Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2024, 274631 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2024, 274631 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2024
Deze subsidieregeling voor het primair onderwijs volgt de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2022 op en geeft invulling aan de Haagse Educatieve Agenda (HEA) 2022-2026. Een nieuwe subsidieregeling is noodzakelijk in verband met het doorvoeren van wijzigingen en aanscherpingen van verschillende activiteiten. Verder is voor alle activiteiten de hoogte van de subsidie verhoogd en zijn de subsidieplafonds geactualiseerd. Daarnaast maakt deze regeling het mogelijk om, bij technische wijzigingen, de hoogte van de subsidieplafonds en subsidiebedragen jaarlijks bij afzonderlijk collegebesluit te wijzigen. Deze subsidieregeling is opgesteld conform de uitgangspunten van de Kadernota subsidiebeleid Den Haag 2020-2023 (RIS305416), de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 (RIS305417) en de Verordening gelijkstelling onderwijs Den Haag 2019 (RIS301035).
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2024:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in deze regeling genoemde activiteiten.
In afwijking van artikel 9, eerste en tweede lid, van de ASV wordt een aanvraag om subsidie ingediend:
a. van 1 juni tot en met 30 september in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;
b. van 1 oktober tot en met 30 november van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;
c. op 1 december voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot en met 31 oktober van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Artikel 1:4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, uitvoering, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten, genoemd in deze regeling.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger werkt mee aan het onderzoek op grond van de door het college aangewezen toezichthouder;
b. de subsidieontvanger werkt mee aan inhoudelijk onderzoek ten behoeve van monitoring en evaluatie;
c. de subsidieontvanger stelt, op verzoek van het college, de ervaringen en ontwikkelde producten ter beschikking aan andere scholen of instellingen.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, eerste en tweede lid, van de ASV op aanvragen die zijn ingediend in de aanvraagtermijn bedoeld in artikel 1:3, tweede lid:
Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze:
a. subsidies bedoeld in artikel 1:3 tweede lid, onder a, worden bevoorschot in twee termijnen: in februari een voorschot van 60% van de verleende subsidie en in juli een voorschot van 40% van de verleende subsidie;
b. subsidies bedoeld in artikel 1:3 tweede derde lid, onder b of c, worden bevoorschot met 100% van de verleende subsidie in één keer.
Artikel 1:8 Wijze van verantwoorden
In aanvulling op artikel 17, vierde en vijfde lid, van de ASV bevat de aanvraag tot vaststelling tevens:
a. een bestuursverklaring volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model;
b. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag, waarbij afwijkingen op de hoofdposten van de begroting die groter zijn dan 10% worden toegelicht en (waarbij de BTW zichtbaar is) in de financiële verantwoording.
Hoofdstuk 2 Subsidie voldoende, bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals
Paragraaf 2:1 Algemene bepaling
Artikel 2:1:1 Achterliggende maatschappelijke doel van subsidies in hoofdstuk 2
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in dit hoofdstuk is zowel te zorgen voor beschikbaarheid van voldoende, bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals in Den Haag, alsmede ervoor te zorgen dat leraren meer tijd kunnen besteden aan de kern van hun vak: het geven van kwalitatief goed onderwijs.
Paragraaf 2:2 Subsidie leren en innoveren in netwerken
Artikel 2:2:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is dat onderwijsprofessionals in het Haagse onderwijs van elkaar leren en samen innoveren, zodat zij beter toegerust zijn voor het geven van onderwijs in de grootstedelijke context en daardoor gelijke onderwijskansen voor de leerlingen kunnen bevorderen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die onderwijsprofessionals de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan een lerend netwerk dat:
a. gerelateerd is aan het thema kansengelijkheid en onderwijs in de grootstedelijke context;
b. bestaat uit onderwijsprofessionals van meerdere scholen en van meerdere besturen;
c. de mogelijkheid biedt om samen met vakgenoten hun kennis te delen en zich te ontwikkelen in hun vakgebied;
d. activiteiten ontplooit om de opgedane kennis met andere netwerken of onderwijsprofessionals jaarlijks te delen;
e. samenwerkt met een universiteit of hogeschool; en
f. een looptijd heeft van maximaal drie opeenvolgende jaren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur dat activiteiten zoals bedoeld in artikel 2:2:2 uitvoert ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 2:2:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2:2:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 2:3 Subsidie inzet studenten in het primair onderwijs
Artikel 2:3:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om de werkdruk van leraren op scholen in Den Haag te verlagen en hen te ondersteunen in de klas bij het voorkomen en aanpakken van onderwijsachterstanden.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. activiteiten die de werving, matching, scholing en begeleiding van studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs mogelijk maken, zodat deze op scholen voor primair onderwijs de werkdruk onder leraren kunnen helpen verlagen en leraren ondersteuning bieden bij het voorkomen en aanpakken van onderwijsachterstanden;
b. het optreden als werkgever voor studenten;
c. het monitoren van deelnemende scholen en studenten om de inzet en effectiviteit van deze studenten voor het onderwijs te verbeteren;
d. het bieden van extra studentondersteuning aan scholen die daar extra behoefte aan hebben.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een door de gezamenlijke Haagse schoolbesturen aangewezen organisatie met rechtspersoonlijkheid die namens alle in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs de activiteiten zoals bedoeld in artikel 2:3:2 organiseert en die tenminste voldoet aan de volgende eisen:
a. de rechtspersoon werkt samen met hogescholen en universiteiten ten behoeve van de werving van minimaal 50 studenten per kalenderjaar;
b. de rechtspersoon draagt zorg voor de matching van studenten met scholen;
c. de rechtspersoon biedt training en begeleiding aan studenten;
d. de rechtspersoon neemt het werkgeversrisico voor de deelnemende studenten voor haar rekening;
e. de rechtspersoon monitort in samenwerking met een hogeschool de effecten van het project.
Artikel 2:3:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2:3:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 2:4 Subsidie noodplan primair onderwijs Den Haag
Artikel 2:4:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het terugdringen van het lerarentekort op de Haagse scholen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die worden uitgevoerd ten behoeve van de uitvoering van de maatregelen zoals opgenomen in het ‘Convenant noodplan lerarentekort Den Haag’, vastgelegd op 9 juli 2020 en afgesproken in de Haagse Onderwijskamer.
Subsidie voor activiteiten zoals benoemd in artikel 2:4:2 wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor primair onderwijs dat namens alle betrokken schoolbesturen met in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs deze activiteiten uitvoert.
Artikel 2:4:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2:4:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 2:5 Subsidie zij-instroom primair onderwijs Den Haag
Artikel 2:5:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het terugdringen van het lerarentekort op de Haagse scholen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die worden uitgevoerd ten behoeve van uitvoering van het Programma zij-instroom primair onderwijs Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor primair onderwijs dat namens alle aan het in artikel 2:5:2 genoemde Programma deelnemende schoolbesturen met in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs deze activiteiten uitvoert.
Artikel 2:5:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2:5:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 2:6 Ondersteuning schoolleiders primair onderwijs
Artikel 2:6:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het ondersteunen van schoolleiders in het primair onderwijs in Den Haag, zodat zij meer tijd hebben om taken ten aanzien van het primaire onderwijsproces uit te voeren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt als bijdrage in de kosten verbonden aan:
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een Haags schoolbestuur in het primair onderwijs ten behoeve van schoolleiders van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 2:6:4 Aanvullende voorwaarden subsidieaanvraag
In aanvulling op artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
Artikel 2:6:5 Aanvullende verplichtingen
In aanvulling op artikel 1:5 is de subsidieontvanger verplicht ervoor te zorgen dat de school ten behoeve waarvan de subsidie wordt verstrekt meewerkt aan:
Artikel 2:6:6 Hoogte van de subsidie
Voor subsidieverlening op grond van artikel 2:6:2 geldt een subsidieplafond van € 250.000,- per kalenderjaar, waarbij de volgende deelplafonds gelden:
a. € 85.000,- voor scholen van De Haagse Scholen;
b. € 60.000,- voor scholen van de Stichting Lucas Onderwijs;
c. € 50.000,- voor scholen van de Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden;
d. € 10.000,- voor scholen van de Laurentius Stichting;
e. € 45.000,- voor Haagse scholen behorend tot de overige Haagse schoolbesturen,
Artikel 2:6:8 Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen vindt plaats op de volgende wijze voor de aanvragen die zien op de deelplafonds genoemd in artikel 2:6:7, eerste lid:
a. onder a tot en met d die in aanmerking komen voor de subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van digitale indiening bij het college, totdat het subsidieplafond is bereikt;
b. onder e die in aanmerking komen voor de subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt op basis van voordracht en advies van vertegenwoordiging van het Platform Primair Onderwijs totdat het subsidieplafond is bereikt.
Een aanvraag om een subsidie wordt digitaal ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Hoofdstuk 3 Optimale leer- en ontwikkelomgeving
Paragraaf 3:1 Algemene bepaling
Artikel 3:1:1 Het achterliggende maatschappelijke doel van subsidies van hoofdstuk 3
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidie is het bevorderen van gelijke onderwijskansen door degenen die een (leer)achterstand hebben de mogelijkheden te geven deze in te lopen en, indien vroegtijdig gesignaleerd, te vermijden.
Paragraaf 3:2 Subsidie voormalig leerkansen profielscholen
Artikel 3:2:1 Doel van de subsidie
Doel van de subsidie is het afbouwen van de LKP aan LKP-scholen in Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor afbouw van LKP aan LKP-scholen, waarbij de LKP- activiteiten:
a. tijdens schooltijd plaats vinden door of onder supervisie van een bevoegde groepsleerkracht en leerkrachten in opleiding;
b. bijdragen aan de beheersing van de Nederlandse taal om onderwijsachterstanden zoals genoemd in artikel 158 van de WPO te voorkomen en te bestrijden;
c. worden aangeboden in een doorgaande leer- of ontwikkellijn;
d. worden geboden door aanbieders, welke fungeren als partner op gedeeld maatschappelijk vlak, actief in (of buiten) de wijk.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van onder haar gezag vallende scholen aan wie in 2021 subsidie ten behoeve van de verlenging van de onderwijstijd (LKP) is verstrekt.
Artikel 3:2:4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie voor het kalenderjaar 2025 ten behoeve van de activiteit, bedoeld in artikel 3:2:2, bedraagt maximaal 30% van de subsidie die in 2021 ten behoeve van verlenging van de onderwijstijd (LKP) is verstrekt aan het desbetreffende schoolbestuur ten behoeve van de betreffende school of scholen.
Artikel 3:2:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3.3 Subsidie extra en intensieve leertijd
Artikel 3:3:1 Doel van de subsidie
Doel van de subsidie is Haagse leerlingen uit een minder kansrijke omgeving, die onderwijs volgen op een in Den Haag gevestigde school, extra te ondersteunen met een onderwijsaanbod ter bevordering van de beheersing van de Nederlandse taal met het oog op de algemene ontwikkeling en het verbeteren van de onderwijsresultaten van de leerlingen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor extra en intensieve leertijd op scholen om te worden ingezet om:
a. bij te dragen aan de beheersing van de Nederlandse taal om onderwijsachterstanden zoals genoemd in artikel 158 van de WPO te voorkomen en te bestrijden; en
b. ruimte te bieden aan de brede ontwikkeling van de leerlingen, met een aanbod gericht op:
1° het opdoen van kennis, vaardigheden en competenties die nodig zijn om te kunnen participeren in de samenleving en te kunnen functioneren in het toekomstige beroepsleven (kwalificatie);
2° de leerlingen voor te bereiden op het leven als actief participerend lid van de gemeenschap en de kennismaking met de normen, waarden van onze samenleving (socialisatie);
3° de persoonlijke vorming, met mogelijkheid voor leerlingen om te ontdekken ‘wie ben ik, wat kan ik en wie wil ik zijn?’ (personificatie), met voldoende aanbod rondom sport, muziek, techniek, kunst en cultuur.
De activiteiten genoemd in het eerste lid vinden plaats tijdens en buiten schooltijd, die door of onder supervisie van een bevoegde groepsleerkracht of leerkrachten in opleiding worden aangeboden in een doorgaande leer- of ontwikkellijn, en worden geboden door aanbieders, welke fungeren als partner op gedeeld maatschappelijk vlak, actief in (of buiten) de wijk.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van onder haar gezag vallende scholen gevestigd in Den Haag, die extra intensieve leertijd aanbieden en die het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd een leerlingscore met drempel (OA tabel CBS) hadden hoger dan nul en alle SBO’s (conform de APC-score (OA tabel CBS)) op 1 oktober 2023.
Artikel 3:3:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:3:6 Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt geschiedt op de volgende wijze:
a. 20% van het subsidieplafond wordt verleend naar rato van het aantal scholen; en
b. 80% van het subsidieplafond wordt verleend volgens een door het college aangebrachte rangschikking op volgorde van de OA-schoolscore per school in het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd, waarbij de hoogste schoolscore bovenaan de ranglijst staat. Voor een plek op de ranglijst wordt voor de SBO’s de APC-score eerst vermenigvuldigd met 2,2.
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:4 Subsidie brede ontwikkeling
Artikel 3:4:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om Haagse leerlingen van scholen in Den Haag gevestigd, ervaringen op te laten doen, hun talenten te ontdekken en hun algemeen welbevinden te vergroten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die tijdens en buiten schooltijd plaatsvinden en worden aangeboden in een doorgaande leer- of ontwikkellijn, waarbij een gemixt aanbod van sport, muziek, techniek, kunst en cultuur wordt ingezet dat is gericht op:
a. het verbreden van de leefwereld;
b. het leveren van een meerwaarde voor de persoonlijke vorming;
c. de mogelijkheid om te ontdekken: wie ben ik, wat kan ik en wie wil ik zijn?;
Subsidie voor een activiteit, bedoeld in artikel 3:4:2, wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen met een onderwijsachterstandsscore met een drempel van 0, die niet in aanmerking komen voor subsidie op grond van artikel 3:2:2 van deze subsidieregeling.
Artikel 3:4:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:4:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:5 Subsidie voor een kopklas
Artikel 3:5:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om bij Haagse leerlingen met een taalachterstand in de Nederlandse taal de taalachterstand met extra inzet en aandacht in korte tijd weg te werken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur, dat door de Haagse Onderwijskamer is aangewezen, om één of meer kopklassen, ten behoeve van alle Haagse leerlingen, op één of meer locaties in Den Haag te realiseren en te verzorgen.
Artikel 3:5:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:5:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:6 Subsidie nieuwkomers primair onderwijs
Artikel 3:6:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het vergroten van de kansen van nieuwkomers gevestigd in Den Haag op passend vervolgonderwijs en deelname aan de Nederlandse samenleving
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die ondersteuning en begeleiding bieden aan nieuwkomers die ingeschreven zijn of worden op een Haagse basisschool en niet gerealiseerd kunnen worden uit de Rijksbekostiging voor intensief NT2 onderwijs aan nieuwkomers.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur, ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen met nieuwkomersgroepen en NISBO-groepen.
Artikel 3:6:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:6:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:7 Subsidie uitstroomtoetsen nieuwkomers
Artikel 3:7:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het geven van goed advies voor het doorstromen van individuele nieuwkomersleerlingen gevestigd in Den Haag naar passend vervolgonderwijs in Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor afname van centrale en uniforme uitstroomtoetsen voor nieuwkomers na het volgen van 10 maanden nieuwkomersonderwijs, waarbij deze toetsen niet gerealiseerd worden uit de Rijksbekostiging voor intensief NT2 onderwijs aan nieuwkomers.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan één rechtspersoon die door de Haagse schoolbesturen voor primair onderwijs als organisator van de in artikel 3:7:2 genoemde activiteiten is aangewezen.
Artikel 3:7:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:7:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid onder c.
Paragraaf 3:8 Subsidie cultuureducatie
Artikel 3:8:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is leerlingen in het primair onderwijs in Den Haag kennis te laten maken met cultuur.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de culturele (doe) activiteiten zoals opgenomen in de Brochure Vonk.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen die vallen onder de WPO en WEC.
Artikel 3:8:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:8:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:9 Subsidie combinatiefunctionaris op school
Artikel 3:9:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is leerlingen in het primair onderwijs in Den Haag met plezier meer te laten bewegen, in aanvulling op de reguliere lo-lessen van 1,5 uur per week.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de (extra) inzet van een combinatiefunctionaris, naschools of buitenschools.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs.
Artikel 3:9:4 Aanvullende verplichtingen
In aanvulling op artikel 1:5 is de subsidieontvanger verplicht de uitgevoerde naschoolse sporturen op het platform Schoolsport070 te presenteren en de presentie van de deelnemers bij te houden.
Artikel 3:9:5 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:9:7 Wijze van verdeling
Bij de rangschikking is het RSO leidend, waarin aanvragen voor wijken met een lage sportdeelname bovenaan de ranglijst staan. De rangschikking is als volgt:
a. als eerste komen aanvragen in aanmerking voor scholen die gevestigd zijn in de stadsdelen Laak, Centrum, Escamp en het prioritaire gebied Duindorp;
b. als tweede komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Loosduinen;
c. als derde komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Leidschenveen/Ypenburg;
d. als vierde komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Segbroek;
e. als vijfde komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Haagse Hout;
f. als zesde komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Scheveningen.
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:10 Subsidie schoolsportclub
Artikel 3:10:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het verlagen van de drempel voor leerlingen in het primair of speciaal onderwijs in Den Haag om deel te nemen aan naschoolse sportactiviteiten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van:
Artikel 3:10:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:10:5 Subsidieplafond
Artikel 3:10:6 Wijze van verdeling
Wanneer het totaalbedrag van de te honoreren aanvragen voor activiteiten als bedoeld in artikel 3:10:2 hoger is dan het vastgesteld subsidieplafond verleent het college de subsidie naar rato.
Artikel 3:10:7 Aanvraag termijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:11 Subsidie Haagse sporttuinen
Artikel 3:11:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het exploiteren van een Haagse sporttuin.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor exploitatiekosten van een Haagse Sporttuin.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen die een Haagse Sporttuin exploiteren.
Artikel 3:11:4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie in aanmerking komen:
Artikel 3:11:5 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt per kalenderjaar:
a. maximaal € 115.000,-, waarvan maximaal € 10.000,- voor nutsvoorzieningen, voor een Haagse Sporttuin met volledige exploitatie waaraan minimaal 6 scholen deelnemen;
b. maximaal € 82.500,- voor een Haagse Sporttuin met volledige exploitatie waaraan minimaal 2 en maximaal 5 scholen deelnemen;
c. maximaal € 30.000,- voor een Haagse Sporttuin met beperkte exploitatie waaraan minimaal 4 scholen deelnemen.
Artikel 3:11:6 Subsidieplafond
Artikel 3:11:7 Wijze van verdeling
De rangschikking is vormgegeven volgens de constateringen in het RSO waarin aanvragen voor wijken met en lage sportdeelname prioriteit hebben. De rangschikking is als volgt:
a. als eerste komen aanvragen in aanmerking voor scholen die gevestigd zijn in de stadsdelen Laak, Centrum, Escamp en het prioritaire gebied Duindorp;
b. als tweede komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Loosduinen;
c. als derde komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Leidschenveen/Ypenburg;
d. als vierde komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Segbroek;
e. als vijfde komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Haagse Hout;
f. als zesde komen aanvragen in aanmerking voor scholen in stadsdeel Scheveningen.
Artikel 3:11:8 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:12 Subsidie voor het realiseren van soepele overgangen tussen de opvang en onderwijssectoren
Artikel 3:12:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het leveren van een bijdrage aan een eerlijke en transparante aanmeldprocedure voor Haagse leerlingen in het primair onderwijs in Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het in stand houden en verbeteren van de applicatie die het proces van aanmelden in het primair onderwijs ondersteunt en voor de coördinatie en uitvoering van de aanmeldprocedure voor het primair onderwijs in Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur dat namens alle in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3:12:2 uitvoert ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 3:12:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:12:5 Subsidieplafond
Artikel 3:12:6 Wijze van verdeling
Artikel 3:12:7 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder c.
Paragraaf 3:13 Subsidie ondersteuning in de advisering en de overstap naar het voortgezet onderwijs
Artikel 3:13:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het optimaliseren en professionaliseren van de begeleiding van de schoolloopbaankeuze van Haagse leerlingen van het primair- naar voortgezet onderwijs in Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten:
a. gericht op het trainen of coachen van onderwijsprofessionals, zodat zij zich meer bewust worden van de rol die zij spelen bij schooladvisering en schoolloopbaankeuzes en meer interculturele competenties kunnen ontwikkelen; en
b. gericht op het versterken van vaardigheden van ouders en leerlingen ter voorbereiding van de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen die een leerlingscore hoger dan nul (0) hebben, op basis van de teldatum op 1 oktober van het voorafgaande jaar.
Artikel 3:13:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:13:5 Subsidieplafond
Artikel 3:13:6 Wijze van verdeling
Artikel 3:13:7 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:14 Subsidie schoolveiligheid en sociale cohesie
Artikel 3:14:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het bevorderen van een veilige omgeving op school, waarin Haagse leerlingen zichzelf kunnen zijn, zich kunnen ontwikkelen en zich geaccepteerd voelen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. activiteiten gericht op het ontwikkelen van een klimaat op school waarin leerlingen zich veilig voelen;
b. activiteiten gericht op het stimuleren van democratisch burgerschap;
c. activiteiten gericht op het bevorderen van de sociale cohesie in de klas;
d. activiteiten gericht op het verder ontwikkelen van het veiligheidsplan en het pestprotocol;
e. activiteiten en voorlichtingslessen gericht op weerbaarheid van leraren of leerlingen;
f. activiteiten gericht op het bevorderen van queer emancipatie en acceptatie;
g. activiteiten gericht op het tegengaan van discriminatie, zoals racisme, antisemitisme en moslimhaat;
h. activiteiten gericht op het ondersteunen van professionals bij het herkennen en adresseren van ondermijning, wapenbezit, radicalisering en mensenhandel;
i. voorlichtingslessen gericht op actuele maatschappelijke thema’s zoals genoemd onder f, g en h.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs.
Artikel 3:14:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:14:5 Subsidieplafond
Artikel 3:14:6 Wijze van verdeling
Artikel 3:14:7 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:15 Subsidie conciërgeregeling
Artikel 3:15:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is Haagse scholen te stimuleren conciërges of personeel voor het vervullen van conciërgetaken in dienst te nemen zodat die een bijdrage kunnen leveren aan een veilig schoolklimaat en leerkrachten zich beter kunnen richten op hun kerntaken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van:
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van onder hun gezag vallende Haagse scholen voor primair onderwijs.
Artikel 3:15:4 Subsidieplafond
Artikel 3:15:5 Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt op de volgende wijze:
a. eerst wordt het aantal leerlingen (peildatum 1 oktober van het jaar voorafgaand aan de aanvraag) op alle Haagse scholen in het primair onderwijs bij elkaar opgeteld;
b. daarna wordt het totaal beschikbare bedrag, bedoeld in artikel 3.15.4 eerste lid, gedeeld door het totaal aantal leerlingen als genoemd onder a, wat resulteert in een bedrag per leerling;
c. het subsidiebedrag per aanvrager is het bedrag per leerling bedoeld onder b, vermenigvuldigd met het totale aantal leerlingen per aanvrager.
Artikel 3:15:6 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:16 Subsidie buitenschoolse activiteiten en schoolreisjes voor een school in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs
Artikel 3:16:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om Haagse scholen voor primair onderwijs en SBO- scholen en andere scholen voor speciaal onderwijs in staat te stellen buitenschoolse activiteiten te organiseren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten ten behoeve van het organiseren en financieren van buitenschoolse activiteiten zoals een schoolreisje, sportdag of excursie waar alle kinderen van die school aan mee kunnen doen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur van in Den Haag gevestigde school voor:
a. basisonderwijs die op 1 februari 2023 een leerlingscore met een drempel uit de OA tabel van het CBS had die hoger was dan 1;
b. speciaal basisonderwijs als bedoeld in artikel 1 van de WPO, die op 1 oktober 2022 een APC-score had van 35% of hoger;
c. speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 WEC, met uitzondering van voortgezet speciaal onderwijs, die op 1 oktober 2022 een APC-score had van 25% of hoger.
Artikel 3:16:4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal per subsidieaanvraag:
a. voor een basisschool met een leerling-score met drempel van 1 tot en met 2,49 maximaal € 20,- per op 1 februari 2023 ingeschreven leerling; of
b. voor een basisschool met een leerling-score met drempel van 2,5 of hoger maximaal € 30,- per op 1 februari 2023 ingeschreven leerling; of
c. voor een SBO-school of andere school voor speciaal onderwijs met een APC-score van 35% tot en met 49% maximaal € 20,- per op 1 oktober 2022 ingeschreven leerling; of
d. voor een SBO-school of andere school voor speciaal onderwijs met een APC-score van 50% of hoger maximaal € 30,- per op 1 oktober 2022 ingeschreven leerling.
Artikel 3:16:5 Subsidieplafond
Artikel 3:16:6 Wijze van verdeling
Artikel 3:16:7 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a en voordat de activiteiten zijn uitgevoerd.
Paragraaf 3:17 Subsidie zomerscholen
Artikel 3:17:1 Doel van de subsidie
Het doel is het bevorderen van gelijke onderwijskansen door Haagse leerlingen in het primair onderwijs die een (leer)achterstand hebben de mogelijkheid te geven deze in de zomervakantie in te lopen en, indien vroegtijdig gesignaleerd, te vermijden.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten ten behoeve van een brede ononderbroken ontwikkeling van de leerlingen, met een verrijkt en verbreed aanbod waarbij:
a. leerlingen gedurende een periode van minimaal twee en maximaal drie weken en voor minimaal drie dagen per week de gelegenheid wordt geboden om reeds opgedane kennis en vaardigheden te onderhouden en verder uit te bouwen;
b. leerlingen kennis, vaardigheden en competenties opdoen die nodig zijn om te kunnen participeren in de samenleving en te kunnen functioneren in het toekomstige beroepsleven (kwalificatie), waarbij de nadruk dient te liggen op de verwerving van de Nederlandse taal;
c. leerlingen op het leven als actief participerend lid van de gemeenschap worden voorbereid en kennis maken met de normen, waarden van onze samenleving (socialisatie), en;
d. leerlingen de mogelijkheid van persoonlijke vorming krijgen door te ontdekken ‘wie ben ik, wat kan ik en wie wil ik zijn?’ (personificatie), met voldoende aanbod rondom sport, muziek, techniek, kunst en cultuur;
e. de toegankelijkheid voor alle leerlingen, ongeacht op welke reguliere basisschool zij zijn ingeschreven, is gewaarborgd;
f. gebruik wordt gemaakt van aanbieders, welke fungeren als partner op gedeeld maatschappelijk vlak, die actief zijn in de wijk; en negatieve neveneffecten rondom het personeelstekort worden voorkomen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
Artikel 3:17:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:17:5 Subsidieplafond
Artikel 3:17:6 Wijze van verdeling
Artikel 3:17:7 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:18 Subsidie weerbaarheidsprojecten
Artikel 3:18:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het verbeteren van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, samenwerken en motivatie van Haagse leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs in Den Haag, zodat zij beter gaan presteren op school.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van het buitenschools programma Weerbaarheidsprojecten voor Haagse basisschoolleerlingen dat:
a. gericht is op het vergroten van zelfvertrouwen, samenwerken, motivatie en samenwerken;
b. beschikbaar is voor 180 leerlingen uit groep 7 en 8 die onderpresteren op de basisvakken rekenen, taal en of lezen;
d. inzet op het verbeteren van de betrokkenheid tussen school en ouders;
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die door de Haagse primaire schoolbesturen als organisator van de in artikel 3:18:2 genoemde activiteiten is aangewezen en samenwerkt met stichting ADO in de Maatschappij of NV ADO Den Haag.
Artikel 3:18:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:18:5 Subsidieplafond
Artikel 3:18:6 Wijze van verdeling
Artikel 3:18:7 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid onder a.
Hoofdstuk 4 De juiste ondersteuning en passende plek voor alle Haagse kinderen en jongeren
Paragraaf 4:1 Algemene bepaling
Artikel 4:1:1 Het achterliggende maatschappelijk doel van subsidies van hoofdstuk 4
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in dit hoofdstuk is om de kansen op het goed doorlopen van de onderwijscarrière van leerlingen te vergroten.
Paragraaf 4.2 Subsidie passend onderwijs en jeugdhulp
Artikel 4:2:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het vergroten van de onderwijskansen van Haagse leerlingen en nieuwkomers die, om passend onderwijs te kunnen volgen, extra ondersteuning bij het passend onderwijs of jeugdhulp nodig hebben en voor het optimaliseren van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten ten behoeve van:
a. het optimaliseren van het aanbod van passend onderwijs op het raakvlak van onderwijs, jeugdhulp en zorg voor Haagse leerlingen, waaronder nieuwkomers, zodat leerlingen die wachten op plaatsing op een passende onderwijsplek of die door ziekte langdurig binnen een zorginstelling verblijven, gecontinueerd onderwijs ontvangen;
b. het vergroten van kennis en expertise van personeel op de scholen om leerlingen langer vanuit de basisondersteuning passend onderwijs te kunnen bieden en om toe te werken naar inclusiever onderwijs;
c. het inkorten van de aanmeldlijsten voor het screenen van ondersteuningsbehoeften van kinderen, zodat leerlingen die nu gebruik maken van enkel jeugdhulpverlening of onderwijs waar nodig een gecombineerd aanbod geboden wordt;
d. het organiseren van Multidisciplinaire Overleggen voor leerlingen, zodat een passend onderwijsaanbod voor nieuwkomersleerlingen die bekend zijn bij het centraal aanmeldpunt nieuwkomers, gerealiseerd wordt;
e. het bevorderen van de samenwerking tussen onderwijsprofessionals en jeugdhulp professionals zodat er sneller een efficiënt aanbod van passende zorg en ondersteuning in het (speciaal) basisonderwijs gerealiseerd wordt.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een samenwerkingsverband onderwijs ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 4:2:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 4:2:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Hoofdstuk 5 Optimaal samenwerken
Paragraaf 5:1 Algemene bepaling
Artikel 5:1:1 Het achterliggende maatschappelijk doel van subsidies van hoofdstuk 5
Het achterliggende maatschappelijk doel van de subsidie in dit hoofdstuk is het bevorderen en faciliteren van het bestuurlijk overleg tussen gemeente en schoolbesturen.
Paragraaf 5:2 Subsidie facilitering bestuurlijk overleg
Artikel 5:2:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het bevorderen van samenwerking tussen de gemeente en het onderwijsveld in Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. het coördineren, afstemmen en consulteren van instellingen en besturen, vertegenwoordigd in het platform primair onderwijs, ten behoeve van het ambtelijk overleg ter voorbereiding van de Haagse Onderwijskamer; en
b. het delen en terugkoppelen van informatie en vragen tussen diverse ambtelijke overleggen en overleggen met instellingen en besturen, het organiseren van draagvlak voor gemeentelijk beleid bij instellingen en besturen; en
c. het voorbereiden van en deelname aan het bestuurlijk overleg en de Haagse Onderwijskamer.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor primair onderwijs, ten behoeve van alle in Den Haag gevestigde scholen voor primair onderwijs.
Artikel 5:2:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 5:2:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Deze regeling treedt in werking op 1 juni 2024 en vervalt op 31 december 2027.
De bepalingen van de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2022 blijven van toepassing op subsidies die vóór inwerkingtreding van Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2024 zijn aangevraagd op basis van de Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2022.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling primair onderwijs Den Haag 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-274631.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.