Verkeersbesluit instellen 60 km/uur op de Moraineweg en Smalbroek

Het college van burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe:

 

Juridisch kader:

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

 

Mede uit het oogpunt van:

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

• zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid WVW 1994;

 

Is het gewenst om:

Een maximale snelheid van 60 km/uur in te stellen op de Moraineweg en Smalbroek tussen Beilen en Spier.

 

Overwegende dat:

● de gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in het GVVP 2012-2020;

● deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

● de Moraineweg en Smalbroek in het GVVP 2012-2020 gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg A en grotendeels gelegen buiten de bebouwde kom;

● de verkeersfunctie op erftoegangswegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

● op de Moraineweg en Smalbroek momenteel een maximumsnelheid van 80 km/uur geldt en de weg overeenkomstig met die snelheid is ingericht;

● de huidige inrichting daarmee aansluit op de functie van een gebiedsontsluitingsweg;

● op de Moraineweg binnen de bebouwde kom van Spier en Smalbroek binnen de bebouwde kom van Beilen een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt;

● de Moraineweg en Smalbroek een verbindende functie hebben tussen Spier en Beilen;

● de Moraineweg en Smalbroek zich daarnaast kenmerken door de bebouwing aan beide zijden van de weg en daarmee ook diverse uitritten op de wegen uitkomen;

● de beide wegen naast een verkeersfunctie daarmee ook en verblijfsfunctie vervullen;

● de weginrichting en de omgeving van de weg zodoende niet geheel op elkaar afgestemd zijn en hierdoor onduidelijkheid kan ontstaan bij weggebruikers;

● de Moraineweg en Smalbroek toe zijn aan onderhoud waarbij de asfaltdeklaag vervangen moet worden;

● dit de mogelijkheid geeft om de weginrichting aan te passen;

● daarmee de inrichting, functie en geldende maximumsnelheid op elkaar afgestemd kunnen worden;

● het daarom gewenst is om een maximumsnelheid van 60 km/uur in te stellen op de Moraineweg en Smalbroek tussen de bebouwde kom van Beilen en Spier;

● deze maatregel wordt uitgevoerd door het plaatsen van bebording en het aanbrengen van markering passend bij een maximumsnelheid van 60 km/uur;

● daarmee wordt aangesloten op bestaande zones met een maximumsnelheid van 60 km/uur op aansluitende wegen;

● de kruispunten binnen een 60 km/uur zone in principe gelijkwaardig zijn conform de Duurzaam Veilig, tenzij dit anders is aangegeven;

● gezien de gedeeltelijk doorgaande functie op de Moraineweg en Smalbroek en de doorgaande fietsverbinding langs de Moraineweg en Smalbroek het wenselijk wordt geacht omwille van de veiligheid de huidige voorrangssituaties in stand te houden;

● om die reden op de kruispunten met Terhorst het kruispunt ter hoogte van het viaduct Horsterzand de voorrangssituatie te behouden;

● op het kruispunt Smalbroek t.h.v. viaduct Horsterzand de voorrangssituatie ter hoogte van het fietspad te wijzigen zodat die overeenkomt met die van de hoofdrijbaan;

● op het kruispunt Moraineweg – Terhorst gebruik wordt gemaakt van een bord B7 (Stop en verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en deze voorrangssituatie behouden blijft omwille van het beperkte uitzicht;

● de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten buiten de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Midden-Drenthe;

● het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

● daardoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;

● de maatregel gerealiseerd kan worden door het verwijderen en plaatsen van verkeersborden A1 (60 km/uur, zone begin en einde) B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

● dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Drenthe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

● dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

● dat gelet op voorgaande overwegingen andere belangen van ondergeschikt belang wordt geacht;

 

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie-eenheid Noord-Nederland, afdeling infrastructuur. Op 25-05-2024 heeft de politie laten weten positief te adviseren op voorgestelde maatregel;

 

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Midden-Drenthe om:

1. door het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden A1-60 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximale snelheid van 60 km/uur in te stellen op;

a. de Moraineweg ten noorden van de bebouwde kom van Spier;

b. de Smalbroek direct ten zuiden van de Domoweg;

2. door het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderbord OB503, in combinatie met aanbrengen en verwijderen van haaientanden als verkeerstekens op het wegdek, de voorrangsregeling op het kruispunt Smalbroek – Smalbroek te wijzigen waarbij bestuurders die zich bevinden op de weg komende van het viaduct voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op het fietspad;

3. de borden te plaatsen/verwijderen conform onderstaande situatieschetsen.

 

Situatieschets:

 

 

Bekendmaking:

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad.

 

namens burgemeester en wethouders van Midden-Drenthe,

Geert van de Logt,

Beleidsmedewerker verkeer RBP

Bezwaarclausule verkeersbesluiten

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Drenthe, adres Raadhuisplein 1, 9411 NB Beilen. Door het bezwaar wordt de werking van het verkeersbesluit niet opgeschort. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

Naar boven