Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2024, 270001 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2024, 270001 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Lucrato
Burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn maken overeenkomstig het bepaalde in artikel 26, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen bekend dat de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde allen hebben besloten tot wijziging van de regeling. Hiermee is conform de Gemeenschappelijke regeling Lucrato deze wijziging tot stand gekomen. Deze wijziging treedt in werking op de 8e dag na de dag waarop zij is bekendgemaakt.
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING LUCRATO
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde;
Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Wet sociale werkvoorziening, de Participatiewet;
de Gemeenschappelijke regeling Lucrato te wijzigen, waardoor deze als volgt komt te luiden:
HOOFDSTUK I Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
prestatieafspraken: een overeenkomst tussen de rechtspersoon van de deelnemer die het aangaat (opdrachtgever) en de bedrijfsvoeringsorganisatie (opdrachtnemer) waarin jaarlijks afspraken, bestaande uit (ondermeer) te behalen resultaten, doelstellingen en aanwijzingen, betreffende de dienstverlening worden vastgelegd.
ads-medewerkers: personen in dienst bij de bedrijfsvoeringsorganisatie met wie naar burgerlijk recht een arbeidsovereenkomst is gesloten, niet zijnde sw-medewerkers, bsw-medewerkers en personeel, die vallen onder het bereik van artikel 10 van de Participatiewet, en bovendien kwalificeren, of naar verwachting zullen gaan kwalificeren, als “arbeidsbeperkte” in de zin van ofwel artikel 38b lid 1 sub a, sub c of sub e van de Wet financiering sociale verzekeringen ofwel in de zin van artikel 38blid 2 van de Wet financiering sociale verzekeringen;
HOOFDSTUK II Belang, taken en bevoegdheden
De bedrijfsvoeringsorganisatie behartigt op basis van het door de deelnemers vastgestelde beleid en binnen de door de deelnemers vastgestelde financiële kaders de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van arbeidsparticipatie en re-integratie.
Ter behartiging van de belangen genoemd in artikel 3 dragen de deelnemers aan het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie ook over de bevoegdheid arbeidsovereenkomsten met ads-medewerkers aan te gaan. Deze bevoegdheid kan door de bedrijfsvoeringsorganisatie slechts worden uitgeoefend nadat daartoe afspraken zijn gemaakt in de prestatieafspraken en bovendien slechts binnen de grenzen van deze afspraken.
Het bestuur is bevoegd tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties, en onderlinge waarborgmaatschappijen indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Voordat het besluit wordt genomen wordende raden van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid gesteld om hun wensen en bedenkingen over het ontwerpbesluit ter kennis van het bestuur te brengen.
Het besluit tot het op- of overdragen van taken en/of bevoegdheden wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad van de betreffende gemeente en door de deelnemer overeenkomstig artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen opgenomen in het register. Het besluit wordt onverwijld aan het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie gezonden.
Het lidmaatschap en het plaatsvervangend lidmaatschap van het bestuur is onverenigbaar met een dienstverband bij de bedrijfsvoeringsorganisatie of bij een onder toepassing van het desbetreffende artikel van de Gemeentewet door het daartoe bevoegde bestuursorgaan ingestelde rechtspersoon dan wel een rechtspersoon, waarin door de bedrijfsvoeringsorganisatie wordt deelgenomen.
Het lidmaatschap en het plaatsvervangend lidmaatschap van het bestuur eindigt op de dag waarop de zittingsperiode van de deelnemers afloopt. De aftredende leden blijven hun functie waarnemen tot het tijdstip waarop de nieuwe wethouders zijn benoemd en de deelnemers de nieuwe leden vervolgens hebben aangewezen.
Een lid van het bestuur kan te allen tijde tussentijds ontslag nemen. Van dit ontslag stelt hij de voorzitter, alsmede de deelnemer die hem heeft aangewezen, terstond schriftelijk in kennis. De tussentijdse ontslagname is onherroepelijk. De leden van het bestuur, die tussentijds ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap van het bestuur totdat onherroepelijk in hun opvolging is voorzien.
Het bestuur stelt voor zijn vergaderingen een reglement van orde vast waarin onder meer regels worden gegeven omtrent:
Indien het bestuur een bestuursbesluit als bedoeld in dit artikel aan de raden voorlegt zal het bestuur de raden daarbij aangeven binnen welke termijn de raden hun zienswijze naar voren kunnen brengen. Deze termijn bedraagt ten minste acht weken en vangt aan op het moment dat de bestuursbesluiten aan de raden worden verzonden.
HOOFDSTUK VI Inlichtingen en verantwoording
Een lid van het bestuur verstrekt de raad van de deelnemer die dit lid heeft aangewezen, met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen alle inlichtingen die door die raad of één of meerdere leden daarvan worden verlangd en wel op de in het reglement van orde van deze raad aangegeven wijze.
Een lid van het bestuur is de raad van de deelnemer die dit lid heeft aangewezen, met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde en te voeren beleid en wel op de in het reglement van orde van deze raad aangegeven wijze.
Het bestuur stelt een directiestatuut vast ten behoeve van het functioneren van de algemeen directeur. In dit statuut kan het bestuur bepalingen opnemen met betrekking tot de opstelling van een meerjarig bedrijfsplan, bevoegdheden mandateren dan wel volmacht verlenen, indien dit in het belang van de uitvoering van het bepaalde in de artikelen 4 en 5 noodzakelijk wordt geacht.
Binnen de bedrijfsvoeringsorganisatie zijn de volgende personen werkzaam: sw-medewerkers, bsw-medewerkers, ads-medewerkers en het personeel.
Het bestuur is aangesloten bij de Werkgeversvereniging samenwerkende gemeentelijke organisaties waardoor op de arbeidsverhoudingen met het personeel van toepassing zijn de bepalingen van de Collectieve arbeidsovereenkomst Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties en de daarbij behorende cao uitvoeringsregelingen Lucrato.
HOOFDSTUK VIII Financiële bepalingen
De ontwerpbegroting en de algemene financiële en beleidsmatige kaders, alsmede de eventuele nota van wijzigingen, worden ter inzage gelegd op de wijze als bedoeld in artikel 35, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, alsook bij de vestigingen van de bedrijfsvoeringsorganisatie en tegen betaling algemeen verkrijgbaar gesteld.
Het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel is zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing op begrotingswijzigingen met uitzondering van het bepaalde in het tweede, vijfde en negende lid van dit artikel, voor zover het betreft wijzigingen van de begroting die voor de deelnemers budgettair neutraal zijn zowel wat betreft de algemene dienst als de financierings- en investeringsstaat.
De regels, bedoeld in het eerste lid, voorzien onder meer in de aanwijzing van een registeraccountant als bedoeld in artikel 2:393 van het Burgerlijk Wetboek belast met het onderzoek van de jaarrekening alsmede het terzake uitbrengen van een verslag, dat behalve de verklaring bij de rekening bevindingen bevat over de vraag of de administratie en het beheer voldoen aan de eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid.
De bepalingen van de Archiefwet en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen voor zover betrekking hebbend op de archiefbescheiden van organen, ingesteld bij een regeling als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen, zijn van overeenkomstige toepassing op de bedrijfsvoeringsorganisatie.
HOOFDSTUK X Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing en evaluatie
Na ontvangst van de in het eerste lid vermelde brief wijst het bestuur in overleg met de uittredende deelnemer een onafhankelijke registeraccountant aan, aan wie de opdracht wordt verleend een liquidatieplan op te stellen als ware tot opheffing van de regeling besloten. Het liquidatieplan voorziet in ieder geval in de regeling van de verplichtingen op grond van aangegane verbintenissen, de gevolgen van de uittreding voor de goederen (zaken en vermogensrechten), de personele gevolgen en de liquidatie van de bedrijfsvoeringsorganisatie als die wordt voortgezet.
Het liquidatieplan wordt vastgesteld door het bestuur en de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen zijn bindend. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende deelnemer de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat noch de bedrijfsvoeringsorganisatie noch de overige deelnemers financieel nadeel van de uittreding ondervinden.
Nadat het liquidatieplan is vastgesteld, dient de uittredende deelnemer binnen twaalf weken na de vaststelling te besluiten of hij uitvoering geeft aan zijn voornemen uit te treden. Is dat het geval dan is de uittredende deelnemer gehouden om binnen zes maanden na de vaststelling van het liquidatieplan de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie te voldoen. Indien de uittredende deelnemer besluit geen uitvoering te geven aan zijn voornemen uit te treden dan dient hij het bestuur en de overige deelnemers daarover zo spoedig mogelijk schriftelijk te informeren.
HOOFDSTUK XI Participatie ingezetenen en belanghebbenden
Ingezetenen van gemeenten waarvan de colleges deelnemen aan deze regeling en overige belanghebbenden worden betrokken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid op grond van deze regeling door de inspanningen van de Adviesraden Sociaal Domein, welke in elk van de betrokken gemeenten zijn ingesteld en welke Adviesraden de deelnemers adviseren omtrent aangelegenheden in het sociaal domein.
Indien een of meer van de Adviesraden Sociaal Domein als hierboven bedoeld hun inspanningen zouden staken, zullen de deelnemers overleggen over de wijze waarop ingezetenen en belanghebbenden nadien zullen worden betrokken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid op grond van deze regeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-270001.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.