Toelichting/Interne instructie
1.
Inleiding
In de Mandaatregeling is aangegeven wie bevoegd is namens het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester besluiten te nemen en privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
Het gaat om verschillende soorten bevoegdheden:
- 1.
- 2.
- 3.
Machtiging en procesmachtiging.
1. Mandaat
Mandaat is de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn beide een bestuursorgaan in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Juridisch geldt een in mandaat genomen besluit als een besluit van de mandaatgever zelf.
De mandaatgever kan de bevoegdheid ook altijd zelf blijven uitoefenen, en tussentijds algemene en bijzondere richtlijnen geven.
Het bestuursorgaan kan een algemeen mandaat verlenen of een mandaat voor een bepaald geval. De mandaten worden schriftelijk gegeven.
Naast mandaat bestaat ook de rechtsfiguur ‘delegatie’. Delegatie is het overdragen van de bevoegdheid tot het nemen van besluiten door een bestuursorgaan aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent. Delegatie gebeurt niet aan ondergeschikten en is hier dan ook niet aan de orde.
2. Volmacht
Volmacht is de bevoegdheid namens de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, zoals het ondertekenen van een overeenkomst.
De burgemeester is volgens artikel 171 Gemeentewet degene die de gemeente in en buiten rechte vertegenwoordigt. De burgemeester kan daarvoor volmachten verlenen.
De bevoegdheid een overeenkomst te tekenen moet onderscheiden worden van het (inhoudelijke) besluit een overeenkomst aan te gaan. Die bevoegdheid ligt bij het college op grond van artikel 160 Gemeentewet. Voor het aangaan en ondertekenen van een overeenkomst zijn dus twee bevoegdheden nodig: een mandaat van het college en een volmacht van de burgemeester.
3. Machtiging en procesmachtiging
Een machtiging is de bevoegdheid om namens de gemeente feitelijke handelingen te verrichten.
Voor het vertegenwoordigen van een bestuursorgaan of de gemeente in een juridische procedure is een procesmachtiging nodig. Bij een civielrechtelijke procedure geeft de burgemeester deze procesmachtiging. Bij een publiekrechtelijke procedure is dat het bevoegde bestuursorgaan. Aan een procesmachtiging gaat uiteraard een besluit vooraf van het bevoegde orgaan dat een procedure wordt gestart (procesbesluit).
In deze Mandaatregeling wordt onder mandaat ook volmacht en machtiging verstaan, tenzij in deze regeling anders is bepaald.
2.
Structuur van de Mandaatregeling
De Mandaatregeling bevat onder meer begripsbepalingen en algemene bepalingen over de reikwijdte en de voorwaarden waaronder van de gemandateerde bevoegdheden gebruik mag worden gemaakt.
Hoofdstuk 1 bevat specifieke mandaten voor portefeuillehouders.
Hoofdstuk 2 bevat algemene mandaten die voor alle organisatieonderdelen gelden.
De hoofdstukken 3 tot en met 5 beschrijven de specifieke mandaten in een Opgave per organisatieonderdeel. In hoofdstuk 6 zijn de mandaten aan externen opgenomen.
De structuur is voor alle organisatieonderdelen dezelfde.
De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeuren hebben het hoofdmandaat.
Zij verlenen vervolgens ondermandaat aan de in de kolom ‘Ondermandaat’ genoemde afdelingshoofden en programmamanagers. De afdelingshoofden en programmamanagers geven op hun beurt in dezelfde kolom aan welke functionarissen werkzaam binnen de afdeling respectievelijk het programma een ondermandaat krijgen. Deze functionarissen kunnen niet verder ondermandateren.
Mandaten worden altijd verleend aan functionarissen en nooit op naam. Waar in de Mandaatregeling wordt gesproken van een functienaam betekent dit dat iedere persoon met deze functie binnen het organisatieonderdeel dit mandaat mag uitoefenen. Ongeacht of die persoon in dienst is van de gemeente Oss of ingehuurd.
Met een procesverantwoordelijke medewerker wordt bedoeld de behandelend ambtenaar die de betreffende werkzaamheden uitoefent volgens zijn functiebeschrijving, diens vervanger en degene die op incidentele basis in opdracht van een hogere leidinggevende de betreffende werkzaamheden verricht.
De Mandaatregeling en de onderliggende mandaat- en ondermandaatbesluiten worden gepubliceerd in het Gemeenteblad van Oss (www.officielebekendmakingen.nl.). De wijzigingen worden verwerkt in de geldende versie van de Mandaatregeling op www.lokaleregelgeving.overheid.nl.
3.
Opbouw van de tabel
De tabel is als volgt te lezen:
- •
Kolom 1 bevat een uniek nummer.
- •
Kolom 2 geeft de bevoegdheid aan die wordt gemandateerd.
- •
Kolom 3 geeft de wettelijke basis daarvoor aan.
- •
Kolom 4 geeft aan welk bestuursorgaan bevoegd is het mandaat te verlenen: het college of de burgemeester.
- •
Kolom 5 geeft aan welke functionaris een ondermandaat wordt verleend.
- •
Kolom 6 bevat de specifieke voorwaarden/ opmerkingen. Soms is er geen bevoegdheid verder ondermandaat te verlenen. Dan staat er: ‘Niet bevoegd tot ondermandaat’. Of soms zijn de bevoegdheden beperkt tot een maximumbedrag. Dan is dat in deze kolom aangegeven.
4.
Bestuurlijk, politiek, of andere gevoelige kwesties
Als er sprake is van bestuurlijk, politiek of andere gevoelige kwesties waaronder die met zwaarwegende financiële of juridische consequenties, vindt vooraf overleg plaats met de mandaatgever. Bij een bevoegdheid van het college vindt overleg plaats met de portefeuillehouder. De portefeuillehouder respectievelijk de burgemeester beslist of de gemandateerde alsnog van zijn mandaat gebruik mag maken.
5.
Budget
De gemandateerde mag alleen gebruik maken van zijn mandaat voor het verstrekken van subsidie of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling, voor zover in de begroting of bij afzonderlijk raadsbesluit middelen zijn toegekend en op het moment van het besluit voldoende middelen beschikbaar zijn. Daarbij dient de gemandateerde ook te besluiten en te handelen met inachtneming van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en de daaruit volgende Budgethoudersregeling.
6.
Mandaat aan externen
Externen zijn niet-ondergeschikten, functionarissen die niet bij de gemeente Oss werken.
Het gaat hier dus niet om ingehuurd personeel. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeuren mogen ondermandaat aan een externe verlenen. Afdelingshoofden en programmamanagers zijn alleen hiertoe bevoegd, als dit expliciet bij het mandaat is aangegeven.
Inhoudsopgave hoofdstukken
1. Portefeuillehouders mandaten
2. Algemene mandaten
3. Specifieke mandaten Opgave Bedrijfsvoering, Dienstverlening & Veiligheid
3.1 Bestuur & Advies (BA)
3.2 Financiën & Control (F&C)
3.3 ICT: Informatiebeheer, Informatiemanagement & Automatisering
3.4 Publiekscentrum (PC)
4. Specifieke mandaten Opgave Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling
4.1 Inrichting Beheer Openbare Ruimte (IBOR)
4.2 Leefomgeving, Wonen & Economie (LWE)
4.3 Ruimtelijke Ontwikkeling (RO)
4.4 Vastgoedbedrijf (VB)
4.5 Vergunningen, Toezicht & Handhaving (VTH)
5. Specifieke mandaten Opgave Transformatie Sociaal Domein
5.1 Werk & Inkomensondersteuning (W&I)
5.2 Zorg
6. Mandaten aan externen
6.1 Hulpofficier van Justitie
6.2 Directeur van de Rijksdienst voor het Wegverkeer
6.3 Invorderings- en belastingmedewerkers van Mandaat BV handelend onder de naam Cannock Chase Public
6.4 Directeur Omgevingsdienst Brabant-Noord
6.5 College van B&W en burgemeester van gemeente ‘s-Hertogenbosch
6.6 Directeur ONS Welzijn
6.7 Directeur Publieke Gezondheid GGD Hart voor Brabant
6.8 Directeur Verdihuis
6.9 Khonraad
1.
Portefeuillehouders mandaten
Dit hoofdstuk bevat door het college van burgemeester en wethouders of door de burgemeester aan de betreffende portefeuillehouder gemandateerde bevoegdheden.
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat toegestaan
|
1.1
|
De gemeente Oss vertegenwoordigen bij het ondertekenen van een gemeenschappelijke regeling, bestuursovereenkomst, convenant en dergelijke, voor zover het college van burgemeester en wethouders reeds heeft beslist tot het aangaan daarvan.
|
Art. 171 Gemeentewet
|
Burgemeester
|
Wethouder
|
Nee, tenzij het college in een apart besluit daarvoor mandaat verleent
|
1.2
|
Nemen van een crisismaatregel.
|
Art. 7:1, lid 2 Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
|
Burgemeester
|
Wethouder
|
Nee
|
1.3
|
Nemen van een beschikking tot inbewaringstelling.
|
Art. 29, lid 1 en 7 Wet zorg en dwang
|
Burgemeester
|
Wethouder
|
Nee
|
1.4
|
Beschikken op een subsidieaanvraag op titel van een subsidieregeling die niet is voorzien van een lijst van begunstigde ontvangers.
|
Hoofdstuk 4 titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht (Awb), Algemene subsidieverordening Oss 2023 en de daarop gebaseerde nadere regels
|
College
|
Wethouder
|
Nee
|
1.5
|
Beschikken op een subsidieaanvraag waarvoor geen subsidietitel aanwezig is maar wel een subsidiestelpost.
|
Hoofdstuk 4 titel 4.2 Awb en Algemene subsidieverordening Oss 2023
|
College
|
Wethouder, tenzij het college het verstrekken van subsidie ten laste van de subsidiestelpost aan zich heeft gehouden.
|
Nee
|
1.6
|
Jaarlijks vaststellen van de kermisvoorwaarden voor de kermissen in Oss.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Wethouder
|
Nee
|
1.7
|
Beslissen op bezwaarschriften, inclusief het toekennen van proceskostenvergoedingen, met uitzondering van:
- –
- –
besluiten die afwijken van de adviezen van de Commissie Bezwaarschriften.
Ondertekening beslissing op bezwaar:
Burgemeester en wethouders van Oss,
De secretaris,
De Burgemeester
|
Art. 7:11 en 7:15 Abw
|
College
|
Wethouder op wiens taakgebied het onderwerp van het bezwaarschrift betrekking heeft, samen met de burgemeester, portefeuillehouder Rechtsbescherming
|
Nee
|
1.8
|
Verlenen van ontslag op eigen verzoek aan de voorzitter en de leden van de Commissie Bezwaarschriften.
|
Verordening Commissie Bezwaarschriften gemeente Oss 2012
|
College
|
Burgemeester
|
Nee
|
1.9
|
Verstrekken inlichtingen aan de raad over niet gevoelige zaken via raadsinformatiebrieven.
|
Art. 169 en 180 Gemeentewet
|
College
Burgemeester
|
Portefeuillehouder
|
Nee
|
1.10
|
Beantwoorden vragen over niet gevoelige zaken op grond van art. 41 Reglement van orde voor de raad van de gemeente Oss 2019.
|
Art. 169 en 180 Gemeentewet en Reglement van orde voor de raad van de gemeente Oss 2019
|
College
Burgemeester
|
Portefeuillehouder
|
Nee
|
1.11
|
Aanwijzen ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
|
Burgerlijk Wetboek
|
College
|
Burgemeester
|
Nee
|
1.12
|
Aanwijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.
|
Burgerlijk Wetboek
|
College
|
Burgemeester
|
Ja
|
2.
Algemene mandaten
De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de andere directeuren mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de afdelingshoofden en de bij de nummers 2.1 tot en met 2.7 omschreven bevoegdheden ook aan de programmamanagers.
De afdelingshoofden en de programmamanagers mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de andere functionarissen genoemd in de kolom Ondermandaat.
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
2.1
|
Aanbesteding en gunning van werken, leveringen en diensten die voorzien zijn in de begroting/ het jaarlijks integraal uitvoeringsprogramma en/ of plaatsvinden als werken/ diensten in het kader van grondexploitatie.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Programmamanager
Teamleider
Projectleider
|
- •
Naleving van gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en de daaruit volgende Budgethoudersregeling
- •
Conform inkoopstrategie of startformulier
Afdelingshoofden en programmamanagers mogen ondermandaat verlenen aan externen, voor zover het aanbestedende diensten zijn. Ook mogen zij door aanbestedende diensten gevraagd mandaat accepteren.
|
2.2
|
Inkoop en goedkeuren voor betaling van werken, leveringen en diensten en het doen van uitgaven die voorzien zijn in de begroting/ het jaarlijks integraal uitvoeringsprogramma en/ of plaatsvinden als werken/ diensten in het kader van grondexploitatie of uitgaven die onderdeel zijn van een reeds aangegane overeenkomst.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Programmamanager
Teamleider
Projectleider
|
- •
Naleving van gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en de daaruit volgende Budgethoudersregeling
- •
Conform inkoopstrategie of startformulier
Afdelingshoofden en programmamanagers mogen ondermandaat verlenen aan externen, voor zover het aanbestedende diensten zijn. Ook mogen zij door aanbestedende diensten gevraagd mandaat accepteren.
|
2.3
|
Namens de gemeente besluiten tot het aangaan van overeenkomsten – met uitzondering van de bij nummer 1.1 genoemde overeenkomsten – en het verrichten van andere privaatrechtelijke rechtshandelingen binnen de beleidskaders van het college.
|
Art. 160 en 171 Gemeentewet
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Programmamanager
Teamleider
Projectleider
|
Afdelingshoofden en programmamanagers mogen ondermandaat verlenen aan externen, voor zover het aanbestedende diensten zijn. Ook mogen zij door aanbestedende diensten gevraagd mandaat accepteren.
|
2.4
|
Nemen van alle conservatoire maatregelen en doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring, verlies van recht of bezit.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Programmamanager
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.5
|
Indienen van een aanvraag tot verlening en vaststelling van subsidie en indienen van een verzoek om een externe bijdrage voor een gemeentelijk programma of project, evenals afleggen van verantwoording door middel van een verklaring.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Programmamanager
Teamleider
|
|
2.6
|
Indienen van een aanvraag tot verlening en vaststelling van een specifieke uitkering voor een gemeentelijk programma of project, evenals afleggen van verantwoording door middel van een verklaring.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Programmamanager
Teamleider
|
|
2.7
|
Pro forma bezwaar, beroep of hoger beroep indienen bij andere overheden en gerechtelijke instanties ter voorkoming van overschrijding van de termijn.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Programmamanager
|
Niet bevoegd tot ondermandaat
Het mandaat betreft niet het inhoudelijk instellen van bezwaar, beroep of hoger beroep. Daarover beslist het bevoegde bestuursorgaan.
|
2.8
|
Aanwijzen van medewerkers om de gemeente in alle soorten rechtsgedingen en bij arbitrage te vertegenwoordigen, en namens de gemeente te onderhandelen en besluiten te nemen in gerechtelijke kwesties.
|
Art. 160 en 171 Gemeentewet
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
|
Niet bevoegd tot ondermandaat
|
2.9
|
Vertegenwoordigen van het bevoegd gezag in alle soorten rechtsgedingen en bij arbitrage, en namens de gemeente onderhandelen en besluiten nemen in gerechtelijke kwesties.
|
Art. 160 en 171 Gemeentewet
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
Vooraf overleg met de portefeuillehouder en/ of leidinggevende over onderhandelingsruimte
|
2.10
|
Aanvragen van een vergunning, ontheffing, goedkeuring, vrijstelling en vergelijkbare besluiten.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
Mandaat aan externen is toegestaan
|
2.11
|
Namens de gemeente aangifte doen bij de politie van bedreiging, mishandeling, diefstal, inbraak, beschadiging, fraude en verduistering c.a. van eigendommen gemeente en van huisvredebreuk.
|
Wetboek van Strafrecht
Art. 160 en 171 Gemeentewet
|
College
Burgemeester
|
Gemeentesecretaris
|
|
Ondermandaat is toegestaan
|
2.12
|
Namens de gemeente voegen als benadeelde in een strafzaak.
|
Art. 51f Wetboek van
Strafvordering
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.13
|
De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 2 Awb met bepalingen over: vragen van een schriftelijke machtiging van een vertegenwoordiger, weigeren van een vertegenwoordiger tegen wie ernstige bezwaren bestaan, doorzenden en terugzenden van stukken, en elektronisch verzenden van een bericht gericht aan een of meer geadresseerden voor zover de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt langs die weg voldoende bereikbaar te zijn. Uitgezonderd is art. 2:15 Awb: openstellen van de elektronische weg voor een bericht en stellen van nadere eisen aan het gebruik van de elektronische weg.
|
Hoofdstuk 2 Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.14
|
De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 3 afdeling 3.2 en 3.3 Awb met bepalingen over: zorgvuldigheid en belangenafweging, en advisering door een adviseur niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.
|
Hoofdstuk 3 afdeling 3.2 en 3.3 Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.15
|
De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 3 afdeling 3.4 met bepalingen over: besluit toepassen uniforme voorbereidingsprocedure, terinzagelegging, besluit stukken niet ter inzage te leggen op basis van de Woo, kennisgeving ontwerpbesluit, toezenden ontwerp aan belanghebbenden, aanvullen van ter inzage gelegde stukken met nieuwe relevante gegevens, besluiten dat ook anderen de mogelijkheid wordt geboden om zienswijzen in te dienen, verslag maken, verlenging beslistermijn en besluit nemen.
|
Hoofdstuk 3 afdeling 3.4 Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
|
|
2.16
|
Kennisgeving over samenhangende besluiten en uitvoeren van de coördinatieregeling als dit wettelijk is voorgeschreven of de bevoegde bestuursorganen een coördinatiebesluit hebben genomen.
|
Hoofdstuk 3 afdeling 3.4A en 3.5 Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
|
|
2.17
|
De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 3 afdeling 3.6 en 3.7 met bepalingen over: bekendmaking en mededeling, en motivering.
|
Hoofdstuk 3 afdeling 3.6 en 3.7 Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.18
|
Beschikken op een subsidieaanvraag op titel van:
- •
de vermelding van de naam van de aanvrager in de begroting
- •
een subsidieregeling die voorzien is van een lijst van begunstigde ontvangers.
|
Hoofdstuk 4 titel 4.2 Awb, Algemene subsidieverordening Oss 2023 en de daarop gebaseerde nadere regels
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.19
|
Vaststellen subsidie na eerder verlenen.
|
Hoofdstuk 4 titel 4.2 Awb, Algemene subsidieverordening Oss 2023 en de daarop gebaseerde nadere regels
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.20
|
Sluiten van een overeenkomst tot aanvraag van subsidie (budgetovereenkomst).
|
Hoofdstuk 4 titel 4.2 Awb, Algemene subsidieverordening Oss 2023 en de daarop gebaseerde nadere regels
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
|
Ondermandaat niet toegestaan
|
2.21
|
Aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb, en van functionarissen op grond van andere wettelijke voorschriften of bepalingen, met uitzondering van:
- –
- –
de heffings- en invorderingsambtenaar.
|
Art. 5:11 Awb, Arbeidsomstandighedenwet, Leerplichtwet 1969 en andere wettelijke voorschriften of bepalingen
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
|
Ondermandaat niet toegestaan
|
2.22
|
De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 6 Awb ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen op bezwaar en administratief beroep met bepalingen over: herstel verzuimen, aanhouden voortijdig ingediend bezwaar of administratief beroep, ontvangstbevestiging, doorzendplicht, toezending stukken aan gemachtigde, en mededeling nieuw besluit.
|
Hoofdstuk 6 Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.23
|
De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 7 Awb ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen op bezwaar en administratief beroep met bepalingen over: mededeling advisering door commissie, verdagen en verder uitstel. Uitgezonderd zijn de bepalingen over het horen door een adviescommissie.
|
Hoofdstuk 7 Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.24
|
Beslissen op een verzoek om in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter.
|
Art. 7:1a Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
|
|
2.25
|
Behandelen van klachten over gedragingen van medewerkers die behoren tot het organisatieonderdeel: alle bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden die behoren bij de Ombudscommissie.
|
Hoofdstuk 9 titel 9.1 Awb
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.26
|
Uitvoering geven aan de AVG en de daarop gebaseerde uitvoeringswet (UAVG), waaronder het melden van datalekken: alle bevoegdheden.
|
AVG en UAVG
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
Concern Privacy Officer (CPO): besluiten op organisatiebrede verzoeken
Afdelingshoofd
Teamleider: besluiten op alle overige verzoeken
Procesverantwoordelijke medewerkers: voorbereiding en uitvoering van de overige besluiten
|
2.27
|
Wet open overheid (Woo): alle bevoegdheden met uitzondering van art. 5.7 (besluit toegang bieden tot niet openbare informatie ten behoeve van historisch, statistisch, wetenschappelijk of journalistiek onderzoek).
|
College
Burgemeester
|
Directeuren
|
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
Afdelingshoofd
Teamleider: alle besluiten met uitzondering van art. 5.7
Procesverantwoordelijke medewerkers: voorbereiding en uitvoering van de besluiten
|
2.28
|
Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who): alle bevoegdheden.
|
Who
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
2.29
|
Vaststellen van de inspraakprocedure voor zover deze in overeenstemming is met de Inspraakverordening en afdeling 3:4 Awb.
|
Inspraakverordening gemeente Oss 2007 en afdeling 3.4 Awb
|
College
|
Directeuren
|
Afdelingshoofd
Teamleider
|
|
3.
Specifieke mandaten Opgave Bedrijfsvoering, Dienstverlening & Veiligheid
De gemeentesecretaris/ algemeen directeur en de directeur Bedrijfsvoering & Dienstverlening mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de afdelingshoofden.
De afdelingshoofden mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de andere functionarissen genoemd in de kolom Ondermandaat.
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
3.1.1
|
Informatie opvragen bij de Centrale Justitiële Documentatie voor de adviestaak als bedoeld in het Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau.
|
Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Bestuur & Advies
Kabinetschef
Bestuursadviseur kabinetszaken
|
|
3.1.2
|
Aanvragen van uittreksels uit politieregisters ten behoeve van onderzoeken voor de beoordeling van aanvragen voor Koninklijke onderscheidingen.
|
Besluit politiegegevens
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Bestuur & Advies
Kabinetschef
Bestuursadviseur kabinetszaken
Bestuursassistent burgemeester
|
|
3.1.3
|
Opvragen inlichtingen bij de Justitiële Informatiedienst of de politie als bedoeld in artikel 11a Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens ten behoeve van de handhaving van de betrokkene in de maatschappij.
|
Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens
|
Burgemeester
|
Gemeentesecretaris
|
Afdelingshoofd Bestuur & Advies
Teamleider Openbare Orde en Veiligheid
Bestuursadviseurs Openbare Orde en Veiligheid
|
|
3.1.4
|
Nemen van besluiten over verzekeringen en aansprakelijkstellingen na akkoord van budgethouder.
|
Art. 160 Gemeentewet en Burgerlijk Wetboek (BW)
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Bestuur & Advies
Juridisch adviseurs Juridische Zaken
|
|
3.2 Financiën & Control
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
3.2.1
|
Het afboeken van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke vorderingen die na afloop van het volledige invorderingsproces, inclusief deurwaarder, oninbaar zijn.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Financiën & Control
Teamleiders Financiën & Control
|
Per vordering wordt een voorstel ter afboeking voorgelegd aan teamleider Financiële Administratie. 2x per jaar goedkeuring door afdelingshoofd F&C, die ook de heffings- en invorderingsambtenaar is
|
3.2.2
|
Aangifte van de diverse belastingen aan de belastingdienst en de aangifte van de Informatie voor Derden (Iv3) categorieën aan het CBS.
|
Wet op de Omzetbelasting, Wet op de vennootschapsbelasting en andere belastingwetten
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Financiën & Control
Teamleiders Financiën & Control
|
Mandaat aan externen is toegestaan
|
3.2.3
|
Uitvoeren van de activiteiten zoals omschreven in het Treasurystatuut van de gemeente.
|
Treasurystatuut
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Financiën en Control/ Concerncontroller
Teamleiders Financiën & Control
Treasurer
Procesverantwoordelijke medewerkers
|
|
3.3 ICT
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
3.3.1
|
Uitvoeren Archiefwet 1995 en de daarop gebaseerde regelgeving ten aanzien van archiefbescheiden die niet naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats zijn overgebracht: alle bevoegdheden.
|
Archiefwet 1995, Archiefbesluit 1995, Archiefverordening 2018 en Beheerregeling informatiebeheer Oss 2018
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
|
|
3.3.2
|
Beheren van een geautomatiseerde Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG).
|
Art. 2 Wet BAG, Besluit BAG en Regeling BAG
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.3
|
Blijvend bewaren van brondocumenten.
|
Art. 13 Wet BAG
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.4
|
Bewaken beschikbaarheid, werking en beveiliging BAG.
|
Art. 14 Wet BAG
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.5
|
Onderhouden berichtenverkeer Landelijke Voorziening.
|
Art. 31 Wet BAG
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.6
|
Op verzoek inzage in de BAG verlenen en/ of gegevens verstrekken.
|
Art. 32, lid 1, onder a Wet BAG
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.7
|
Ontvangen, doorsturen en afhandelen van meldingen inclusief verwerking in de BAG.
|
Art. 31, 37, 38, 39, 40 en 41 Wet BAG
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.8
|
Jaarlijkse controle van de BAG (gegevens, werking en inrichting) en de resultaten hiervan sturen aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
|
Art. 42 Wet BAG
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.9
|
Nemen van besluiten tot het vaststellen van openbare ruimten.
|
Art. 6 Wet BAG en art. 2 Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Oss 2019
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider
Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.10
|
Afbakening van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen.
|
Art. 6 Wet BAG en art. 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Oss 2019
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.11
|
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb): alle bevoegdheden.
|
Wkpb
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider
Informatiebeheer
Beheerder basisregistraties
|
|
3.3.12
|
Aanvragen van servicecertificaat computerverkeer.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Automatisering
|
|
3.3.13
|
Aanvragen van e‑herkenningsmiddelen.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd ICT
Teamleider Informatiebeheer
|
|
3.4 Publiekscentrum
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
3.4.1
|
Uitoefenen van de bevoegdheden die de burgemeester toekomen ten aanzien van gevonden voorwerpen.
|
Art. 5 tot en met 12, titel 2 Boek 5 BW
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Medewerkers Publiekscentrum
|
|
3.4.2
|
Uitvoeren van de aan de burgemeester opgedragen taken op grond van de Wegenverkeerswet en op die wet gebaseerde regelingen en besluiten met betrekking tot rijbewijzen.
|
Wegenverkeerswet 1994 en Reglement rijbewijzen
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Publiekscentrum
|
|
3.4.3
|
Uitvoeren van aan de burgemeester opgedragen taken op grond van de Paspoortwet en op die wet gebaseerde regelingen en besluiten.
|
Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregeling (PUN) 2001 en Paspoortbesluit
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Publiekscentrum
|
|
3.4.4
|
In behandeling nemen van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent gedrag.
|
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Publiekscentrum
|
|
3.4.5
|
Legaliseren van handtekeningen.
|
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Publiekscentrum
|
|
3.4.6
|
Aanwijzen van ambtenaren die bevoegd zijn tot het afnemen van een verklaring onder eed of belofte zoals bedoeld in artikel 2.8, lid 2, onder e, van de Wet basisregistratie personen (BRP).
|
Art. 2.8, lid 2, onder e Wet BRP
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
|
|
3.4.7
|
Aanwijzen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.
|
BW
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
|
Burgemeester heeft hiervoor mandaat van het college
|
3.4.8
|
Opleggen bestuurlijke boete.
|
Art. 4.17 Wet BRP
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
|
|
3.4.9
|
Uitvoeren van Wet basisregistratie personen (BRP) en op die wet gebaseerde regelingen en besluiten.
|
Wet BRP, Regeling BRP
Besluit BRP en Verordening BRP
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Publiekscentrum
|
|
3.4.10
|
Uitvoeren van aan de burgemeester opgedragen taken op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en op die wet gebaseerde regelingen en besluiten.
|
Rijkswet op het Nederlanderschap, en Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Burgerzaken
|
|
3.4.11
|
Verzoeken tot verstrekking van inlichtingen uit de justitiële documentatie ten behoeve van de beoordeling van aanvragen ter verkrijging van de Nederlandse nationaliteit.
|
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, en Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Burgerzaken
|
|
3.4.12
|
Uitvoeren van alle in de Kieswet en het Kiesbesluit aan burgemeester en wethouders en aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden, met uitzondering van:
- –
instellen van stembureaus
- –
instellen van een gemeentelijk stembureau en het benoemen van leden en plaatsvervangende leden van het gemeentelijk stembureau.
|
Kieswet en Kiesbesluit
|
College
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Burgerzaken
|
|
3.4.13
|
Stellen van een andere termijn conform artikel 17 van de Wet op de lijkbezorging.
|
Wet op de lijkbezorging
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Burgerzaken die ambtenaar van de burgerlijke stand zijn
|
|
3.4.14
|
Afgifte van een verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot.
|
Wet op de lijkbezorging
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Burgerzaken die ambtenaar van de burgerlijke stand zijn
|
|
3.4.15
|
Afgifte van een laissez-passer of andere verklaring voor vervoer naar het buitenland.
|
Besluit op de lijkbezorging
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Publiekscentrum
Teamleider Burgerzaken
Medewerkers Burgerzaken die ambtenaar van de burgerlijke stand zijn
|
|
4.
Specifieke mandaten Opgave Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling
De directeur Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling mandateert de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de afdelingshoofden.
De afdelingshoofden mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de andere functionarissen genoemd in de kolom Ondermandaat.
4.1 Inrichting Beheer Openbare Ruimte
A = Afval GP = Gebieden & Projecten TH = Toezicht & Handhaving U = Uitvoering VS = Vakbeheer & Specialisten
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
4.1.1
|
Ontheffing verlenen van het verbod op het gebruik van een weg anders dan de bestemming.
|
Art. 2:10 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Medewerkers Backoffice
|
|
4.1.2
|
Ontheffing verlenen van het verbod op het parkeren van drie of meer voertuigen van een autobedrijf en dergelijke op de weg als bedoeld in art. 5:2 lid 3 of het gebruiken van de weg als werkplaats.
|
Art. 5:2 lid 4 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.3
|
Ontheffing verlenen van het verbod onder meer een kampeermiddel langer dan drie achtereenvolgende dagen te stallen op een door het college aangewezen plaats conform art. 5:6 lid 1 sub a.
|
Art. 5:6 lid 2 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.4
|
Ontheffing verlenen van het verbod op het parkeren van grote voertuigen op door het college aangewezen plaatsen conform art. 5:8 lid 1 en 2.
|
Art. 5:8 lid 5 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.5
|
Ontheffing verlenen van het verbod op het rijden door of parkeren in een park, plantsoen, beplanting of groenstrook van de gemeente conform art. 5:11 lid 1 APV.
|
Art. 5:11 lid 3 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.6
|
Aanwijzen van plaatsen waar het verboden is een hond te laten lopen of te verblijven.
|
Art. 2:57 lid 1 sub a APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Groen
|
|
4.1.7
|
Aanwijzen van plaatsen waar een hond, mits onder behoorlijk toezicht staand, onaangelijnd aanwezig mag zijn.
|
Art. 2:57 lid 2 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Groen
|
|
4.1.8
|
Aanwijzen van plaatsen binnen de bebouwde kom waar een hond zich van uitwerpselen mag ontdoen.
|
Art 2:58 lid 1 sub a APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Groen
|
|
4.1.9
|
Aanwijzen van plaatsen buiten de bebouwde kom waar een hond zich van uitwerpselen mag ontdoen.
|
Art 2:58 lid 1 sub b APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Groen
|
|
4.1.10
|
Aanwijzen van op de weg gelegen plaatsen, waar het in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast, dan wel ter voorkoming van schade aan de openbare gezondheid, verboden is fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daartoe aangewezen ruimten of plaatsen achter te laten.
|
Art 5:12 lid 1 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.11
|
Aanwijzen van op de weg gelegen plaatsen waar het verboden is (brom-)fietsen langer dan een door het college te bepalen periode te laten staan in parkeervoorzieningen op een door het college aangewezen weg of weggedeelten.
|
Art 5:12 lid 3 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORGP
Teamleider IBORVS
Gebiedsregisseurs
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.12
|
Wijzigen van de Lijst Bijzondere Bomen.
|
Art. 4:10b lid 1 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORVS
|
|
4.1.13
|
Vaststellen dienstenpakket en tarieven voor commerciële activiteiten afdeling IBORA, die betrekking hebben op de Groencompostering en de inname van bedrijfsafvalstoffen.
|
Art. 108 en 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORA
|
|
4.1.14
|
Jaarlijks vaststellen gladheidsbestrijdingsplan (beheer- en uitvoeringsplan).
|
Art. 108 Gemeentewet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Vakbeheerder Wegen
|
|
4.1.15
|
Nemen van besluiten en alle overige handelingen op grond van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI).
|
AVOI
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORVS
Coördinator Kabels en Leidingen
|
|
4.1.16
|
Vaststellen van de kermisattracties per kermis in de gemeente Oss en het verpachten van ondergrond ter plaatsing van kermisattracties aan exploitanten.
|
Kermisbeleid Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Teamleider IBORVS
|
|
4.1.17
|
Aanstellen van verkeersregelaars conform paragraaf 3 van de Regeling verkeersregelaars 2009.
|
Art. 56 lid 1 BABW en Regeling verkeersregelaars 2009
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORTH
|
|
4.1.18
|
Verlenen van ontheffing voor de verboden bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling Voertuigen (bijzondere transporten).
|
Art. 9.1 Regeling Voertuigen
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Medewerkers Backoffice
|
|
4.1.19
|
Verlenen van ontheffing van de in artikel 87 RVV 1990 genoemde verkeersregels.
|
Art. 87 RVV 1990
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Teamleider IBORVS
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.20
|
Nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 14, 15 en 16 en 18 Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en verlenen van ontheffingen van bepalingen als bedoeld in artikel 149 WVW 1994.
|
Art. 14, 15, 16, 18 en 149 WVW 1994
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
|
|
4.1.21
|
Verlenen van een ontheffing voor het toelaten tot het verkeer op de openbare weg van motorvoertuigen zonder kenteken en het vervoeren van personen op aanhangwagens.
|
Art. 149 en 149a WVW
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
|
|
4.1.22
|
Toepassen van bestuursdwang betreffende het in voorkomende gevallen (doen) verwijderen, overbrengen en in bewaring stellen van op de weg staande voertuigen, als bedoeld in art. 5 van de Wegsleepverordening van de gemeente Oss.
|
Art. 5 Wegsleep-verordening, art. 130 lid 4, 164 lid 7, 170 en 174 lid 1 WVW 1994
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORTH
Handhavers Openbare Ruimte
Beheerder Markt, kermis en evenementen
Marktmeester
Assistent marktmeester
Opsporingsambtenaren van de politie regio Oost Brabant
|
|
4.1.23
|
Uitvoeren van het Uitwerkingsbesluit Betaald Parkeren Oss en Ravenstein 2023: alle bevoegdheden.
|
Uitwerkingsbesluit Betaald Parkeren Oss en Ravenstein 2023
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORVS
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.24
|
Als beheerder en exploitant van de openbaar toegankelijke parkeerplaatsen en namens de gemeente Oss deelnemen aan de vergaderingen van de VvE TrioPlaza en het uitvoeren van het stemrecht.
|
Art. 171 Gemeentewet
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.25
|
Namens de gemeente als bestuurder in de vergaderingen van de VvE Bergoss deelnemen en hier beslissingen nemen voor het gemeenschappelijke deel.
|
Art. 171 Gemeentewet
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Vakbeheerders Verkeer en Parkeren
|
|
4.1.26
|
Verlenen van een vergunning voor plaatsing van grafbedekking op de gemeentelijke begraafplaatsen.
|
Art. 20 Verordening voor het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen Oss 2024
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Uitvoerend medewerkers begraafplaatsen
|
|
4.1.27
|
Betreden van de woning van een overledene ten behoeve van de zorg voor de lijkschouwing en lijkbezorging indien niemand anders hierin voorziet.
|
Art. 21 lid 2 Wet op de lijkbezorging, en
Beleidsnotitie lijkbezorging van gemeentewege
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Uitvoerend medewerkers begraafplaatsen
|
|
4.1.28
|
Overschrijven van een voertuig op naam van de gemeente.
|
Art. 171 Gemeentewet
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Beheerder rollend materieel
Opzichter rollend materieel werfbeheer
|
|
4.1.29
|
Aanwijzen van een havenmeester.
|
Art. 1.10 Havenbeheersverordening gemeente Oss 2017
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
|
|
4.1.30
|
Aanwijzen van iemand anders dan de inzameldienst die huishoudelijke afvalstoffen mag inzamelen en het stellen van regels hierover.
|
Art. 4 Afvalstoffenverordening gemeente Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORA
|
|
4.1.31
|
Stellen van nadere regels over het gebruik van inzamelmiddelen en -voorzieningen.
|
Art. 10 Afvalstoffenverordening gemeente Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORA
|
|
4.1.32
|
Aanwijzen van bestanddelen van bedrijfsafvalstoffen die worden ingezameld door de inzameldienst.
|
Art. 11 Afvalstoffen-verordening gemeente Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORA
|
|
4.1.33
|
Stellen van regels over de dagen, tijden, wijze, plaatsen, aanbieden, overdragen of achterlaten van inzameling bedrijfsafvalstoffen.
|
Art. 13 Afvalstoffen-verordening gemeente Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORA
|
|
4.1.34
|
Verlenen van een ontheffing op het dumpingsverbod.
|
Art. 14 Afvalstoffen-verordening gemeente Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORA
|
|
4.1.35
|
Verlenen van een vergunning voor een vaste standplaats.
|
Art. 6 Marktverordening
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Beheerder Markt, kermis en evenementen
|
Voor een dagplaats of een standwerkerplaats is toestemming van de marktmeester voldoende
|
4.1.36
|
Verlenen van een vergunning voor een vaste standplaats met inachtneming van de genoemde vormvoorschriften.
|
Art. 2 Marktregeling
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Beheerder Markt, kermis en evenementen
|
Voor een dagplaats of een standwerkerplaats is toestemming van de marktmeester voldoende
|
4.1.37
|
In bijzondere gevallen afwijken van het in art. 8 van de Marktregeling bepaalde, betreffende het overschrijven van een vergunning, aan de hand van advies van de marktcommissie.
|
Art. 8 lid 4 Marktregeling
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Beheerder Markt, kermis en evenementen
|
|
4.1.38
|
Via een markttekening bepalen van het aantal stand- en standwerkersplaatsen, de afmetingen van de standplaatsen, de opstelling en indeling van de markt.
|
Art. 10 lid 1 Marktregeling
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Beheerder Markt, kermis en evenementen
|
|
4.1.39
|
Verlenen van een ontheffing op het verbod om op de dinsdagmarkt vóór 05.00 uur en na 15.30 uur op het marktterrein een ruimte met een voertuig, goederen, kramen, verkoopwagens of andere materialen in te nemen dan wel goederen aan of af te voeren.
|
Art. 11 lid 9 Marktregeling
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Beheerder Markt, kermis en evenementen
|
|
4.1.40
|
Verlenen van toestemming aan de vergunninghouder zich te laten vervangen door een met naam genoemd, handelingsbekwaam en natuurlijk persoon.
|
Art. 14 Marktregeling
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Beheerder Markt, kermis en evenementen
|
|
4.1.41
|
Zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door levering aan het Kadaster van de gegevens, bedoeld in de art. 7, lid 2 en 3, en 8 Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
|
Art. 11 Wet BGT
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Gegevensbeheerder IBOR
|
|
4.1.42
|
Zorgdragen voor afstemming met andere bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen.
|
Art. 12 Wet BGT
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Gegevensbeheerder IBOR
|
|
4.1.43
|
Zorgdragen voor het voldoen aan de kwaliteitseisen gesteld in de catalogus bij levering van de gegevens bedoeld in art. 11.
|
Art. 13 Wet BGT
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Gegevensbeheerder IBOR
|
|
4.1.44
|
Zorgdragen dat een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld.
|
Art. 14 Wet BGT
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Gegevensbeheerder IBOR
|
|
4.1.45
|
Na ontvangst van een melding in onderzoek zetten van een geografisch object, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven, en het na opneming van het authentiek gegeven onverwijld leveren hiervan en het bericht aan het Kadaster dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is.
|
Art. 27 en 28 Wet BGT
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Gegevensbeheerder IBOR
|
|
4.1.46
|
Jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de krachtens de Wet BGT geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
|
Art. 30 Wet BGT
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Gegevensbeheerder IBOR
|
|
4.1.47
|
Bevoegdheid tot daadwerkelijke informatie-uitwisseling met het kadaster.
|
Art. 7 lid 3 Wet Informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Netten en Netwerken
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORU
Teamleider IBORVS
Gegevensbeheerder IBOR
|
Voor zover het betreft invulling rol opdrachtgever / grondroerder / netwerkbeheerder
|
4.1.48
|
Doorvoeren technische aanpassingen zoals werkpakketten, prijzen en beeldmateriaal.
|
Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORVS
|
|
4.1.49
|
Vaststellen van de wijze van inspraak voor de projecten in de openbare ruimte, het vaststellen van het eindverslag inspraak en het nemen van een besluit over een advies van de wijk- en dorpsraad na consultatie van de gebiedsbeheerder en de wethouder.
|
Inspraakverordening gemeente Oss 2007
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORGP
Gebiedsregisseurs
Projectleiders
|
|
4.1.50
|
Aanwijzen van projecten in de openbare ruimte waarvoor geen inspraak nodig is.
|
Inspraakverordening gemeente Oss 2007
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd IBOR
Teamleider IBORGP
|
|
4.2 Leefomgeving, Wonen & Economie
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
4.2.1
|
Opleggen van de verplichting tot archeologisch onderzoek aan en het aanleveren van een archeologisch rapport door de aanvrager van een ruimtelijk plan, een afwijking daarvan, of van een omgevingsvergunning. Het stellen van nadere eisen aan het archeologisch onderzoek en het archeologisch onderzoeksrapport. Het nemen van een (selectie)besluit over de omgang met de aangetroffen archeologische resten.
|
Omgevingswet (OW)
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd LWE
Beleidsmedewerker
Erfgoed
|
|
4.2.2
|
Onderhandelen over en reserveren van onroerende zaken met bedrijfsbestemming, voor verhuur, uitgifte in erfpacht en verkoop.
|
Awb en art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd LWE
Accountmanager Economie
|
|
4.2.3
|
Besluiten op een aanvraag voor een starterslening.
|
Verordening Starterslening gemeente Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd LWE
Strategisch adviseur Wonen
|
|
4.2.4
|
Besluiten op een aanvraag voor een blijverslening.
|
Verordening Blijverslening gemeente Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd LWE
Strategisch adviseur Wonen
|
|
4.2.5
|
Besluiten op een aanvraag voor een verzilverlening.
|
Verordening Verzilverlening gemeente Oss 2020
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd LWE
Strategisch adviseur Wonen
|
|
4.2.6
|
Besluiten op een aanvraag voor een voucher kickstart Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO).
|
CPO beleid gemeente Oss 2022
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd LWE
Strategisch adviseur Wonen
|
|
4.2.7
|
Besluiten op een aanvraag voor een stimuleringslening duurzaamheid.
|
Verordening Stimuleringslening Duurzaamheid Oss 2023
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd LWE
Programmamanager Klimaat en Energie
|
|
4.2.8
|
Besluiten op een aanvraag voor een subsidie verkeereducatie/ Mensgerichte Maatregelen Oss.
|
Bijdrageregeling regionale mobiliteitsprogramma’s Noord-Brabant
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd LWE
Administratief ondersteuner Ruimte
|
|
4.3 Ruimtelijke Ontwikkeling
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
4.3.1
|
Beslissen op principeverzoeken om planologische medewerking.
|
Wet ruimtelijke ordening
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling
|
Bij afwijking van gemeentelijk beleid alleen na afstemming met portefeuillehouder
|
4.3.2
|
Voorbereiden van en besluiten over aanvragen om tegemoetkoming in planschade.
|
Afdeling 6.1 Wet ruimtelijke ordening en Verordening advisering planschade gemeente Oss 2008
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling
Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling
|
Directeur: besluitvorming € 20.000,- tot € 50.000,-
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling: besluitvorming tot € 20.000,-
Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling: voorbereiding
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.3.3
|
Voorbereiden van en besluiten over aanvragen om tegemoetkoming in nadeelcompensatie als gevolg van een planologisch besluit.
|
Afdeling 15.1 OW en titel 4.5 Awb
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling
Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling
|
Directeur: besluitvorming € 20.000,- tot € 50.000,-
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling: besluitvorming tot € 20.000,-
Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling: voorbereiding
|
4.3.4
|
Aanbieden van ruimtelijke plannen aan wettelijk voorgeschreven instanties, bijvoorbeeld voor vooroverleg of na vaststelling.
|
Wet ruimtelijke ordening en Besluit ruimtelijke ordening
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling Juridisch adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.3.5
|
Aanbieden van ruimtelijke plannen aan wettelijk voorgeschreven instanties, bijvoorbeeld voor afstemming met ketenpartners of na vaststelling.
|
Art. 2.2 Ow en art. 3:42 Awb
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling
Juridisch adviseurs
Ruimtelijke Ontwikkeling
|
|
4.3.6
|
Voorbereiden en nemen van een besluit hogere waarde in het kader van de Wet geluidhinder voor ruimtelijke plannen en besluiten, inclusief afwijkingsbesluiten op grond van de Wabo, mits in overeenstemming met het gemeentelijk geluidbeleid.
|
Wet geluidshinder
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling
|
Ondermandaat niet toegestaan
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.4 Vastgoedbedrijf
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
4.4.1
|
Vestigen van een voorlopig gemeentelijk voorkeursrecht en alle daarmee samenhangende besluiten en voorbereidingshandelingen.
|
Hoofdstuk 9 OW
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Vastgoedbedrijf
|
|
4.4.2
|
Het aangaan van overeenkomsten tot grondtransactie.
|
Art. 160 Gemeentewet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Vastgoedbedrijf
Teamleider Vastgoedontwikkeling
|
|
4.5 Vergunningen, Toezicht & Handhaving
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
4.5.1
|
Besluiten op aanvraag omgevingsvergunning.
|
Wabo en Wet milieubeheer
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.2
|
Besluiten op aanvraag omgevingsvergunning.
|
OW
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.3
|
Besluiten nemen op grond van het Activiteitenbesluit.
|
Artikel 8:42a Wet milieubeheer
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.4
|
Besluiten tot het nemen van maatwerkvoorschriften.
|
Besluit activiteiten leefomgeving, en Omgevingsplan
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.5
|
Besluiten op grond van het Besluit lozen buiten inrichtingen (melding, gelijkwaardige maatregel, maatwerkvoorschrift en uitzondering of voorwaarden).
|
Besluit lozen buiten inrichtingen, en Bruidsschat
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.6
|
Besluiten tot het nemen van een instandhoudingstermijn.
|
Artikel 2.23 Wabo
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.7
|
Besluiten op aanvraag af te wijken van het bestemmingsplan.
|
Art. 2.1 en 2.12 Wabo
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.8
|
Besluiten op aanvraag voor activiteiten in strijd met het omgevingsplan (BOPA).
|
Afdeling 8.1 Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.9
|
Beoordelen van meldingen asbest bouwen.
|
Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.10
|
Besluiten op aanvraag tot overdragen omgevingsvergunning.
|
Artikel 2.25 Wabo
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.11
|
Besluiten tot ontheffing voorschriften Bouwbesluit.
|
Artikel 2.1 Wabo
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.12
|
Besluit om af te wijken van voorschriften Bbl.
|
Bbl
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.13
|
Besluiten wel of niet accepteren van een gebruiksmelding of besluiten op aanvraag omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik.
|
Artikel 2.1 Wabo
Bouwbesluit 2012
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.14
|
Besluiten wel of niet accepteren van een gebruiksmelding voor brandveilig gebruik.
|
Bbl
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.15
|
Besluiten op aanvraag subsidie gemeentelijke monumenten.
|
Subsidieverordening gemeentelijke Monumenten Oss
|
College
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.16
|
Besluiten tot verlengen van de beslistermijn bij aanvraag APV.
|
Artikel 1:2 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.17
|
Besluiten over het plaatsen van voorwerpen op de weg.
|
Artikel 2:10 APV
|
College
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.18
|
Besluiten over het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg en besluiten over het maken of veranderen van een uitweg.
|
Art. 2:11 en 2:12 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.19
|
Besluiten over evenementen.
|
Hoofdstuk 2 afdeling 7 APV
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.20
|
Besluiten over exploitatie openbare inrichtingen en sluitingstijd.
|
Hoofdstuk 2 afdeling 8 APV
|
College
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.21
|
Besluiten over paracommerciële horecabedrijven.
|
Hoofdstuk 2 afdeling 8A APV en Alcoholwet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.22
|
Besluiten over exploiteren speelgelegenheid.
|
Hoofdstuk 2 afdeling 10 APV, Wet op de kansspelen en Verordening speelautomaten Oss
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.23
|
Besluiten over voetbalvergunning TOP Oss.
|
Hoofdstuk 2 afdeling 16 APV
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.24
|
Besluiten over incidentele festiviteiten bij inrichtingen Wm.
|
Artikel 4:3 en 4:4 APV
|
College
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.25
|
Besluiten over geluidhinder.
|
Artikel 4:6B APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.26
|
Besluiten over het bewaren en vellen van houtopstanden, met uitzondering van:
- –
artikel 4:10B (lijst bijzondere bomen)
- –
artikel 4:10K (schadevergoeding).
|
Hoofdstuk 4 afdeling 3 APV
|
College
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
Overgangsrecht OW: vervalt uiterlijk 1 januari 2032
|
4.5.27
|
Besluiten over standplaatsen voor straathandel.
|
Hoofdstuk 5 afdeling 4 APV
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.28
|
Besluiten over het organiseren van snuffelmarkten in gebouwen.
|
Hoofdstuk 5 afdeling 5 APV
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.29
|
Besluiten over het organiseren van kleine kansspelen en vergunning voor exploiteren speelautomatenhal.
|
Wet op de kansspelen, en Verordening speelautomaten Oss 2011
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.30
|
Besluiten op aanvragen tot verlening van ontheffing als bedoeld in artikel 3 en 4 van de Zondagswet.
|
Zondagswet
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.31
|
Besluiten op aanvragen voor een vergunning voor horecabedrijf of slijtersbedrijf of ontheffing als bedoeld in artikel 3 en 4 van de Alcoholwet.
|
Art. 3 en 4 Alcoholwet
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.32
|
Besluiten tot wel of niet accepteren van een aanhangsel bij de vergunningaanvraag zoals bedoeld in art 30a Alcoholwet.
|
Art. 30a Alcoholwet
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.33
|
Besluiten tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 Alcoholwet.
|
Art. 35 Alcoholwet
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.34
|
Besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 44a Alcoholwet.
|
Art. 44a Alcoholwet
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
Juridisch adviseurs VTH
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH: besluitvorming
Juridisch adviseurs VTH: voorbereiding
|
4.5.35
|
Afbakening van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen.
|
Art. 6 Wet BAG en art.3 Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Oss 2019
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.36
|
Nemen van besluiten tot het vaststellen van nummeraanduidingen.
|
Art. 6 Wet BAG en art. 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Oss 2019
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.37
|
Besluiten, vaststellingen, verstrekkingen van informatie, gegevens en aanwijzingen als bedoeld in de Wet kinderopvang.
|
Wet kinderopvang
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
Juridisch adviseurs VTH
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH: besluitvorming
Juridisch adviseurs VTH: voorbereiding
|
4.5.38
|
Besluit tot aanstelling verkeersregelaars voor evenementen.
|
Art. 56 lid 1 BABW
Regeling verkeersregelaars 2009
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
|
|
4.5.39
|
Besluiten, voordrachten en opleggingen bestuurlijke boete met betrekking tot de art. 4, 5, 6, 15 en 18 van de Leegstandswet.
|
Art. 4, 5, 6, 15 en 18 Leegstandswet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
Juridisch adviseurs VTH
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH: besluitvorming
Juridisch adviseurs VTH: voorbereiding
|
4.5.40
|
Ambtshalve of op verzoek van (derden)belanghebbenden nemen of intrekken van een besluit, inclusief het afwijzen van verzoeken tot het nemen van een handhavingsbesluit, tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom op de voor de afdeling VTH vermelde taakvelden.
|
Awb
|
College
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH
Juridisch adviseurs VTH
|
Afdelingshoofd VTH
Teamleiders VTH: besluitvorming
Juridisch adviseurs VTH: voorbereiding
|
5
Specifieke mandaten Opgave Transformatie Sociaal Domein
De directeur Transformatie Sociaal Domein mandateert de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de afdelingshoofden.
De afdelingshoofden mandateren de in de kolom Bevoegdheden omschreven bevoegdheden aan de andere functionarissen genoemd in de kolom Ondermandaat.
5.1 Werk & Inkomensondersteuning
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
5.1.1
|
Participatiewet (Pw): alle bevoegdheden.
|
Pw
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I
|
|
5.1.2
|
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW): alle bevoegdheden.
|
IOAW
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I
|
|
5.1.3
|
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ): alle bevoegdheden.
|
IOAZ
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I
|
|
5.1.4
|
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) 2004 en Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo): alle bevoegdheden.
|
Bbz 2004 en Tozo
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I
|
Teamleiders W&I: bedrijfskapitaal > € 50.000,-
Consulenten W&I en Administratief juridisch medewerkers W&I: < € 50.000,-
|
5.1.5
|
Wet inburgering (Wi): alle bevoegdheden.
|
Wi
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I
|
|
5.1.6
|
Verordening Meedoen is Belangrijk: alle bevoegdheden.
|
Art. 160 Gemeentewet en Verordening Meedoen is Belangrijk
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I
|
|
5.1.7
|
Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl): afgifte doelgroep verklaring loonkostenvoordeel.
|
Art. 2.3, lid 1 Wtl
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I Consulenten W&I Administratief juridisch medewerkers W&I
|
|
5.1.8
|
Nemen van besluiten en het verlenen van brede ondersteuning op grond van de Wet hersteloperatie toeslagen.
|
Wet hersteloperatie toeslagen
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I
Kwaliteitsadviseurs Kwaliteit en Ontwikkeling
|
|
5.1.9
|
Regeling opvang ontheemden Oekraïners (RooO): alle bevoegdheden.
|
RooO
|
Burgemeester
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleiders W&I
Consulenten W&I
Administratief juridisch medewerkers W&I
|
|
5.1.10
|
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs): alle bevoegdheden.
|
Wgs
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleider Geldzorgen
Consulenten Geldzorgen
Administratief medewerkers Geldzorgen
|
|
5.1.11
|
Afgifte WSNP verklaring.
|
Art. 285, lid 1 sub f Faillissementswet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleider Geldzorgen
Consulenten Geldzorgen
Administratief medewerkers Geldzorgen
|
|
5.1.12
|
Doen van verstrekkingen uit het garantiefonds.
|
Garantiefonds
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleider Geldzorgen
Consulenten Geldzorgen
Administratief medewerkers Geldzorgen
|
|
5.1.13
|
Leerplichtwet 1969 en Wet voortgezet onderwijs 2020, Wet educatie en beroepsonderwijs en Wet op de expertisecentra: alle bevoegdheden die toekomen aan het college.
|
Centrumregeling Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Regio Brabant Noord Oost (Regio 36b)
|
Colleges deelnemende gemeenten aan regeling: Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss
|
Directeur
|
Afdelingshoofd W&I
Teamleider Regionaal Bureau Leerplicht (RBL BNO)
Leerplichtambtenaren
Doorstroomcoaches
|
|
5.2 Zorg
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Grondslag
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
5.2.1
|
Nemen van besluiten tot verlening en beëindiging van voorzieningen en diensten, en besluiten tot herziening, verrekening en terugvordering.
|
Verordening maatschappelijke ondersteuning (Wmo) gemeente Oss 2020
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Zorg
Consulenten Zorg
Financieel administratief medewerkers Zorg
Juridisch adviseur Zorg
|
|
5.2.2
|
Besluiten op een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart.
|
Regeling Gehandicapten-parkeerkaart
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Zorg
Consulenten Zorg
Financieel administratief medewerkers Zorg
|
|
5.2.3
|
Besluiten op een aanvraag voor leerlingenvervoer in het kader van de Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra, en de Wet op het voortgezet onderwijs.
|
Verordening Leerlingenvervoer gemeente Oss
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Zorg
Consulenten Zorg
Financieel administratief medewerkers Zorg
|
|
5.2.4
|
Besluiten op een aanvraag voor individuele voorziening jeugdhulp.
|
Jeugdwet,
Verordening jeugdhulp gemeente Oss 2021 en Nadere regels jeugdhulp gemeente Oss 2021
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Zorg
Consulenten Zorg
|
|
5.2.5
|
Treffen van een noodzakelijke voorziening op grond waarvan ouders in staat worden gesteld de ouderlijke zorg binnen het bestaande gezinsverband te continueren bij kortdurend verblijf.
|
Art. 2.3 Jeugdwet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Zorg
Consulenten Zorg
|
|
5.2.6
|
Nemen van een besluit tot herziening, intrekking of terugvordering van een individuele voorziening jeugdhulp.
|
Jeugdwet
Verordening jeugdhulp gemeente Oss 2021
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Zorg
Consulenten Zorg
|
Besluit tot terugvorderen: PGB of geldwaarde van een ZIN-voorziening
|
5.2.7
|
Versturen van berichten en ontvangen van notificaties via Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV).
|
Jeugdwet
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Zorg
Consulenten Zorg
|
|
5.2.8
|
Besluiten tot indicatiestelling, toekenning en plaatsing Beschermd wonen voor inwoners uit de deelnemende gemeenten aan de Centrumregeling.
|
Wmo 2015 en Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2024
|
Colleges deelnemende gemeenten aan regeling: Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst en Oss
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Regioteams
Consulenten Regioteams
Consulenten Zorg
|
|
5.2.9
|
Uitoefenen (Regionaal) Toezicht.
|
Art. 6.1 Wmo 2015 en Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2024
|
Colleges deelnemende gemeenten aan regeling
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Regioteams
Toezichthouders Wmo gemeente Oss
|
|
5.2.10
|
Onderzoek doen naar rechtmatige besteding van PGB ondersteuning Wmo.
|
Verordening Wmo gemeente Oss 2020
|
College
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Regioteams
Toezichthouders Wmo gemeente Oss
|
|
5.2.11
|
Aanbesteding van ondersteuning Wmo.
|
Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2024
|
Colleges deelnemende gemeenten aan regeling
|
Directeur
|
Afdelingshoofd Zorg
Teamleider Regioteams
Coördinator inkoop en contractmanagement Wmo
|
|
6
Mandaten aan externen
Nr.
|
Bevoegdheden
|
Mandaatgever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Specifieke voorwaarden
Opmerkingen
|
6.1.1
|
Opleggen van een huisverbod als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de Wet tijdelijk huisverbod, op grond van art. 3, lid 1 van deze wet en art. 10:4, lid 2 en art. 10:11 Awb.
Het betreft uitsluitend een ondertekeningsmandaat.
|
Burgemeester
|
De Hulpofficier van Justitie Politie Brabant Noord belast met de uitvoering van het huisverbod
|
|
Schriftelijke instemming met het mandaat is niet van toepassing, omdat het mandaat bij wet is geregeld.
Ondermandaat is niet toegestaan
|
6.1.2
|
Voornemen tot en opleggen van een gebiedsverbod aan orde verstoorders voor de duur van 24 uur in het gebied ‘Uitgaansgebied’ en overige tijdelijke hotspots, vastgesteld door de burgemeester en gepubliceerd in Oss Actueel.
|
Burgemeester
|
Hulpofficier van Justitie/ Officier van Dienst van de politie Oost Brabant, basisteam Maasland
|
|
|
6.2
|
Verlenen van ontheffingen voor landbouwvoertuigen op grond van art. 149, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 juncto art. 9.1 van de Regeling Voertuigen en art. 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
|
College
|
Directeur van de Rijksdienst voor het Wegverkeer
|
|
Ondermandaat is toegestaan
|
6.3
|
Opleggen en innen van bestuurlijke boetes met inbegrip van de vervaardigde boetebeschikkingen en dwangbevelen op grond van de Afvalstoffenverordening, art. 154b Gemeentewet, APV Oss, titel 5.4 Awb, en het Besluit bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte.
|
College
|
Invorderings- en belastingmedewerkers van Mandaat BV handelend onder de naam Cannock Chase Public
|
|
|
6.4
|
Mandaatbesluit Gemeente Oss – Omgevingsdienst Brabant-Noord 2022, Gemeenteblad van Oss 2023, 139902.
Namens het college van burgemeester en wethouders nemen van alle besluiten die voortvloeien uit de opdracht aan de omgevingsdienst, vastgelegd in de art. 4 (Basistaken), 5 (Verzoektaken) en 5a (Collectieve taken) van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Brabant-Noord, de jaarlijkse werkprogramma’s en bijzondere opdrachten.
Het mandaat ziet tevens toe op ondertekening, bekendmaking en elektronische publicatie van namens burgemeester en wethouders genomen besluiten.
|
College
|
Directeur van de Omgevingsdienst Brabant-Noord
|
|
De directeur mag ondermandaat verlenen aan onder hem ressorterende leidinggevende functionarissen.
|
6.5
|
Uitvoering Mandaatbesluit Integraal Zorgakkoord (IZA) gemeente Oss 2023, Gemeenteblad van Oss 2023, 286027.
|
College
Burgemeester
|
College van B&W en Burgemeester gemeente ‘s‑Hertogenbosch
|
|
Ondermandaat is toegestaan
|
6.6.1
|
Bepalen dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf, niet zijnde verblijf bij een pleegouder, op grond van art. 6.1.2, lid 5, van de Jeugdwet, nodig is.
|
College
|
Directeur ONS Welzijn
|
Manager ONS Welzijn
Jeugdprofessionals ONS Welzijn
|
|
6.6.2
|
Doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming indien een gezagsmaatregel overwogen moet worden op grond van art. 2.4 Jeugdwet.
|
College
|
Directeur ONS Welzijn
|
Manager ONS Welzijn
Jeugdprofessionals ONS Welzijn
|
|
6.6.3
|
Doen van een onderzoek en maken van een plan van aanpak na melding van een hulpvraag of melding op grond van art. 8 Verordening jeugdhulp gemeente Oss 2021.
|
College
|
Directeur ONS Welzijn
|
Manager ONS Welzijn
Jeugdprofessionals ONS Welzijn
|
|
6.6.4
|
Vooraf volledig, objectief en in begrijpelijke bewoordingen inlichten van de jeugdige en zijn ouder over de gevolgen van de keuze voor een budget (PGB) in plaats van een individuele voorziening in natura (ZIN) op grond van art. 8.1.6. Jeugdwet.
|
College
|
Directeur ONS Welzijn
|
Manager ONS Welzijn
Jeugdprofessionals ONS Welzijn
|
|
6.6.5
|
Indienen van een verzoek bij de rechter gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging, en hierover mededelingen doen aan de raad van kinderbescherming op grond van art. 6.1.8, lid 1, en art. 6.1.12, lid 6 Jeugdwet.
|
College
|
Directeur ONS Welzijn
|
Manager ONS Welzijn
Jeugdprofessionals ONS Welzijn
|
|
6.6.6
|
Treffen van een passende maatregel in geval van crisis op grond van art. 6, lid 3 Verordening Jeugdhulp gemeente Oss 2021.
|
College
|
Directeur ONS Welzijn
|
Jeugdprofessionals ONS Welzijn
|
|
6.7.1
|
Benoemen van gemeentelijke lijkschouwers op grond van art. 4 Wet op de lijkbezorging, en het ontheffen van benoemde lijkschouwers uit die functie.
|
College
|
Directeur Publieke Gezondheid GGD Hart voor Brabant
|
|
|
6.7.2
|
Toezicht op basis van meldingen van calamiteiten en geweld bij de verstrekte voorziening op grond van art. 6.1 Wmo.
|
College
|
Directeur Publieke Gezondheid GGD Hart voor Brabant
|
Medewerkers GGD Hart voor Brabant als uitvoerend toezichthouder
|
|
6.8
|
Uitvoeren van de bevoegdheden in het kader van hoofdstuk 5 Wvggz, behoudens de bevoegdheden in het kader van de essentiële voorwaarden en vertegenwoordiging van het college in Awb-procedures: ontvangen en verwerken van aanvragen, het verrichten van verkennend onderzoek en het indienen van een aanvraag bij de Officier van Justitie.
|
College
|
Directeur Verdihuis
|
Medewerkers verkennend Onderzoek
|
|
6.9
|
Horen van de betrokkene bij een crisismaatregel als bedoeld in art. 7:1, lid 3, onder b van de Wvggz.
|
Burgemeester
|
Khonraad
|
|
Ondermandaat is toegestaan
|