Beleidsregels voor het ontsteken van een vreugdevuur

Het college van de gemeente Olst-Wijhe;

 

gelet op de artikelen 10.2 en 10.63 van de Wet milieubeheer;

 

gelet op artikel 5:34 van de Algemene plaatselijke verordening Olst-Wijhe;

 

gelezen de motie van de gemeenteraad van 18 januari 2016 de beleidsregels vastgesteld op 15 december 2015 zodanig te wijzigen dat het ook voor een particulier mogelijk is een ontheffing aan te vragen voor een paas- en/of oudejaarsvuur;

 

overwegende,

 

dat in 2007 de beleidsregels voor het verbranden van afvalstoffen en de beleidsregels voor het ontsteken van een vreugdevuur zijn vastgesteld;

 

dat door het intrekken van de beleidsregels voor het verbranden van afvalstoffen per 1 januari 2013, het verbranden van afvalstoffen is verboden;

 

dat aanvragen worden ingediend voor het ontsteken van een paasvuur, met een kleine omvang, op locaties die niet of slechts beperkt toegankelijk zijn voor toeschouwers;

 

dat waarde wordt gehecht aan de cultuurhistorische traditie van vreugdevuren, maar dat het gewenst is het openbare karakter van het paasvuur te benadrukken en voorkomen moet worden dat de ontheffing voor het ontsteken van een vreugdevuur wordt gebruikt voor het verbranden van afvalstoffen;

 

dat het daarnaast gewenst is regels voor kampvuren op te nemen;

 

besluit:

 

De beleidsregels voor het ontsteken van een vreugdevuur vast te stellen.

Artikel 1 Welke vreugdevuren willen wij toestaan?

Een vreugdevuur heeft een traditionele, cultuurhistorische of sociale-culturele/ educatieve achtergrond.

 

Wij verlenen alleen ontheffing voor de volgende vreugdevuren:

 

  • 1.

    Paasvuur: een vreugdevuur dat ontstoken wordt op eerste of tweede paasdag.

  • 2.

    Kampvuur: een vuur van brandend hout dat voornamelijk voor de gezelligheid wordt gestookt, als feestelijke afsluiting van een kamp. Traditioneel wordt er rond een kampvuur gezongen en op instrumenten gespeeld.

Artikel 2 Een paasvuur is openbaar toegankelijk, een kampvuur heeft een besloten karakter

  • 1.

    Een paasvuur heeft een openbaar karakter en is voor eenieder toegankelijk. Naast een kennisgeving van de verleende ontheffingen, publiceren wij een lijst van de locaties waar de paasvuren ontstoken worden.

  • 2.

    Een kampvuur heeft een besloten karakter.

Artikel 3 Een minimale omvang voor een paasbult, en een maximale omvang voor een kampvuur

  • 1.

    Minimale omvang paasbult: ter bevordering van het openbare karakter van het traditionele paasvuur en om te voorkomen dat er meerdere kleine paasvuren ontstaan, hebben wij gekozen voor een minimale omvang van een paasbult. De minimale omvang is 70 m3.

  • 2.

    Een uitzondering op lid 1 kan worden gemaakt, als bij een dorp of kern geen geschikte locatie is voor één paasbult met een minimale omvang van 70 m3. In dat geval kan een uitzondering worden gemaakt en ontheffing worden verleend voor één paasbult met een kleinere omvang dan 70 m3.

  • 3.

    Maximale omvang kampvuur: kampvuren zijn toegestaan tot maximaal 1 m3

Artikel 4 Wanneer is de locatie voor een paasvuur geschikt?

De locatie is geschikt voor een paasvuur wanneer wordt voldaan aan alle hieronder genoemde punten:

 

  • 1.

    Buiten de bebouwde kom;

  • 2.

    Openbaar toegankelijk;

  • 3.

    De locatie voldoet aan de ‘Matrix veiligheidsafstanden en voorwaarden’ zoals vastgelegd in de ‘Handreiking advisering paasvuren 2022’, uitgegeven door de Veiligheidsregio IJsselland, inclusief latere bijwerkingen, die onderdeel uitmaakt van en als bijlage is opgenomen bij deze beleidsregels;

  • 4.

    De eigenaar van het terrein waarop het vreugdevuur wordt ontstoken, heeft schriftelijk toestemming verleend; en

  • 5.

    De aanvrager dient zich ervan te vergewissen dat de opstapeling van het vreugdevuur niet is geplaatst boven kabels en leidingen.

Artikel 5 Uit welk materiaal bestaat een vreugdevuur en hoe deze te ontsteken?

  • 1.

    Het te verbranden materiaal mag uitsluitend bestaan uit snoeihout. Het gebruik van ander materiaal is verboden.

  • 2.

    Het ontsteken en/of onderhouden van een vuur mag niet geschieden met benzine of andere vloeibare brandstoffen.

Artikel 6 Wie kan een ontheffing aanvragen en maximum aantal per jaar

  • 1.

    Een organisatie en een particulier kunnen een aanvraag ontheffing voor een paasvuur indienen.

  • 2.

    Een organisatie en de eigenaar van een kampeerterrein kunnen een aanvraag ontheffing voor een kampvuur indienen.

  • 3.

    Onder een organisatie verstaan wij een stichting en een vereniging. Een informele vereniging kan alleen een aanvraag indienen als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • -

      er is een bestuur;

    • -

      er is een ledenlijst;

    • -

      de leden betalen contributie;

    • -

      er zijn regelmatig ledenvergaderingen;

    • -

      de vereniging treedt als één naar buiten; en

    • -

      is opgericht voor langere termijn.

Artikel 7 Niet stoken met fase 2 (extra alert)

Artikel 7 (Aanvullende) maatregelen natuurbrandrisico fase-2-situatie

 

Natuurbrandrisico fase 1 of fase 2 kan van toepassing zijn. De fase die is afgekondigd op www.natuurbrandgevaar.nl ten tijde van het ontsteken van het vreugdevuur bepaalt welke (aanvullende) voorwaarden er op dat moment gelden.

 

Fase 2 betekent niet automatisch dat een vreugdevuur niet ontbrand kan worden. Het advies van Veiligheidsregio IJsselland is leidend. Organisatoren dienen bij hun aanvraag rekening te houden met een eventuele fase 2-situatie. Zij nemen in hun planvorming aanvullende maatregelen op om een secundaire (natuur)brand als gevolg van het vreugdevuur te beperken.

Artikel 8 Windkrachtrestricties

Het ontsteken van paasvuren is verboden wanneer de windkracht gelijk is aan of groter is dan de windkracht vastgesteld door Veiligheidsregio IJsselland in de ‘Matrix veiligheidsafstanden en voorwaarden’ zoals vastgelegd in de ‘Handreiking advisering paasvuren 2022’, uitgegeven door de Veiligheidsregio IJsselland, inclusief latere bijwerkingen.

Artikel 9 Intrekken beleidsregels

De Beleidsregels voor het ontsteken van een vreugdevuur, vastgesteld in de vergadering van 26 januari 2016 worden ingetrokken.

Aldus vastgesteld op 19 maart 2024.

Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe

de secretaris de burgemeester

************

BIJLAGE ‘Matrix veiligheidsafstanden en voorwaarden’ uit de ‘Handreiking advisering paasvuren 2022’, uitgegeven door de Veiligheidsregio IJsselland.

 

Paasvuur volume 1 - 1000 m3

Omgeving

Afstand

Maximale windkracht

Bouwwerk met pannendak

Bouwwerk met rieten dak

Heide / bos / veen

Feesttent

Openbare weg

Autosnelweg (A-wegen)

Publiek

Bovengrondse Hoogspanningkabels

Ondergrondse busleiding

6 x hoogte paasvuur (m)

10 x hoogte paasvuur (m)

10 x hoogte paasvuur (m)

10 x hoogte paasvuur (m)

25 m

250 m

2 x hoogte paasvuur (m)

10 x hoogte paasvuur (m)

25 m

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

 

Paasvuur volume 1000 - 2000 m3

Omgeving

Afstand

Maximale windkracht

Bouwwerk met pannendak

Bouwwerk met rieten dak

Heide / bos / veen

Feesttent

Openbare weg

Autosnelweg (A-wegen)

Publiek

Bovengrondse Hoogspanningkabels

Ondergrondse busleiding

6 x hoogte paasvuur (m)

250 m (minimale afstand)

250 m (minimale afstand)

10 x hoogte paasvuur (m)

25 m

250 m

2 x hoogte paasvuur (m)

250 m

25 m

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

t/m 4 beaufort

Het is mogelijk dat gevolgschade ontstaat ondanks het voldoen aan bovenstaande afstanden, de gemeente, Olst-Wijhe aanvaard hiervoor geen aansprakelijkheid.

 

TOELICHTING WIJZIGINGEN

Door wijziging van de artikelen is de toelichting ook aangepast. Hoewel een toelichting niet juridisch bindend is en hierover geen besluit hoeft te worden genomen, worden de wijzigingen hieronder volledigheidshalve weergegeven.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 4 Wanneer is de locatie voor een paasvuur geschikt?

In het eerste lid wordt verwezen naar de bebouwde kom zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994.

In het tweede lid wordt met openbaar toegankelijk het openbare karakter van het paasvuur benadrukt. Het moet gaan om een terrein dat voor een ieder toegankelijk is.

In het derde lid wordt verwezen naar de ‘Matrix veiligheidsafstanden en voorwaarden’ zoals vastgelegd in de ‘Handreiking advisering paasvuren 2022’, uitgegeven door de Veiligheidsregio IJsselland, inclusief latere bijwerkingen, die onderdeel uitmaakt van en als bijlage is opgenomen bij deze beleidsregels.

In het vierde lid is een uitzondering mogelijk gemaakt voor locaties die niet voldoen aan de afstandentabel. Een uitzondering op de afstandentabel is slechts mogelijk nadat akkoordverklaringen zijn overgelegd van alle eigenaren van percelen vallende binnen de veiligheidsafstand. De eigenaren ondertekenen zelf de akkoordverklaring. Deze bepaling is overgenomen uit de beleidsregels 2007 en is nog steeds werkbaar.

In het vijfde lid is bepaald, dat de eigenaar schriftelijk toestemming moet verlenen. Door te eisen dat de eigenaar toestemming verleend, wordt gewaarborgd dat de aanvrager voorafgaand aan de aanvraag in overleg gaat met de eigenaar van de locatie. Nu de aanvragen alleen ingediend kunnen worden door organisaties, heeft deze voorwaarde nog meer betekenis.

In het zesde lid is bepaald, dat de aanvrager nagaat of er geen kabels en leidingen in de grond liggen op de locatie van het vreugdevuur.

 

Artikel 7 (Aanvullende) maatregelen natuurbrandrisico fase-2-situatie

Natuurbrandrisico fase 1 of fase 2 kan van toepassing zijn. Ondanks dat een ontheffing is verleend kunnen er ten tijde van het vreugdevuur aanvullende maatregelen gelden. De fase die is afgekondigd op www.natuurbrandgevaar.nl ten tijde van het ontsteken van het vreugdevuur bepaalt welke (aanvullende) voorwaarden er op dat moment gelden. Bij fase 2 is het al langere tijd droog in de natuur. Het risico dat een natuurbrand ontstaat is groter. Een natuurbrand kan zich in droge periodes snel en onvoorspelbaar ontwikkelen, zeker bij harde wind. Fase 2 betekent niet automatisch dat een vreugdevuur niet ontbrand kan worden. Het advies van Veiligheidsregio IJsselland is leidend. Organisatoren dienen bij hun aanvraag rekening te houden met een eventuele fase 2-situatie. Zij nemen in hun planvorming aanvullende maatregelen op om een secundaire (natuur)brand als gevolg van het vreugdevuur te beperken.

 

Artikel 8 Niet stoken bij windkracht 5 Beaufort of hoger

De windsnelheid en windrichting zijn eveneens relevant voor het risico op secundaire branden als gevolg van vreugdevuren. Veiligheidsregio IJsselland adviseert om het vreugdevuur niet te ontsteken bij windkracht 5 Beaufort of hoger. De organisator dient over middelen te beschikken om de windsnelheid te meten of te zorgen voor een (extern) alternatief waar de windsnelheden worden gemonitord.

 

Naar boven