Gemeenteblad van Roosendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2024, 272388 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2024, 272388 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Compensatie- en armoederegeling peuteropvang 2025 tot en met 2026
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
armoederegeling peuteropvang: vergoeding ter aanvulling van de compensatieregeling peuteropvang of subsidie voorschoolse educatie waarvoor gezinnen met kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar in aanmerking komen als zij de inkomensafhankelijke ouderbijdrage niet kunnen betalen en een inkomen hebben minder dan 130% van het sociaal minimum;
compensatieregeling peuteropvang: vergoeding waarvoor gezinnen met kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar, waarbij geen sprake is van recht op Kinderopvangtoeslag en de peuter geen doelgroepindicatie krijgt, in aanmerking komen om tegen een verlaagd tarief gebruik te maken van peuteropvang, kinderdagopvang of gastouderopvang;
Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling
Doelstelling van de regeling is gelijke kansen voor jeugdigen te bevorderen. Jeugdigen die in armoede opgroeien mogen geen verschil ervaren met leeftijdsgenoten. Hierbij is het hoofddoel dat er peuteropvang wordt geboden, zodat alle kinderen in de gemeente de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen. Peuters die woonachtig zijn in de gemeente moeten gebruik kunnen maken van peuteropvang of voorschoolse educatie, ongeacht de werksituatie of het inkomen van de ouders.
Artikel 3 Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking komen, moeten aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling van deze regeling, zoals genoemd in artikel 2.
Activiteiten die hieraan bijdragen:
Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: het aantal peuters dat gebruikt maakt van de compensatieregeling peuteropvang en door de compensatie wel gebruik kan maken van peuteropvang.
Armoederegeling peuteropvang: vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage, voor peuteropvang of voorschoolse educatie voor ouders die deze bijdrage niet kunnen betalen en een inkomen hebben minder dan 130% van het sociaal minimum. Deze regeling kan ter aanvulling zijn op de Compensatieregeling peuteropvang (artikel 3, lid 1.) of een subsidie voorschoolse educatie.
Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: het aantal peuters dat gebruikt maakt van de armoederegeling peuteropvang en door de compensatie wel gebruik kan maken van peuteropvang.
Voor eenmalige projecten of pilots kan een eenmalige subsidie worden aangevraagd. Dit is mogelijk gedurende de looptijd van de subsidieregeling en zolang het subsidieplafond niet is bereikt. De projecten of pilots dragen bij aan de in artikel 2 genoemde doelstelling en zijn in lijn met, of liggen in het verlengde van, de activiteiten zoals beschreven in artikel 3.1 en 3.2
Aantoonbare/meetbare bijdrage aan de doelstelling: uitvoering of realisatie van de projecten of pilots vergroot aantoonbaar de gelijke kansen voor jeugdigen.
Artikel 4 Voorwaarden aan de aanvrager
Organisaties die voor subsidie in aanmerking komen voldoen aan de volgende vereisten:
een houder kinderopvang gevestigd buiten de gemeente Roosendaal kan in aanmerking komen voor subsidie indien, naar het oordeel van het college, aantoonbaar is dat een peuter wonend in de gemeente Roosendaal met gegronde redenen gebruik maakt van een locatie van een houder kinderopvang gevestigd buiten de gemeente Roosendaal.
Artikel 7 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
De aan te vragen subsidie voor de Armoederegeling peuteropvang (artikel 3, lid 2) bedraagt maximaal € 3.000,- per aanbieder die voor het eerst gebruik maken van deze subsidie.
Het subsidieplafond voor eenmalige subsidies (artikel 3, lid 3) is afhankelijk van de resterende middelen tot het totale subsidieplafond voor deze regeling.
Het totale subsidieplafond voor deze regeling bedraagt € 235.000,-, dit totale plafond wordt gevormd door de subsidieplafonds zoals benoemd onder artikel 8, lid 1 en 2. Indien na het toekennen van subsidies voor activiteiten, zoals benoemd in artikel 3, lid 1 en 2 nog budget resteert, vormt dat resterende bedrag tot het subsidieplafond van artikel 8, lid 1 en 2 samen het budget voor eenmalige subsidies zoals omschreven in artikel 3, lid 3.
De subsidieplafonds worden vastgesteld onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad. Dit kan de consequentie hebben dat, wanneer geen of onvoldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld, het subsidieplafond wordt verlaagd. Het verlaagde subsidieplafond geldt dan ook voor reeds ingediende aanvragen. Indien er door de verlaging van het subsidieplafond geen of onvoldoende financiële middelen zijn om de volledige uitvoering van de activiteit(en) conform onderhavige regeling te subsidiëren, kan de consequentie zijn dat er geen subsidie voor de activiteit(en) wordt verstrekt. Reeds ingediende aanvragen worden buiten behandeling gesteld en de subsidieregeling wordt ingetrokken.
Artikel 11 Samenloop van subsidies
De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van andere nadere regels subsidie is of wordt verstrekt.
Artikel 13 Verantwoording en vaststelling
De verantwoording van de subsidie over het kalenderjaar 2025 wordt door de subsidieontvanger uiterlijk op 30 april 2026 digitaal ingediend met daarvoor door het college vastgestelde formulieren. De verantwoording van de subsidie over het kalenderjaar 2026 wordt door de subsidieontvanger uiterlijk op 30 april 2027 digitaal ingediend met de daarvoor door het college vastgestelde formulieren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-272388.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.