Subsidieregeling Programma’s Cultuurplan Haarlem 2025-2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

 

overwegende dat de gemeenteraad bij het vaststellen van het Cultuurplan 2022-2028 ‘Cultuur maakt Haarlem’ heeft besloten om via programmasubsidies organisaties en cultuurmakers mogelijkheden te bieden om structurele activiteitenprogramma’s op te zetten;

 

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Haarlem 2021 en het door de gemeenteraad vastgestelde Cultuurplan 2022-2028 ‘Cultuur maakt Haarlem’ (2021/581363);

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de Subsidieregeling Programma’s Cultuurplan Haarlem 2025-2026.

 

Let op: onderaan deze regeling volgt een artikelsgewijze toelichting.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze Subsidieregeling en de daarop berustende bepaling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: de aanvrager van een subsidie op grond van deze subsidieregeling;

  • b.

    Activiteitenprogramma: een programma bestaande uit één of meer culturele projecten in Haarlem;

  • c.

    Adviescommissie: onafhankelijke adviescommissie ingesteld door het college op grond van artikel 84 van de Gemeentewet en adviseert op grond van deze regeling;

  • d.

    Asv: de geldende Algemene subsidieverordening van de gemeente Haarlem;

  • e.

    Awb: algemene wet bestuursrecht;

  • f.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem;

  • g.

    Cultuurplan: het Cultuurplan 2022-2028 ‘Cultuur maakt Haarlem’ (2021/581363);

  • h.

    Culturele instelling: een organisatie zijnde een rechtspersoon met als voornaamste doel het uitvoeren van culturele projecten en activiteiten in Haarlem;

  • i.

    Penvoerder: penvoerder, zijnde een culturele instelling of cultuurmaker, die namens een samenwerkingsverband een aanvraag indient;

  • j.

    Professionele cultuurmaker: een natuurlijk persoon of een rechtspersoon met de primaire bezigheid om kunst in uiteenlopende kunstdisciplines of crossovers daarvan te produceren in Haarlem, waaronder ook begrepen: acteurs, auteurs, beeldend kunstenaars, choreografen, componisten, dansers, dichters, film/ documentaire- en theatermakers, fotografen, musici, spoken word-artiesten;

  • k.

    Samenwerkingsverband: een samenwerkingsverband van culturele instellingen en professionele cultuurmakers, en indien gewenst ook maatschappelijke organisaties;

  • l.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies zoals bedoeld in artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2. Afstemming Algemene subsidieverordening Haarlem

Voor zover in deze subsidieregeling daarvan niet wordt afgeweken, is de geldende Algemene subsidieverordening gemeente Haarlem (Asv) van toepassing.

Artikel 3. Doelstelling

Met deze regeling wordt beoogd cultuur in Haarlem te stimuleren door gezamenlijke en vernieuwende activiteitenprogramma’s voor de periode 2025 -2026 mogelijk te maken die de toegankelijkheid van kunst en cultuur vergroten en aansluiten bij de ambities zoals geformuleerd in het Cultuurplan:

  • 1.

    Kunst en cultuur voor iedereen;

  • 2.

    Ruimte voor cultuurmakers en creativiteit zichtbaar in de stad;

  • 3.

    Verstevigen van dwarsverbanden tussen zorg, welzijn en cultuur;

  • 4.

    Versterken cultuureducatie.

Artikel 4. Subsidieontvanger

Het college verstrekt uitsluitend subsidie op grond van deze subsidieregeling aan een culturele instelling, een professionele cultuurmaker of een samenwerkingsverband die/ dat in de gemeente Haarlem woonachtig, gevestigd of voornamelijk actief is.

Artikel 5. Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het college kan voor de periode 2025-2026 een eenmalige subsidie verstrekken aan gezamenlijke, vernieuwende activiteitenprogramma’s die bijdragen aan één of meer van de volgende ambities uit het Cultuurplan:

    • a.

      kunst en cultuur voor iedereen: cultureel aanbod, participatie en ontmoeting rondom cultuur in de wijken ondersteunen en zo de culturele infrastructuur in Haarlem versterken, publieksbereik verbreden en vergroten en een inclusieve, toegankelijke infrastructuur stimuleren;

    • b.

      ruimte voor cultuurmakers en creativiteit zichtbaar in de stad: (plekken voor) kunstenaars en cultuurmakers ondersteunen binnen de disciplines zoals genoemd in art. 1 lid i en bij diverse cross-overs tussen disciplines, zowel overdag als in de nacht, bijdragen aan de ontwikkeling van culturele broedplaatsen;

    • c.

      verstevigen van dwarsverbanden tussen zorg, welzijn en cultuur: door middel van cultuur ontmoeting, welzijn, (maatschappelijke) ontwikkeling en sociale interactie mogelijk maken;

    • d.

      versterken cultuureducatie: activiteitenprogramma’s die, met bijzondere aandacht voor kinderen en jongeren, gelijke kansen creëren om met kunst en cultuur in aanraking te komen, en zo bijdragen aan kansengelijkheid en talentontwikkeling.

  • 2.

    De subsidieontvanger voert in de periode 2025-2026 minimaal één keer per jaar een activiteitenprogramma uit.

Artikel 6. Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 1.000.000 in totaal over de periode 2025-2026.

Artikel 7. Hoogte subsidiebedrag

De hoogte van de subsidie bedraagt per subsidieontvanger minimaal € 20.000 en maximaal € 100.000 voor 2025-2026.

Artikel 8. Aanvraagprocedure

  • 1.

    Een aanvraag kan worden ingediend in de periode tussen 25 juni 2024 (vanaf 09.00 uur) en 1 oktober 2024 (tot 23.59 uur).

  • 2.

    Indien een samenwerkingsverband een aanvraag indient, gebeurt dit door een penvoerder namens het samenwerkingsverband.

  • 3.

    De aanvraag wordt ingediend met een door het college vastgesteld digitaal aanvraagformulier dat volledig en naar waarheid is ingevuld.

  • 4.

    Bij de aanvraag wordt een projectplan ingediend dat bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      een artistiek-inhoudelijk plan met daarin in ieder geval:

      • een omschrijving van het activiteitenprogramma voor 2025-2026;

      • een toelichting hoe dit aansluit bij het doel en de subsidiabele activiteiten van de regeling (art. 3 en 5);

      • een toelichting op de samenwerking met partners in de stad bij de uitvoering van het activiteitenprogramma of een toelichting op de geleverde inspanningen om tot een samenwerking te komen;

      • een meerjarenperspectief waaruit duidelijk wordt waar de aanvrager of het samenwerkingsverband naartoe werkt en daarmee uw bijdrage aan de Haarlemse culturele sector.

    • b.

      een sluitende begroting en dekkingsplan voor de periode 2025-2026, met daarbij ook:

      • een toelichting waaruit blijkt dat het aangevraagde bedrag realistisch en noodzakelijk is voor de uitvoering van het programma;

      • een toelichting op andere inkomsten en fondsen die zijn of worden geworven.

    • c.

      een communicatieplan met daarin in ieder geval:

      • uitleg over hoe communicatie en publieksbereik plaats gaat vinden.

  • 5.

    Indien een aanvraag onvolledig is ingediend, wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Awb een hersteltermijn geboden van maximaal 7 kalenderdagen om de aanvraag te completeren.

Artikel 9. Beoordelingscriteria

  • 1.

    De adviescommissie toetst de aanvragen op basis van de onderstaande beoordelingscriteria:

    • a.

      aansluiting van het activiteitenprogramma bij het doel en de subsidiabele activiteiten van de regeling (art. 3 en 5);

    • b.

      artistiek inhoudelijke kwaliteit, waarbij als kernbegrippen vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid worden gehanteerd, waaronder wordt begrepen:

      • vakmanschap: de vaardigheden van de cultuurmakers;

      • zeggingskracht: de impact van de activiteiten op het publiek;

      • oorspronkelijkheid: de herkenbare (artistieke) karakter van de instelling of cultuurmaker;

    • c.

      zakelijke kwaliteit, waarbij centraal staat of en hoe de organisatie in staat is om het programma op professionele wijze te realiseren waarbij wordt beoordeeld op:

      • een sluitende begroting waaronder een realistische raming van kosten en inkomsten en de vergoeding voor cultuurmakers;

      • de marketing- en communicatiestrategie;

      • omgang met de Governance Code Cultuur, Fair Practice Code en Code Diversiteit & Inclusie;

    • d.

      de meerwaarde voor het culturele klimaat in Haarlem waarbij wordt beoordeeld op:

      • de mate waarin het activiteitenprogramma een aanvulling is op het bestaande cultuurlandschap van Haarlem;

      • de mate waarin de aanvrager door de aard van de organisatie, haar samenwerkingspartners, de activiteiten die zij ontplooit, dan wel het publiek en/of de deelnemers die zij daarmee bereikt een meerwaarde is voor een inclusieve cultuursector.

    • e.

      de wijze waarop wordt samengewerkt met partijen in de stad en de wijze waarop de aanvrager(s) deze samenwerking wil(len) bestendigen in de toekomst;

  • 2.

    De adviescommissie beoordeelt alle aanvragen die aan de beoordelingscriteria voldoen ook in samenhang en maakt hierbij een integrale afweging, mede gelet op spreiding en disciplines. De commissie stelt op basis daarvan, en van de beoordelingscriteria zoals genoemd in lid 1, een rangschikking op.

  • 3.

    Het college besluit over het toekennen van de subsidies, met inachtneming van het advies van de adviescommissie, totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 4.

    Als door toekenning van een subsidie het subsidieplafond wordt overschreden, wordt aan de betreffende aanvrager een deel van het bedrag toegekend, zodat het subsidieplafond niet wordt overschreden.

Artikel 10. Beslistermijn

  • 1.

    De adviescommissie brengt uiterlijk tien weken na de sluitingsdatum advies uit aan het college over de toe te kennen subsidies.

  • 2.

    Het college besluit, in afwijking van artikel 7 Asv, binnen 13 weken na afloop van de sluitingsdatum over de toe te kennen subsidies.

  • 3.

    Het college kan de termijn zoals bedoeld in lid 2 eenmaal met zes weken verlengen.

Artikel 11. Weigeringsgronden

In aanvulling op de weigeringsgronden genoemd in de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en de Asv weigert het college de subsidie (gedeeltelijk) in ieder geval indien:

  • a.

    de aanvraag niet voldoet aan de voorwaarden die in deze regeling zijn gesteld om in aanmerking te komen voor subsidie;

  • b.

    sprake is van activiteiten met een winstoogmerk of met een religieuze doelstelling;

  • c.

    de activiteiten zullen worden afgerond na 31 december 2026;

  • d.

    de activiteiten niet zullen plaatsvinden in Haarlem;

  • e.

    de exploitatielasten niet kunnen worden toegerekend aan de activiteiten;

  • f.

    het kosten betreft die naar het oordeel van de adviescommissie als niet redelijk worden beoordeeld;

  • g.

    het een activiteit betreft die al wordt gesubsidieerd via een meerjarige cultuursubsidie van de gemeente Haarlem, waarbij het projectvoorstel zich niet voldoende onderscheidt van de reguliere activiteiten;

  • h.

    het activiteiten betreft waar al op andere wijze voldoende aan wordt bijgedragen door het college.

Artikel 12. Verplichtingen

Onverminderd het bepaalde in artikel 4:37 van Awb en de Asv is de ontvanger van een subsidie verplicht:

  • a.

    om de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd uiterlijk 31 december 2026 te hebben afgerond;

  • b.

    om mee te werken aan monitoring, voortgangsgesprekken en (tussentijdse) inhoudelijke en financiële evaluatie van de activiteiten en (doorontwikkeling van) het activiteitenprogramma waarvoor subsidie is verstrekt;

  • c.

    om binnen 13 weken na het afronden van de activiteiten een inhoudelijk en financieel verslag in te dienen;

  • d.

    om, indien nodig voor de uitvoering van de activiteiten, hiervoor zelf de benodigde vergunning(en) te verkrijgen.

Artikel 13. Betaling

Indien een subsidie aan de aanvrager is toegekend, zal een voorschot worden betaald. In het besluit tot toekenning van de subsidie worden de hoogte van de voorschotten en de betaaltermijnen opgenomen.

Artikel 14. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen, gelet op het belang van een aanvrager, artikelen van de regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover van toepassing naar het oordeel van het college leidt tot onbillijke of onevenredige gevolgen.

Artikel 15. Intrekking

De Programmasubsidieregeling Cultuurplan ‘Cultuur maakt Haarlem’ 2022-2024, vastgesteld op 22 april 2022, wordt ingetrokken.

Artikel 16. Publicatie

Deze subsidieregeling wordt na vaststelling door het college bekendgemaakt in het Gemeenteblad.

Artikel 17. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 25 juni 2024 en eindigt van rechtswege op 31 december 2026.

  • 2.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die vóór de vervaldatum op grond van deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Artikel 18. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Programma’s Cultuurplan Haarlem 2025-2026.

Aldus besloten te Haarlem op 18 juni 2024,

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

mr. C.M. Lenstra

de burgemeester,

drs. J. Wienen

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • j.

    Maatschappelijke organisaties kunnen zelf geen subsidie aanvragen, geen aanvraag indienen en geen subsidie ontvangen, maar kunnen wel onderdeel zijn van een samenwerkingsverband. De penvoerder van een samenwerkingsverband is een culturele instelling of cultuurmaker.

Artikel 3. Doelstelling

De beleidsambities worden inhoudelijk toegelicht in het Cultuurplan. Deze ambities zijn leidend voor het doel van de Subsidieregeling. Voor de aanvraag dient dan ook aansluiting te worden gezocht bij de ambities van het Cultuurplan.

 

Artikel. 8 Aanvraagprocedure

  • 4.a.

    Aangezien de regeling mede is bedoeld om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor alle Haarlemmers is samenwerking met maatschappelijke organisaties mogelijk. Dit is ook met name van belang om ambitie 3 (Verstevigen van dwarsverbanden tussen zorg, welzijn en cultuur) te realiseren.

Naar boven