Gemeenteblad van Peel en Maas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Peel en Maas | Gemeenteblad 2024, 274424 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Peel en Maas | Gemeenteblad 2024, 274424 | overige overheidsinformatie |
Beleid gemeente Peel en Maas naar aanleiding van Didam-arrest
Eind 2021 is het Didam-arrest uitgesproken. De Hoge Raad heeft op 26 november 2021 bepaald dat het gelijkheidsbeginsel voor een-op-een verkoop van vastgoed bepalend is. Het gelijkheidsbeginsel is een van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Deze beginselen moeten overheden onder meer in acht nemen bij het aangaan en uitvoeren van (verkoop)overeenkomsten. Op dit punt verschilt de positie van de overheid van die van een private partij, die deze beslissing wel volledig zelf mag maken. De ruimte om partijen te laten mededingen in de aankoop hoeft volgens de Hoge Raad niet geboden te worden als bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs mag worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de aankoop. In dat geval moet het voornemen tot de een-op-een verkoop wel (gemotiveerd) bekend worden gemaakt, zodat iedereen daar kennis van kan nemen.
In het geval er (naar verwachting) meerdere (potentiële) gegadigden voor een vastgoed zijn, moet er in beginsel een selectieprocedure worden doorlopen. Selecteren gaat volgens de Hoge Raad dus boven het maken van een-op-een-afspraken. Het is dan ook van belang om bij – onder andere – de verkoop van gemeentegronden het gelijkheidsbeginsel en het transparantiebeginsel (beginselen waar de gemeente ook al voor het Didam-arrest aan gebonden was) in acht te nemen, zodat gronden niet zonder meer mogen worden uitgegeven aan één partij.
Uit de rechtspraak is gebleken dat het Didam-arrest niet alleen van toepassing is op de verkoop van onroerende zaken, maar ook op andere zaken en (beperkte) rechten. Denk bijvoorbeeld aan de vestiging van erfpacht- of opstalrechten of het aangaan van overeenkomsten voor (ver)huur, verpachting, ruil of bruikleen. In alle gevallen dient het te gaan om zaken waarvan de overheid bekend is, of waarvan vermoed kan worden, dat er meer potentiële gegadigden zijn.
Daar waar in de vervolgtekst over verkoop, vervreemden, enz. wordt gesproken worden ook nadrukkelijk bovengenoemde andere zaken en (beperkte) rechten bedoeld.
Dit beleid is vastgelegd ter voorkoming dat de gemeente, maar ook de private (markt)partijen zich bij elke vastgoed- en gebiedsontwikkeling waarbij de vervreemding van een of meer gemeentelijke onroerende zaken aan de orde is, steeds moeten afvragen hoe te handelen in het licht van het Didam-arrest. Er worden verschillende situaties benoemd waarvan de gemeente van mening is dat zij een een-op-een-samenwerking met een preferente marktpartij zou kunnen aangaan. Dergelijke situaties doen zich met name voor wanneer wordt samengewerkt met een partij in het kader van de uitvoering van publieke of maatschappelijke taken. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met een woningbouwcorporatie ten behoeve van sociale woningbouw of de bouw van een wooncomplex met zorgfaciliteiten of een samenwerking met een CPO ten behoeve van de bouw voor een speciale doelgroep.
4. Juridisch kader toekomstige verkoop e.d.
Aan gemeenten komt een grote mate van vrijheid toe bij de inrichting van een procedure waarmee
A. Vaststellen selectiecriteria
De gemeente Peel en Maas stelt selectiecriteria vast op basis waarvan objectief en toetsbaar op redelijke gronden kan worden gegund. Deze criteria mogen niet worden toegespitst op één specifieke gegadigde om te bewerkstelligen dat deze partij met zekerheid de selectieprocedure zal winnen. Om selectiecriteria te bepalen die objectief, toetsbaar en redelijk zijn, kan aansluiting worden gezocht bij het aanbestedingsrecht, te weten de landelijke Gids Proportionaliteit en de kernwaarden/missie/visie van de gemeente Peel en Maas.
In bijlage 1 staan enkele voorbeelden van objectieve, toetsbare en/of redelijke criteria genoemd.
B. Selectieprocedure of publicatie
Wanneer op basis van de objectieve, toetsbare en redelijke selectiecriteria sprake is van meerdere serieuze gegadigden, dan dient verkoop middels een (openbare) selectieprocedure plaats te vinden. Is - op basis van deze selectiecriteria - slechts sprake van één serieuze gegadigde, dan is één-op-één verkoop mogelijk en kan een selectieprocedure achterwege blijven. De gemeente zal het voornemen (inhoudende dat de gemeente daadwerkelijk met de beoogde koper een koopovereenkomst zal sluiten) tijdig moeten publiceren op de gemeentelijke website en/of het gemeenteblad. Gekozen wordt voor publicatie op het moment dat er daadwerkelijk een koopovereenkomst voorligt om ook door de gemeente ondertekend te worden, dus niet in het geval wanneer ‘slechts’ sprake is van een voornemen tot serieuze onderhandeling. Ingeval van een bouwclaimmodel - waarbij ruwe grond wordt aangekocht en bouwrijpe grond wordt terug geleverd – zal de publicatie plaatsvinden bij de overeenkomst tot aankoop van de ruwe grond, voor het transport van deze gronden.
Een stappenplan voor zowel de openbare selectieprocedure alsmede voor de publicatie waarin de voorgenomen vervreemding wordt aangekondigd, wordt hieronder weergegeven onder I, een voorbeeld van een publicatie is opgenomen in bijlage 2b.
Het stappenplan van een openbare publicatie waarin een voorgenomen vervreemding aan één partij zonder voorafgaande openbare selectieprocedure wordt aangekondigd en welke rechtsbescherming daarop volgt (termijn, beroep of klacht) volgt hieronder onder II, een voorbeeld van een publicatie is opgenomen in bijlage 2a.
I Stappenplan openbare selectieprocedure en bijbehorende mededeling aan overige deelnemers aan de selectieprocedure
II Stappenplan openbare publicatie bij vervreemding aan één partij
5. Beleid gemeente Peel en Maas
In onderstaand overzicht worden de situaties benoemd waarvan de gemeente van mening is dat gemeentelijke vervreemding van onroerende zaken kan plaatsvinden, zonder dat voorafgaand een openbare selectieprocedure wordt gehouden. In deze gevallen wordt dus volstaan met een publicatie waarin wordt aangegeven dat redelijkerwijs sprake is van één gegadigde voor de aankoop van de betreffende gemeentelijke onroerende zaak. In al deze gevallen dient in het licht van de uitspraak van de Hoge Raad sprake te zijn van een objectief, toetsbaar en redelijk criterium.
Panningen, 13 mei 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas
De gemeentesecretaris/directeur
K.H. Werps – Aerts
de burgemeester
W.J.G. Delissen – van Tongerlo
Bijlage 1: (Overige) voorbeelden van objectieve, toetsbare en/of redelijke criteria
Bijlage 2a: Voorbeeld publicatie gunning aan één partij
Bekendmaking voornemen tot [VERHUUR/VERKOOP EC>] van gemeentelijk onroerend goed te PLAATS]
De Hoge Raad der Nederlanden heeft op 26 november 2021 het ‘Didam’-arrest gewezen. Dit arrest heeft bepaald dat overheden het gelijkheidsbeginsel dienen toe te passen bij onder andere de verkoop en verhuur van onroerende zaken. Daarvoor dient een overheid een openbare verkoopprocedure te hanteren. Uitzondering daarop is mogelijk in geval op basis van objectieve, toetsbare en redelijke criteria er redelijkerwijs maar één partij daarvoor in aanmerking komt. In dat geval mag een overheid één - op - één contracteren. Hiervoor is wel noodzakelijk dat er een publicatie van dit voornemen plaats vindt met een redelijke termijn waarbinnen anderen bezwaar kunnen maken.
De gemeente Peel en Maas is voornemens om [INVULLEN] te [VERKOPEN/VERHUREN/VERPACHTEN ETC.] aan [NAAM GEGADIGDE]
Naar het oordeel van de gemeente zijn beoogde huurders de enige serieuze gegadigde(n) die in aanmerking komen voor de hiervoor vermelde verhuur. [MOTIVEREN WAAROM]
Als u zich niet kunt verenigen met het bovenstaande, omdat u meent daarvoor zelf als gegadigde in aanmerking te komen, dan dient u dit uiterlijk binnen 20 kalenderdagen na publicatiedatum kenbaar te maken door middel van een gemotiveerd bericht aan [E-MAIL] onder vermelding van “[PROJECT- NAAM]”. U dient hiervan tevens binnen de hiervoor genoemde termijn een afschrift te verzenden naar de gemeente t.a.v. [INVULLEN].
Indien de gemeente uw gemotiveerde bericht binnen voornoemde reactietermijn heeft ontvangen, zal ze binnen een termijn van 20 kalenderdagen na het sluiten van de reactietermijn uw bericht beoordelen en haar standpunt aan u kenbaar maken. Indien u zich niet kunt verenigen met het standpunt van de gemeente, dan kunt u uiterlijk binnen een termijn van 20 kalenderdagen na dagtekening van het standpunt van de gemeente een kort geding procedure aanhangig maken bij de bevoegde voorzieningenrechter en dient u de gemeente Peel en Maas hiervan onverwijld in kennis te stellen middels betekening van de dagvaarding op het adres van de gemeente, bij gebreke waarvan het recht vervalt om tegen al het voornoemde in rechte op te komen en/of daarop enige aanspraak in welke vorm of hoedanigheid dan ook te baseren, althans zijn uw rechten daarop uitgewerkt. Een digitaal afschrift van de dagvaarding dient u tevens per e-mail aan [E-MAIL] te verzenden.
Bijlage 2b: Voorbeeld mededeling gunning verkoop aan overige deelnemers aan de selectieprocedure
Voor “(projectnaam)”, met zaaknummer1894/202x/xxx hebben wij u op (datum) schriftelijk de gunningsbeslissing kenbaar gemaakt.
De opdracht voor het project “(projectnaam)” is definitief gegund aan .... Op ….(datum) is de overeenkomst getekend.
Ik dank u voor de door u genomen moeite en wens u succes bij het werven van opdrachten.
Neemt u dan gerust contact met mij op. Ik ben bereikbaar via telefoonnummer (077) 306 66 66. U kunt ook een e-mail sturen naar: xxxxxx.xxxxx@peelenmaas.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-274424.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.