Gemeenteblad van Ede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2024, 269764 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ede | Gemeenteblad 2024, 269764 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Jeugdactiviteiten en -preventie - niet professionele organisaties Ede
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;
gelezen het voorstel van 11 juni 2024, zaaknummer 450258;
gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;
besluit vast te stellen de: Subsidieregeling Jeugdactiviteiten en -preventie - niet professionele organisaties Ede.
In deze regeling wordt verstaan onder:
vrijwilligersorganisatie: een rechtspersoon zonder winstoogmerk die met enige regelmaat bijeenkomt en/of activiteiten organiseert in het algemeen belang, waarbij alle inkomsten worden ingezet ten gunste van de doelstelling van de organisatie en waarbij de uitvoering van het primaire proces in overwegende mate door vrijwilligers wordt gedaan.
Artikel 4. Subsidiabele kosten
Artikel 5. Subsidiabele informele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor vormen van lichte ondersteuning van jeugdigen en gezinnen waarbij ondersteuning binnen de sociale basis geboden wordt. Het kan zowel gaan om preventieve inzet met als doel het voorkomen van (specialistische) ondersteuning, preventieve inzet gelijktijdig of na afloop van (specialistische) ondersteuning met als doel netwerkversterking. De uitvoering geschiedt in principe door een vrijwilligersorganisatie.
Artikel 7. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college de subsidie als volgt:
het college verleent eerst subsidie aan bestaande subsidieontvangers op basis van de in het voorgaande kalenderjaar aangevraagde activiteiten en/of verleende subsidie. Indien het subsidieplafond niet toereikend is verdeelt het college het subsidieplafond naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Indien na verdeling van de subsidies op basis van het voorgaande lid nog ruimte is binnen het subsidieplafond dan verleent het college subsidie aan subsidieontvangers die nog niet eerder subsidie hebben ontvangen op grond van deze regeling en bestaande subsidieontvangers voor het deel van hun aanvraag dat een uitbreiding van activiteiten betreft. Indien het subsidieplafond niet toereikend is verdeelt het college het subsidieplafond naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 9. Subsidievoorwaarden en verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger van een subsidie op grond van artikel 8, derde lid dient aantoonbaar samen te werken met andere organisaties uit Ede.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college de subsidie als volgt:
het college verleent eerst subsidie aan bestaande subsidieontvangers op basis van de in het voorgaande kalenderjaar aangevraagde activiteiten en/of verleende subsidie. Indien het subsidieplafond niet toereikend is verdeelt het college het subsidieplafond naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Indien na verdeling van de subsidies op basis van het voorgaande lid nog ruimte is binnen het subsidieplafond dan verleent het college subsidie aan subsidieontvangers die nog niet eerder subsidie hebben ontvangen op grond van deze regeling en bestaande subsidieontvangers voor het deel van hun aanvraag dat een uitbreiding van activiteiten betreft. Indien het subsidieplafond niet toereikend is verdeelt het college het subsidieplafond naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 11. Subsidiabele activiteiten
Op grond van deze paragraaf kan subsidie worden verstrekt voor de volgende activiteiten:
Speel-o-theek: Het uitlenen van spel- en ontwikkelingsmateriaal aan (groepen van) kinderen en/of instellingen ter verbetering van ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen die in een achterstandssituatie verkeren of dreigen te geraken, alsmede het adviseren van ouders/begeleiders van kinderen op dit gebied.
Artikel 12. Subsidievoorwaarden en verplichtingen subsidieontvanger
Een subsidie op grond van deze paragraaf wordt slechts verleend indien deze naar het oordeel van burgemeester en wethouders bijdraagt aan het laten opgroeien van Edese jongeren tot zelfstandige burgers die, passend bij hun capaciteiten en mogelijkheden, hun eigen verantwoordelijkheden kennen en die positief meedoen aan het maatschappelijk leven.
Artikel 13. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Voor zover het subsidieplafond niet toereikend niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college de subsidie als volgt:
het college verleent eerst subsidie aan bestaande subsidieontvangers op basis van de in het voorgaande kalenderjaar aangevraagde activiteiten en/of verleende subsidie. Indien het subsidieplafond niet toereikend is verdeelt het college het subsidieplafond naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Indien na verdeling van de subsidies op basis van het voorgaande lid nog ruimte is binnen het subsidieplafond dan verleent het college subsidie aan subsidieontvangers die nog niet eerder subsidie hebben ontvangen op grond van deze regeling en bestaande subsidieontvangers voor het deel van hun aanvraag dat een uitbreiding van activiteiten betreft. Indien het subsidieplafond niet toereikend is verdeelt het college het subsidieplafond naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 17. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Indien honorering van alle jaarlijkse aanvragen, die op tijd zijn binnengekomen en die voor subsidie in aanmerking komen, zou leiden tot een overschrijding van het subsidieplafond, dan worden de toe te kennen subsidies opnieuw berekend volgens een breukregeling, met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totaalbedrag van de berekende subsidies. Omdat hiermee het subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen, die na het verstrijken van de gestelde indientermijn zijn binnengekomen, niet in behandeling genomen.
Als het subsidieplafond, na honorering van alle aanvragen die op tijd zijn binnengekomen, nog niet is bereikt, dan worden te laat ingediende aanvragen in volgorde van binnenkomst behandeld totdat het subsidieplafond is bereikt. Bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 19. Subsidiabele activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor het in groepsverband organiseren en uitvoeren van vrijetijdsactiviteiten voor jeugdigen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar.
Artikel 22. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Indien honorering van alle jaarlijkse aanvragen, die op tijd zijn binnengekomen en die voor subsidie in aanmerking komen, zou leiden tot een overschrijding van het subsidieplafond, dan worden de toe te kennen subsidies opnieuw berekend volgens een breukregeling, met in de teller het plafondbedrag en in de noemer het totaalbedrag van de berekende subsidies. Omdat hiermee het subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen, die na het verstrijken van de gestelde indientermijn zijn binnengekomen, niet in behandeling genomen.
Als het subsidieplafond, na honorering van alle aanvragen die op tijd zijn binnengekomen, nog niet is bereikt, dan worden te laat ingediende aanvragen in volgorde van binnenkomst behandeld totdat het subsidieplafond is bereikt. Bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.
Artikel 24. Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule
Het college kan de bepalingen in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Artikel 25. Wijzigen subsidieplafond
Burgemeester en wethouders kunnen lopende het subsidiejaar de subsidieplafonds verhogen of verlagen. Verlaging van een subsidieplafond is slechts mogelijk voor zover het subsidieplafond nog niet is bereikt.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 11 juni 2024, zaaknummer 450258.
Het college voornoemd,
drs. R.F. Groen MPA
secretaris
mr. L.J. Verhulst
burgemeester
In deze regeling wordt een kader gegeven voor subsidiëring van aanvullende activiteiten rondom jeugd en jeugdpreventie in de gemeente Ede voor niet professionele organisaties. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat bij de activiteiten op grond van deze regeling sprake is van beleidsvrijheid. Dit komt tot uitdrukking in de zinsnede dat burgemeester en wethouders subsidie kunnen verlenen voor de aangewezen activiteiten. Subsidieverlening is dus geen automatisme, ook als er geen specifieke weigeringsgronden van toepassing zijn. Als bijvoorbeeld uit de resultaten van een eerder gehouden pilot blijkt dat een bepaalde aanpak niet of onvoldoende bijdraagt aan de doelstellingen van een activiteit, dan kunnen burgemeester en wethouders een vergelijkbare subsidieaanvraag afwijzen.
Relatie met Subsidieregeling Sociale Basis en Preventie
Activiteiten die op basis van deze subsidieregeling worden gesubsidieerd kunnen soms een overlap hebben of vergelijkbaar zijn met activiteiten die op basis van de Subsidieregeling Sociale Basis en Preventie worden gesubsidieerd. In beginsel wordt de toepasselijke subsidieregeling bepaald op basis van de beoogde doelgroep van de subsidieontvanger. Richt een organisatie zich op de doelgroep 0-100 jaar dan zal deze worden gesubsidieerd op basis van de Subsidieregeling Sociale Basis en Preventie. Richt een organisatie zich op jeugdigen dan zal de Subsidieregeling Jeugdactiviteiten en Preventie van toepassing zijn. Hierop kan een uitzondering gemaakt worden indien een organisatie die zich normaliter tot de doelgroep 0-100 jaar richt een subsidie aanvraagt voor een gericht project voor jeugdigen. Deze kan dan onder de Subsidieregeling Jeugdactiviteiten en Preventie vallen.
In deze subsidieregeling wordt gewerkt met subsidieplafonds. Op grond van artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht moeten we (een gedeelte van) een aanvraag afwijzen indien het subsidieplafond zou worden overschreden als de aanvraag gehonoreerd zou worden. Voor de paragraven 2, 3 en 4 worden de aanvragen opgespaard tot de sluitingsdatum waarna het bedrag gelijkelijk wordt verdeeld over de aanvragers. Stel dat het subsidieplafond met 10% overvraagd wordt, dan kunnen alle aanvragen met 10% worden ‘gekort’ om binnen het plafond te blijven. Dit heet naar evenredigheid.
Daarbij wordt eerst subsidie verleend aan de aanvragers die ook in het voorgaande kalenderjaar een subsidie van ons hebben ontvangen. Hierbij wordt gekeken naar de activiteiten en de daarvoor verleende subsidie van het vorige kalenderjaar. Wordt het subsidieplafond overschreden dan wordt de subsidie naar evenredigheid verdeeld. Indien er nog budget resteert, wordt subsidie verleend voor nieuwe initiatieven of voor uitbreidingen (bijvoorbeeld nieuwe activiteiten) van bestaande aanvragers. Indien dan het subsidieplafond wordt overschreden wordt de subsidie naar evenredigheid verdeeld. We kiezen hiervoor omdat we willen voorkomen dat nieuwe initiatieven (of uitbreidingen) de bestaande sociale basis verdringen. Echter willen we, indien hiervoor nog budget bestaat, ook nieuwe initiatieven de kans blijven bieden om een subsidie te krijgen op grond van deze regeling.
Alle te subsidiëren activiteiten dienen in lijn te zijn met het Beleidsplan Jeugd en Onderwijs 2019 - 2022. In dit beleidsplan staat de visie voor de komende jaren beschreven. De inzet binnen deze paragrafen draagt bij aan de beleidsdoelstellingen en is erop gericht om bij te dragen aan het gezond, kansrijk en veilig opgroeien van kinderen en jeugdigen, het versterken van het netwerk van gezinnen en het voorkomen of afbouwen van (specialistische) ondersteuning binnen de Jeugdhulp, WMO of participatie of andere specialistische, niet-vrij toegankelijke ondersteuning. We zijn erop gericht een passend preventief aanbod in de gemeente te bieden, dat wil zeggen, aanbod dat aansluit bij maatschappelijke behoeften, trends en cijfers. In de subsidieaanvragen zien we graag terug hoe de activiteiten en inzet aansluiten bij de behoeften en vragen van inwoners uit Ede. Vrijwilligersorganisaties werken niet altijd enkel en alleen met vrijwilligers maar soms ook met één of meerdere betaalde krachten. In beginsel is dat ook mogelijk. Hierbij kan gedacht worden aan een directeur of vaste medewerker die zorgdraagt voor de continuïteit van de organisatie en/of toezicht houdt op het verloop van de activiteiten van de totale organisatie. De activiteiten waar de organisatie zich op richt, het primaire proces (bijvoorbeeld het uitvoeren van klussen of het maatjeswerk), wordt wel door vrijwilligers uitgevoerd. Onder het begrip vrijwilliger wordt ook een stagiair verstaan.
Eén van de subsidiabele activiteiten is huiswerkbegeleiding. Dit is begeleiding en ondersteuning die geboden wordt door vrijwilligers aan kwetsbare kinderen of jongeren. Belangrijk is dat het gaat om een combinatie van zowel huiswerkbegeleiding als ondersteuning op het gebied van welzijn en preventie aan kwetsbare kinderen en jongeren in de basisschoolleeftijd (vanaf groep 5) t/m het voortgezet onderwijs. Wanneer een kind of jongere na een inschatting van het initiatief niet aan de definitie kwetsbaar voldoet, wordt gekeken of deze jongere op school of op een andere plek terecht kan. De school is primair verantwoordelijk voor de ondersteuning van haar leerlingen. Belangrijk hierbij is dat het voor de ouders niet haalbaar is om commerciële huiswerkbegeleiding in te schakelen en ze een beperkt eigen netwerk hebben. Het initiatief maakt, wanneer mogelijk, deze inschatting wanneer er een nieuwe jongere wordt aangemeld. Bij uitzondering kan er begeleiding geboden worden aan jongeren op het MBO, maar op het MBO zijn professionals aanwezig die deze jongeren kunnen helpen. Er wordt daarom eerst gekeken of de jongeren bij hun eigen school terecht kunnen.
De inzet binnen deze paragrafen draagt bij aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente Ede. De te subsidiëren activiteiten zijn met name gericht op het kansrijk opgroeien van kinderen en jeugdigen en het bieden van een zinvolle tijdsbesteding in het dagelijkse leven.
Deze subsidieregeling voorziet in een ‘hardheidsclausule’. Hierdoor kunnen burgemeesters en wethouders, in gevallen waarin toepassing van de bepalingen in deze regeling - gegeven de doelstelling en de strekking van die regeling - een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van die regeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken. Burgemeesters en wethouders maken hiervan slechts gebruik in zeer uitzonderlijke situaties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-269764.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.