Verkeersbesluit – Vaststellen maximumsnelheid 30 km/uur – Bong / D’Olneweg/Kieënweg / Koesdonkerveldweg / Pratwinkel - Baarlo

Kenmerk

Zaaknummer 1894/2024/2960470

Documentnummer 1894/2024/2960473

Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

  • Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers is het gewenst op de Bong, D’Olneweg, Kieënweg, Koesdonkerveldweg en Pratwinkel te Baarlo de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/uur.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • Dat de Kieënweg, Koesdonkerveldweg en Pratwinkel zich bevinden op het bedrijventerrein van Baarlo;

  • Dat de genoemde wegen een functie als erftoegangsweg hebben;

  • Dat in huidige situatie de maximumsnelheid op wegen op het bedrijventerrein 50 km/uur bedraagt;

  • Dat op het bedrijventerrein geen aparte fiets- en voetgangersvoorzieningen aanwezig zijn;

  • Dat alle weggebruikers daarom gebruik moeten maken van de rijbaan;

  • Dat op het bedrijventerrein relatief veel vrachtverkeer rijdt;

  • Dat menging van langzaam- en vrachtverkeer op de rijbaan bij 50 km/uur uit oogpunt van het onderlinge verschil in massa en de kwetsbaarheid van langzaam verkeer ongewenst is;

  • Dat op het bedrijventerrein veel bedrijfsaansluitingen aanwezig zijn, waardoor sprake is van relatief veel afslaand (vracht)verkeer;

  • Dat door het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur de snelheidsverschillen tussen rijdend en stilstaand/afslaand verkeer verkleind worden;

  • Dat door het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op het bedrijventerrein de verkeersveiligheid in algemene zin en meer specifiek voor fietsers- en voetgangers verbetert;

  • Dat op de Bong (na de aansluiting van Kieënweg) al een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt;

  • Dat op de Bong tussen de bestaande 30 km/uur zone en de Napoleonsbaan nog een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt;

  • Dat door het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op dit gedeelte van de Bong een groot aaneengesloten gebied met een maximumsnelheid van 30 km/uur ontstaat;

  • Dat hierdoor tegelijkertijd de maximumsnelheid op de doodlopende D’Olneweg verlaagd wordt naar 30 km/uur.

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met de Politie Eenheid Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregel. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW.

Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op de Bong en het bedrijventerrein van Baarlo.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden A01-30zb en A02-30ze de maximumsnelheid op de Bong (gedeelte tussen de Napoleonsbaan – en de fietsoversteekplaats), D’Olneweg, Kieënweg, Koesdonkerveldweg en Pratwinkel op 30 km/uur vast te stellen;

  • 2.

    Genoemde verkeersmaatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingtekening;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit treedt in werking daags na bekendmaking en wordt geëffectueerd op het moment dat de verkeersborden geplaatst zijn.

Panningen 18 juni 2024

Burgemeester en wethouders van Peel en Maas, namens dezen,

Teammanager openbare ruimte,

P.H.G.M. Peeters

Dit besluit is op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht, waarvan mededeling is gedaan in het Gemeenteblad van 20 juni 2024.

Bezwaar en verzoek om een voorlopige voorziening.

Het verkeersbesluit en de daarbij horende stukken liggen vanaf 20 juni tot en met 31 juli 2024 gedurende de openingstijden van het Huis van de Gemeente ter inzage bij de publieksbalie vergunningen, toezicht en handhaving, Wilhelminaplein 1, 5981 CC Panningen.

Belanghebbenden kunnen tot zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Peel en Maas, Postbus 7088, 5980 AB Panningen en moet tenminste bevatten:

  • De naam en het adres van de indiener;

  • De dagtekening;

  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;

  • De gronden van het bezwaar.

Tevens kan dan, als onverwijlde spoed dat vereist, de voorzieningenrechter van de rechtbank Roermond, sector bestuursrecht, verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven