedraagt de hoogte van de bijdrage voor een of meerdere voorzieningen samen het bedrag genoemd in artikel 2.1.4 lid 3 en artikel 2.1.4a lid 4 Wmo 2015per maand voor de ongehuwde cliënt of de gehuwde cliënt samen.
Het college verstrekt de voorzieningen opvang en Beschermd Wonen conform het daartoe vastgesteld beleid van de centrumgemeente Groningen. In de gevallen, bedoeld in artikel 2.1.4b, tweede lid, van de wet, worden de bijdragen voor een maatwerkvoorziening of Pgb voor de gemeente door het CAK vastgesteld en geïnd.
Hoofdstuk 7: Kwaliteit en veiligheid
Artikel 7.1 Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning
Het college kan in contracten of subsidieafspraken met aanbieders opnemen aan welke kwaliteitseisen de maatschappelijke ondersteuning, eisen met betrekking tot de
deskundigheid van beroepskrachten daaronder begrepen, moet voldoen. Hierbij sluit het
college zoveel mogelijk aan bij artikel 3.1 van de wet en de kwaliteits- en
deskundigheidseisen die in de desbetreffende branche gelden.
Artikel 7.2 Verhouding prijs en kwaliteit levering dienst door derden
Hoofdstuk 8: Toezicht en handhaving
Artikel 8.1 Bestrijding oneigenlijk gebruik, misbruik en niet-gebruik van een maatwerkvoorziening
Onverminderd artikel 2.3.8 van de wet doet een cliënt aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing als bedoeld in artikel 2.3.5 of 2.3.6 van de wet.
Als het college een beslissing op grond van het derde lid, onder a, heeft ingetrokken en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens door de cliënt opzettelijk heeft plaatsgevonden, kan het college van de cliënt en degene die daaraan opzettelijk zijn medewerking heeft verleend, geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening of het ten onrechte genoten Pgb.
Artikel 8.2 Opschorting betaling uit het Pgb
Het college kan de Sociale Verzekeringsbank gemotiveerd verzoeken te beslissen tot een geheel of gedeeltelijke opschorting voor ten hoogste dertien weken van betalingen uit het Pgb als er ten aanzien van een cliënt een vermoeden is gerezen dat er sprake is van een omstandigheid als bedoeld in artikel 2.3.10, eerste lid, onder a, d of e, van de wet.
Hoofdstuk 10: Klachten en medezeggenschap
Artikel 10.3 Betrekken van inwoners bij het beleid
Het college stelt inwoners en belanghebbenden vroegtijdig in de gelegenheid
voorstellen te doen voor het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning, advies uit te brengen bij de besluitvorming over Verordeningen en beleidsvoorstellen over maatschappelijke ondersteuning. Daarbij voorziet het college hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
HOOFDSTUK 11: Overgangsrecht en slotbepalingen
Artikel 11.1 Gevallen waarin de verordening niet voorziet
In gevallen, de uitvoering van deze Verordening betreffend, waarin deze Verordening niet voorziet, beslist het college.
Artikel 11.2 Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen in het voordeel van cliënt afwijken van bepalingen in deze Verordening als door toepassing ervan de cliënt duidelijk onrecht wordt aangedaan.
Artikel 11.3 Intrekken oude verordening
De Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Pekela 2020 wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-276125.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.