Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2024, 267640 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2024, 267640 | beleidsregel |
Beleidsregels voor het ontsteken van een vreugdevuur
Het college van de gemeente Olst-Wijhe;
gelet op de artikelen 10.2 en 10.63 van de Wet milieubeheer;
gelet op artikel 5:34 van de Algemene plaatselijke verordening Olst-Wijhe;
gelezen de motie van de gemeenteraad van 18 januari 2016 de beleidsregels vastgesteld op 15 december 2015 zodanig te wijzigen dat het ook voor een particulier mogelijk is een ontheffing aan te vragen voor een paas- en/of oudejaarsvuur;
dat in 2007 de beleidsregels voor het verbranden van afvalstoffen en de beleidsregels voor het ontsteken van een vreugdevuur zijn vastgesteld;
dat door het intrekken van de beleidsregels voor het verbranden van afvalstoffen per 1 januari 2013, het verbranden van afvalstoffen is verboden;
dat aanvragen worden ingediend voor het ontsteken van een paasvuur, met een kleine omvang, op locaties die niet of slechts beperkt toegankelijk zijn voor toeschouwers;
dat waarde wordt gehecht aan de cultuurhistorische traditie van vreugdevuren, maar dat het gewenst is het openbare karakter van het paasvuur te benadrukken en voorkomen moet worden dat de ontheffing voor het ontsteken van een vreugdevuur wordt gebruikt voor het verbranden van afvalstoffen;
dat het daarnaast gewenst is regels voor kampvuren op te nemen;
De beleidsregels voor het ontsteken van een vreugdevuur vast te stellen.
Artikel 1 Welke vreugdevuren willen wij toestaan?
Een vreugdevuur heeft een traditionele, cultuurhistorische of sociale-culturele/ educatieve achtergrond.
Wij verlenen alleen ontheffing voor de volgende vreugdevuren:
Artikel 4 Wanneer is de locatie voor een paasvuur geschikt?
De locatie is geschikt voor een paasvuur wanneer wordt voldaan aan alle hieronder genoemde punten:
Artikel 7 Niet stoken met fase 2 (extra alert)
Artikel 7 (Aanvullende) maatregelen natuurbrandrisico fase-2-situatie
Natuurbrandrisico fase 1 of fase 2 kan van toepassing zijn. De fase die is afgekondigd op www.natuurbrandgevaar.nl ten tijde van het ontsteken van het vreugdevuur bepaalt welke (aanvullende) voorwaarden er op dat moment gelden.
Fase 2 betekent niet automatisch dat een vreugdevuur niet ontbrand kan worden. Het advies van Veiligheidsregio IJsselland is leidend. Organisatoren dienen bij hun aanvraag rekening te houden met een eventuele fase 2-situatie. Zij nemen in hun planvorming aanvullende maatregelen op om een secundaire (natuur)brand als gevolg van het vreugdevuur te beperken.
Artikel 8 Windkrachtrestricties
Het ontsteken van paasvuren is verboden wanneer de windkracht gelijk is aan of groter is dan de windkracht vastgesteld door Veiligheidsregio IJsselland in de ‘Matrix veiligheidsafstanden en voorwaarden’ zoals vastgelegd in de ‘Handreiking advisering paasvuren 2022’, uitgegeven door de Veiligheidsregio IJsselland, inclusief latere bijwerkingen.
Aldus vastgesteld op 19 maart 2024.
Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe
de secretaris de burgemeester
************
BIJLAGE ‘Matrix veiligheidsafstanden en voorwaarden’ uit de ‘Handreiking advisering paasvuren 2022’, uitgegeven door de Veiligheidsregio IJsselland.
Paasvuur volume 1000 - 2000 m3
Het is mogelijk dat gevolgschade ontstaat ondanks het voldoen aan bovenstaande afstanden, de gemeente, Olst-Wijhe aanvaard hiervoor geen aansprakelijkheid.
Door wijziging van de artikelen is de toelichting ook aangepast. Hoewel een toelichting niet juridisch bindend is en hierover geen besluit hoeft te worden genomen, worden de wijzigingen hieronder volledigheidshalve weergegeven.
Artikel 4 Wanneer is de locatie voor een paasvuur geschikt?
In het eerste lid wordt verwezen naar de bebouwde kom zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994.
In het tweede lid wordt met openbaar toegankelijk het openbare karakter van het paasvuur benadrukt. Het moet gaan om een terrein dat voor een ieder toegankelijk is.
In het derde lid wordt verwezen naar de ‘Matrix veiligheidsafstanden en voorwaarden’ zoals vastgelegd in de ‘Handreiking advisering paasvuren 2022’, uitgegeven door de Veiligheidsregio IJsselland, inclusief latere bijwerkingen, die onderdeel uitmaakt van en als bijlage is opgenomen bij deze beleidsregels.
In het vierde lid is een uitzondering mogelijk gemaakt voor locaties die niet voldoen aan de afstandentabel. Een uitzondering op de afstandentabel is slechts mogelijk nadat akkoordverklaringen zijn overgelegd van alle eigenaren van percelen vallende binnen de veiligheidsafstand. De eigenaren ondertekenen zelf de akkoordverklaring. Deze bepaling is overgenomen uit de beleidsregels 2007 en is nog steeds werkbaar.
In het vijfde lid is bepaald, dat de eigenaar schriftelijk toestemming moet verlenen. Door te eisen dat de eigenaar toestemming verleend, wordt gewaarborgd dat de aanvrager voorafgaand aan de aanvraag in overleg gaat met de eigenaar van de locatie. Nu de aanvragen alleen ingediend kunnen worden door organisaties, heeft deze voorwaarde nog meer betekenis.
In het zesde lid is bepaald, dat de aanvrager nagaat of er geen kabels en leidingen in de grond liggen op de locatie van het vreugdevuur.
Artikel 7 (Aanvullende) maatregelen natuurbrandrisico fase-2-situatie
Natuurbrandrisico fase 1 of fase 2 kan van toepassing zijn. Ondanks dat een ontheffing is verleend kunnen er ten tijde van het vreugdevuur aanvullende maatregelen gelden. De fase die is afgekondigd op www.natuurbrandgevaar.nl ten tijde van het ontsteken van het vreugdevuur bepaalt welke (aanvullende) voorwaarden er op dat moment gelden. Bij fase 2 is het al langere tijd droog in de natuur. Het risico dat een natuurbrand ontstaat is groter. Een natuurbrand kan zich in droge periodes snel en onvoorspelbaar ontwikkelen, zeker bij harde wind. Fase 2 betekent niet automatisch dat een vreugdevuur niet ontbrand kan worden. Het advies van Veiligheidsregio IJsselland is leidend. Organisatoren dienen bij hun aanvraag rekening te houden met een eventuele fase 2-situatie. Zij nemen in hun planvorming aanvullende maatregelen op om een secundaire (natuur)brand als gevolg van het vreugdevuur te beperken.
Artikel 8 Niet stoken bij windkracht 5 Beaufort of hoger
De windsnelheid en windrichting zijn eveneens relevant voor het risico op secundaire branden als gevolg van vreugdevuren. Veiligheidsregio IJsselland adviseert om het vreugdevuur niet te ontsteken bij windkracht 5 Beaufort of hoger. De organisator dient over middelen te beschikken om de windsnelheid te meten of te zorgen voor een (extern) alternatief waar de windsnelheden worden gemonitord.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-267640.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.